【UoPeople】健康行動を集団レベルで改善する効果的な方法 / Effective ways to improve health behaviors at the population level
【UoPeople/Health Science - Bachelor's Degree/Introduction to Health Psychology】学習メモ
*課題を読んで検討した内容と英文ですので、参考程度にしていただけたらと思います。
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保健行動を集団レベルで改善するには、まず、その集団の行動を観察し、様々なデータを収集し、健康問題を明らかにすることが大切であると考える。例えば、婦人科検診の受診率を地域および年代別に比較し、ある地域、ある年代の受診率が低いことが明らかになったと仮定する。その後、未受診者へアンケート調査を行い、受診しない理由を確認することが望ましい。なぜなら、課題をより明確にすることができるからだ。その結果、検診費用がかかるため、仕事で忙しいため、予約が煩雑であるため、受診日時が都合と合わないため等、複数の理由が明らかになったとしよう。そこでようやく、保健行動を集団レベルで促進する方法を検討するのだが、Giles et al.,(2014) は、保健行動を促進するには、金銭的インセンティブが効果的である証拠が見つかったと述べている。特に、”禁煙などのより複雑な持続的な行動の変化よりも、ワクチン接種への参加などの単純で1回限りの行動を促進することに役立つことが一般的に示唆されている”(Giles et al., 2014)。そこで、先ほど例に挙げた婦人科検診など、年に一度の保健行動の促進に非常に効果的であると考える。我が国では、5年に一度の節目年齢に、「がん検診の無料クーポン」が各自治体より郵送される。これは、5年に一度、無料で自治体が実施する婦人科健診が受けられるという仕組みだ。「今年、あなたは無料で婦人科検診が受けられます」と金銭的インセンティブを明示することで、未受診者の行動変容を促す。
Giles et al., (2014) は、介入期間後の時間の経過とともに有効性が低下する可能性があるといういくつかの証拠がメタ回帰で得られたと述べている。 “多くの健康増進のための介入は、短期的には行動の変化と関連するが、長期的には関連しない” (Giles etal., 2014)。そこで、毎年、検診を継続するよう、更なる工夫が必要であろう。
1つ目の解決方法は、先ほどアンケート調査した結果、明らかとなった未受診の理由を解決していく。例えば、予約方法をシンプルで簡単にする、日時を選びやすいよう選択肢を増やす等、受診者の視点に立って、受診しやすい環境を整えることが必要である。
2つ目の解決方法は、毎年送付する受診案内に、ナッジ理論を取り入れることが有効だと考える。Fukuyoshi et al., (2021) は、研究結果により、まず、検診を無料にすることで検診の受診率が最も高まり、多くの命が救われる可能性があること、更には、ナッジ理論を用いた受診案内に変更することは、低コストで検診の受診率を大幅に高めることができ、資源の限られた環境でも実行可能な選択肢となることが示唆されと述べている。"ナッジ理論とは、選択肢の構造として知られる環境を形成することで、個人がある選択肢を他の選択肢よりも選択する可能性に影響を与えることができるという考えに基づいている。ナッジ理論の重要な要素は、個人が選択の自由を維持し、自分の意思決定をコントロールしていると感じられることである“(Imperial College London, n.d.)。
集団において行動変容を促すには、まず、きっかけを金銭的インセンティブにて作り、その後、健康行動を継続する後押しとして、受診者の視点に立った環境を整え、ナッジ理論を活用することが効果的であると考える。
参考文献
Imperial College London. (n.d.). What is Nudge Theory? Retrieved from
https://www.imperial.ac.uk/nudgeomics/about/what-is-nudge-theory/
Fukuyoshi, J., Korenaga, M., Yoshii, Y., Hong,L., Kashihara, S., Sigel, B., & Takebayashi, T. (2021). Increasing hepatitis virus screening uptake at worksites in Japan using nudge theory and full subsidies. Environmental Health and Preventive Medicine, 26(1),19.https://environhealthprevmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12199-021-00940-6
Giles, E. L., Robalino, S., McColl, E.,Sniehotta, F. F., & Adams, J. (2014). The effectiveness of financial incentives for health behavior change: Systematic review and meta-analysis. PLoS ONE 9(3):e90347.
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0090347
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To improve health-related behavior at the population level, it is important to first observe the behavior of the population, collect various data, and identify health problems. For example, suppose that the rate of gynecological examinations is compared by region and age group, and it is found that the rate is low in a certain region and age group. Then, it is desirable to conduct a questionnaire survey on those who have not been examined to find out the reasons why they have not been examined.This is because it will make the issue clearer. As a result, several reasons may be revealed, such as the cost of medical checkups, busy work, complicated appointments, and inconvenience of the examination date and time. And so finally, it's time to look at ways to promote health-related behavior at the group level, and Giles et al. (2014) found evidence that financial incentives are effective in promoting health-related behavior. In particular,"it is generally suggested that they are more useful in promoting simple, one-time behaviors, such as participation in vaccination than more complex, sustained behavioral changes, such as smoking cessation" (Giles et al.,2014). Therefore, we believe that the program will be very effective in promoting annual health-related behavior, such as the gynecological examinations just cited as an example. In Japan, "free cancer screening coupons" are mailed out by each local government at the five-year milestone age. This is a system that allows people to receive a free gynecological checkup conducted by the local government once every five years. By clearly stating the financial incentive,"This year, you can receive a free gynecological checkup," the system encourages health-related behavior change among those who have not yet been examined.
Giles et al. (2014) state that their meta-regression found some evidence that effectiveness may decline over time after the intervention period. "Many health promotion interventions are associated with behavior change in the short, but not longer" (Giles et al., 2014). Therefore, further efforts will need to be made to ensure that people continue to be screened every year.
The first solution would be to address the reasons for non-attendance that were identified in the previous survey. For example, it is necessary to make the appointment process simple and easy and to increase the number of options so that patients can easily choose the date and time.
The second solution is to incorporate the nudge theory into the medical checkup information sent out every year. Fukuyoshi et al. (2021) found that, first of all, making medical checkups free of charge would increase the rate of medical checkups the most and could save many lives.Also, the study suggests that using nudge theory to guide health screening can significantly increase the rate of health screening at a low cost, making it available option even in resource-limited environments. "Nudge Theory is based upon the idea that by shaping the environment, also known as the choice architecture, one can influence the likelihood that one option is chosen over another by individuals. A key factor of Nudge Theory is the ability for an individual to maintain freedom of choice and to feel in control of the decisions they make" (Imperial College London, n.d.).
To promote health-related behavior change in a group, it would be effective to first create a trigger with financial incentives, and then create an environment from the recipient's point of view and utilize the nudge theory to encourage continued health-related behavior.
References,
Imperial College London. (n.d.). What is Nudge Theory? Retrieved from
https://www.imperial.ac.uk/nudgeomics/about/what-is-nudge-theory/
Fukuyoshi, J., Korenaga, M., Yoshii, Y., Hong,L., Kashihara, S., Sigel, B., & Takebayashi, T. (2021). Increasing hepatitis virus screening uptake at worksites in Japan using nudge theory and full subsidies. Environmental Health and Preventive Medicine, 26(1),19.
https://environhealthprevmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12199-021-00940-6
Giles, E. L., Robalino, S., McColl, E., Sniehotta, F. F., & Adams, J. (2014). The effectiveness of financial incentives for health behavior change: Systematic review and meta-analysis. PLoS ONE 9(3): e90347.
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0090347
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