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そして休日。

 少しずつ暖かくなってきていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は相変わらず布団の魔力から脱出することができずにいます。

 漸く冬のサイテンが終わってゆっくりしています。ただ、今週半ばから1週間出張を入れてしまったので、その準備をしなければなりません。そんなことを思っていると「非常勤講師を雇止め」や「大学崩壊」といった言葉がニュースになっているのを見ました。有名国立大学の話として紹介されていましたが、大なり小なりこういう話題は日本のほとんどの大学で話題になっていることだと思います。
 
 うちの大学でも先日大学の将来を考えるための会議が開催されました。「将来を考える」と言えば何となく前向きな会議に見えますが、実際はどうやって大学をスリム化するという話だったので、かなり緊張感漂う時間でした。相変わらずベテランの一部先生方は理想論と過去の成功体験を演説されるので、私が「数値的根拠を示してください。」と冷静に伝えると急におとなしくなってしまったので、こっちが逆に驚いてしまうという場面もありましたが、私としては言いたいことが言えたのでスッキリした会議になりました。

 私は大学を活性化するのはとても簡単なことで、とことん学生に寄り添うことだと常に思っています。大学にとって一番の顧客は学生であり、「そこからお金をもらって私たちは生かされている。」ということをどうして他の教職員は理解できないのか本当に理解に苦しみます。ただ、寄り添うと迎合するとは違うということをはっきりと伝えておきたいです。他の教員には、学生に気を遣うあまりに学生の言うことは何でも聞く人もいます。場合によってはしょっちゅうご飯をおごっているという話も耳にします。

 やはり教員は学生の思いをくみつつもまだその学生が気づいていない部分に光をあて、その部分を時には痛みを伴う方法で伸ばしていくことがプロの仕事だと私は考えています。先日もとある学生から「1年前に先生が言ってくれたことが今漸くわかってきました。」と言ってくれました。確かに1年前その学生は本当に辛いことがたくさんあって、授業始まる前にいつもトイレにこもっていたと最近知りました。また、別の4年生の学生は「1年生のとき本当に大学を辞めようと思っていました。」と先日初めて打ち明けてくれました。

 この2人を救ってくれたのがゼミ生だったそうです。今ではゼミ生と一緒にいることがとても楽しくて、ここの大学に来て本当によかったと言ってくれてます。そして、実際に結果も残してくれて2人のうちの1人は一部上場企業の本社勤務が決まり、もう一人はまだ3年生ですがもうすぐ内々定がもらえそうなところまできています。

 別に私が直接何かをした訳ではありませんが、いつも彼ら・彼女らのことを気にかけて常に小言を言いつつも、いざという時にはどこでも駆けつけるようなことを続けていると、学生たちはどんどん成長していくということを今は自信を持って言うことができます。そして、何よりも学生の時に出会った仲間は一生付き合える人たちではないでしょうか。社会に出てしまうとどうしても関係性の中にお金が紛れ込んでしまいます。純粋な関係性を築けるのは学生までではないかと思います。残念ながら私はそんな純粋な仲間を作ることができませんでした。なので、彼ら・彼女らがゼミ生と仲良くしている姿を見ていると本当に羨ましくてたまりません。恐らくこれからも羨望の眼差しで学生のことを見続けることに、嬉しさと辛さが混同して沸き上がってくるのかと考えてしまいます。

 これから大学教員になる人には、自分ができなかったことも学生ができるように考え続けられる人になってほしいと思います。

(バイオハザードRE4を買うか悩んでいる准教授でした。「リオン!!!」と聞こえませんか?)



















































































































































































 

And holidays.


It's getting warmer little by little, how is everyone doing? I still can't escape the magic of the futon.

Finally, the winter satin is over and we are relaxing. But I've been on a business trip for a week since the middle of this week, so I have to prepare for that. While I was thinking about these things, I saw phrases like "quitting part-time faculty" and "university collapse" in the news. It was introduced as a story about a famous national university, but I think this kind of topic is talked about in most universities in Japan, big or small. Our university recently held a conference to consider the future of the university. If you say "think about the future," it sounds like a positive meeting, but it was actually about how to slim down the university, so it was quite a tense time. As usual, some of the veteran teachers gave speeches about their idealism and past successes, so when I calmly told them "Please provide a numerical basis." they suddenly became quiet and I was surprised, but I was able to say what I wanted to say, so the meeting turned out to be a clean slate.

I always believe that revitalizing a university is a very easy thing to do, and to cuddle with students to the fullest. It's really hard to understand why other faculty members can't understand that the university's best customers are its students and "We get money from it to keep us alive.". But I want to make it clear that snuggling is different from pandering. Some other faculty members are too concerned about students to listen to them. In some cases, I hear that they often buy me rice.

After all, I believe that it is the professional's job for a teacher to think about a student's thoughts, but to shine a light on an area that the student is not yet aware of, and to develop that area in a sometimes painful way. A student told me the other day, "Now I finally understand what my teacher said a year ago.". Indeed, I recently learned that a year ago the student had a lot of really tough things going on and always stuck in the bathroom before class started. Another fourth-year student confessed to me for the first time the other day, "I really thought about quitting college when I was a freshman."

It was the seminar students who saved these two. Now she enjoys being with the seminar students so much and says she's really glad she came to college here. And they actually have the results, and one of the two has landed a job at the head office of a partially listed company, and the other is only in his third year, but he's close to getting an unofficial job offer.

It's not that I did anything in person, but I can now say with confidence that the students will continue to grow and grow if I always care about them and nag them, but continue to run everywhere when the time comes. And most of all, the people I met as a student must be people I can keep company with for the rest of my life. Once you're out in society, you can't help but get money into relationships. I think it's up to the students to have a genuine relationship. Unfortunately, I couldn't make such pure company. So I'm really envious when I see them getting along with the seminar students. It makes me wonder if the joy and the pain of continuing to look at students with envy will be mixed up.

I hope that those who are going to become university teachers will be able to continue thinking so that students can do what they couldn't do.

(I was an associate professor wondering whether to buy Resident Evil RE4. Don't you hear "RION!!!"?)

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