見出し画像

【フィル・スペクター】英語版ウィキペディアを日本語で読む【Phillip Spector】

※上記動画では『英語de洋楽』を読むときに便利なChromeの拡張機能を紹介していますので、是非ご視聴ください。

Harvey Phillip Spector (born Harvey Philip Spector; December 26, 1939 – January 16, 2021) was an American record producer and songwriter, best known for his innovative recording practices and entrepreneurship in the 1960s, followed decades later by his two trials and conviction for murder in the 2000s.

ハーヴェイ・フィリップ・スペクター(Harvey Philip Spector、1939年12月26日 - 2021年1月16日)は、アメリカのレコードプロデューサー、ソングライター。1960年代の革新的な録音方法と起業で知られ、その後、数十年を経て、2000年代に殺人罪で2度の裁判と有罪判決を受けた。

Spector developed the Wall of Sound, a production style that is characterized for its diffusion of tone colors and dense orchestral sound, which he described as a "Wagnerian" approach to rock and roll.

スペクターは、ロックンロールの「ワーグナー的」アプローチと評される、音色を拡散させ、オーケストラのような濃密なサウンドを特徴とする制作スタイル「ウォール・オブ・サウンド」を開発した。

He is widely regarded as one of the most influential figures in pop music history and one of the most successful producers of the 1960s.

ポップミュージックの歴史に最も影響を与えた人物の一人であり、1960年代に最も成功したプロデューサーの一人として広く知られている。

Born in the Bronx, Spector moved to Los Angeles as a teenager and began his career in 1958 as a founding member of the Teddy Bears, for whom he penned "To Know Him Is to Love Him", a U.S. number-one hit.

1958年、テディベアーズの結成メンバーとしてキャリアをスタートさせ、「To Know Him Is to Love Him」を作曲し、全米ナンバーワンのヒットとなった。

In 1960, after working as an apprentice to Leiber and Stoller, Spector co-founded Philles Records, and at the age of 21 became the youngest ever U.S. label owner to that point.

1960年、ライバーとストーラーの弟子として働いた後、スペクターはフィルズ・レコードを共同設立し、21歳の若さでそれまでの米国レーベル史上最年少のオーナーとなった。

Dubbed the "First Tycoon of Teen", Spector became considered the first auteur of the music industry for the unprecedented control he had over every phase of the recording process.

スペクターは「ティーン界最初の大物」と呼ばれ、レコーディングの全過程を掌握したことから、音楽業界最初の作家とみなされるようになった。

He produced acts such as the Ronettes, the Crystals, and Ike & Tina Turner, and typically collaborated with arranger Jack Nitzsche and engineer Larry Levine.

ロネッツ、クリスタルズ、アイク&ティナ・ターナーなどをプロデュースし、編曲家のジャック・ニッチェやエンジニアのラリー・レヴィンらと共同作業を行うのが通例だった。

The musicians from his de facto house band, later known as "the Wrecking Crew", rose to industry fame through his hit records.

事実上のハウスバンドであるレッキング・クルーと呼ばれるミュージシャンたちは、彼のヒット曲によって業界の名声を高めた。

In the early 1970s, Spector produced the Beatles' Let It Be and several solo records by John Lennon and George Harrison.

1970年代初頭、スペクターはビートルズの『レット・イット・ビー』やジョン・レノンとジョージ・ハリスンのソロアルバム数枚をプロデュースした。

By the mid-1970s, Spector had produced eighteen U.S.

1970年代半ばまでに、スペクターはさまざまなアーティストの全米トップ10シングルを18枚プロデュースした。

Top 10 singles for various artists.

1970年半ばまでに、スペクターはさまざまなアーティストの全米トップ10シングルを18枚プロデュースした。

His chart-toppers included the Righteous Brothers' "You've Lost That Lovin' Feelin'", the Beatles' "The Long and Winding Road", and Harrison's "My Sweet Lord".

その中には、ライト・ブラザーズの「You've Lost That Lovin' Feelin'」、ビートルズの「The Long and Winding Road」、ハリスンの「My Sweet Lord」などが含まれている。

Following one-off productions for Leonard Cohen (Death of a Ladies' Man), Dion DiMucci (Born to Be with You), and the Ramones (End of the Century), Spector remained largely inactive amid a lifestyle of seclusion, drug use, and increasingly erratic behavior.

レナード・コーエン(Death of a Ladies' Man)、ディオン・ディムッチ(Born to Be with You)、ラモーンズ(End of the Century)などの一回限りのプロデュースの後、スペクターはほとんど活動せず、隠遁生活、麻薬使用、不安定な行動がますます目立つようになった。

Spector helped establish the role of the studio as an instrument, the integration of pop art aesthetics into music (art pop), and the genres of art rock and dream pop.

スペクターは、スタジオという楽器の役割、ポップ・アートの美学を音楽に取り入れること(アート・ポップ)、アート・ロックやドリーム・ポップというジャンルを確立することに貢献した。

His honors include the 1973 Grammy Award for Album of the Year for co-producing Harrison's Concert for Bangladesh, a 1989 induction into the Rock and Roll Hall of Fame, and a 1997 induction into the Songwriters Hall of Fame.

彼の栄誉には、ハリソンの『バングラデシュのためのコンサート』の共同プロデュースによる1973年グラミー賞アルバム・オブ・ザ・イヤー受賞、1989年のロックの殿堂入り、1997年のソングライターの殿堂入りが含まれる。

In 2004, Spector was ranked number 63 on Rolling Stone's list of the greatest artists in history.

2004年、スペクターはローリング・ストーンの選ぶ歴史上最も偉大なアーティストの第63位にランクされた。

In 2009, after spending three decades in semi-retirement, he was convicted for the 2003 murder of the actress Lana Clarkson and sentenced to 19 years to life in prison.

30年間をセミリタイア状態で過ごした後、2009年、2003年の女優ラナ・クラークソン殺害事件で有罪判決を受け、19年から終身刑の判決を受けた。

He died in prison in 2021.

2021年に獄中死した。

Biography(経歴)

1939–1959: Background and the Teddy Bears(背景とテディ・ベアーズ)

Harvey Philip Spector was born on December 26, 1939.

ハーヴェイ・フィリップ・スペクターは、1939年12月26日生まれ。

He later added a second "L" to his middle name, which he preferred over "Harvey".

後にミドルネームに2つ目の「L」を付け、「ハーヴェイ」よりも好んで使用した。

His parents were Benjamin (1903-1949) and Bertha (1911-1995) Spector, a first-generation immigrant Russian-Jewish family in the Bronx, New York City.

両親は、ニューヨーク市ブロンクスのロシア系ユダヤ人移民一世のベンジャミン(1903-1949)とバーサ(1911-1995)・スペクターである。

Bertha had been born in France to Russian migrants George and Clara Spektor, who brought her to America in 1911 aged 9 months, while Benjamin was born in the Russian Empire to George and Bessie Spektus or Spektres, and brought to America by his parents in 1913 aged 10.

ベルサはフランスでロシア移民のジョージ・スペクターとクララ・スペクターの間に生まれ、1911年に9カ月でアメリカに渡った。ベンジャミンはロシア帝国でジョージ・スペクターとベッシー・スペクターの間に生まれ、1913年に10歳で両親によってアメリカに渡ってきた。

Both families anglicized their last names to "Spector" on their naturalization papers, both of which were witnessed by the same man, Isidore Spector.

両家とも帰化届には姓を「スペクター」に変えており、その証人は同じイシドール・スペクターであった。

The similarities in name and background of the grandfathers led Spector to believe that his parents were first cousins.

祖父母の名前と経歴が似ていることから、スペクターは自分の両親がいとこ同士であると考えた。

In April 1949, Spector's father committed suicide; on his gravestone were inscribed the words "Ben Spector. Father. Husband. To Know Him Was To Love Him".

1949年4月、スペクターの父は自殺し、その墓石には「ベン・スペクター。父。夫。To Know Him Was To Love Him」と刻まれていた。

In 1953, Spector's mother moved the family to Los Angeles where she found work as a seamstress.

1953年、母親は一家をロサンゼルスに移し、お針子として働くことになった。

Spector attended John Burroughs Junior High School (now John Burroughs Middle School) on Wilshire Boulevard, then in 1954 transferred to Fairfax High School.

スペクターは、ウィルシャーブルバードにあるジョン・バロウズ中学校(現在のジョン・バロウズ中学校)に通い、1954年にフェアファックス高校に編入した。

Having learned to play guitar, Spector performed "Rock Island Line" in a talent show at Fairfax High.

ギターを習ったスペクターは、フェアファックス高校のタレントショーで「ロック・アイランド・ライン」を演奏した。

He joined a loose-knit community of aspiring musicians, including Lou Adler, Bruce Johnston, Steve Douglas, and Sandy Nelson.

ルー・アドラー、ブルース・ジョンストン、スティーブ・ダグラス、サンディ・ネルソンなど、ミュージシャン志望の緩やかなコミュニティに参加した。

Spector formed a group, the Teddy Bears, with Nelson and two other friends, Marshall Leib and Annette Kleinbard.

スペクターは、ネルソン、マーシャル・ライブ、アネット・クラインバードという2人の友人と「テディ・ベアーズ」というグループを結成した。

During this period, record producer Stan Ross—co-owner of Gold Star Studios in Hollywood—began to tutor Spector in record production and exerted a major influence on Spector's production style.

