見出し画像

究極のベートーヴェンを聴いてきた話。The story of listening to the “Ultimate” Beethoven.

2024年8月12日(月・祝日)、「辻井伸行×三浦文彰  ARKフィルハーモニック 究極のベートーヴェン」@RaiBoC Hall さいたま市民会館おおみや(主催:さいたま市文化振興事業団)を聴きに妻と娘とともに行ってきました。クラシック等の音楽については完全に素人ですが、素人目線で感じたこと、学んだことを noteに残しておきたいと思います。
On Monday, August 12, 2024 (national holiday), I went to listen “Nobuyuki Tsujii x Fumiaki Miura ARK Philharmonic: Ultimate Beethoven” @ RaiBoC Hall Saitama Civic Hall Omiya (organized by Saitama City Cultural Promotion Foundation) with my wife and daughter. I am a complete amateur when it comes to classical music, but I would like to leave a note of what I felt and learned from a beginner’s point of view.

ちょうど3か月前に「ふらっとコンサート」を聴き、その際に同事業団による主催で辻井伸行さんがさいたま市に来られることをチラシで知り、5月から楽しみにしていたイベントです。よく調べてみると、辻井伸行さんの他にも、三浦文彰さん、そして日本を代表する奏者が集まるということで正直このチケット価格でいいの?という率直な感想ですし、下段のプログラムにあるように、高崎・東京・旭川・札幌・函館・大宮(さいたま)の6か所のみでの公演のようなので、主催のさいたま市文化振興事業団に感謝したいと思いました。
I had been looking forward to this event since May, when I visited the “Flutter Concert” just three months ago and noticed on a flier that Nobuyuki Tsujii will be coming to Saitama city under the auspices of the foundation. As shown in the program at the bottom of the page, the performances were held only in six locations (Takasaki, Tokyo, Asahikawa, Sapporo, Hakodate, and Omiya (Saitama), so I wanted to thank the Saitama City Cultural Promotion Foundation for sponsoring the event.

公演案内のチラシ
Flier for performance information
当日のプログラム、8月12日は【B プログラム】(右側です)
Programme of the day, August 12 is [Program B] (on the right)

チケットはS席を予約でき、B列の40番。オーケストラ等の音楽を聴く際の場所として良いのかどうかは別として、今回の一番の目的は辻井さんのピアノ演奏を見ることであったため、演奏中は下段写真のようなイメージで、ピアノを弾く表情もよく見ることができましたし、ピアノの屋根部分に映る辻井さんの姿も印象に残っています。(公演中はもちろん撮影禁止なのでイメージが伝わればと)
I was able to reserve S seats for my ticket, row B, seat 40. Aside from whether it is a good place to listen to orchestra or other music, the main purpose of this visit was to see Mr. Tsujii play the piano, so during the performance, I could see his expression as he played the piano well, as shown in the photo below, and I was also impressed by his reflection in the roof part of the piano. I was able to see the expression on his face as he played the piano. (Of course, photography is prohibited during the performance, so I hope this gives you an idea of what I saw.)

B列 40番/ Row B, No. 40
音だけでなく奏者の動作、息づかい、脚でリズムをとっている様子もよく見ることができたので
良い場所だったと思います。
 We could not only listen to the sound but also see the movement of the players, their breathing, and keeping rhythm with their legs. I think it was a good place.
辻井さんのピアノを弾く際の表情もよく見ることができましたし、ピアノの屋根部分に映る辻井さんの姿も印象的でした。
またピアノを演奏をしていないときにリズムをとっていて、おそらく”曲の音”やわずかに聞こえる”指揮者の息づかい”等でタイミングを計っているのだと感じました。
(考えてみれば非常にすごいコミュニケーション能力です。人間は五感のうち80%以上を視覚に頼っていて聴覚は10%程とか。残りの数%ずつが臭覚、味覚、触覚。そう考えると、視覚以外の感覚を鍛えることでなんとなく人間はさらに豊かになるような気がします。)
I could see Mr.Tsujii’s facial expressions as he played the piano, and his reflection on the roof of the piano was also impressive. When he was not playing the piano, he was keeping rhythm, and I felt that he was probably timing the music and the conductor's breathing, which I could hear slightly. (When you think about it, this is an amazing communication ability. It is said that humans rely on sight for more than 80% of their senses, and hearing for about 10%. The remaining few percent each are smell, taste, and touch. Iit seems to me that by training the senses other than sight, human beings can somehow become even more enriched).

