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ウクライナゲーム速報 【キエフのゲーム開発者はどう過ごしているのですか?】 寅年初春英字新聞



キエフのゲーム開発者はどう過ごしているのですか?

ウクライナのゲーム開発スタジオのWeasel Token社のAlex Molodkin氏が、包囲された都市での生活について説明しています




 

 

執筆者 Brendan Sinclair編集長
Thursday 3rd March 2022

 「それがすべて始まったとき、私以外の皆、全て寝ていました。私はいくつかの遠い爆発を聞きました。」

 

 それはキエフを拠点とするゲーム開発者のAlex Molodkin氏であり、彼のパートナーであるTay Kuznetsova氏と一緒に2人のゲーム開発スタジオWeasel Token社を構成しています。Weasel Token社は現在、「トレジャーハンティングを核とした平和な2Dパズルアドベンチャー」であるPuzzles for Clefに取り組んでいますが、ロシア軍がキエフの包囲を開始して以来、多くの作業が中断されました。

 

Molodkin氏はGamesIndustry.bizに、包囲戦の最初の夜についてこう語っています。

 

 「私たちはゲームの開発に取り組んでいたのですが、中断してみんなを起こさなければなりませんでした。突然、戦争に突入したという現実を受け止めるのはとても難しいことだからです。すべてが悪夢のように思えた。

 でも、だんだん実感が湧いてきて、少し現実的になってきたんです。部屋から廊下に全員を移動させ、初日から廊下で生活しています。私たちのオフィスの部屋はどれも窓があり、外壁がない部屋は存在しないので、近くで爆発があったら大変ですからね。」

 

 Molodkinさんはアパートに住んでいる。近所の人たちは、まだそこに住んでいる。一人は近くの避難所に移った。

 

 「近くに避難所がありますが、祖母は足が不自由なので難しいでしょう」と彼は言います。「最悪の場合、私たちはそこにしばらく滞在しなければなりませんが、願わくば長くは続かないことを願っています。」

 

 「世界中の誰もがパニックに陥ると、たとえニュースを追わなくても、その反響が聞こえてくるようになるんです。隣国が国境沿いで軍備を増強していることに気づかないわけがない。ドネツ盆地のような局所的な地域に紛争を封じ込め、全面的な侵攻に至らないことを望んでいたのです。」

 

 しかし、ロシアのプーチン大統領が2月21日の演説で、東ウクライナの都市ドネツクとルハンスクの主権を認め、"流血の継続の可能性に対するすべての責任は、ウクライナ領土を支配する政権の良心にすべてある "と述べたため、その希望は失われてしまったのだ。

 

 「その時点で、もうダメだと確信したんだ。」

 地元のニュースでは、数十万人がキエフから避難したと報じられているが、数百万人の都市では、まだ大多数の人が危険にさらされていることになる、と彼は言う。

 

 「問題は、避難が......不可能とは言いませんが、家族4人では難しいということです」とMolodkinさんは言う。「私とTayは西ウクライナに避難することができましたが、私の家族と彼女の家族をここに残していくわけにはいきませんから、私たちにとって選択肢にはなりませんでした。

 

「私とTayは西ウクライナに避難することができましたが、私の家族と彼女の家族をここに残していくわけにはいきませんから、私たちにとって選択肢にはなりませんでした」

 

 しかし、「荷造りをしよう」というよりは、「避難するときに持っていくものを考えよう」という程度だったという。近所の人たちも同じようなアプローチをとっていたようで、備蓄をしたり、地元の店から物資を買いだめするような問題はほとんどなかったという。

 

 「実際にそんなことをする人はここにはいない」とMolodkinさんは言う。「スーパーマーケットに行けば、何もかもが平穏で、至って普通の一日だったことがわかる。しかし、ひとたび事態が始まると、私たちは地元の市場に駆け込み、必要最低限のものを少しづつ備蓄しなければならなかったのです。今でもあまりたくさん備蓄するのは難しいので、数日おきに思い切って食料などを買い足しています。」

 

 キエフでは現在、外出禁止令が出ているため、人々は特定の時間帯にしか外出できず、食料品店の在庫も限られていますが、それでも営業しており、その時間帯でも街は相変わらず人が多いなあと感じているとMolodkinさんは話します。

 