この頃、ハリウッドのゴールド・スター・スタジオのオーナーでレコード・プロデューサーのスタン・ロスは、スペクターのレコード制作を指導するようになり、スペクターの制作スタイルに大きな影響を与えるようになった。

In 1958, the Teddy Bears recorded the Spector-penned "Don't You Worry My Little Pet", and then signed a two to three singles recording deal with Era Records, with the promise of more if the singles did well.

1958年、テディベアーズはスペクターが作曲した「ドント・ユー・ウォーリー・マイ・リトル・ペット」を録音し、エラ・レコードと2〜3枚のシングル盤の契約を結び、そのシングルがヒットすればさらに曲を出すという約束をした。

At their next session, they recorded another song Spector had written—this one inspired by the epitaph on Spector's father's tombstone.

次のセッションでは、スペクターの父親の墓碑銘にちなんでスペクターが書いた別の曲をレコーディングした。

Released on Era's subsidiary label, Dore Records, "To Know Him Is to Love Him" reached number one on Billboard Hot 100 singles chart on December 1, 1958, selling over a million copies by year's end.

エラ社の子会社ドール・レコードから発売された「To Know Him Is to Love Him」は、1958年12月1日にビルボード・ホット100シングルチャートで1位を獲得し、年末までに100万枚以上の売り上げを記録した。

Following the success of their debut, the group signed with Imperial Records.

デビュー曲の成功を受けて、グループはインペリアル・レコードと契約した。

Their next single, "I Don't Need You Anymore", reached number 91.

次のシングル "I Don't Need You Anymore "は91位を記録した。

They released several more recordings, including an album, The Teddy Bears Sing!, but failed to reach the top 100 in US sales.

彼らはさらにアルバム『テディベアーズは歌う!』を含む数枚のレコードをリリースしたが、全米売上トップ100には届かなかった。

The group disbanded in 1959.

1959年にグループは解散した。

1959–1962: Early production work, Philles Records, and the Crystals(初期の制作活動、フィレス・レコード、そしてクリスタルズ)

While recording the Teddy Bears' album, Spector met Lester Sill, a former promotion man who was a mentor to Jerry Leiber and Mike Stoller.

テディベアーズのアルバムのレコーディング中、スペクターは、ジェリー・ライバーとマイク・ストーラーの師である元プロモーションマン、レスター・シルに出会った。

Sill and his partner, Lee Hazlewood supported Spector's next project, the Spectors Three.[citation needed] In 1960, Sill arranged for Spector to work as an apprentice to Leiber and Stoller in New York.

1960年、シルはスペクターがニューヨークでライバーとストーラーに弟子入りできるよう取り計らった。

Spector co-wrote the Ben E. King Top 10 hit "Spanish Harlem" with Leiber and also worked as a session musician, playing the guitar solo on the Drifters' song "On Broadway".

スペクターは、ベン・E・キングのトップ10ヒット「スパニッシュ・ハーレム」をライバーと共作し、セッションミュージシャンとしても活動、ドリフターズの曲「オン・ブロードウェイ」ではギターソロを弾いている。

Spector's first true recording artist and project as producer was Ronnie Crawford.[citation needed] Spector's production work during this time included releases by LaVern Baker, Ruth Brown, and Billy Storm, as well as the Top Notes' original recording of "Twist and Shout".

スペクターが初めて本格的にレコーディングに参加し、プロデューサーとしてプロジェクトに参加したのはロニー・クロフォードだった[citation needed] この時期のスペクターのプロダクションには、ラバーン・ベイカー、ルース・ブラウン、ビリー・ストームのリリースや、トップノーツのオリジナル録音「ツイスト・アンド・シャウト」などもある。

Leiber and Stoller recommended Spector to produce Ray Peterson's "Corrine, Corrina", which reached number 9 in January 1961.

ライバーとストーラーはスペクターをレイ・ピーターソンの「コリーヌ、コリーナ」のプロデュースに推薦し、この曲は1961年1月に9位を記録した。

Later, he produced another major hit for Curtis Lee, "Pretty Little Angel Eyes", which made it to number 7.

その後、カーティス・リーの「プリティ・リトル・エンジェル・アイズ」をプロデュースし、7位という大ヒットを記録した。

Returning to Hollywood, Spector agreed to produce one of Sill's acts.

ハリウッドに戻ったスペクターは、シルのある演目をプロデュースすることに同意した。

After both Liberty Records and Capitol Records turned down the master of "Be My Boy" by the Paris Sisters, Sill formed a new label, Gregmark Records, with Lee Hazlewood, and released it.

リバティ・レコードとキャピトル・レコードの両方がパリス・シスターズの「ビー・マイ・ボーイ」のマスターを断った後、シルはリー・ヘイズルウッドと新しいレーベル、グレッグマーク・レコードを結成し、この曲をリリースした。

It reached only number 56, but the follow-up, "I Love How You Love Me", was a hit, reaching number 5.

56位にとどまったが、続く「アイ・ラヴ・ハウ・ユー・ラヴ・ミー」は5位に入るヒットとなった。

In late 1961, Spector formed a record company with Sill, who by this time had ended his business partnership with Hazlewood.

1961年末、スペクターは、このときまでにヘイズルウッドとの業務提携を解消していたシルとレコード会社を設立する。

Philles Records combined the first names of its two founders.

フィルズ・レコードは、創設者2人のファーストネームを組み合わせたものである。

Through Hill and Range Publishers, Spector found three groups he wanted to produce: the Ducanes, the Creations, and the Crystals.

スペクターは、ヒル・アンド・レンジ・パブリッシャーズを通じて、デュカネス、クリエイションズ、クリスタルズの3組のプロデュースを希望するグループを見つけた。

The first two signed with other companies, but Spector managed to secure the Crystals for his new label.

最初の2組は他の会社と契約したが、スペクターはクリスタルズを自分の新しいレーベルに迎え入れることに成功した。

Their first single, "There's No Other (Like My Baby)" was a success, hitting number 20.

彼らの最初のシングル「There's No Other (Like My Baby)」は20位を記録し、成功を収めた。

Their next release, "Uptown", made it to number 13.

次にリリースした「アップタウン」は13位にランクインした。

Spector continued to work freelance with other artists.

スペクターは、その後もフリーランスで他のアーティストと仕事をするようになる。

In 1962, he produced "Second Hand Love" by Connie Francis, which reached No. 7.

1962年には、コニー・フランシスの「セカンド・ハンド・ラブ」をプロデュースし、7位になった。

Ahmet Ertegun of Atlantic paired Spector with future Broadway star Jean DuShon for "Talk to Me", the B-side of which was "Tired of Trying", written by DuShon.

アトランティックのアーメット・アーテガンは、スペクターと後にブロードウェイで活躍するジーン・デュションと組んで「Talk to Me」を発表し、そのB面はデュションが書いた「Tired of Trying」であった。

In 1962, Spector briefly took a job as an A&R producer for Liberty Records.


1962年、スペクターはリバティ・レコードのA&Rプロデューサーとして一時的に仕事をすることになった。

It was while working at Liberty that he heard a song written by Gene Pitney, for whom he had produced a number 41 hit, "Every Breath I Take", a year earlier.

1962年、スペクターはリバティ・レコードのA&Rプロデューサーとして短期間仕事をしたが、リバティで働いているときにジーン・ピットニーが書いた曲を聴き、その1年前に41位のヒット曲 "Every Breath I Take "を制作していた。

"He's a Rebel" was due to be released on Liberty by Vikki Carr, but Spector rushed into Gold Star Studios and recorded a cover version using Darlene Love and the Blossoms on lead vocals.

He's a Rebel はリバティからヴィッキー・カーがリリースする予定だったが、スペクターはゴールド・スター・スタジオに駆け込み、ダーレーン・ラブとブロッサムズをリードボーカルに使ってカバーバージョンを録音した。

The record was released on Philles, attributed to the Crystals, and quickly rose to the top of the charts.

このレコードはクリスタルズに帰属するPhillesからリリースされ、すぐにチャートのトップに躍り出た。

By the time "He's a Rebel" went to number 1, Lester Sill was out of the company, and Spector had Philles all to himself.

He's a Rebel」が1位になった頃には、レスター・シルは会社を辞め、スペクターはフィルズを独り占めしていた。

He created a new act, Bob B. Soxx & the Blue Jeans, featuring Darlene Love, Fanita James (a member of the Blossoms), and Bobby Sheen, a singer he had worked with at Liberty.

彼は、ダーレーン・ラヴ、ブロッサムズのメンバーであるファニタ・ジェームス、そしてリバティで一緒に働いていたボビー・シーンが参加するボブ・B・ソックス&ザ・ブルージーンズを新たに結成したのである。

The group had hits with "Zip-a-Dee-Doo-Dah" (number 8), "Why Do Lovers Break Each Other's Heart" (number 38), and "Not Too Young to Get Married" (number 63).

このグループは「ジップ・ア・ディ・ドゥー・ダー」(8位)、「なぜ恋人たちは互いの心を壊すのか」(38位)、「結婚するには若すぎない」(63位)などをヒットさせた。

Spector also released solo material by Darlene Love in 1963.

スペクターは、1963年にダーリン・ラブのソロ作品もリリースしている。

In the same year, he released "Be My Baby" by the Ronettes, which went to number 2.

同年、ロネッツの「ビー・マイ・ベイビー」をリリースし、2位となった。

The first time Spector put the same amount of effort into an LP as he did into 45s was when he utilized the full Philles roster and the Wrecking Crew to make what he felt would become a hit for the 1963 Christmas season.

