
アルゲリッチのシューマン:至高の超名演
シューマンのピアノ曲の中でも特に有名な「子供の情景」と「クライスレリアーナ」を収録したこの演奏は、どちらも素晴らしい超名演と高く評価したい。
常々のレビューにおいても言及しているが、シューマンのピアノ曲は非常に演奏が難しい。卓越した技量が必要なのは当然だが、それ以上に詩情の豊かさやファンタジーを的確に表現できなければ、退屈で理屈っぽい演奏になってしまう危険性がある。
アルゲリッチは、超絶的な技量と圧倒的な表現力を持つ現代最高の女流ピアニストと言える存在である。本演奏でもその才能は健在だ。
アルゲリッチのシューマンを聴く悦びは、フレーズのそこかしこから枯れることなく汲み出される驚くべき多彩なニュアンスに心ときめかせ、ときに奔放な気まぐれに思いを馳せる。それは自由闊達な即興とみずみずしい感性に彩られた情感に惹かれ、知と情のバランスが情の方へ崩れそうな領域で、綱渡り的なアクロバットに自ら巻き込まれるような快感に他ならない。
《クライスレリアーナ》では、理性と狂奔、抒情が渦巻く中で完全無欠の演奏が生まれる。粒立ちの良いタッチがもたらす感覚的な満足と、音楽の中心へと引き寄せる求心性を同時に感じさせ、両方向へと引きちぎられるかのような痛みと快感を伴った絶頂感を聴き手に迫ってくる。
《子供の情景》では、一見他愛もない音楽の中で、微細なデフォルメを施しながらもそれを感じさせない秘技で聴き手を引きつける。その表現力は、まるで子供が遊ぶ風景が眼前に浮かぶかのようで、抗し難い魅力に満ちている。
とりわけ《クライスレリアーナ》はまさにアルゲリッチの独壇場であり、変幻自在のテンポ設定や思い切った強弱の変化、猛烈なアッチェレランドなどを駆使し、細部まで彫琢されている。迸る情熱と豊かな情感は完全無欠の演奏を体現している。
いささか極論ではあるが、ラヴェルの「夜のガスパール」と同様に、まるでアルゲリッチのために作曲されたかのように感じられる。この演奏は、同曲の演奏史上でもトップの座を争う至高の超名演と高く評価したい。
Argerich's Schumann: A supreme masterpiece
This performance includes two of Schumann's most famous piano pieces, "Scenes from Childhood" and "Kreisleriana," both of which I would like to highly praise as excellent masterpieces.
As I have always mentioned in my reviews, Schumann's piano pieces are extremely difficult to play. Of course, outstanding skill is required, but more than that, if you cannot accurately express the richness of poetry and fantasy, there is a risk that the performance will become boring and pedantic.
Argerich is one of the best female pianists of our time, with her transcendent skill and overwhelming expressiveness. Her talent is still alive and well in this performance.
The joy of listening to Argerich's Schumann is to be thrilled by the amazing variety of nuances that she draws out from every phrase without drying up, and to be reminded of her sometimes unrestrained whimsy. It is a pleasure to be caught up in a tightrope-walking acrobatics, in a realm where the balance between knowledge and emotion seems to be collapsing in the direction of emotion, where one is drawn to emotions colored by free and unrestrained improvisation and fresh sensibility.
In "Kreisleriana," a flawless performance is born in a swirl of reason, frenzy, and lyricism. The listener feels the sensory satisfaction brought by the crisp touch and the centripetal force that draws him to the center of the music at the same time, approaching a climax accompanied by pain and pleasure as if he were being torn in both directions.
In "Scenes from Childhood," the listener is drawn in by a secret technique that makes the music subtle but not noticeable, even in a seemingly trivial piece of music. The expressiveness is so powerful that it is as if a scene of children playing appears before one's eyes, and is full of irresistible charm.
In particular, the Kreisleriana is Argerich's stage, with her free-flowing tempo settings, bold changes in dynamics, and fierce accelerandos, all carefully sculpted down to the finest detail. The gushing passion and rich emotion embody a flawless performance.
It may be a bit extreme, but like Ravel's Gaspard de la Nuit, it feels as if it was composed for Argerich. This performance is a supreme masterpiece that competes for the top spot in the history of performances of this piece, and I would like to highly praise it.

いいなと思ったら応援しよう!
