見出し画像

イギリス生活16週目ふりかえり

ついに今週がマンチェスターで過ごす最終週。

ざっくりと振り返る。

これまでのふりかえりはこちら↓

1週間のスケジュール

◯土〜水曜

先週に引き続き、週末は以下のイベントのお手伝い。

土曜日は特に盛況で、会場は大混雑。

アニメキャラやコスプレイヤーが乱立しておりカオスだった笑

自分が担当していたブースもお客さんがひっきりなしにやってきたため、予定より早く在庫が切れてしまい、日曜日は1時間以上前倒しで解散となった。

日曜日のイベントが終わってからは、暗くなるまで周辺の公園などを散策し土地勘を掴むことに。

閑静な住宅街で、治安も非常に良さそうなエリアだ。

右手にオペラ会場

ゴミも落ちていないし、人通りも少ない。中心地にも近いエリアなので、所得が高い人が住んでいるのだろうと思う。

1時間近く歩いた後は滞在先に戻り、荷造りをして就寝。

三日間を通して、日本文化の魅力、日本食をはじめとする様々な商品の可能性を感じる時間となった。

月曜は朝イチのバスに乗車し、そのまま語学学校へと向かう。

今週の授業テーマは音楽。

音楽の街マンチェスターを題材にしつつ、新たな切り口から音楽について学んでいく。

以前学校に来たばかりの頃にマンチェスターについてや、音楽について学んだのだが、その時よりもはるかに単語のレベルなどが上がっている。

火曜の授業後は、査定のための卒業テストを受ける。ただし、卒業テストはめちゃめちゃ難しく、時間内に全く解ききらなかった。。

水曜も朝から夜まで授業。この生活ももうすぐ終わりだ。

今日の英語フレーズ

| English Expression                                               | Explanation                                                                                       | Example Sentence                                                                                           |
|------------------------------------------------------------------|---------------------------------------------------------------------------------------------------|------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| **Good effort**                                                  | A phrase used to commend someone for their attempt, regardless of the outcome.                    | "Good effort on the project, everyone worked really hard even though we didn't win the competition."       |
| **Oyarzabal doesn't usually score, but he does in finals and other events.** | A statement noting that a player, Oyarzabal, may not score frequently but tends to do so in significant matches. | "Oyarzabal doesn't usually score, but he does in finals and other events, making him crucial for big games."|
| **Civilisation**     | A complex society characterized by urban development, social stratification, and a symbolic communication system. | "The rise of the Mesopotamian civilisation marked a significant step forward in human history."       |
| **Classical**        | Relating to the culture of ancient Greece and Rome.                                                      | "Classical architecture is known for its columns and ornate details."                                 |
| **Ingenuity**        | The quality of being clever, original, and inventive.                                                    | "The ingenuity of ancient engineers can still be seen in Roman aqueducts."                            |
| **Military**         | Relating to the armed forces or to soldiers, arms, or war.                                               | "Military strategy has evolved significantly over the centuries."                                      |
| **Ancient**          | Belonging to the very distant past and no longer in existence.                                           | "Ancient civilizations like the Egyptians built pyramids that still stand today."                     |
| **Republic**         | A state in which supreme power is held by the people and their elected representatives.                   | "The Roman Republic was characterized by an intricate system of checks and balances."                 |
| **Empire**           | An extensive group of states or countries ruled over by a single monarch, an oligarchy, or a sovereign state. | "The British Empire once spanned continents, influencing global culture and politics."                |
| **Agriculture**      | The science or practice of farming, including cultivation of the soil for the growing of crops and the rearing of animals to provide food, wool, and other products. | "Agriculture was a revolutionary development that allowed civilizations to settle and expand."        |
| **City-states**      | A city that with its surrounding territory forms an independent state.                                   | "The Greek city-states, like Athens and Sparta, were centers of power and culture in ancient Greece." |
| **Barbarian**        | A member of a community or tribe not belonging to one of the great civilizations (Greek, Roman, Christian). | "The Romans considered the northern tribes as barbarians, yet they greatly influenced Roman culture." |
| **Invention**        | The action of inventing something, typically a process or device.                                        | "The invention of the wheel was a pivotal moment in human history."                                    |
| **Trade**            | The action of buying and selling goods and services.                                                     | "Trade routes like the Silk Road were critical for the exchange of goods and ideas across continents."|
| **Detect movement**  | To notice or discover motion or change in position.                                                      | "Security systems are designed to detect movement and alert homeowners of intruders."                |
| **Anticipate**       | To regard as probable; expect or predict.                                                                | "He didn't anticipate the sudden change in the weather during his hike."                               |