スペクターが初めてLPに45枚と同じ労力をかけたのは、フィリーズの全メンバーとレッキング・クルーを使って、1963年のクリスマス・シーズンにヒットすると思われるものを作ったときであった。

A Christmas Gift for You from Philles Records was released a few days after the assassination of President Kennedy in November 1963.

1963年11月のケネディ大統領暗殺の数日後、フィリーズ・レコードから「A Christmas Gift for You」がリリースされた。

On September 28, 1963, the Ronettes appeared at the Cow Palace, near San Francisco.

1963年9月28日、ロネッツはサンフランシスコ近郊のカウパレスに出演した。

Also on the bill were the Righteous Brothers.

このときは、ライト・ユーズ・ブラザーズも出演していた。

Spector, who was conducting the band for all the acts, was so impressed with Bill Medley and Bobby Hatfield that he bought their contract from Moonglow Records and signed them to Philles.

すべての出演者のバンドを指揮していたスペクターは、ビル・メドレーとボビー・ハットフィールドに感激し、ムーングロー・レコードから彼らの契約を買い取り、フィルと契約した。

In early 1965, "You've Lost That Lovin' Feelin'" became the label's second number 1 single.

1965年初頭、「You've Lost That Lovin' Feelin'」がこのレーベルの2枚目のナンバー1シングルとなった。

Three more major hits with the duo followed: "Just Once in My Life" (number 9), "Unchained Melody" (number 4, originally the B-side of "Hung on You"), and "Ebb Tide" (number 5).

このデュオでさらに3曲の大ヒットが続いた。「ジャスト・ワンス・イン・マイ・ライフ」(9位)、「アンチェインド・メロディ」(4位、もともとは「ハング・オン・ユー」のB面)、「エブ・タイド」(5位)である。

Despite having hits, he lost interest in producing the Righteous Brothers and sold their contract and all their master recordings to Verve Records.

ヒットはしたものの、ライト・ユーズ・ブラザーズのプロデュースには興味を失い、彼らの契約とすべてのマスター・レコードをヴァーヴ・レコードに売却した。

However, the sound of the Righteous Brothers' singles was so distinctive that the act chose to replicate it after leaving Spector, notching a second number 1 hit in 1966 with the Bill Medley–produced "(You're My) Soul and Inspiration".

しかし、ライト・ユーズ・ブラザーズのシングルのサウンドは非常に独特で、スペクター脱退後もそれを再現し、1966年にビル・メドレー制作の「(ユー・アー・マイ・)ソウル&インスピレーション」で2度目のナンバー1ヒットを記録したのである。

During this period, Spector formed another subsidiary label, Phi-Dan Records, partly created to keep promoter Danny Davis occupied.

この時期、スペクターは、プロモーターのダニー・デイヴィスを飽きさせないために、別の子会社レーベル、ファイ・ダン・レコードを設立している。

The label released singles by artists including Betty Willis, the Lovelites, and the Ikettes.

このレーベルは、ベティ・ウィリス、ラヴリーツ、イケッツなどのシングルをリリースした。

None of the recordings on Phi-Dan were produced by Spector.

ファイダンの録音は、スペクターがプロデュースしたものはない。

The recording of "Unchained Melody", credited on some releases as a Spector production although Medley has consistently said he produced it originally as an album track, had a second wave of popularity 25 years after its initial release, when it was featured prominently in the 1990 hit movie Ghost.

しかし、「アンチェインド・メロディ」は、スペクターがプロデュースしたとされているが、メドレーは一貫してアルバム曲としてプロデュースしたと語っており、最初のリリースから25年後、1990年のヒット映画「ゴースト」で大きく取り上げられ、第二の人気を博した。

A re-release of the single re-charted on the Billboard Hot 100, and went to number one on the Adult Contemporary charts.

この曲の再リリースはビルボードホット100で再チャート入りし、アダルトコンテンポラリーチャートで1位を獲得した。

This also put Spector back on the U.S.

また、スペクターはこの曲で、それ以来初めてアメリカのトップ40チャートに返り咲いた。

Top 40 charts for the first time since his last appearance in 1971 with John Lennon's "Imagine", though he did have UK top 40 hits in the interim with the Ramones.

スペクターは、1971年にジョン・レノンの「イマジン」を最後に、ラモーンズと組んでUKトップ40ヒットを出したが、それ以来、初めてアメリカのトップ40チャートに返り咲いたのである。

1966–1969: Ike & Tina Turner and hiatus(アイク&ティナ・ターナーと休止期間)

Spector's final signing to Philles was the husband-and-wife team of Ike & Tina Turner in April 1966.

スペクターがフィリーズと最後に契約したのは、1966年4月のアイク&ティナ・ターナー夫妻だった。

Spector considered their single "River Deep – Mountain High" his best work, but it failed to reach any higher than number 88 in the United States.

スペクターは彼らのシングル「River Deep - Mountain High」を自分の最高傑作と考えたが、アメリカでは88位以下にとどまった。

The record, which actually featured Tina Turner without Ike Turner, was successful in Britain, reaching number 3.

このレコードは、実際にはアイク・ターナー抜きでティナ・ターナーをフィーチャーしたものだったが、イギリスでは3位と成功を収めた。

Spector released another single by Ike & Tina Turner, "I'll Never Need More Than This", while negotiating a deal to move Philles to A&M Records in 1967.

スペクターは、1967年にフィルをA&Mレコードに移籍させる交渉をしながら、アイク&ティナ・ターナーの別のシングル「I'll Never Need More Than This」をリリースした。

The deal did not materialize, and Spector subsequently lost enthusiasm for his label and the recording industry.

この契約は実現せず、スペクターはその後、自分のレーベルとレコード業界に対する熱意を失ってしまった。

Already something of a recluse, he withdrew temporarily from the public eye, marrying Veronica "Ronnie" Bennett, lead singer of the Ronettes, in 1968.

すでに世捨て人のようになっていた彼は、1968年にロネッツのリード・シンガー、ベロニカ・"ロニー"・ベネットと結婚し、一時的に表舞台から遠ざかることになる。

Spector emerged briefly for a cameo as himself in an episode of I Dream of Jeannie (1967) and as a drug dealer in the film Easy Rider (1969).

スペクターは、『アイ・ドリーム・オブ・ジニー』(1967年)のエピソードに本人役で、また映画『イージー・ライダー』(1969年)に麻薬の売人役で、一時的に姿を現したことがある。

In 1969, Spector made a brief return to the music business by signing a production deal with A&M Records.

1969年、スペクターはA&Mレコードと制作契約を結び、音楽業界に一時的に復帰した。

A Ronettes single, "You Came, You Saw, You Conquered" flopped, but Spector returned to the Hot 100 with "Black Pearl", by Sonny Charles and the Checkmates, Ltd., which reached number 13.

ロネッツのシングル「You Came, You Saw, You Conquered」は失敗したが、スペクターはソニー・チャールズとチェックメイト社の「Black Pearl」でHot 100に復帰し、13位を記録した。

1970–1973: Comeback and Beatles collaborations(復帰とビートルズとのコラボレーション)

In early 1970, Allen Klein, the new manager of the Beatles, brought Spector to England.

1970年初頭、ビートルズの新しいマネージャーとなったアレン・クラインは、スペクターを英国に呼び寄せた。

After impressing with his production of John Lennon's solo single "Instant Karma!", which went to number 3, Spector was invited by Lennon and George Harrison to take on the task of turning the Beatles' abandoned Let It Be recording sessions into a usable album.

ジョン・レノンのソロ・シングル「インスタント・カルマ!」をプロデュースして3位になったスペクターは、レノンとジョージ・ハリスンに誘われて、ビートルズが放棄したレット・イット・ビーの録音セッションを使えるアルバムに仕上げる仕事を引き受けたのだった。

He went to work using many of his production techniques, making significant changes to the arrangements and sound of some songs.

スペクターは、自分のプロダクション・テクニックを駆使し、いくつかの曲のアレンジやサウンドに大きな変更を加えた。

Released a month after the Beatles' break-up, the album topped the U.S. and UK charts.

ビートルズ解散の1ヵ月後にリリースされたこのアルバムは、全米と全英のチャートで首位を獲得。

It also yielded the number 1 U.S. single "The Long and Winding Road".

また、全米1位のシングル「ザ・ロング・アンド・ワインディング・ロード」を生んだ。

Spector's overdubbing of "The Long and Winding Road" infuriated its composer, Paul McCartney.

スペクターが「ザ・ロング・アンド・ワインディング・ロード」をオーバーダビングしたことは、作曲者のポール・マッカートニーを激怒させた。

Several music critics also maligned Spector's work on Let It Be; he later attributed this partly to resentment that an American producer appeared to be "taking over" such a popular English band.

スペクターは後に、アメリカ人プロデューサーがイギリスの人気バンドを「買収」しているように見えることに憤慨したことも、その一因であると述べている。

Lennon defended Spector, telling Jann Wenner of Rolling Stone: "he was given the shittiest load of badly recorded shit, with a lousy feeling toward it, ever. And he made something out of it. He did a great job."

レノンはスペクターを擁護し、『ローリング・ストーン』誌のジャン・ウェナー(Jann Wenner)にこう語っている。レノンはスペクターを擁護し、『ローリング・ストーン』誌のジャン・ウェナーに次のように語っている。「彼はこれまでで一番ひどい録音で、最低の感情を持ったクソを渡された。そして、彼はその中から何かを作り出した。彼は素晴らしい仕事をしたんだ」。

For Harrison's multiplatinum album All Things Must Pass (number 1, 1970), Spector helped provide a symphonic ambience, although his health issues meant that after recording the basic tracks, he was absent from the project until the mixing stage.

