![見出し画像](https://assets.st-note.com/production/uploads/images/132400626/rectangle_large_type_2_cabcc94a7edc11721b843c155ca99b49.jpeg?width=1200)
物語「GreatesT’rip Jum”V”oyage」10. shinjuku greatestripⅤ
(前回 GTJVー09)
夕方がやってくる。わたしはまた、地下通路からコーシューの出入り口の階段を上がる。この間の続き、右のターミナル方向を向いてみる。
左側には、わたしの腰くらいの高さの低い木が植えてある。まとまっていて、ひとつの木の大きさが分からない。もこもこ、と生えそろっている感じが緑色の雲を連想させる。
その緑雲の林を切り開くように、自転車置き場がある。色とりどりの自転車の下、黄色と銀色の車輪置きが、鉄塔を立てる大型クレーンが思い浮かんだ。この森林でも、開発は進んでいるらしい。
近くには、ひざくらいの高さのコンクリートの長方形がある。奥行2m、横に7・8m。ちょっとしたひな壇の舞台みたい。舞台上は銀色の細かい網が乗っかっている。森の中の秘密工場のイメージ。
街路灯が白、オレンジに緩やかに光っている、なんだか『咲いている』って言い方の方があっているみたい。
道の先に視線をのばす、遠くへ。コーシューはターミナルの方に続き、かすめるように交差している。ただ、そこに踏切はなく、緩やかな上り坂がターミナル付属の線路たちを越えていく、そんな感じだ。
相変わらず辞典だらけの本棚みたいな街並を抜けて、コーシューと、ターミナルに沿って走る道との交差点に着いた。
正面、横断歩道の向こうには上り坂が続いている。坂の先にはきっと一大繁華街。きっと、なのはよく知らないから。道は工事中みたいでグリーンの柵が道の両側に張られている。
なんだか遠慮してしまう、完成するまで入っちゃダメって言われているみたいで。
そういえば、コーシューには昔、路面電車が上り坂の向こうまで走っていたらしい。けれど大昔の戦争で電気が足りなくなって坂を上がれなくなった。それで坂の手前、西側に新しく駅を作ったって。とてもどうでもいい話だけれど、誰かに聞いたんだよね。誰だっけ、忘れちゃった。
そんなことを考えているうちに、信号はイライラしながらわたしをせかす。ちかたかちか、ちかたかちか。
うっとうしいっての、あんたに言われなくても行き先は自分で決めるよ。
あきらめたか、勝手に勝ち誇ったように信号は赤に変わる。進みたかったらもう一回青になるまで待つことだ、なんてえらそうに。
信号の作戦にはまってたまるか、と思って左側、ターミナル西に向かう道に視線を映す。遠くにぼんやりと白とオレンジが見える。
興味が向いた、その方向へ。
手前の角のビルの壁には赤いアナログ時計が居座っている、大体直径10mくらいかな。時計はあまり好きじゃない。勝手に想像する、元気なく垂れさがっている長針短針に手を伸ばし、幼稚園児のおもちゃみたいにぐるぐる。
![](https://assets.st-note.com/img/1709161584704-C6AOau0Bse.jpg?width=1200)
「なんだか、かわいい」
急に声が聞こえた気がしてわたしは振り返った。
どこかで聞いた声。まさか、と思ったけれど、予想は外れていて自分が見覚えが有りそうな人は誰も居なかった。でもビルの上、看板の広告の内一つ、商品はシャンプーだろうか、どこかで見たような顔に見えた。もう一度ちゃんと見直す。
写真は好感度の高い、ある若手女優のものだった。華やかさも年齢も勘違いした子とは別物だ。そんなはずは無い、よね気のせいだ。
それはそうと、気になったのは時計の先だ。ターミナルの西側、道路を進んでいくと大ロータリーが広がっているのは知っている。でも、際に歩いたことは無かった。
自分の目で見るために先に進むと、人の流れと自分の行く方向が重なった。左に裁縫道具屋さん、右は道路だけれど至る所に地下への入り口が向かい合わせににらめっこしている。
少し先を見ると、本当に10mおきくらいに並んでいたり、もう一度にらめっこ。そんなに入口が要るのだろうか。今度人との待ち合わせに使ってみよう。