 Molodkinさんによると、Puzzles for Clefの発売元であるフリーダムゲームス社は、大小さまざまな形でサポートしてくれているそうです。特に、数週間前にゲームパブリッシャーのフリーダムゲームス社から支援物資が届きましたが、これが予想以上に役に立ったそうです。

 

 「フリーダムゲームス社からオシャレな懐中電灯をいただきました。現在、部屋に入るときにとても役立っています。ロシア軍のターゲットになりやすいので、電気を消しているんです」とモロドキンさんが言う。新しい懐中電灯を2つも持っているのは、本当に素晴らしいことです。他にも、避難用のボトルや水を入れるボトルなど、役に立つアイテムがいくつかありました。」

 

 フリーダム社もゲームの納期を延期してくれた。モロドキンさんによると、すべての開発が停止しているので、これは良いことだ。

 

 「ほとんどの時間はニュースを追うだけで精一杯だから、かなり無理がある。私とTayは交代で寝ています。母と祖母は普段通り寝れるよう努力しているので、私とTayが交代で寝ているんです。どちらかが寝ているときは、もう一人が空襲警報のニュースを見ながら、必要なときにみんなを起こします。」

 

どちらかが寝ているときは、もう一人が空襲警報のニュースを見ながら、必要なときにみんなを起こします。

 

 「空襲警報の時間でなくても、新しい爆発が起きた場所を追いかけてみるのです。近くにいなくても、そこに友人や親戚がいるかもしれないので、現在どこで何が起きているのかを追いかけたいのです。誰かが危険にさらされている可能性があるときは、すぐにメッセージを送ります。」

 

 「このループから抜け出すのは難しい。他のことをしようとすると、すぐにこのループに戻ってしまうのです。」

 

 ループが少しも変わっていないわけではありません。Molodkinさんは、包囲網の最初の数日間はTayと一緒にもっとみんなを起こしていたと言う。

 

 「基本的に空襲警報が鳴るたびに、みんなを起こして廊下に来させました」と彼は言います。「しかし、人はどんなことにも慣れるものです。この特定の場所では、空襲警報はそれほど重要ではないことが分かってからは、爆発音そのものに耳を傾けるようになりました。警報が鳴ったとき、それがとても遠かったり、まったく聞こえなかったりした場合は、30分ごとに起きるのはつらいので、無視してみんなを寝かせておくこともあります。30分ごとに起きるのは大変だからです。」

 

 モロドキンさんは、この侵略に対する世界の反応を、素晴らしいものから平凡なもの、そして失望するものまで、さまざまな角度から見てきた。

 

 「しかし、ロシアへの制裁措置のスピード、EUやNATOの対応...私たちが望むより少し遅かったですね」と彼は言う。「しかし、こうした対応が存在することに感謝していますし、直接、戦争に参加しないまでも、人道的・軍事的支援には感謝しています。私たちは、この状況全体の諸外国の受け止め方については、多かれ少なかれ問題ないと思っています。」

以下略

 

 

 

 

 

○今週の新しい単語:テストに出るわよ覚えとけ

 

ございません。•̀.̫•́✧キリッ

 

 

 

 

 

What's it like for a game dev in Kyiv?

Alex Molodkin of Ukrainian studio Weasel Token describes life in a city under siege

 

 

 

 

"When it all started, everyone but me was sleeping. I heard some distant explosions."

That's Kyiv-based developer Alex Molodkin, who along with his partner Tay Kuznetsova comprise the two-person studio Weasel Token. Weasel Token is currently working on Puzzles for Clef, a "peaceful 2D puzzle adventure with a treasure hunt at its core," but there's obviously not much work getting done ever since Russian forces began a siege of Kyiv.

Molodkin tells GamesIndustry.biz about the first night of the siege.

 

"I was working on our game and I had to stop and wake everyone up," he says. "It was a hard first day because the realization that you're suddenly plunged into war is very difficult to take in. It all seems like a nightmare. But then the realization sunk in and we started feeling a bit more practical about it. We moved everyone from the rooms to the hallway and we've been living in the hallway since day one because all of our rooms have windows and outer walls, so it would be very difficult if there were explosions nearby."

Molodkin lives in an apartment building. Some of his neighbors still live there. One moved to a nearby shelter.

"We have [a shelter] nearby but it would be difficult for my grandmother especially because she has issues with her legs," he says. "If the worst comes to pass we'll have to locate there for a while but hopefully it won't be for a long time because that would be just impossible for her."

Molodkin and Kuznetsova have been bracing for this since the start of the year.