ハリソンのアルバム『オール・シングス・マスト・パス』(1970年、1位)では、スペクターはシンフォニックな雰囲気を出すのに貢献したが、彼の健康上の問題から、基本トラックを録音した後、ミキシング段階までプロジェクトに参加しなかった。

Rolling Stone's reviewer lauded the album's sound, calling it "Wagnerian, Brucknerian, the music of mountain tops and vast horizons".

ローリング・ストーン誌の評論家は、このアルバムのサウンドを「ワーグナー的、ブルックナー的、山の頂上と広大な地平線の音楽」と賞賛している。

The triple LP yielded two major hits: "My Sweet Lord" (number 1) and "What Is Life" (number 10).

この3枚組LPは、2曲の大ヒット曲を生んだ。「マイ・スウィート・ロード」(1位)、「ホワット・イズ・ライフ」(10位)である。

That same year, Spector co-produced Lennon's Plastic Ono Band (number 6), a stark-sounding album devoid of any Wall of Sound extravagance.

同年、スペクターはレノンのプラスティック・オノ・バンド(6位)を共同プロデュースしたが、このアルバムはウォール・オブ・サウンド的な贅肉を排した荒々しいサウンドだった。

Through Harrison, he also produced the debut single by Derek and the Dominos, "Tell the Truth", but the band disliked the sound and had the record withdrawn.

また、ハリソンを通じてデレク・アンド・ザ・ドミノスのデビュー・シングル「テル・ザ・トゥルース」をプロデュースしたが、バンドはそのサウンドを嫌い、レコードを撤回させた。

Spector was made head of A&R for Apple Records.

スペクターは、アップル・レコードのA&R責任者に就任した。

He held the post for only a year, during which he co-produced Lennon's 1971 single "Power to the People" (number 11) and his chart-topping album Imagine.

この間、レノンの1971年のシングル「パワー・トゥ・ザ・ピープル」(11位)と、チャート上位に入ったアルバム「イマジン」を共同プロデュースした。

The album's title track hit number 3.

アルバムのタイトル曲は3位を記録した。

With Harrison, Spector co-produced Harrison's "Bangla Desh" (number 23)—rock's first charity single—and wife Ronnie Spector's "Try Some, Buy Some" (number 77).

ハリスンとは、ハリスンの「Bangla Desh」(23位)と妻のロニー・スペクターの「Try Some, Buy Some」(77位)を共同プロデュースした。

The latter was recorded for Ronnie's intended solo album on Apple Records, a project that stalled due to the same erratic, alcohol-fueled behavior from Spector that had hindered work on All Things Must Pass.

後者はロニーがアップル・レコードから出す予定だったソロ・アルバムのために録音されたものだが、このプロジェクトは、スペクターが『All Things Must Pass』の制作を妨げたのと同じ、アルコールによる不安定な行動で行き詰まった。

Spector was convinced that the Harrison-written single would be a major hit, and its poor commercial performance was one of the biggest disappointments of his career.

スペクターは、ハリソンが書いたこのシングルが大ヒットすると確信していたが、その商業的なパフォーマンスの低さは、彼のキャリアで最大の失望のひとつとなった。

That same year Spector oversaw the live recording of the Harrison-organized Concert for Bangladesh shows in New York City, which resulted in the number 1 triple album The Concert for Bangladesh.

同年、スペクターはハリソンが企画したニューヨークでの「コンサート・フォー・バングラデシュ」のライブ録音を監督し、トリプルアルバム「コンサート・フォー・バングラデシュ」で1位を獲得した。

The album won the "Album of the Year" award at the 1973 Grammys.

このアルバムは、1973年のグラミー賞で「アルバム・オブ・ザ・イヤー」を受賞している。

Despite being recorded live, Spector used up to 44 microphones simultaneously to create his trademark Wall of Sound.

ライブ録音にもかかわらず、スペクターは最大44本のマイクを同時に使い、トレードマークの「ウォール・オブ・サウンド」を作り出した。

Following Harrison's death in 2001, Spector said that the most creative period of his career was when he worked with Lennon and Harrison in the early 1970s, and he believed that this was true of Lennon and Harrison also, despite their achievements with the Beatles.

2001年のハリスンの死後、スペクターは自分のキャリアの中で最も創造的だったのは1970年代前半にレノンとハリスンと仕事をした時期だと語り、ビートルズでの功績はともかく、レノンとハリスンにもそれが当てはまると考えていたようだ。

Lennon retained Spector for the 1971 Christmas single "Happy Xmas (War Is Over)" and the poorly reviewed 1972 album Some Time in New York City (number 48), both collaborations with Yoko Ono.

レノンは、1971年のクリスマス・シングル「Happy Xmas (War Is Over)」と、1972年のオノ・ヨーコとのコラボレーション・アルバム『Some Time in New York City』(48位)でスペクターに依頼した。

In late 1972, Apple reissued Spector's A Christmas Gift for You from Philles Records (as Phil Spector's Christmas Album), bringing the recordings the commercial success and critical recognition that had originally eluded the 1963 release.

1972年末、アップルはスペクターの『A Christmas Gift for You』をフィル・レコードから再発売し(フィル・スペクターのクリスマス・アルバムとして)、1963年にリリースされたこのアルバムは商業的な成功を収め、批評家からも高く評価されるようになった。

Lennon and Ono's "Happy Xmas" single similarly stalled in sales upon its initial release, but later became a fixture on radio station playlists around Christmas.

レノンとオノのシングル「Happy Xmas」も発売当初は売れなかったが、後にクリスマスの時期になるとラジオ局のプレイリストに載るようになった。

Harrison and Spector started work on Harrison's Living in the Material World album in October 1972, but Spector's unreliability soon led to Harrison dismissing him from the project.

1972年10月、ハリスンとスペクターは、ハリスンのアルバム『リビング・イン・ザ・マテリアル・ワールド』の制作を開始したが、スペクターの信頼性の低さから、すぐにハリスンは彼をプロジェクトから外すことにした。

Harrison recalled having to climb down into Spector's central London hotel room from the roof to get him to attend the sessions, and that his co-producer would then need "eighteen cherry brandies before he could get himself down to the studio".

ハリソンは、スペクターをセッションに参加させるためにロンドン中心部のホテルの部屋に屋上から降りなければならなかったこと、共同プロデューサーがスタジオに降り立つまでに「チェリーブランデーを18杯」必要としたことを回想している。

In late 1973, Spector produced the initial recording sessions for what became Lennon's 1975 covers album Rock 'n' Roll (number 6).

1973年末、スペクターは、レノンの1975年のカバーアルバム『ロックンロール』(6番)の最初のレコーディングセッションをプロデュースした。

The sessions were held in Los Angeles, with Lennon allowing Spector free rein as producer for the first time, but were characterized by substance abuse and chaotic arrangements.

このセッションはロサンゼルスで行われ、レノンは初めてスペクターにプロデューサーとしての自由裁量権を与えたが、薬物乱用と混沌としたアレンジが特徴的であった。

Amid the party atmosphere, Spector brandished his handguns and at one point fired a shot while Lennon was recording.

パーティーのような雰囲気の中、スペクターは拳銃を振り回し、レノンの録音中に発砲することもあった。

In December, Lennon and Spector abandoned the collaboration.

12月、レノンとスペクターは、このコラボレーションを断念する。

Since the studio time had been booked by his production company, Spector withheld the tapes until June the following year, when Lennon reimbursed him through Capitol Records.

レノンがキャピトル・レコードを通じて弁償した翌年6月まで、スペクターは録音テープを保管していた。

1974–1980: Near-fatal accident, Warner-Spector Records, Leonard Cohen, and the Ramones(瀕死の事故、ワーナー・スペクター・レコード、レナード・コーエン、そしてラモーンズ)

As the 1970s progressed, Spector became increasingly reclusive.

1970年代に入ると、スペクターはますます引きこもるようになった。

The most probable and significant reason for his withdrawal, according to biographer Dave Thompson, was that in 1974 he was seriously injured when he was thrown through the windshield of his car in a crash in Hollywood.

伝記作家のデイブ・トンプソンによれば、彼が引きこもりになった最も可能性の高い、重要な理由は、1974年にハリウッドで事故に遭い、車のフロントガラスを突き破られて重傷を負ったことである。

Spector was almost killed, and it was only because the attending police officer detected a faint pulse that Spector was not declared dead at the scene.

スペクターは瀕死の重傷を負い、その場で死亡宣告を受けなかったのは、付き添いの警官がかすかな脈拍を感知したからであった。

He was admitted to the UCLA Medical Center on the night of March 31, suffering serious head injuries that required several hours of surgery, with over 300 stitches to his face and more than 400 to the back of his head.

3月31日の夜、UCLAメディカル・センターに入院した彼は、顔に300針以上、後頭部に400針以上縫うなど、数時間の手術を必要とする深刻な頭部外傷を負った。

His head injuries, Thompson suggests, were the reason that Spector began his habit of wearing outlandish wigs in later years.

スペクターが後年、奇抜なカツラをかぶるようになったのは、この頭部外傷が原因だとトンプソン氏は指摘する。

He established the Warner-Spector label with Warner Bros.

スペクターは、ワーナー・ブラザースと共同でワーナー・スペクター・レーベルを設立した。

Records, which undertook new Spector-produced recordings with Cher, Darlene Love, Danny Potter, and Jerri Bo Keno, in addition to several reissues.