| **By choice**                       | Done voluntarily, not due to necessity.                                                         | "She lives in the countryside by choice, not because she has to."                                              |
| **Clever**                          | Quick to understand, learn, and devise or apply ideas.                                          | "He's clever at finding solutions to complex problems."                                                        |
| **Autistic children**               | Children who are on the autism spectrum, characterized by challenges with social skills, repetitive behaviors, speech, and nonverbal communication. | "Programs tailored for autistic children can significantly improve their development."                         |
| **Spatial reasoning**               | The ability to think about objects in three dimensions and to draw conclusions about those objects from limited information. | "Spatial reasoning is critical in fields like architecture and engineering."                                   |
| **Infancy**                         | The period of early childhood that extends from birth to the acquisition of language, approximately at age 2. | "During infancy, rapid growth and development occur."                                                         |
| **Basis for**                       | The underlying support or foundation for an idea, argument, or process.                          | "The study provides a strong basis for further research into this area."                                       |
| **Boost**                           | To help or encourage something to increase, improve, or become more successful.                  | "The new policy is expected to boost the economy."                                                            |
| **Line of thought**                 | A particular way of thinking, especially one that is reasonable and continuous.                  | "His line of thought was clear and convincing during the debate."                                             |
| **Premise**                         | A statement or idea that is accepted as true and upon which an argument or reasoning may be based. | "The whole theory is based on the premise that humans are rational beings."                                    |
| **In a sense**                      | In one way or in a particular aspect.                                                           | "In a sense, we are all responsible for the health of our community."                                         |
| **Pointed out**                     | To draw attention to something or someone.                                                       | "She pointed out the main problems with our plan during the meeting."                                         |
| **Put it simply**                   | To explain something in an easy-to-understand manner.                                           | "To put it simply, we can't afford to make any more mistakes."                                                |
| **Vice versa**                      | The main items in the previous statement being reversed.                                        | "She doesn't trust him, and vice versa."                                                                     |
| **Are closely linked**              | Having a strong connection or correlation between two or more things.                           | "Poor diet and health problems are closely linked."                                                          |
| **It's widely accepted**            | A fact or theory that is generally agreed upon by most people.                                  | "It's widely accepted that exercise is beneficial for mental health."                                         |
| **Anaphoric referencing**           | Referring back to an entity already mentioned or easily identifiable within the context; a type of backward reference in linguistics. | "In the sentence 'When John arrived, he took off his coat,' 'he' is an anaphoric reference to 'John.'"        |
| **Ever-faster rate**                | Increasingly rapid pace.                                                                       | "Technology is evolving at an ever-faster rate."                                                             |
| **Filthy**                          | Extremely or unpleasantly dirty.                                                               | "The streets were filthy after the festival."                                                                |
| **All the time**                    | Continuously; constantly.                                                                      | "He talks about football all the time."                                                                      |
| **Graduation test damn it!**        | A frustrated or emphatic expression about an upcoming or required test for graduation.          | "I have to pass the graduation test damn it, or I won't get my diploma!"                                      |

