
知られざる日本の映画監督①~Unknown Japanese Film Directors~
みなさんこんばんは。
アカデミー賞で濱口竜介監督の『ドライブ・マイ・カー』が作品賞にノミネートされたということで、世界ではあまり知られていないけど日本国内では評価の高い映画監督を紹介したいと思います。
Good evening everyone.
Since Ryusuke Hamaguchi's "Drive My Car" was nominated for Best Picture at the Academy Awards, I would like to introduce a movie director who is not well known in the world but is highly evaluated in Japan.
西川美和 / Nishikawa Miwa

1974年生まれの女性監督です。彼女は『万引き家族』の是枝裕和に見出され映画界へ入りました。デビュー作『蛇イチゴ』のプロデュースも是枝監督です。デビュー作は非常に高く評価され、国内の新人賞を総ナメにしました。
それ以来単独長編監督作品としては『ゆれる』(2006)『ディア・ドクター』(2009)『夢売るふたり』(2012)『永い言い訳』(2016)『すばらしき世界』(2021)と安定して作品を発表しており、しかもその全てが日本で最も権威ある映画賞であるキネマ旬報ベストテンに入選しています。
しかしながら国外での知名度は高くなく、日本の女性監督というと河瀨直美を思い浮かべる人が多いでしょう。
海外での実績は『ゆれる』が第59回カンヌ国際映画祭監督週間に出品された程度です。
作風としては是枝監督の系譜にあるリアリズムを基調としつつ、いびつな人間関係の悪意を描くことを得意としています。観ていて気持ちの良い作品ではなく、観客の倫理観を揺さぶってくるような作品が多いイメージです。
彼女は最近映画監督だけでは生計が立てられず、バイトをしていることを明かしています。それだけ娯楽作以外の日本映画には予算がなく待遇が悪いということを意味しているとして大きな話題になりました。
A female director born in 1974. She was found by Hirokazu Koreeda in "Shoplifters" and entered the movie world. The debut work "Pentilla hebiichi" is also produced by director Koreeda. The debut work was highly evaluated, and the domestic rookie award was totally disappointing.
Since then, as a single feature-length director, he has consistently produced works such as "Sway" (2006), "Dear Doctor" (2009), "Dreams for Sale" (2012), "The Long Excuse" (2016), and "Under the Open Sky" (2021). All of them have been announced and have been selected as the Kinema Junpo Best Ten, the most prestigious movie award in Japan.
However, it is not well known overseas, and many Japanese female directors think of Naomi Kawase.
Overseas achievements are such that "Sway" was exhibited at the 59th Cannes International Film Festival Director's Fortnight.
The style is based on the realism in the genealogy of director Koreeda, and is good at drawing the malicious intent of distorted human relationships. It's not a work that feels good to watch, but an image that often shakes the ethics of the audience.
She has recently revealed that she cannot make a living from a movie director alone and is working part-time. It became a big topic as it meant that Japanese movies other than entertainment films had no budget and poor treatment.
橋口亮輔 / Hashiguchi Ryosuke

1962年生まれの監督で、非常に寡作な監督としても知られています。またゲイを公言している数少ない監督でもあります。
長編デビュー作『二十才の微熱』(1993)はインディペンデントなゲイ映画でありながら大きな注目を集めました。そこから『渚のシンドバッド』(1995)『ハッシュ!』(2001)『ぐるりのこと。』(2008)『恋人たち』(2015)とおよそ7年ごとに作品を発表しています。
そして一人目の西川美和監督と同じく長編二作目の『渚のシンドバッド』以降は全てキネマ旬報ベストテンに入選を果たしており、『恋人たち』では1位に輝きました。
作風としては自身のセクシャリティであるゲイを題材とした作品が多く、日本の閉塞感、生きづらさをテーマにしています。
これまで海外の映画祭では二作目の『渚のシンドバッド』がロッテルダム国際映画祭に出品されたのみで、海外にはあまり知られていませんが国内では全ての作品が傑作と言われていて非常に評価が高い監督です。
Born in 1962, he is also known as a very poor director. He is also one of the few directors to profess gay men. The feature-length debut "A Touch of Fever" (1993) attracted a great deal of attention despite being an independent gay movie. From there, "Like Grains of Sand" (1995) "Hush!" (2001) "All Around Us" (2008) "Three Stories of Love" (2015) and works about every 7 years.
And like the first director Miwa Nishikawa, after the second feature film "Like Grains of Sand", all of them have been selected as the best ten in Kinema Junpo, and won the first place in "Three Stories of Love". As for the style, there are many works on the theme of gay, which is his sexuality, and the theme is the feeling of obstruction in Japan and the difficulty of living.
Until now, at overseas film festivals, the second film "Like Grains of Sand" was only exhibited at the Rotterdam International Film Festival, and although it is not well known overseas, all the films are said to be masterpieces in Japan. He is a highly acclaimed director.
石井裕也 / Ishii Yuya

