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【UoPeople】防護動機理論(PMT)から乳がん検診受診率向上のための要素を考える / Considering components for improving breast cancer screening uptake from protective motive theory (PMT)

【UoPeople/Health Science - Bachelor's Degree/Introduction to Health Psychology】学習メモ
*課題を読んで検討した内容と英文ですので、参考程度にしていただけたらと思います。

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乳がんの約半数は、性別(女性)と年齢(40歳以上)以外に乳がんの危険因子を持たない女性に発生します (WHO、2021)。しかし、OECDによると、過去10年間における乳がん検診の受診率は、いくつかの国では大幅に低下している (2018)。乳がん検診の未受診という行動について、防護動機理論(PMT)を用いて、健康に関する信念がどのように関係しているか、また、その行動に対する心理社会的(感情的、社会的、経済的)影響についても検討する。

健康に関する信念とそれが健康行動に影響を与える行動モデルの1つに防護動機理論(PMT)がある。Ogdenは、防護動機理論PMTでは、健康行動を5つの要素の産物だと述べていることから( 2019)、これまで、多くの方が抱いていたと考えられる、乳がんおよび乳がん検診に関する信念を、これら5つの要素に分類した。

1 重大性
例、乳がんについて良くわかっていない
2 感受性
例、自分には関係がない、他人事、若いから大丈夫
3 応答効果
例、乳がんが発見されたら怖い、検診に費用がかかる
4 自己効力感
例、育児や仕事で忙しく、検診の申込や受診する時間と余裕がない
5. 恐怖心
例、検診に痛みが伴うため苦痛、服を脱いでの検診に抵抗がある

これらの信念に基づく乳がんの未受診という行動は、万が一、進行がんとして発見された場合、心理社会的に多くの影響をもたらすことになる。

・感情的―過去に検診を受けなかったことへの後悔、自責の念
・社会的―これまで担っていた社会的役割が行えなくなる(妻、母、仕事等)
・経済的―仕事ができないことによる収入源、進行がんに対する治療費

そこで、防護動機理論(PMT)の5つの要素に沿って、必要と考えられる情報提供について、例を挙げる。

1 重大性
例、乳がんは命に関わる重大な病気である、発見が遅れると転移する可能性がある
2 感受性
例、40〜50歳代の働き盛りの罹患率が高い
3 応答効果
例、早期発見により完治する、検診費用は行政の補助がある
4 自己効力感
例、簡単でわかりやすい申し込み方法、検査時間はわずか10分程度
5. 恐怖心
例、生理開始日より1〜2週間経過後に受診すると痛みが軽減されると言われている、検診は女性の技師が行うため羞恥心なく安心して受診できる

Ogdenは、これらの要素は、行動に関連する行動意図を予測しますと説明しており(2019)、 受験者は、これらの情報を受け取ることで、行動を変えよう、受診しようとという行動意図が起こり、健康行動に繋がることが期待される。受診勧奨、啓蒙啓発を行う際には、これらの要素を網羅した情報を盛り込むことが有効であると考える。

参考文献

World Health Organization. (2021 March 26). Breast cancer. Retrieved from https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/breast-cancer
OECD| European Union. (2018). Health at a Glance: Europe 2018 State of Health in the EU Cycle. OECD.
Ogden, J. (2017). The psychology of health and illness: An open access course. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/318642251_The_psychology_of_health_and_illness_an_open_access_course

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"Approximately half of breast cancers develop in women who have no identifiable breast cancer risk factor other than gender (female) and age (over 40 years)" (WHO, 2021). However, according to the OECD, the uptake of breast cancer screening over the past decade has declined substantially in some countries (2018). Using protective motive theory (PMT), Therefore, I describe how health beliefs are related to the health-related behavior of not being screened for breast cancer, as well as the psychosocial (emotional, social, and economic) influences on this behavior.

One behavioral model of health beliefs and their influence on health-related behavior is the Protection Motivation Theory (PMT). Ogden, J, states that the Protection Motivation Theory (PMT) describes health behaviors as a product of five components (2019), therefore I categorized the belief I assume many people will be hold about breast cancer and breast cancer screening into these five components.

1 Severity (e.g. not knowing much about breast cancer)
2 Susceptibility (e.g. I don't care, it's someone else's problem, I'm young, I'll be fine)
3 Response effectiveness (e.g. I'm afraid if breast cancer is diagnosed, screening is expensive)
4 Self-efficacy (e.g. I am too busy with childcare and work to have time to apply for and receive screening)
5 Fear (e.g. painful screening, resistance to taking off one's clothes)

The behavior of not being screened for breast cancer based on these beliefs will have many psychosocial consequences if the cancer is found to be advanced.
· Emotionally - e.g. regret not having been screened in the past
· Social - e.g. inability to perform social roles (wife, mother, work, etc.)
· Economic - e.g. t loss of income due to inability to work, treatment costs for advanced cancer

The following are some examples of information provided that may be necessary according to the five components of the Protection Motivation Theory (PMT).

1 Severity (e.g. breast cancer is a serious life-threatening disease; if diagnosed too late, it may metastasize)
2 Susceptibility (e.g. the incidence of breast cancer is high among working-age people over 40 years)
3 Response effectiveness (e.g. early detection leads to complete cure, government subsidies are available for screening costs)
4 Self-efficacy (e.g. simple and easy to understand the application process, the test takes only 10 minutes)
5 Fear (e.g. It is said that the pain is reduced if the examination is done 1 to 2 weeks after the first day of menstruation, the examination is done by a female technician, so there is no embarrassment.)

Ogden explains that these factors predict behavioral intentions related to behavior, (2019), It is expected that by receiving this information, recipients will have behavioral intentions to change their behavior and receive a screening, which will lead to health behaviors. I believe that it is effective to include information that covers these components when recommending medical examinations and raising awareness.

References,
World Health Organization. (2021 March 26). Breast cancer. Retrieved from https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/breast-cancer
OECD| European Union. (2018). Health at a Glance: Europe 2018 State of Health in the EU Cycle. OECD.
Ogden, J. (2017). The psychology of health and illness: An open access course. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/318642251_The_psychology_of_health_and_illness_an_open_access_course



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