Iannis Zannos イオアニス・ザノス課外講座 Telematic Dance Performance with Sensors: The Sanya-Elevsis23 Project センサーを使用したテレマティック・ダンスパフォーマンス:山谷・エレフシス 23 プロジェクト
bldg#12 - room 405
2023, sept 11 (mon) 17:00~18:30
テレマティック・ダンスは、インターネットを利用して異 なる場所から踊り手が協力して同時にパフォーマンスする パフォーマンスアート形式です。これにより、パフォー マンスアートにおいて新たな可能性と課題が生まれます。 具体的には、身体の動きを音やグラフィックにどのように 変換することができるのか、パフォーマンスの仕様をイン ターネット経由でリアルタイムに伝送してパフォーマンス を生成する方法、アーティストがこの新しいメディアを 使って物語を構築し共有する方法などが挙げられます。 私はこれらの問いを探求するプロジェクトについて報告し、 イオニア大学オーディオビジュアル芸術学部の「パフォー マンス環境芸術研究所」で行われているものです。技術的 な背景と創造的なプロセスについて説明します。ソフトウェ ア開発、音響デザイン、作曲、振付、共同制作の側面につ いて議論します。さらに、フルガルイノベーションの文脈 でのネットワーク協力の文化的側面、技術的メディアにお ける伝統的および現代の物語性についても議論します。 最後に、ヨーロッパ文化首都フェスティバル「エレフシス 23」のパフォーマンスプロジェクトの歴史的および神話的 な文脈を概説します。
Telematic dance is a performance art form using the internet to permit dancers to collaborate and perform from different locations at the same time. This opens up some new possibilities and challenges in performance art: How can body movements be translated into sound and graphics? How can performance specifications be transmitted over the internet to generate a performance in real time? How can artists build and share narrative using this new medium?
I will report on a project hat explores these questions, and that runs at the “Performative Environments Art Research Lab” of the Department of Audiovisual Arts of the Ionian University. I will explain the technical background as well as the creative process.
I will discuss the aspects of software development, sound design, composition, choreography and collaboration. Furthermore, I will discuss cultural aspects of networked collaboration in the context of frugal innovation as well as traditional and modern narratives in technological media. Finally, I will outline the historical and mythological context context of the performance project at the Elevsis23 Cultural Capital of Europe festival.
イオア二ス・ザノス先生はコルフ島のイオニア大学視聴覚芸術学部教授。作曲、民族音楽学、インタラクティブ·パフォーマンスが専門。ベルリンの国立音楽研究所、カリフォルニア大学サンタバーバラ校の電子芸術技術研究所で研究ディレクターを務めた。センサーを使ったライブコーディングやパフォーマンスをサポートするSuperColliderのライブラリを開発している。2023年10月、日本とギリシャのダンサー、パフォーマー、コンピュータ・ミュージシャンが参加する、日本とギリシャの神話を題材にしたコラボレーション作品で、欧州文化首都エレブシス2023のデジタルアート週間上演予定。
Iannis Zannos has a background in music composition, ethnomusicology and interactive performance. He has worked as Director of the Music Technology and Documentation section at the State Institute for Music Research (S.I.M.) in Berlin, Germany, and Research Director at the Center for Research for Electronic Art Technology (CREATE) at the University of California, Santa Barbara. He has taken part at numerous international collaborative Media Arts projects and has realized multimedia performances both alone and in cooperation with other artists. He is teaching audio and interactive media arts at the Department of Audiovisual Arts and at the postgraduate course in Arts and Technologies of Sound of the Music Department at the Ionian University, Corfu. Publications include: "Ichos und Makam" (Comparative Studies on the Modal systems of Greek and Turkish Music, 1994), "Music and Signs" (edited proceedings of the 1997 conference on Music Semiotics and Systematic Musicology), and a number of articles on Music Technology and Media Arts. Participation in artistic collaborations include with Martin Carlé (2000) programming of interactive sound for Eric Sleichim / Bl!ndman Quartet, and Ulrike and David Gabriel; Cosmos-X - Multimedia installation with multiple audio and video projections based on the work of Iannis Xenakis, with Efi Xirou (2005-2006); and with Jean-Pierre Hébert real-time sound programming for the installation series on "Sand" (2004-2005). Currently Iannis Zannos is focusing on how environmental issues as well as problems of multiculturality are reflected in media-art terms.