1983年生まれ、まだ30代という若さでありながら国内では既に巨匠という風格さえある監督です。
商業映画デビュー作となった『川の底からこんにちは』(2010)はベルリン国際映画祭フォーラム部門に出品されるなど国内外で高い評価を獲得、キネマ旬報ベストテンでも5位に選ばれました。
石井監督は上記の二人とは異なり多作で、昨年は『茜色に焼かれる』と韓国・日本合作の『アジアの天使』の二本を発表しました。
その全てが高評価というわけではありませんが、長編11本のうち『川の底からこんにちは』(2010)、『舟を編む』(2013)、『ぼくたちの家族』(2014)、『映画 夜空はいつでも最高密度の青空だ』(2017)、『茜色に焼かれる』(2021)の5本がキネマ旬報ベストテンに入選しています。
その中でも『映画 夜空はいつでも最高密度の青空だ』はその年の1位を獲得しています。そして昨年発表した『茜色に焼かれる』はコロナ渦での生活を商業映画として初めて描き、キネマ旬報ベストテンでは2位につけました。主演女優の尾野真千子はあらゆる映画賞を総ナメにしました。(ただし日本アカデミー賞では落選・・・)
石井監督は人間の感情をむき出しに、そのままエネルギッシュに描くのが特徴的で、特に近年の『生きちゃった』(2020)『茜色に焼かれる』はそれが顕著です。私は『生きちゃった』がとても好きで、一つ一つのシーンがスタイリッシュで計算されていて、決して褒められた人物でない主人公たちを激しく、ユーモアを交えつつ描く作風が本当に好きなんです。
海外での実績としては、『映画 夜空はいつでも最高密度の青空だ』がアジア映画大賞(AFA)で監督賞を受賞しているくらいです。今後海外での評価をついてくるといいなと切実に願っています。
Born in 1983, he is still in his thirties, but he is already a master in Japan. "Sawako Decides" (2010), which became a commercial movie debut, received high praise both at home and abroad, such as being exhibited in the Berlin International Film Festival Forum section, and was selected as the 5th place in the Kinema Junpo Best Ten. Director Ishii is a prolific work unlike the above two people, and last year he announced two books, "A Madder Red" and "The Asian Angel", a Korean-Japanese collaboration.
Not all of them are highly rated, but of the 11 feature films, "Sawako Decides" (2010), "The Great Passage" (2013), "Our Family" (2014), and "Tokyo Night Sky Is Always the Densest Shade of Blue" (2017) and "A Madder Red" (2021), have been selected as the Kinema Junpo Best Ten. Among them, "Tokyo Night Sky Is Always the Densest Shade of Blue" won the first place of the year. And last year's "A Madder Red" portrayed life in the corona whirlpool for the first time as a commercial movie, and ranked second in the Kinema Junpo Best Ten. The leading actress Machiko Ono has won all the movie awards. (However, it was rejected at the Japan Academy Prize ...)
Director Ishii is characterized by exposing human emotions and drawing them energetic as they are, especially in recent years "All the Things We Never Said" (2020) and "A Madder Red". I really like "All the Things We Never Said", and I really like the style in which each scene is stylish and calculated, and the protagonists who are never complimented are drawn violently and with humor. As for overseas achievements, "Tokyo Night Sky Is Always the Densest Shade of Blue" has won the Director's Award at the Asian Film Awards (AFA). I sincerely hope that it will be evaluated overseas in the future.
石川慶 / Ishikawa Kei

