実験的格言 VIII 戦争 Experimental (At the Rootとde re militariのリンクを提供した)Aphorism VIII War (Howard P.'s At the Root and de re militari provided) (Philosophy Notes)
それを甘く見ないでください。
戦争には道徳も正義もない。
それ自体(物自体的に)が違うものなのだ。
どんな戦争でも、その目的は敵対勢力を全滅させることだ。
「剣術とは本来、できるだけ効率的に殺すことである」---るろうに剣心。
しかし、戦争においては、反対勢力のエネルギーを消滅させることが目的である。
道徳はない。
正義もない。
倫理的な方法もない。
戦争は別のものだ。
戦争とは、経済、政治、国際関係、人々の精神的あるいは魂的な状態など、ひどくアンバランスと生物学的な末期疾患によって物理的システムに対する究極の生理的反応である。
それは腐敗と自己破壊の果実であり、決して救いにはならない。
こう考えてほしい---。
ある国の司法の最高裁判所---永遠の正義の裁判所----で、非常に重大な犯罪を犯した人物を裁いているとき、その人物の近親者や部族がライフル、こん棒、カタナで武装してやってきて、力ずくでその人物を連れ戻し、この国から一斉に逃げ出そうとする。
そして彼らが大虐殺を始め、裁判中の人物を手にかけようとしたその時、ロバート・E・ボブと呼ばれる陪審員が、西部開拓時代に使っていた拳銃を2丁所持しており、1丁をハワード・Pと呼ばれる友人で隣の陪審員に配って撃ち返した。彼らは瀕死の重傷を負い、それでも死者が出た。敵にも多くの死者が出た。判事は頭を撃たれた。
正しい判決を下すべきガベル(小槌)を持ちながら、恐怖のあまり身を隠そうとしているときに。
罪を問われて裁判を受けていた人物は跳弾に当たって息絶えた。
血と血糊の川。
空気中に漂う恐怖とヒステリー。
ハワード・Pは意識を失い、必死の逃走中に観客席にいた人々に踏みつけられた。ロバートはガッツ(guts)に銃弾を受け、近くにいたアシュトンと言う医師が助けに来てくれなければ、危うく臓器を失うところだった。その医者もおしっこを漏らし、腸から不随意に排出されるところだった。死刑囚の母親は、まだ涙が乾いていない、少し温かく、無反応の息子の死体を抱きしめて、心の底から泣いていた。
これには正義も道徳も倫理もない。
これは末期的な病気の最悪の結果であり、死と破壊の化身である。
どんな戦争にも尊厳はない。
戦争が起きたら、科学的、経験的、冷徹、計算的な、最も効率的な策略を用いればいいーーー服従させ、去勢させ、終わらせる。
できるだけ早く。
方法を選んではならない。
武装を渋ってはならない。残酷な行為にエネルギーを浪費してはならない。何が残酷か、戦争で何をするのが良いかを議論することにエネルギーを浪費してはならない。意見を持たず、科学で問題を研究し、解決する事だ。
戦争という酸の試練に耐えた歴史上の知恵や戦略を借りの方がいい;
しかし、それが自分の状況に合っているかどうかを分析しなさい。
孔子は明らかに戦争を知らない。
彼の交配哲学は、いくらかの金と交配権を失うことを除けば、決して急を要せず、あまり重要ではないのだ。孫子と老子は知っている、彼らは命を失い事と、もっと恐ろしいことに、生きることへの信念を失う問題を扱っているだから。
「At the Root」ハワードよりも。
(「根から」ハワード・フィリップス・ラヴクラフトより)
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この本も良い「de Re Militari」。英訳あり。
The Military Institutions Of The Romans [De Re Militari].pdf (PDFy mirror) : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive
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Do not be naive.
There is neither moral nor justice in war. It is a different thing-in-itself.
The goal of any war is annihilation of the opposition---cut and dried.
"the art of sword is essentially killing as efficiently as possible."---Rorouni Kenshin.
But in war, the goal is to annihilate the energy for opposition---subjugation.
There is no moral.
There is no justice.
There is no ethical method.
War is a different thing. It is the ultimate physiological reaction to a badly imbalanced and terminally ill physical system of economy, politics, international relationship and mental or spiritual states of people.
It is the fruit of decay and self-destruction--it can never be a cure.
Think of this way----when you are trying a person who has committed very serious crimes in the highest court of justice in some country---eternal justice, that person's kinsmen and tribesmen came in armed with rifles, clubs and katanas who seek to take that person back through force and escape the country all together. And just when they are about to start a massacre and get their hands on the person on trial, a juror called Robert E. Bob*1, who had in his belongings two handguns from his days in the wild west, handed one out to a friend and juror next to him called Howard P*1. and started shooting back. They got almost killed and still a great deal of persons were heavily injured and some were dead. A lot of causalities among the opposition too. The judge was shoot in the head while he was trying to duck under cover in fear, carrying the gavel that should have pronounced the just sentence. The person who was under trial for his crime was hit by ricochet and expired. A river of blood and gore. Horror and hysteria in the air. Howard P. was knocked unconscious and stepped upon by those who were in the seat of spectators during their frantic escape. Robert got hit by a bullet in the guts---and almost lost a vital organ if not for a doctor nearby who came to his rescue. The doctor peed his pants and almost had an involuntary discharge from his bowels too. The mother of the condemned person was crying her heart out, hugging his son's dead, slightly warm, with tears not yet dried, irresponsive corpse.
There is no justice, moral, or ethics in this.
This is the worst result of a terminal illness---death and destruction incarnate, pure and simple.
There is no dignity to be found in any war.
If war happens, use the most efficient stratagem, scientific, empirical, cold, calculating---subjugate, emasculate, end it.
As quickly as possible.
Do not choose methods.
Do not be reluctant in arming yourself. Do not waste energy on cruelty. Do not waste energy on debating what is cruel or what is good to do in war; do not have opinion, study and solve problems with science.
Borrow from the wisdom and strategies used in history that withstood the acid test of war itself;
but analyze whether it is good for your situation.
Confucious obviously does not know wars, his philosophy of breeding is
never too urgent and never matter too much apart from losing some dollars and mating rights. Sun Zu and Lao Zu know, they deal with matters of losing life and more horribly, losing faith in living.
"At the Root", from Howard P..
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And of course, this book is good "de Re Militari". There are English translations of it.
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