西口の地下道入口のどこかで待ってるよ、って伝えてみるんだ。まるでモグラたたきみたい、なんて。
左には通りの名前のプレートがある。薄い緑色にメッキの金色で書かれたちょっと古懐かしい感じのやつ。
例えばにらめっこ入口の先は『国際通り』なんで国際なんだろう。左側の銀行の先は『中央通り』いったいどこの中央なのか。でも、浮かんだ問いは解決することも無く、街灯や地下出入口とともに通り過ぎていく。
こうして、浮かんだ問いを忘れてしまう前に、どれくらい答えを出せているんだろう。なんだかほとんどのことを、答えを出さないままに忘れてしまっている、そんな気がする。
今日は忘れる前にたどり着いた。白とオレンジの光に照らされたロータリー。コーシューを離れてから多分150mくらい歩いたと思うけれど。
道路を挟んだ先、シントシンの高層ビルが、自己主張するように建っている。というより立っている、みたいな感じ。チョコレートケーキ色の四角いビルの横に、ぐるぐる包帯を巻かれた指のようなビル、隣には横ストライプのドミノみたいなビル。でも今日は彼ら彼女らではなく。
その手前に目指す光があった。
ロータリーの道に囲まれた楕円系の空間。テニスコートくらいかな、結構広い。オレンジの光は3つで、1本の無機質な鉄棒が三つ葉のように分かれ、三つがそれぞれターミナルの夜景を照らしている。
その後ろには10㎝くらいの四角ガラスで作られた壁を持つ、小屋のような建物。そのずっと奥に三つ割れライトよりもう少し高い、てっぺんに白色灯を横並びにつけた鉄の柱。悪くない。
そして、なによりその後ろ。竹を根っこから斜めに切ったみたいな建造物がそびえている。どちらも直径は10mくらい。もっと大きいかもしれない。高さも手前の高いところは10mくらい、奥の低い方でも5mは有りそう。アザラシには登るのはきつそうだ。建物の外側はツタで覆われている。無機質なコンクリ建造物のはずなのに、もとからそこに生えていたもののように思える。ヨーロッパの庭園とかにある、低い木を動物の姿に刈り込んだやつみたいに。
これは何なのだろう。多分トーキョーでもベスト5の大きな街の駅前に居座っているからには、何か重要な役割があるのだろう。
モニュメントやアートかなとも思ったけれど、ロータリーの周りと、それをつなぐ横断歩道が無いことに気がついた。人が見られないアートに価値があるのか、なんて。自分も似たようなものだけれど。
考え方を変え、形から連想する。空に向かって伸びているロケットやミサイルの発射台。ターミナルの一等地から成層圏に向かって放たれる人工衛星。どどどどなんて轟音と、もくもくもくもくと生まれる噴煙。
いい感じ。いい感じだけれど絶対違う。
そのとき、急に視線を受けた感じがした。
周りを見回すと、人の流れは横断歩道で立ち止まっているわたしを、避けるようにして進んでいた。むりやり押し流すこともはじき出しもせずに、人々は流れていく。邪魔しないけれど、気にかけないで。
ここにいる意味をまた考えてしまう。出来る限り考えないようにしていたのに。
そのときまた声がした。
「私も、そんな瞬間を探してる、いつだって、どこででも」
と同時に、急にイメージが浮かぶ。
島。群青の海に浮かんだ、小さな島。
白と黄色の実を付ける、ヤシの木。小屋とその周りに生えた防砂林。
小屋の奥には、遺跡がある。今はツタが絡まっている。何に使っていたのかもよく分からない。でも、大事らしい。
島には住人がいる。一人の少女。日に焼けてはいるが、肌はつやつやしていて、南国少女らしからぬ黒のストレート髪がチャームポイント。
多分一人で暮らしていて、でも寂しそうじゃない。夕方になると遺跡に腰掛けて、空を見つめている。
ここまで浮かんだところで、はいはいおしまい妄想はそれまで、と冷たく言い放つように、ケータイのアラームが音を立てた。うるさいわかってるっての。わたしは乱暴にケータイの赤い電話のところを押して、塾に行くためにターミナルに向かう。
地下道への入口を降りる時、地面の視界が消える直前に一瞬、遺跡に腰掛けて空を見上げる少女が見えた気がした。
これも、世界の一部、なのだろうか?