◯木曜

この日の授業は教室を飛び出し、市内で行う。

音楽の街マンチェスターの特徴を、フィールドワークしながら学んでいく。

流れは以下のような感じ。

①マンチェスターの音楽の歴史についての記事を読み込む。

②チームに分かれて、音楽に関係のあるスポットを巡って学びを深める。

③フィールドワークで得た知見を元にしながら、より学びを深めるための質問を3種類作成し、街頭インタビューを英語で行う。

④その様子を録画し、編集し、一本の動画として納品。

詳細は割愛するが、半日近く使ったプロジェクトだった。自分たちのチームは以下の三つの質問を作成し、街頭インタビューを行った。

インタビューは街中の人に加え、音楽の知識が豊富であると予想されるレコードショップ店員の方などにも実施。

撮影や編集などは自分が担当し、5分ほどの動画を納品したのだが、記事などからは見えてこないことも分かり、なかなかに面白かった。

マンチェスターの中心地には大きな教会があり、そこでは昔から音楽隊などが活動しているのだそう。内部には巨大なパイプオルガンもある。

他にもその周辺に音楽学校やアリーナなどの設備が豊富にあり、音楽を生業とする人をサポートする体制が整備されている。

特に音楽学校の学生などがマンチェスターの音楽文化を継承しているのだそうだ。

街中で演奏している人もいるし、音楽を聴けるパブなどもある。

他にもインタビューでは、マンチェスターを代表するグループについて、オアシス(Oasis)と答える人が大半だった。

マンチェスターを代表するサッカーチーム、マンチェスターシティの試合時にもオアシスの曲が流れる。

彼らに影響されたバンドなども強い影響力を持っており、若い世代にもそのエッセンスが受け継がれているのだそうだ。

歴史、設備、代表的なバンドとそのエッセンスなど、様々なものが繋がり、マンチェスターの音楽文化は育まれている。

短時間ではあったが、そこそこ面白いものができたとは思う。

授業後はそのまま友人たちと最後のサッカーに向かった。明日で最後だと考えると感慨深い。

ちなみにその際、「しばらく一緒にサッカーができなくなるのが残念だ」と伝えようとしたのだが、上手く言葉にならなかったので、まとめておく笑

「それは残念だ」という表現は英語で様々な方法で言い表すことができます。その状況に応じた適切な言い回しや、ちょっとした言葉のニュアンスの違いについていくつかの例を挙げますね。

友人に会えなくなるのは残念だ。
"It's a shame I won't be able to see my friend anymore."
"It's disappointing that I can't meet my friend anymore."
"I'm sad that I won't see my friend again."

もうサッカーをプレーしないのは残念だ。
"It's unfortunate that I won't be playing soccer anymore."
"It's a pity I can't play soccer anymore."
"I'm upset I won't be playing soccer again."

バリュエーションを含める例
"It's too bad we missed the movie."
"It's regrettable that the event was canceled."
"I'm sorry to hear you're leaving the job."
"It's disappointing that the weather ruined our plans."

これらの表現は、それぞれ少し異なる感情や強さのニュアンスを持っていますが、すべて「残念だ」という感覚を伝えるのに適しています。日常会話やフォーマルな文脈で使うことができ、シチュエーションに応じて選べます。

◯金曜

本日は語学学校の最終日。

実感があるようなないような不思議な気持ちだ。

最終日の授業では、昨日のプロジェクトで納品した映像を全員で見たのち、それぞれの調査結果についてディスカッション。

その後は、音楽の魅力を伝える比喩表現などを複数学んだ。

例えば以下のようなもの。

3. Kanye West - "My Beautiful Dark Twisted Fantasy"
Review Excerpt: "Kanye West's 'My Beautiful Dark Twisted Fantasy' is an opulent, baroque palace, where every room is filled with mirrors reflecting the artist's grandiose vision and inner turmoil. 'Runaway' is the album's dark heart, a nine-minute epic that unfolds like a tragic opera, with West's distorted vocals and haunting piano keys echoing like a lament through the halls of a gothic cathedral."

3.カニエ・ウェスト - 「マイ・ビューティフル・ダーク・ツイステッド・ファンタジー」
レビュー抜粋: 「カニエ・ウェストの『マイ・ビューティフル・ダーク・ツイステッド・ファンタジー』は、豪華でバロック様式の宮殿のようなアルバムで、各部屋がアーティストの壮大なビジョンと内面の動揺を映す鏡で満たされています。『Runaway』はアルバムの暗い核心で、9分間の壮大な曲が悲劇的なオペラのように展開し、ウェストの歪んだボーカルと不気味なピアノの鍵盤がゴシック様式の大聖堂の廊下を悲痛な嘆きとして反響します。」