このレーベルは、シェール、ダーレーン・ラヴ、ダニー・ポッター、ジェリ・ボ・ケノなどのスペクターがプロデュースした新譜や、いくつかのリイシューを手掛けた。

A similar relationship with Britain's Polydor Records led to the formation of the Phil Spector International label in 1975.

イギリスのポリドール・レコードとの同様の関係から、1975年にフィル・スペクター・インターナショナル・レーベルが設立された。

When the Cher and Keno singles (the latter's recordings were only issued in Germany) foundered on the charts, Spector released Dion DiMucci's Born to Be with You to little commercial fanfare in 1975; largely produced and recorded by Spector in 1974, it was subsequently disowned by the singer.

シェールとケノのシングル(後者の録音はドイツでのみ発売された)がチャートで低迷すると、スペクターは1975年にディオン・ディムーチの『ボーン・トゥ・ビー・ウィズ・ユー』を発売したが、商業的な評価はほとんど得られなかった。

In the 1990s and 2000s, the album enjoyed a resurgence among the indie rock cognoscenti.

1990年代から2000年代にかけて、このアルバムはインディー・ロックの専門家の間で復活を遂げた。

The majority of Spector's classic Philles recordings had been out of print in the U.S. since the original label's demise, although Spector had released several Philles Records compilations in Britain.

スペクターが残したフィルスの名盤の大半は、フィルスレコーズが解散して以来、アメリカでは絶版になっていたが、スペクターはイギリスでフィルスレコーズのコンピレーションを数枚発表していた。

Finally, he released an American compilation of his Philles recordings in 1977, which put most of the better-known Spector hits back into circulation after many years.[citation needed] Spector began to reemerge later in the decade, producing and co-writing a controversial 1977 album by Leonard Cohen, titled Death of a Ladies' Man.

スペクターは1977年にフィルスのコンピレーションをアメリカでリリースし、スペクターのヒット曲のほとんどを長い年月を経て再び流通させることに成功した[citation needed] スペクターは10年代の後半に再登場し始め、1977年のレナード・コーエンのアルバム『デス・オブ・ア・レディース・マン』を制作、共同作曲して物議をかもした。

This angered many devout Cohen fans who preferred his stark acoustic sound to the orchestral and choral wall of sound that the album contains.

このアルバムに収録されているオーケストラやコーラスの音の壁よりも、彼の荒々しいアコースティック・サウンドを好む多くの敬虔なコーエン・ファンを怒らせた。

The recording was fraught with difficulty.

レコーディングは困難を極めた。

After Cohen had laid down practice vocal tracks, Spector mixed the album in studio sessions, rather than allowing Cohen to take a role in the mixing, as Cohen had previously done.

コーエンが練習用のボーカルトラックを置いた後、スペクターは、それまでコーエンが行っていたようにミキシングに参加させるのではなく、スタジオセッションでアルバムのミキシングを行った。

Cohen remarked that the result is "grotesque", but also "semi-virtuous"—for many years, he included a reworked version of the track "Memories" in live concerts.

その結果、コーエンは「グロテスク」であると同時に「半狂乱」であると発言している。彼は長年にわたり、ライブ・コンサートでは「Memories」のトラックを再編集したものを演奏していた。

Bob Dylan and Allen Ginsberg also participated in the background vocals on "Don't Go Home with Your Hard-On".

また、ボブ・ディランやアレン・ギンズバーグも「Don't Go Home with Your Hard-On」のバック・ボーカルで参加している。

Spector also produced the much-publicized Ramones album End of the Century in 1979.

スペクターは、1979年にラモーンズのアルバム『エンド・オブ・ザ・センチュリー』をプロデュースし、大きな話題となった。

As with his work with Leonard Cohen, End of the Century received criticism from Ramones fans who were angered over its radio-friendly sound.

レナード・コーエンとの仕事と同様に、『エンド・オブ・ザ・センチュリー』はラジオ・フレンドリーなサウンドに怒ったラモーンズのファンから批判を浴びた。

However, it contains some of the best known and most successful Ramones singles, such as "Rock 'n' Roll High School", "Do You Remember Rock 'n' Roll Radio?", and their cover of a previously released Spector song for the Ronettes, "Baby, I Love You".[citation needed] Guitarist Johnny Ramone later commented on working with Spector on the recording of the album, "It really worked when he got to a slower song like "Danny Says"—the production really worked tremendously. For the harder stuff, it didn't work as well."

しかし、「ロックンロール・ハイスクール」、「ドゥ・ユ・リメンバー・ロックンロール・ラジオ?」、ロネッツのためにスペクターが以前リリースした曲のカバー「ベイビー・アイラブユー」など、最も有名で最も成功したラモーンズのシングルが含まれている。 ギターのジョニー・ラモーンは後に、スペクターとのアルバム録音について「彼が『Danny Says』などの遅い曲になると本当にうまくいったよ、演出がすごくうまくいったんだ。ハードな曲では、それほどうまくはいかなかった」と語っている。

Rumors circulated for years that Spector had threatened members of the Ramones with a gun during the sessions.

スペクターはセッション中にラモーンズのメンバーを銃で脅したという噂が何年も流れていた。

Dee Dee Ramone claimed that Spector once pulled a gun on him when he tried to leave a session.

ディー・ディー・ラモーンは、スペクターがセッションを抜けようとしたときに銃を突きつけたことがあると言っている。

Drummer Marky Ramone recalled in 2008, "They [guns] were there but he had a license to carry. He never held us hostage. We could have left at any time."

ドラマーのマーキー・ラモーンは2008年に、「彼ら(銃)はそこにいたが、彼は携帯するためのライセンスを持っていた」と回想している。彼は決して我々を人質にはしなかった。いつでも出て行くことができたんだ "と。

1981–2003: Inactivity(活動休止)

Spector remained inactive throughout most of the 1980s, 1990s, and early 2000s.

スペクターは1980年代、1990年代、2000年代初頭のほとんどを活動休止したままであった。

In early 1981, shortly after the death of John Lennon, he temporarily re-emerged to co-produce Yoko Ono's Season of Glass.

1981年初頭、ジョン・レノンの死後まもなく、オノ・ヨーコの『ガラスの季節』を共同プロデュースするために一時的に再登場した。

In 1989, Tina Turner inducted Spector into the Rock and Roll Hall of Fame as a non-performer.

1989年、ティナ・ターナーはスペクターを非演奏家としてロックの殿堂入りを果たした。

Rolling Stone reported, "Spector hit the stage bopping madly to the strains of the Ronettes' "Be My Baby", flanked by three beefy bodyguards who practically elbowed Tina out of the way. He mumbled a few incoherent words about George Bush and the presidential inauguration, and then his bodyguards carried him away again."

ローリング・ストーン誌は、「スペクターはロネッツの『ビー・マイ・ベイビー』に合わせて狂ったようにステージに上がり、3人の屈強なボディガードに挟まれて、事実上ティナを肘で押し退けるようにしていた。彼はジョージ・ブッシュと大統領就任式について支離滅裂な言葉をつぶやき、それからまたボディガードに運ばれていった」。

He was inducted into the Songwriters Hall of Fame in 1997 and he received the Grammy Trustees Award in 2000.

1997年にソングライターの殿堂入りを果たし、2000年にはグラミー賞のトラスティーズ・アワードを受賞している。

In 1994, Spector wrote a letter to the Rock and Roll Hall of Fame's nominating committee to oppose the Ronettes being considered for induction.

1994年、スペクターはロックの殿堂の指名委員会に手紙を書き、ロネッツの殿堂入りを検討することに反対した。

He argued that the group was not a proper recording act and did not contribute enough to music to merit an induction.

彼は、このグループは適切なレコーディング行為ではなく、殿堂入りに値するだけの音楽的貢献をしていないと主張した。

The Ronettes were eventually inducted into the Hall, but not until 2007.

ロネッツは最終的に殿堂入りを果たしたが、それは2007年になってからのことだった。

He attempted to work with Céline Dion on her album Falling into You but fell out with her production team.

セリーヌ・ディオンのアルバム『Falling into You』で一緒に仕事をしようとしたが、彼女のプロダクション・チームと仲違いしてしまった。

His last released project was Silence Is Easy by Starsailor, in 2003.

最後にリリースしたプロジェクトは、2003年のスターセイヤーの「Silence Is Easy」である。

He was originally supposed to produce the entire album, but was fired owing to personal and creative differences.

当初は全アルバムをプロデュースする予定だったが、個人的・創造的な相違により解雇された。

One of the two Spector-produced songs on the album, the title track, was a UK top 10 single (the other single being "White Dove").

スペクターがプロデュースした2曲のうちの1曲、タイトル曲は全英トップ10シングルになった(もう1曲は「ホワイト・ダヴ」)。

2003–2021: Clarkson murder and imprisonment(クラークソン殺人事件と投獄)

On February 3, 2003, Spector shot actress Lana Clarkson in the mouth while in his mansion (the Pyrenees Castle) in Alhambra, California.

2003年2月3日、スペクターはカリフォルニア州アルハンブラにある彼の邸宅(ピレネー城)で、女優のラナ・クラークソンの口を撃ち抜いた。

Her body was found slumped in a chair with a single gunshot wound to her mouth.

彼女の遺体は、口元に1発の銃弾を受け、椅子に倒れた状態で発見された。

Spector told Esquire in July 2003 that Clarkson's death was an "accidental suicide" and that she "kissed the gun".

スペクターは2003年7月、エスクァイア誌に対し、クラークソンの死は「事故による自殺」であり、彼女は「銃にキスをした」と語っている。

The emergency call from Spector's home, made by Spector's driver, Adriano de Souza, quotes Spector as saying, "I think I killed somebody."