"When everyone in the world panics, even if you don't follow the news, you start hearing some echoes of it," he says. "When the neighboring country builds up its military along your border, it's hard not to notice. The hope was they would contain the conflict in some localized areas like the Donbasas and it wouldn't be a full-out invasion."

However, that hope faded when Russian president Vladimir Putin recognized the sovereignty of Eastern Ukrainian cities Donetsk and Luhansk in a speech February 21, saying "all responsibility for the possible continuation of the bloodshed will be entirely on the conscience of the regime ruling on the territory of Ukraine."

"At that point we were pretty sure that we were doomed, yeah," Molodkin says.

He says that local news reported several hundred thousand people had evacuated Kyiv, but in a city of several million, that still leaves the vast majority in harm's way.

"The whole problem was that evacuating was -- I wouldn't say impossible, but it would be hard to do with a family of four people," Molodkin says. "While me and Tay could evacuate to Western Ukraine for example, we wouldn't just leave my family and her family here, so it was not an option for us."

 

 

"While me and Tay could evacuate to Western Ukraine for example, we wouldn't just leave my family and her family here, so it was not an option for us"

 

 

They began contingency planning, but he describes it more along the lines of "Let's just think what we might take with us if we have to evacuate" rather than "Let's pack our bags." His neighbors seemed to take a similar approach; there was little in the way of stocking up or problems with people hoarding supplies from local stores.

"No one here actually did that," Molodkin says. "You'd see everything was a fine, perfectly normal day in the supermarket. But once it all started, we had to run to the local marketplaces and stockpile a bit of the bare minimums. It's still hard to stockpile too much, so we have to venture out every few days to get more food, etc."

There's a curfew in Kyiv at the moment so people can only venture out during certain hours, and the grocery stores have limited stock, but they are still open and during those hours Molodkin says the city still feels as populated as ever.

Molodkin says Puzzles for Clef publisher Freedom Games has been supportive in ways big and small. Some of the most helpful support they have received came in the form of a delivery of publisher swag a few weeks ago that turned out more helpful than anyone would have expected.

"We received some very cool flashlights from them and it's very helpful currently because when we go into rooms, we have to keep our lights off because that would help targeting of Russian forces," Molodkin says. "So having a couple new flashlights was really great. There were some other items that are helpful as well, like a bottle for evacuating, a bottle for water, etc."

Freedom also suspended deadlines on the game, which is good because Molodkin says all development has halted.

"It's pretty much impossible because most of the time you're just trying to follow the news," he says. "Me and Tay take turns sleeping. My mother and grandmother have to try sleeping normally, so we take turns. When one of us is asleep, the other follows the news for air danger alarms and wakes everyone up when necessary.

 

 

"When one of us is asleep, the other follows the news for air danger alarms and wakes everyone up when necessary"

 

 

"Even when it's not an alarm time, you try following where new explosions happen because even if it's not nearby, you want to follow where the action is currently because you might have friends there or relatives. When someone might be in danger you message them instantly.

"It's hard to break out of this loop. You're straight back to this topic whenever you try to do something else."

That's not to say the loop hasn't changed a bit. Molodkin says he and Tay were waking everyone up more in the first days of the siege.

"Basically whenever there was an air danger alarm, everyone was woken up and we made everyone come to the hallway," he says. "But people get used to pretty much anything, so once we realized some air danger alarms are not as important for this specific location, we just started listening to the explosions themselves. So if they're very far away or if we don't hear them at all when the alarm hits, we might just try ignoring it and let everyone sleep just because it's hard to wake up every half hour. You would basically get no sleep if you followed every alarm."

Through it all, Molodkin has seen the world's reaction to the invasion, which he describes as ranging from great to mediocre and disappointing.

"It's understandable that other countries want to just avoid getting into the conflict themselves, but the whole speed of applying sanctions to Russia, the responses of European Union and NATO... it was always a bit slower than we would hope for," he says. "However we're still grateful those responses exist at all, and we're grateful for all the humanitarian and military help we get, even if they're not participating directly. We understand why they can't. We're more or less fine with the external reception of this whole situation."

 

 

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【出所:https://www.gamesindustry.biz/articles/2022-03-03-whats-it-like-for-a-game-dev-in-kyiv】

欧州最大のゲームメディアであるEurogamer.netを運営するGamer Netoworkによるゲーム業界向け情報サイトの英字新聞です。

 

 

 

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