大学で物理学を学んだ後、映画監督を志しポーランドの名門ウッチ映画大学に入学したという異色の経歴の持ち主です。1977年生まれですが、長編デビューは2017年の『愚行録』という作品の遅咲き監督です。その『愚行録』はヴェネツィア国際映画祭オリゾンティ部門に出品されるなど国内外から注目を集めます。
そして次の『蜜蜂と遠雷』(2019)ではキネマ旬報ベストテンに初入選します。昨年は『Arc アーク』という作品を発表し、日本では難しい本格SF映画に挑戦し、キネマ旬報ベストテンへの入選は逃しましたが高評価を獲得しています。今年は『万引き家族』(是枝裕和監督)でお馴染み、実力派女優安藤サクラが主演する『ある男』というサスペンス映画が公開予定となっています。
上記3人とは違って長編映画もまだ3本しか発表しておらず、監督歴も浅いのですが、この人の才能は間違いないと確信しています。ポーランドで学んだというだけあり、とにかく画面構築が半端ではなく美しい。北欧的なスッキリとした美しさなんです。『愚行録』での不気味な手の演出や、『蜜蜂と遠雷』の突如挟み込まれる馬のシーンの美しさ、海岸から遠くに見える遠雷など忘れがたいシーンを作り出すことに長けています。
遅咲きながら確かな実力のある監督だと思うので、今後の動向に注目です。
After studying physics at university, he aspired to be a film director and entered the prestigious Utchi Film University in Poland. Born in 1977, his feature-length debut is the late-blooming director of the 2017 work "Traces of Sin". "Traces of Sin" has been attracting attention from home and abroad, such as being exhibited in the Horizons section of the Venice International Film Festival.
And in the next "Listen to the Universe" (2019), we will be selected for the first time in the Kinema Junpo Best Ten. Last year, he released a work called "Arc", challenged a full-scale science fiction movie that is difficult in Japan, and although he missed the selection in the Kinema Junpo Best Ten, he has won high praise. This year, a suspense film called "Aru Otoko", which is familiar from "Shoplifters" (directed by Hirokazu Koreeda) and starring the talented actress Sakura Ando, is scheduled to be released.
Unlike the above three people, he has only released three feature films and has a short history of directing, but I am convinced that this person's talent is certain. As I learned in Poland, the screen construction is not odd but beautiful. It's a Scandinavian clean beauty. He is good at creating unforgettable scenes such as the eerie hand production in "Traces of Sin", the beauty of the horse scene suddenly caught in "Listen to the Universe", and the distant thunder that can be seen far from the coast.
I think he is a director who has a certain ability while blooming late, so keep an eye on future trends.
今泉力哉 / Imaizumi Rikiya

1981年生まれで、近年最も注目されている監督です。『サッドティー』(2013)、『退屈な日々にさようならを』(2017)が東京国際映画祭日本映画スプラッシュ部門に出品され、『愛がなんだ』(2019)はコンペティション部門に出品されました。『愛がなんだ』は独立系の低予算映画としては異例のロングランヒットとなり、当初72館での公開だったのが最終的には二倍以上となる152館で拡大公開されました。そして批評家からも絶賛され、初のキネマ旬報ベストテン入選を果たしました。
「恋愛映画の旗手」と称されることも多く、多作ながら一定して高評価を受け続けています。2019年には2本、2020年には2本、2021年には3本の監督作品が公開されました。
作風としては、オフビートなユーモアたっぷりに複雑で多層的な愛を語ります。『愛がなんだ』ではある男に異常に執着する女、『mellow』では夫が同席する中で主人公である花屋の男に愛を告白する人妻、『愛なのに』では婚約者の浮気を知って自分も浮気をしてみる女などが登場します。『his』では男性同士の恋愛にも挑戦しています。
今泉監督の素晴らしいところは、どんな愛のかたちも否定しないことです。それどころか愛とは何か、生きがいや生きることとはどういうことかというところまで話を発展させていきます。
今年も脚本を手がけた作品が1本、監督作品が1本公開される予定なので非常に楽しみです。
Born in 1981, he is the most watched director in recent years. "Sad Tea" (2013) and "Same Old, Same Old" (2017) were exhibited in the Japanese Film Splash category at the Tokyo International Film Festival, and "Just Only Love" (2019) was exhibited in the competition category. "Just Only Love" became an exceptional long-run hit for an independent low-budget film, and was initially released in 72 halls, but eventually doubled to 152 halls. It was also praised by critics and was selected as the first Kinema Junpo Best Ten.
Often referred to as the "standard-bearer of romance movies," he continues to receive high praise despite his prolific production. Two directors were released in 2019, two in 2020, and three in 2021.
As a style, he talks about complex and multi-layered love with plenty of offbeat humor. In "Just Only Love", a woman who is unusually obsessed with a man, in "mellow", a married woman who confesses her love to a man in a flower shop who is the main character while her husband is present, and in "Ai nanoni", she knows her fiancé's affair. A woman who tries to flirt with herself will appear. In "his", we also challenge the love between men.
The great thing about Director Imaizumi is that he does not deny any form of love. On the contrary, we will develop the story to what is love, what it means to live and what it means to live.
I am very much looking forward to the release of one script and one director this year as well.