スペクターの運転手であるアドリアーノ・デ・スーザがかけたスペクター宅からの緊急電話には、"誰かを殺してしまったようだ "というスペクターの言葉が引用されている。

De Souza added that he saw Spector come out of the back door of the house with a gun in his hand.

デ・スーザは、スペクターが家の裏口から銃を手に出てくるのを見た、と付け加えた。

Spector remained free on $1 million bail while awaiting trial.

スペクターは100万ドルの保釈金で釈放されたまま、裁判を待っている。

In the meantime, Spector produced singer-songwriter Hargo Khalsa's track (known professionally as Hargo) "Crying for John Lennon", which originally appears on Hargo's 2006 album In Your Eyes.

一方、スペクターはシンガーソングライターのハーゴ・カルサ(専門的にはハーゴとして知られている)の楽曲「Crying for John Lennon」をプロデュースしており、この曲はもともとハーゴの2006年のアルバム『In Your Eyes』に収録されていたものだ。

On a visit to Spector's mansion for an interview for the Lennon tribute film Strawberry Fields, Hargo played Spector the song and asked him to produce it.

レノンのトリビュート映画『ストロベリー・フィールズ』の取材のためにスペクターの邸宅を訪れたハーゴは、スペクターにこの曲を聴かせ、プロデュースを依頼した。

On March 19, 2007, Spector's murder trial began.

2007年3月19日、スペクター氏の殺人事件の裁判が始まった。

Presiding Judge Larry Paul Fidler allowed the proceedings in Los Angeles Superior Court to be televised.

裁判長のラリー・ポール・フィドラーは、ロサンゼルス高等裁判所の審理をテレビで放映することを許可した。

On September 26, Fidler declared a mistrial because of a hung jury (ten to two for conviction).

9月26日、Fidlerは陪審員がハングアップしたため、無効審理を宣言した(有罪は10対2)。

Released in December 2007, the song "B Boy Baby" by Mutya Buena and Amy Winehouse featured melodic and lyrical passages heavily influenced by "Be My Baby".

2007年12月に発売された、ムーティア・ブエナとエイミー・ワインハウスの曲「B Boy Baby」は、「Be My Baby」に大きく影響を受けたメロディと歌詞の部分を備えていた。

As a result, Spector was given a songwriting credit on the single.

その結果、スペクターはこのシングルで作曲家としてのクレジットを与えられた。

The sections from "Be My Baby" were sung by Winehouse, not sampled from the mono single.

ビー・マイ・ベイビー」の部分は、モノラル・シングルからサンプリングされたものではなく、ワインハウスが歌ったものである。

Winehouse referenced her admiration of Spector's work and often performed Spector's first hit song, "To Know Him Is to Love Him".

ワインハウスはスペクターの作品への賞賛に言及し、スペクターの最初のヒット曲「To Know Him Is to Love Him」をしばしば演奏していた。

That same month, Spector attended the funeral of Ike Turner.

同月、スペクターはアイク・ターナーの葬儀に参列した。

In his eulogy, Spector criticized Tina Turner's autobiography—and its subsequent promotion by Oprah Winfrey—as a "badly written" book that "demonized and vilified Ike".

スペクターは弔辞の中で、ティナ・ターナーの自伝と、その後オプラ・ウィンフリーによって宣伝されたその本を、「アイクを悪魔化し中傷した」「ひどい本」だと批判した。

Spector commented that "Ike made Tina the jewel she was. When I went to see Ike play at the Cinegrill in the '90s ... there were at least five Tina Turners on the stage performing that night, any one of them could have been Tina Turner."

スペクターは「アイクがティナを宝石にしたんだ」とコメントした。90年代にシネグリルでアイクの演奏を見に行ったとき...その夜のステージには少なくとも5人のティナ・ターナーがいて、そのうちの誰かがティナ・ターナーだったかもしれない" とコメントしている。

In mid-April 2008, BBC Two broadcast a special titled Phil Spector: The Agony and the Ecstasy, by Vikram Jayanti.

2008年4月中旬、BBC Twoは「フィル・スペクター」と題する特集を放送した。ヴィクラム・ジャヤンティによる「The Agony and the Ecstasy(苦悩と恍惚)」である。

It consists of Spector's first screen interview—breaking a long period of media silence.

この番組は、長い沈黙を破り、スペクターが初めてスクリーンでインタビューに答えたものである。

During the conversation, images from the murder court case are juxtaposed with live appearances of his tracks on television programs from the 1960s and 1970s, along with subtitles giving critical interpretations of some of his song production values.

この対談では、1960年代から70年代にかけてのテレビ番組に出演したスペクターの楽曲のライブ演奏と、殺人事件の裁判の映像が並べられ、彼の楽曲のプロダクション・バリューについて批判的な解釈を示す字幕が表示される。

While he does not directly try to clear his name, the court case proceedings shown try to give further explanation of the facts surrounding the murder charges leveled against him.

彼は直接的に冤罪を晴らそうとはしないが、映し出される裁判では、彼にかけられた殺人容疑の事実をさらに説明しようとする。

He also speaks about the musical instincts that led him to create some of his most enduring hit records, from "You've Lost That Lovin' Feelin'" to "River Deep, Mountain High", as well as Let It Be, along with criticisms he feels he has had to deal with throughout his life.

また、「You've Lost That Lovin' Feelin'」から「River Deep, Mountain High」、そして「Let It Be」まで、最も長く愛されるヒット曲を生み出した音楽的直感について、彼が人生を通して感じてきた批判と共に語っている。

Wikinews has related news: Music producer Phil Spector convicted of murder The retrial of Spector for murder in the second degree began on October 20, 2008, with Judge Fidler again presiding; the retrial was not televised.

Wikinewsに関連ニュースがあります。音楽プロデューサー、フィル・スペクターに有罪判決 2008年10月20日、フィドラー判事が再び裁判長となり、第2級殺人罪でのスペクターの再審が開始され、再審はテレビ放送されなかった。

Spector was once again represented by attorney Jennifer Lee Barringer.

スペクターは再びジェニファー・リー・バリンガー弁護士が弁護を担当した。

The case went to the jury on March 26, 2009, and 18 days later, on April 13, the jury returned a guilty verdict.

この事件は2009年3月26日に陪審員に委ねられ、18日後の4月13日、陪審員は有罪の評決を下した。

Additionally, Spector was found guilty of using a firearm in the commission of a crime, which added four years to the sentence.

さらに、スペクターは犯罪の遂行に際しての銃器の使用で有罪となり、刑期が4年追加された。

He was immediately taken into custody and, on May 29, 2009, was sentenced to 19 years to life in the California state prison system.

彼は直ちに拘束され、2009年5月29日、カリフォルニア州刑務所で19年から終身刑の判決を受けた。

Various attempted appeals were unsuccessful, in 2011, 2012, and 2016.

2011年、2012年、2016年と、さまざまな控訴を試みたが、失敗に終わった。

Musicianship(音楽性)

Spector's early musical influences included Latin music in general, and Latin percussion in particular.

スペクターの初期の音楽は、ラテン音楽全般、特にラテン・パーカッションに影響を受けている。

This is perceptible in many if not all of Spector's recordings, from the percussion in many of his hit songs: shakers, güiros (gourds), and maracas in "Be My Baby" and the son montuno in "You've Lost That Lovin' Feeling" (heard clearly in the song's bridge, played by session bassist Carol Kaye, while the same repeating refrain is played on harpsichord by Larry Knechtel).

このことは、スペクターのレコーディングのすべてではないにせよ、多くのヒット曲のパーカッションから感じ取ることができる。「ビー・マイ・ベイビー」のシェーカー、グイロ(ひょうたん)、マラカス、「ユーヴ・ロスト・ザ・ラヴィン・フィーリング」のソン・モントゥーノ(この曲のブリッジで、セッションベーシストのキャロル・ケイの演奏とラリー・クネヒテルのチェンバロによる同じリフレインの繰り返しがはっきり聴こえる)などがそうである。

Spector's trademark during his recording career was the so-called Wall of Sound, a production technique yielding a dense, layered effect that reproduced well on AM radio and jukeboxes.

スペクターのレコーディングの特徴は、ウォール・オブ・サウンドと呼ばれる、AMラジオやジュークボックスでよく再生される濃密なレイヤー効果を生み出す制作技術であった。

To attain this signature sound, Spector gathered large groups of musicians (playing some instruments not generally used for ensemble playing, such as electric and acoustic guitars) playing orchestrated parts—often doubling and tripling many instruments playing in unison—for a fuller sound.

この特徴的なサウンドを得るために、スペクターは、大人数のミュージシャン(エレキギターやアコースティックギターなど、一般に合奏に使われない楽器も演奏する)を集め、多くの楽器を2重、3重にしてユニゾンで演奏するオーケストレーションパートで、豊かなサウンドを実現した。

Spector himself called his technique "a Wagnerian approach to rock & roll: little symphonies for the kids".

スペクター自身は、その手法を「ワーグナー的なロックンロールへのアプローチ、つまり子供向けの小さな交響曲」と呼んでいる。

Spector directed the overall sound of his recordings, using a core group that became known as the Wrecking Crew, including session players such as Hal Blaine, Larry Knechtel, Steve Douglas, Carol Kaye, Roy Caton, Glen Campbell, and Leon Russell.