プログラムは以下の通り。
どの曲を聴いていても改めて感じたことは、今から200年以上も前に創られた曲がこうして時代と数々の奏者によって奏(かな)で続けられるアートって、すごいサスティナブルだなあと一人で感動させられました。
The program is as follows.
Listening to all the pieces, I was moved by the fact that art, which was created more than 200 years ago and continues to be performed by numerous performers, is so sustainable.

ピアノ協奏曲 第5番 変ホ長調 Op. 73 《皇帝》については、前日に、本格的なレコードオーディオ機材のある場所にて聞くことができたので少し予習していました。”皇帝”というタイトルも、ベートーヴェン自身の命名ではなく後世のひとによって名付けられたものとのことで、人によって形作られていく歴史と同じだなと思いました。
I had a little preview of the Piano Concerto No. 5 in E-flat major, Op. 73, “The Emperor,” as I had been able to listen to it the day before in a place with full-scale record audio equipment. The title “Emperor” was not named by Beethoven himself, but by someone later in his life, and I thought it was just like history, which is shaped by people.

前日、とある本格的なレコードオーディオ機材のある場所で聴くことができたので少し予習
(文字が見えずらくすみません。レコードケースの裏の説明書きです)
I was able to listen to it the day before at a place with some serious vinyl audio equipment, so I had a chance to learn a little about it. (Sorry for the text being hard to see. It's the description on the back of the record case).

Youtube に、ARK Classics 2020 時の動画がありましたのでリンクを付けておきます。この動画の演奏始まり部分(0:33あたり)のような指揮者の三浦さんと辻井さんの短いコミュニケーションの様子も現場で確認できました。
I found a video of ARK Classics 2020 on Youtube. I was able to see the short communication between the conductor, Mr. Miura, and Mr. Tsujii on site, as shown in the beginning of the performance (around 0:33).

辻井伸行さんのアンコール曲は、「ピアノソナタ 第14番 月光 第3楽章」でした。(オフィシャルチャンネルのリンク貼り付けておきます)
The encore piece by Nobuyuki Tsujii was “Piano Sonata No. 14, Moonlight, 3rd movement. (The link to the official channel is attached.)

休憩後の後半は、交響曲 第5番 ハ短調 Op. 67 《運命》でした。プログラムに記載されている解説を見ますと、”なるほど”という内容ばかりで「ジャジャジャジャーン」だけじゃあ無いんだなと浅い知識に反省することばかり。
The second half after the intermission was Symphony No. 5 in C minor, Op. 67 Fate. The commentary in the program was full of new things for me and made me reflect on my lack of knowledge that the “'Da da da dum” is not only part of this piece.

そして、この日で一番良かったことは最後のアンコール曲でした。究極のベートーヴェンというタイトルもあったので、ベートーヴェンで締めくくるのかと思いきや、バッハの「G線上のアリア」でした。私にとっては非常にナイスな選曲だったので感動。クラシックについては素人の私でも、好きな曲は当然あります。その一つが、この曲でした。前日にこの曲もたまたま聴いていたので、なんとなく縁のようなものを感じたのです。
The best part of the day was the encore piece at the end. Since it was titled “Ultimate Beethoven,” I thought they would end with Beethoven, but it was Bach'sAir on the G string.” I was impressed because it was a very nice song choice for me. Even though I am an amateur when it comes to classical music, I naturally have my favorite songs. One of them was this song. I had also happened to listen to this song the day before, so I felt some kind of a connection with it.

こちらも前日にレコードオーディオ機材のある場所で偶然聴いていたところでした
レコードの裏面:3.G線上のアリア(J.S. バッハ)
I had just listened to this one by coincidence the day before at a place with recorded audio equipment. Back side of the record: 3. Air on the G string (J.S. Bach)

naturalfarmさんのYouTube リンクを貼り付けておきますね。
I'll attach naturalfarm's YouTube link.

さいたま市文化振興事業財団HPを拝見すると、また、いろいろな企画を試みているようです。また都合をつけて参加してみたいと思います。

最後まで読んでいただきありがとうございました。ではまた。

Looking at the Saitama City Cultural Promotion Foundation Website, it seems that they are trying various projects. I would like to participate again when I can.

Thank you for reading to the end. See you soon.

https://saitama-culture.jp/event/


興味を持っていただいた方、ありがとうございます。いただいたサポートは、クリエイターが参加している各活動支援にさらに活用していきます。