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カスタマーサポートが特許取得した話

おひさしぶりすぎました。

以前のnoteにも書きましたがカスタマーサポートに携わる仕事をしていますが、ちょっと特殊な経験をしたのかなと思って書いてみています。

関わっている事業での特許を申請し、このたび特許取得という運びになりました。実は以前にも特許出願をして、特許を取得できたので今回2回目です。

スタートアップ企業で特許を取得することって、実は結構難しいんです。理由は大きく2つあって、2回ともこの2つの状況下でした。

  1. そもそも事業の成長スピードが早くてリリース優先、特許出願というところに目が行かない

  2. 特許出願に詳しい人(法務専任)が会社にいない

あと、あるとしたら経営者やCxOレイヤーの方が突然特許の話題に熱くなって、社内の特許出願熱があがることでしょうか(これも該当したかもしれないです)。

そんな状況で、リリース前(構想段階)の特許を取得しようという話になったのですが、ここでもカスタマーサポートの「正しく伝える力」は活かせると思っています。

私の場合は過去に特許申請に関連する仕事に携わったことがあり、あの独特の文章に抵抗が少なかった、、というのはありますが、気がついたら社内で手を挙げて、後から入社した法務担当者からも頼りにされていました。

では、具体的に何ができるか。

通常、特許を取得しようという話になった場合、特許事務所(弁理士事務所)に相談する流れになります。相手は特許のプロではありますが、例えばITベンチャーの個別の技術やその分野に詳しいわけではありません。その事業が今までとどう違うのか、どのあたりが新しく、他にないのか、を説明する必要があります。
スタートアップ企業の代表がプレゼン等でLTを行う場合は、どちらかというと情熱や人を引きつけるプレゼンテーション能力が大事だったりするわけですが、ここでは「正確さ」「明瞭さ」が必要とされます。

カスタマーサポートで特にメール等の文書対応を行っている方は、常日頃から「いかに正確に」「誤解なく」「端的に」を意識してお客様にご案内をしているのではないでしょうか。
自分たちが温めてきた新規事業、新サービスを、他の競合から「守る」ために、リリース前に「正しく説明する」はカスタマーサポートができることの1つだと思います。

ほかにも、対話でのコミュニケーション力、特に手元で目に見えないものを上手に説明する、という意味では他の職種より長けているという一面があるはずです。これらもまた、申請に向けた特許事務所とのやり取りで活きるのではと思います。

弁理士の方々へ新規事業の説明がおこなえて、世に生まれる前のその事業を守ることができるとしたら、カスタマーだけじゃなく事業のサポートができるのではないでしょうか?

特許についてわかりやすく説明しているページは特許庁が色々用意しているようです。

■とっきょちょうキッズページ
https://www.jpo.go.jp/news/kids_page/index.html


It's been too long.

As I wrote in my previous note, I'm working in customer support, but I'm writing this because I thought I had a special experience.

We have applied for a patent in the business we are involved in, and have now obtained the patent. Actually, I applied for a patent before and was able to obtain it, so this is the second time.

It is actually quite difficult to obtain a patent for a start-up company. There are two main reasons, and both times were under these two circumstances.

In the first place, business growth speed is fast, priority is given to releases, patent applications are not noticed

There is no person in the company who is familiar with patent applications (specialized in legal affairs)

Also, if there is, will the management and CxO layer suddenly become hot on the topic of patents, and the heat of patent applications within the company will rise (this may also have been the case)?

In such a situation, we talked about obtaining a patent before release (conceptual stage), but I think that customer support's "ability to communicate correctly" can be used here as well.

In my case, I was involved in work related to patent applications in the past, so I had little resistance to that unique sentence. It was also relied on by the person in charge.

So what exactly can we do?

Normally, when it comes to obtaining a patent, the flow is to consult with a patent office (patent attorney office). The other party is a patent professional, but for example, they are not familiar with the individual technologies of IT ventures or their fields. You need to explain how the business is different, what's new and what's unique. When a representative of a start-up company gives an LT in a presentation, etc., passion and presentation skills that attract people are more important, but here, "accuracy" and "clarity" are required.

In customer support, especially those who deal with documents such as e-mails, they are always aware of "how accurate", "without misunderstanding", and "straightforward" when providing guidance to customers. I think one of the things that customer support can do is to "explain correctly" before the release in order to "protect" the new businesses and new services that we have been warming up from other competitors.

In addition, there must be an aspect that I am superior to other occupations in terms of communication skills in dialogue, especially in the sense of skillfully explaining things that are not visible at hand. I think that these will also be useful in communicating with patent offices for filing applications. If you could explain your new business to patent attorneys and protect that business before it was born into the world, wouldn't you be able to support not only your customers but also your business?

It seems that the Patent Office has various pages that explain patents in an easy-to-understand manner.

■Tokkyocho Kids Page
https://www.jpo.go.jp/news/kids_page/index.html

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