スペクターは、ハル・ブレイン、ラリー・クネヒテル、スティーブ・ダグラス、キャロル・ケイ、ロイ・キャトン、グレン・キャンベル、レオン・ラッセルなどのセッション・プレーヤーから成るレッキング・クルーと呼ばれるグループを中心に、レコーディングのサウンド全般を指揮した。

He delegated arrangements to Jack Nitzsche and having Sonny Bono oversee the performances, viewing these two as his "lieutenants".

彼は、ジャック・ニッツェに編曲を任せ、ソニー・ボノに演奏の監督をさせ、この二人を「副官」と見なした。

Spector frequently used songs from songwriters employed at the Brill Building (Trio Music) and at 1650 Broadway (Aldon Music), such as the teams of Ellie Greenwich and Jeff Barry, Barry Mann and Cynthia Weil, and Gerry Goffin and Carole King.

スペクターは、エリー・グリニッジとジェフ・バリー、バリー・マンとシンシア・ワイル、ゲリー・ゴフィンとキャロル・キングといった、ブリル・ビルディング(トリオ・ミュージック)やブロードウェイ1650番地(アルドン・ミュージック)で雇われたソングライターたちの曲を頻繁に使用した。

He often worked with the songwriters, receiving co-credit and publishing royalties for compositions.

彼はしばしばソングライターと協力し、作曲の共同クレジットと出版使用料を受け取っていた。

Despite the trend towards multichannel recording, Spector was vehemently opposed to stereo releases, saying that it took control of the record's sound away from the producer in favor of the listener.

マルチチャンネル録音が主流になる中、スペクターはステレオ盤に猛反対し、レコードの音のコントロールをプロデューサーからリスナーに委ねるとしていた。

Sometimes a pair of strings or horns would be double-tracked multiple times to sound like an entire string or horn section.

また、「このレコードは、弦楽器やホーンなどの2つのパートを何度もダブルトラックにして、1つのセクションのように聴こえるようにした。

But in the final product the background sometimes could not be distinguished as either horns or strings.

しかし、最終的にはホーンなのかストリングスなのかわからないような音になってしまう。

Spector also greatly preferred singles to albums, describing LPs as "two hits and ten pieces of junk", reflecting both his commercial methods and those of many other producers at the time.[better source needed]

また、スペクターはアルバムよりもシングルを好み、LPを「2つのヒット曲と10個のガラクタ」と表現したが、これは彼の商業的手法と当時の他の多くのプロデューサーの手法の両方を反映したものであった。

Legacy and influence(遺産と影響力)

According to guitarist Stevie Van Zandt of the E Street Band, Spector was a "genius irredeemably conflicted".

Eストリート・バンドのギタリスト、スティービー・ヴァン・ザントによると、スペクターは「救いようのない葛藤を抱えた天才」だったという。

On Twitter, he wrote: "[Spector] was the ultimate example of the art always being better than the artist... [He] made some of the greatest records in history based on the salvation of love while remaining incapable of giving or receiving love his whole life."

Twitterで、「(スペクターは)芸術が常に芸術家よりも優れているという究極の例だった...。[彼は生涯、愛を与えることも受け取ることもできないまま、愛の救済に基づいて歴史上最も偉大なレコードをいくつか作ったんだ"。

Spector is often called the first auteur among musical artists for acting not only as a producer, but also the creative director, writing or choosing the material, supervising the arrangements, conducting the vocalists and session musicians, and masterminding all phases of the recording process.

スペクターは、プロデューサーとしてだけでなく、クリエイティブ・ディレクターとして、作曲や選曲、編曲の監修、ボーカリストやセッション・ミュージシャンの指揮、レコーディングの全過程の指揮をとったことから、音楽アーティストにおける最初の作家と呼ばれることがある。

He helped pave the way for art rock, and helped inspire the emergence of aesthetically oriented genres such as shoegaze and noise music.

アート・ロックへの道を開き、シューゲイザーやノイズ・ミュージックなど、美的感覚を重視するジャンルの出現を促すことに貢献した。

PopMatters editor John Bergstrom credits the start of dream pop to Spector's collaboration with George Harrison on All Things Must Pass.

PopMattersの編集者John Bergstromは、ドリームポップの始まりはスペクターとジョージ・ハリスンの『All Things Must Pass』でのコラボレーションだと考えている。

His influence has been claimed by performers such as the Beatles, the Beach Boys, and the Velvet Underground alongside latter-day record producers such as Brian Eno and Tony Visconti.

スペクターの影響は、ビートルズ、ビーチ・ボーイズ、ヴェルヴェット・アンダーグラウンドなどのパフォーマーや、ブライアン・イーノやトニー・ビスコンティといった後進のレコード・プロデューサーたちにも認められている。

Alternative rock performers Cocteau Twins, My Bloody Valentine, and the Jesus and Mary Chain have all cited Spector as an influence.

オルタナティブ・ロックのコクトー・ツインズ、マイ・ブラッディ・ヴァレンタイン、ジーザス・アンド・メリー・チェインもスペクターに影響を受けたと語っている。

Shoegaze, a British musical movement in the late 1980s to mid-1990s, was heavily influenced by the Wall of Sound.

1980年代後半から1990年代半ばにかけてのイギリスの音楽運動であるシューゲイザーは、ウォール・オブ・サウンドに大きな影響を受けている。

Jason Pierce of Spiritualized has cited Spector as a major influence on his Let It Come Down album.[citation needed] Bobby Gillespie of Primal Scream and the Jesus and Mary Chain has enthused about Spector, with the song "Just Like Honey" opening with an homage of the famous "Be My Baby" drum intro.

スピリチュアライズドのジェイソン・ピアースは、アルバム『レット・イット・カム・ダウン』の主要な影響としてスペクターを挙げている[citation needed] プライマル・スクリームとジーザス・アンド・メリー・チェインのボビー・ガレスピーはスペクターについて熱く語っており、曲「ジャスト・ライク・ハニー」は有名な「ビー・マイ・ベビー」のドラムイントロの敬意を表して幕を開けている。

Many have tried to emulate Spector's methods, and Brian Wilson of the Beach Boys—a fellow adherent of mono recording—considered Spector his main competition as a studio artist.

スペクターの手法を真似ようとする人は多く、同じモノラル録音の信奉者であるビーチボーイズのブライアン・ウィルソンは、スペクターをスタジオアーティストとしての主な競争相手と考えていた。

In the 1960s, Wilson thought of Spector as "the single most influential producer. He's timeless. He makes a milestone whenever he goes into the studio."

1960年代、ウィルソンはスペクターを「最も影響力のある唯一のプロデューサー」と考えていた。彼は時代を超越している。彼は、スタジオに入るたびに画期的なことをやってのける」。

Wilson's fascination with Spector's work has persisted for decades, with many different references to Spector and his work scattered around Wilson's songs with the Beach Boys and even his solo career.

スペクターの作品に対するウィルソンの魅力は何十年も続いており、ウィルソンのビーチ・ボーイズでの曲やソロ活動でも、スペクターと彼の作品に関する様々な言及が散りばめられている。

Of Spector-related productions, Wilson has been involved with covers of "Be My Baby", "Chapel of Love", "Just Once in My Life", "There's No Other (Like My Baby)", "Then He Kissed Me", "Talk to Me", "Why Don't They Let Us Fall in Love", "You've Lost That Lovin' Feelin'", "Da Doo Ron Ron", "I Can Hear Music", and "This Could Be the Night".

スペクター関連の作品では、ウィルソンが「ビー・マイ・ベイビー」、「チャペル・オブ・ラブ」、「ジャスト・ワンス・イン・マイ・ライフ」、「ゼアズ・オブ・アザー(ライク・マイ・ベイビー)」、「それから彼は私にキスした」、「トーク・トゥ・ミー」、「なぜ彼らは我々に恋をさせない」、「ユー・ロスト・ザ・ラヴィン・フィーリン」、「ダ・ドー・ロンロン」、「アイキャン・ヒア・ミュージック」「ディス カレイド・ビ・ザ・ナイト」といったカバーを手掛けたことが知られている。

Johnny Franz's mid-1960s productions for Dusty Springfield and the Walker Brothers also employed a layered, symphonic "Wall of Sound" arrangement-and-recording style, heavily influenced by the Spector sound.

ジョニー・フランツが1960年代半ばにダスティ・スプリングフィールドやウォーカー・ブラザーズに提供した作品も、スペクター・サウンドの影響を強く受けた、重厚でシンフォニックな「ウォール・オブ・サウンド」アレンジとレコーディング・スタイルが採用されている。

Another example is the Forum, a studio project of Les Baxter, which produced a minor hit in 1967 with "The River Is Wide".

また、レス・バクスターのスタジオ・プロジェクトであるフォーラムは、1967年に「The River Is Wide」をマイナー・ヒットさせた。

Sonny Bono, a former associate of Spector's, developed a jangly, guitar-laden variation on the Spector sound, which is heard mainly in mid-1960s productions for his then-wife Cher, notably "Bang Bang (My Baby Shot Me Down)".

スペクターの仲間だったソニー・ボノは、スペクター・サウンドにギターを加えたジャンキーなサウンドを開発し、主に1960年代半ばに当時の妻シェールのために制作した「Bang Bang (My Baby Shot Me Down)」で聴くことができます。

Bruce Springsteen emulated the Wall of Sound technique in his recording of "Born to Run".

ブルース・スプリングスティーンは「ボーン・トゥ・ラン」のレコーディングでウォール・オブ・サウンドの手法を模倣している。

In 1973, the British band Wizzard, led by Roy Wood, had three Spector-influenced hits with "See My Baby Jive", "Angel Fingers (A Teen Ballad)", and "I Wish It Could Be Christmas Everyday", the latter becoming a perennial Christmas hit.