久々にかばんの中から、地味なスケジュールノートを取り出す。「ナクナル」にバツがあって、その横には薄い文字で『ヨワムシのツヨサ』と書いてある。
さらに、書き足す。
『新しい瞬間』
![](https://assets.st-note.com/img/1709161621509-DnNIlbktLY.jpg?width=1200)
「ほし」
Evening is coming. I go back up the stairs from the underpass to the “Ko-shu” entrance.
Continuing from the last time, I turn to the right toward the terminal.
On the left side, there is a low tree, about the height of my waist. They are so clustered together that it is hard to tell the size of each tree. The trees are so clustered together that I can't tell the size of any one tree, but the way they are all growing together reminds me of green clouds.
There is a bicycle parking lot that cuts through the green cloud forest. Underneath the colorful bicycles, a yellow and silver wheel rest reminded me of a large crane erecting a steel tower. Even in this forest, development seems to be progressing.
Nearby, there is a concrete rectangle about knee-high. It is 2 meters deep and 7 or 8 meters wide, like a little daisy stage. The stage is covered with a fine silver net. It gives the impression of a secret factory in the forest.
The street lights are gently glowing in white and orange, and I think "blooming" is a better way to describe it.
I look out into the distance, beyond the road. The causeway continues toward the terminal and crosses it as if skimming over it. There is no railroad crossing there, but rather a gentle uphill slope that crosses the tracks attached to the terminal.
After passing through the streets that still look like bookshelves full of dictionaries, I arrived at the intersection of Causeway and the road that runs alongside the terminal.
In front of us, beyond the pedestrian crossing, there is an uphill slope. At the end of the hill, there must be a large downtown area. I say "surely" because I don't know much about it. The road was under construction, and green fences were put up on both sides of the road.
I felt a bit reserved, as if I was being told that I could not enter until the construction was completed.
I heard that there used to be a streetcar that ran up to the other side of the hill in Kosiu. However, due to the war long ago, the tramway could not go up the hill due to lack of electricity. So they built a new station on the west side of the hill. It is a very trivial story, but I heard it from someone. I forgot who it was.
While I was thinking about that, the signal was irritatingly rushing me. Chikata-chika-chika, chikata-chika-chika.
I don't need you to tell me where to go, I'll decide where to go by myself.
As if giving up, the signal turns red as if he is proud of his victory. If you want to continue, you have to wait until the light turns green one more time.
I decided not to fall for the signal's maneuver and looked to the left, to the road heading west toward the terminal. In the distance, I could vaguely see white and orange.
My interest was piqued, and I headed in that direction.
There is a red analog clock sitting on the wall of the building on the corner in front of me, about 10 meters in diameter. I don't like clocks very much. I imagine it on my own, reaching for the long and short hands that hang down listlessly, twirling them around like a kindergartener's toy.
It's kind of cute.
Suddenly I thought I heard a voice, and I turned around.
I had heard that voice somewhere. I didn't expect it, but I was wrong and there was no one I recognized. But on top of the building, one of the billboards advertised a product that looked familiar: shampoo, perhaps. I took another look at it.
The picture was of a likable young actress. She was not the same as the girl I had mistaken for, in terms of glamour and age. It couldn't be, right, it was just my imagination.
That said, it was the destination of the clock that caught my attention. I knew that on the west side of the terminal, as I proceeded down the road, there was a large roundabout. But I had never walked there before.
As I walked ahead to see for myself, the flow of people and the direction I was going coincided. To my left was a sewing supply store, and to my right was a road, but everywhere I turned I saw entrances to the underground staring back at each other.
