見出し画像

若きカラヤンとウィーン・フィルの名演!ハイドン交響曲第103番《太鼓連打》&第104番《ロンドン》

生涯に100曲以上の交響曲を作曲したハイドンの第104番《ロンドン》と第103番《太鼓連打》を収録したアルバムです。

若きカラヤンがウィーン・フィルと共に、生命力あふれる堂々とした演奏で、ハイドン最後の2曲の交響曲を聴かせてくれます。大編成のモダン・オーケストラを壮麗に響かせた艶やかで優美な演奏は、まさに王者の風格を漂わせています。

ウィーン国立歌劇場音楽監督時代の一連のデッカ録音の中でも最高作の一つで、明るいオーケストラの音色を生かし、確固たる古典美を作り出しています。

カラヤンのハイドン交響曲に初めて接したのは、1959年にウィーン・フィルを振った英デッカのLP盤《太鼓連打》《ロンドン》だったリスナーも多いでしょう。後年、カラヤンはハイドン交響曲を1975年頃にベルリン・フィルとEMIに、1980年代初めには同じベルリン・フィルとDGに録音しており、ますます豪華で重厚な交響曲へと仕上げられていきました。

しかし、英デッカ盤の溌剌さは後年盤には求めることができず、既にステレオ初期の録音とはいえ、今なお価値の高い一枚と言えるでしょう。

ハイドンの《ロンドン》はカラヤンが好んで指揮した楽曲の一つです。私の手元にも、ベルリン・フィルを指揮した新旧2種のスタジオ録音、ウィーン・フィルを指揮した1979年のザルツブルク音楽祭でのライヴ録音、そして本盤の合計で4種あります。

これらの中でも、最もバランスのとれた名演は、本盤のウィーン・フィルとのスタジオ録音ではないかと考えています。演奏者の品位と曲の力を引き出した演奏で、カラヤンらしい颯爽とした演奏になっており、クレンペラーのような荘厳さとは異なりエレガントなタッチを感じます。

特に第4楽章は、隙のない展開で小5分で締めくくる演出巧者なカラヤンの神髄が感じられます。ウィーン・フィルも、極上の美演でカラヤンの指揮に応えています。

《太鼓連打》は、後年のベルリン・フィルとのスタジオ録音も名演ですが、この当時のウィーン・フィルの演奏の美しさには抗しがたい魅力があります。カラヤンは晩年にベルリン・フィルとも録音していますが、このウィーン・フィルとの録音では、肩の力を抜いて「ご当地」の音楽に興じている演奏家たちの気構えが充分に伝わってきます。

両曲で聴かせる品の良さ、快活さ、そして音の密度の濃さには満足感を得られ、何よりハイドンの音楽の素晴らしさを存分に紹介してくれています。なお、《ロンドン》等最終楽章で本盤は後年盤で演奏された反復部分は略されており、スッキリしています。

A masterpiece by the young Karajan and the Vienna Philharmonic! Haydn's Symphony No. 103 "Drum Roll" & No. 104 "London" 


This album contains Haydn's Symphony No. 104 "London" and No. 103 "Drum Roll", who composed over 100 symphonies in his lifetime.

The young Karajan and the Vienna Philharmonic perform Haydn's last two symphonies with a lively and dignified performance. The glossy and graceful performance, which makes the large modern orchestra sound magnificent, truly exudes the dignity of a king.

This is one of the best works in the series of Decca recordings made during his time as music director of the Vienna State Opera, and makes use of the bright tone of the orchestra to create a solid classical beauty.

Many listeners may have first come into contact with Karajan's Haydn symphonies on the British Decca LPs "Drum Roll" and "London" that he conducted with the Vienna Philharmonic in 1959. In later years, Karajan recorded Haydn's symphonies for EMI with the Berlin Philharmonic around 1975, and for DG with the same Berlin Philharmonic in the early 1980s, resulting in more luxurious and profound symphonies.

However, the liveliness of the British Decca recording cannot be found in later recordings, and even though it is an early stereo recording, it is still a valuable piece.

Haydn's "London" is one of Karajan's favorite pieces to conduct. I have four recordings in total: two old and new studio recordings with the Berlin Philharmonic, a live recording at the Salzburg Festival in 1979 with the Vienna Philharmonic, and this recording.

Of these, I believe that the most well-balanced masterpiece is the studio recording with the Vienna Philharmonic on this recording. It is a performance that brings out the dignity of the performers and the power of the piece, and is a dashing performance typical of Karajan, with an elegant touch that is different from the solemnity of Klemperer.

The fourth movement in particular is a perfect example of Karajan's mastery of directing, with a flawless development that concludes in just five minutes. The Vienna Philharmonic responds to Karajan's conducting with a superbly beautiful performance.

The studio recording of "Drum Rush" with the Berlin Philharmonic in later years is also a masterpiece, but the beauty of the Vienna Philharmonic's performance at this time is irresistible. Karajan also recorded with the Berlin Philharmonic in his later years, and in this recording with the Vienna Philharmonic, you can fully feel the musicians' relaxed attitude as they enjoy "local" music.

The elegance, liveliness, and density of sound in both pieces are satisfying, and above all, they fully introduce the greatness of Haydn's music. In the final movements of "London," etc., the repeated parts performed in later recordings are omitted in this recording, making it clearer.


よろしければサポートお願いします! いただいたサポートはクリエイターとしての活動費に使わせていただきます!