1973年には、ロイ・ウッド率いるイギリスのバンド、ウィザードが、スペクターの影響を受けた「シー・マイ・ベイビー・ジャイブ」、「エンジェルフィンガーズ(ティーンバラード)」、「アイ・ウィッシュ・イット・クリスマス・エブリデイ」をヒットさせ、後者は永年のクリスマスヒットとなる。

Other contemporaries influenced by Spector include George Morton, Sonny & Cher, the Rolling Stones, the Four Tops, Mark Wirtz, the Lovin' Spoonful, and the Beatles.

スペクターが影響を受けた他の同時代人には、ジョージ・モートン、ソニー&シェール、ローリング・ストーンズ、フォー・トップス、マーク・ワーツ、ラヴィン・スプーンフル、ビートルズなどがいる。

Swedish pop group ABBA cited Spector as an influence, and used similar Wall of Sound techniques in their early songs, including "Ring Ring", "Waterloo", and "Dancing Queen".

スウェーデンのポップグループABBAはスペクターに影響を受け、「リング・リング」、「ウォータールー」、「ダンシング・クイーン」などの初期の曲で同様のウォール・オブ・サウンドのテクニックを使用している。

The Los Angeles-based new wave band Wall of Voodoo takes their name from Spector's Wall of Sound.

ロサンゼルスを拠点とするニューウェーブバンド、ウォール・オブ・ブードゥーは、スペクターのウォール・オブ・サウンドからその名を取っている。

Spector's influence is also felt in other areas of the world, especially Japan.

スペクターの影響は、世界の他の地域、特に日本にも及んでいる。

City pop musician Eiichi Ohtaki has been influenced by Spector and the Wall of Sound.

シティポップスの大瀧詠一は、スペクターとウォール・オブ・サウンドに影響を受けている。

Personal life(私生活)

Relationships and children(人間関係・子供)

Spector's first marriage was in 1963 to Annette Merar, lead vocalist of the Spectors Three, a 1960s pop trio formed and produced by Spector.

スペクターの最初の結婚は、1963年、スペクターが結成、プロデュースした1960年代のポップストリオ、スペクターズ・スリーのリードボーカル、アネット・メラーとのものであった。

Spector named a record company after Merar, Annette Records.

スペクターは、メラーの名前をとってアネット・レコードというレコード会社を設立した。

Spector and Merar divorced in 1966.

1966年、スペクターとメラーは離婚した。

While still married to Merar, he began having an affair with Ronnie Bennett, later known as Ronnie Spector.

メラーとまだ結婚していた頃、彼はロニー・ベネット(後にロニー・スペクターと呼ばれる)と不倫関係を持つようになった。

Bennett was the lead singer of the girl group the Ronettes (another group Spector managed and produced).

ベネットはガールズグループ「ロネッツ」(これもスペクターがマネージメント、プロデュースしていたグループ)のリードシンガーであった。

They married in 1968 and adopted a son, Donté Phillip Spector.

1968年に結婚したふたりは、息子のドンテ・フィリップ・スペクターを養子に迎えた。

As a Christmas present, Spector surprised her by adopting twins Louis Phillip Spector and Gary Phillip Spector.

クリスマス・プレゼントとして、スペクターは彼女に双子のルイ・フィリップ・スペクターとゲイリー・フィリップ・スペクターを養子に迎えて驚かせた。

In her 1990 memoir, Be My Baby: How I Survived Mascara, Miniskirts And Madness, Bennett alleged that Spector had imprisoned her in his California mansion and subjected her to years of psychological torment.

1990年の回顧録『Be My Baby: How I Survived Mascara, Miniskirts And Madness』で、ベネットはスペクターが彼女をカリフォルニアの邸宅に幽閉し、何年にもわたって精神的苦痛を与えてきたと主張している。

According to Bennett, Spector sabotaged her career by forbidding her to perform.

ベネットによると、スペクターは彼女のキャリアを妨害し、出演を禁じたという。

She escaped from the mansion barefoot with the help of her mother in 1972.

1972年、母親の助けを借りて裸足で邸宅から脱出した。

In their 1974 divorce settlement, she forfeited all future record earnings and surrendered custody of their children.

1974年の離婚調停で、彼女は将来のレコード収入をすべて没収され、子供の親権も引き渡された。

She alleged that this was because Spector threatened to hire a hit man to kill her.

これは、スペクターが殺し屋を雇って自分を殺すと脅したからだと彼女は主張した。

Spector's sons Gary and Donté both stated that their father "kept them captive" as children, and that they were "forced to perform simulated intercourse" with his girlfriend.

スペクターの息子であるゲイリーとドンテは、子供の頃、父親に「監禁」され、彼のガールフレンドと「疑似性交をさせられた」と述べている。

According to Gary, "I was blindfolded and sexually molested. Dad would say, 'You're going to meet someone,' and it would be a 'learning experience'."

ゲイリーによれば、「私は目隠しをされ、性的な虐待を受けた。親父は "お前は誰かと出会うんだ "と言って、"学びの場 "にするんだ "と言っていた」。

Donté described himself as coming "from a very sick, twisted, dysfunctional family".

ドンテは、自分のことを「とても病んでいて、ひねくれた、機能不全の家庭の出身」だと説明した。

In 1982, Spector had twin children with his girlfriend Janis Zavala: Nicole Audrey Spector and Phillip Spector Jr.

1982年、スペクターは恋人のジャニス・ザヴァラとの間に双子の子供をもうけた。ニコル・オードリー・スペクターとフィリップ・スペクター・ジュニアである。

Phillip Jr. died of leukemia in 1991.

フィリップ・スペクターJr.は1991年に白血病で死去した。

On September 1, 2006, while on bail and awaiting trial, Spector married his third wife Rachelle Short, who was 26 at the time.

2006年9月1日、保釈され裁判を待っていたスペクターは、当時26歳だった3番目の妻レイチェル・ショートと結婚した。

Spector filed for divorce in April 2016, claiming irreconcilable differences.

スペクターは2016年4月、和解しがたい相違があるとして離婚を申請。

They divorced in 2018.

2018年に離婚している。

Health, illness, and death(健康・病気・死)

Spector testified in a 2005 court deposition that he had been treated for bipolar disorder ("manic depression") for eight years, saying, "No sleep, depression, mood changes, mood swings, hard to live with, hard to concentrate, just hard—a hard time getting through life, I've been called a genius and I think a genius is not there all the time and has borderline insanity."

スペクターは2005年の法廷供述で、双極性障害(「躁うつ病」)の治療を8年間受けていたと証言し、"眠れない、鬱、気分転換、気分変動、生きづらい、集中できない、とにかく辛い、天才と呼ばれてきたが、天才は常にそこにいるわけではなく、狂気の境界線を持っていると思う。"と述べている。

In the first criminal trial for the Clarkson murder, defense expert and forensic pathologist Vincent DiMaio said that Spector might be suffering from Parkinson's disease stating, "Look at Mr. Spector. He has Parkinson's features. He trembles."

クラークソン殺人の最初の刑事裁判で、弁護側の専門家で法医学病理学者のヴィンセント・ディマイオは、スペクターがパーキンソン病にかかっているかもしれないと述べ、「スペクター氏を見てください。彼はパーキンソン病の特徴を持っている。彼は震えている。"

California Department of Corrections photos from 2013 (released in September 2014) show evidence of a progressive deterioration in Spector's health, according to observers.

2013年のカリフォルニア州矯正局の写真(2014年9月に公開)には、スペクター氏の健康状態が徐々に悪化している証拠が写っているとのことです。

He had been an inmate at the California Health Care Facility (a prison hospital) in Stockton since October 2013.

彼は2013年10月からストックトンのカリフォルニア・ヘルスケア・ファシリティ(刑務所付属病院)に収監されていた。

In September 2014, it was reported that Spector had lost his ability to speak, owing to laryngeal papillomatosis.

2014年9月には、スペクターが喉頭乳頭腫症により、話す能力を失っていることが報じられた。

Spector's daughter Nicole attributed her father's death to complications of COVID-19, with which he was diagnosed in December 2020.

スペクターの娘ニコールは、父の死は2020年12月に診断されたCOVID-19の合併症によるものであると述べている。

He was taken to San Joaquin General Hospital in French Camp, California, on December 31, and intubated in January 2021.

12月31日にカリフォルニア州フレンチキャンプのサンフォーキン総合病院に搬送され、2021年1月に挿管された。

Spector died in an outside hospital on January 16 at the age of 81, according to the California Department of Corrections and Rehabilitation.

カリフォルニア州矯正リハビリテーション局によると、スペクターは1月16日に外部の病院で81歳で死去した。

He would have been eligible for parole in 2024.

2024年に仮釈放の資格があったはずだ。

Some media outlets that reported on Spector's death were subject to controversy for reportedly downplaying his murder conviction.

スペクターさんの死を報じた一部のメディアは、彼の殺人事件の有罪判決を軽視していると報じられ、物議を醸した。

Examples given were the obituaries in The New York Times and Rolling Stone, which originally stated, respectively, that Spector's legacy "was marred by a murder conviction" and that his "life was upended" after being sentenced.

例えば、ニューヨーク・タイムズとローリング・ストーンの死亡記事は、当初、それぞれ、スペクター氏の遺産が「殺人事件の有罪判決によって傷つけられた」、判決後「彼の人生は根底から覆された」と述べていた。

These obituaries were revised following a social media backlash.

これらの記事は、ソーシャルメディアからの反発を受け、修正された。


いいなと思ったら応援しよう!