I looked a little further and saw that they were really lined up about every 10 meters or so, so I stared again. Do we really need that many entrances? Next time, I'll use it to meet someone.
I'll tell them I'll be waiting for them somewhere at the entrance to the west exit underpass. It's like whack-a-mole.
To the left is a plaque with the name of the street. It's a little old-fashioned, written in light green with plated gold.
For example, at the entrance to the staring area is "Kokusai Dori" (International Street), which is why it is called "Kokusai". The bank on the left is "Chuo Dori" (central street), so where in the world is the center of the street? But the questions that came to mind were never solved, and passed by with the streetlights and underground entrances.
I wonder how many answers I can get before I forget the questions that come to mind. I feel like I've forgotten most of them without answering them.
Today I got there before I forgot. A roundabout lit by white and orange lights. I think I walked about 150 meters after I left Corshoe.
Across the street, the tall skyscraper of Sint-Singh stands assertively. It looks more like it is standing. Next to the chocolate cake-colored square building is a building that looks like a finger with a bandage wrapped around it, and next to it is a building that looks like a domino with horizontal stripes. But not them today.
There was a light in front of them to aim for.
An oval-type space surrounded by a roundabout road. It was quite large, maybe the size of a tennis court. There were three orange lights. One inorganic steel bar was divided like three leaves, and each of the three illuminated the night view of the terminal.
Behind it is a shed-like building with a wall made of 10 cm square glass. Far behind it, a steel pillar with a white light at the top, a little taller than the three broken lights. Not bad.
And, above all, behind it. There is a structure that looks like a bamboo cut at an angle from the roots. Both are about 10 meters in diameter. Maybe even bigger. The tallest one in the front is about 10 meters high, and the lowest one in the back is about 5 meters high. It would be tough for seals to climb up. The outside of the building is covered with ivy. Although the building is supposed to be an inorganic concrete structure, it looks as if it has been there for a long time. It looks like a low tree trimmed into the shape of an animal, like those found in European gardens.
What is this? It must have some important role to play because it is sitting in front of a train station in a big city, probably one of the five best in Tokyo.
I thought it might be a monument or art, but then I noticed that there were no crosswalks around the roundabout or connecting them. I wondered if there is any value in art that people can't see. I am like that.
I changed my way of thinking and associated it with shapes. A rocket or missile launch pad stretching toward the sky. Satellites being launched into the stratosphere from prime terminal locations. The roar of the rockets and the plumes of smoke.
It's nice. It feels good, but it's definitely not right.
At that moment, I suddenly felt a gaze.
I looked around and saw that the stream of people was moving forward, avoiding me as I stood still in the crosswalk. The people were flowing without forcing me away or pushing me out of the way. I don't want to disturb them, but I don't care about them.
I thought again about what it meant to be here. I tried not to think about it as much as possible.
Then I heard the voice again.
I, too, am looking for moments like that, always and everywhere."
At the same time, an image suddenly came to mind.
An island. A small island floating in a sea of deep blue.
Palm trees with white and yellow berries. A hut and the sand forest around it.
Behind the hut, there are ruins. Now, ivy is tangled around it. I am not sure what it was used for. But it seems to be important.
There are inhabitants on the island. A girl. Her skin is tanned but glossy, and her straight black hair, which is not unlike a tropical girl's, is a charm point.
She probably lives alone, but she doesn't seem lonely. In the evening, she sits on the ruins and stares at the sky.
As if to say, "That's it, that's it, that's it, that's it for fantasies," the alarm on my cell phone rings. I know, I know. I press the red phone button on my cell phone roughly and head for the terminal to go to cram school.
As I was going down the entrance to the underground passage, just before the ground disappeared from view, I thought I saw a girl sitting on the ruins and looking up at the sky for a moment.
Is this part of the world, too?
After a long time, I took out a humble schedule notebook from my bag. There is a cross next to "Nakunaru," and next to it, "Yowamushi no Tsuyosa" is written in thin letters.
He adds a few more words.
'A new moment.