現状のクラスレベルでは、ネイティブが使う比喩表現なども理解できるようになっていかないといけないため、上記のようなトピックについて学んだのだと思う。

こんな感じか。。

パッと見た時に意味がスッと入ってこないこともあり、なかなかに難しかった。。学校は卒業するが、まだまだ先は長い。

ちなみに本来は8月末までの在籍予定だったのだが、目標とするレベルまで到達できたため、前倒しで卒業することにした。

ロンドンに早めに移動をして現地の繋がりや土地勘を掴んだり、何かしらの仕事をして英語をどんどん使っていくような機会を作りたかったのだ。

卒業セレモニーは人が多かったため一瞬で終わったのだが、最終的な査定もC1レベルを達成することができたので良かった。

卒業式後は、友人や先生方にお礼を言い、校舎を後にした。

夜は友人たちとご飯へ。

移動中に、道路でえげつない口喧嘩に遭遇したこと以外は良い時間だった。(女性8人グループ VS 男性2人の喧嘩)女性グループがめちゃ強かった。。

世界各国につながりができて、多様な友人たちと出会えたのは本当に良かったし、一番のギフトだと思う。また世界のどこかで会えたら良いなと思う。

明日から早速ロンドンに移動するが、ここでの時間を胸に留めつつ、引き続き頑張りたい。

今日の英語フレーズ

| English Expression      | Explanation                                                                                                    | Example Sentence                                                                                               |
|-------------------------|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| **Sorry to hear that**  | An expression of sympathy used when responding to bad news.                                                    | "Sorry to hear that your day didn't go as planned."                                                            |
| **As one as Beatles**   | Likely a typographical error, possibly meant to refer to unity or collaboration, similar to The Beatles band.  | "They worked as one, much like The Beatles in their prime."                                                    |
| **Ambient**             | Pertaining to the immediate surroundings of something. Used in music to describe a style that is atmospheric and enveloping. | "The ambient music at the cafe created a relaxing background noise."                                           |
| **Stick at**            | To continue to work hard at something despite difficulties.                                                     | "If you stick at your studies, you'll see great results."                                                      |
| **Dreamy**              | Having a magical or pleasantly unreal quality; dreamlike.                                                      | "The scenery here is absolutely dreamy, like something out of a fairy tale."                                   |
| **Ethereal**            | Extremely delicate and light in a way that seems too perfect for this world.                                    | "Her voice has an ethereal quality that mesmerizes everyone in the audience."                                  |
| **Lush**                | Luxuriant, thick, or richly abundant; used to describe dense, vibrant environments or rich sounds in music.     | "The lush greenery of the rainforest is home to an incredible variety of wildlife."                            |
| **Soothing**            | Having a gently calming effect.                                                                                 | "The soothing sounds of the waves helped him relax."                                                           |
| **Subtle**              | So delicate or precise as to be difficult to analyze or describe.                                               | "Her use of subtle flavors in the dish was impressive."                                                        |
| **Swirling**            | Moving in a twisting or spiraling pattern. Used to describe certain visuals or sounds.                          | "The leaves were swirling in the wind."                                                                        |
| **Eclectic**            | Deriving ideas, style, or taste from a broad and diverse range of sources.                                      | "Her eclectic taste in music includes everything from baroque to indie rock."                                  |
| **Exhilarating**        | Making one feel very happy, animated, or elated; thrilling.                                                     | "Skydiving is an exhilarating experience."                                                                     |
| **Groundbreaking**      | Innovative, pioneering, especially in being original and new.                                                   | "The new theory was groundbreaking and changed the way scientists thought about physics."                      |
| **Mellow**              | Soft, rich, and well-matured, often used to describe sound, color, or flavors.                                  | "The mellow tones of the cello are perfect for a quiet evening."                                               |
| **Mesmerizing**         | Captivating or spellbinding, often in a manner that is almost magical.                                          | "The dancer's performance was absolutely mesmerizing."                                                        |
| **Uplifting**           | Inspirational; causing or eliciting a feeling of hopeful or cheerful mood.                                      | "The speech was uplifting and gave everyone in the room hope."                                                 |
| **Towards the end**     | Approaching the conclusion of a period of time, event, or activity.                                             | "Towards the end of the movie, the plot took a surprising twist."                                              |
| **Comedy and tragedy**  | Literary genres that represent humor and misfortune, respectively.                                              | "Shakespeare's plays often balance elements of comedy and tragedy."                                            |
| **Still now**           | A phrase used to indicate that something is continuing up to the present moment.                                | "He moved away ten years ago but still now, his influence can be felt here."                                   |
| **Still**               | Without movement; stationary. Also used to indicate continuation of a state up to a point or till now.          | "The forest was completely still at dawn."                                                                     |
| **Massive**             | Large, heavy, and solid or having a significant impact.                                                         | "The project was a massive undertaking but well worth the effort."                                             |

来週の目標

・行動計画を整える
これまでのマンチェスターの生活とはスケジュールなどが変わるため、行動計画や生活リズムなどを整えていく。英語を使う機会は減らさないようにしたいし、実践でどんどん使っていきたい。

・2ヶ月単位で新たな目標設定
自分の生活リズム的に、2ヶ月くらいがサイクルになっているような気がする。2ヶ月を過ぎるとリズムが崩れたりすることがあるので、新たに目標設定してダレないようにしたい。

・動きながら考える
どのように行動していくか、過ごしていくかなどについて考えなければいけないことが色々あるのだが、自分のタイプ的に立ち止まっていても答えが出ないタイプなので、とにかく色々動きながら考えたい。


ここまで読んでくださりありがとうございました!

マンチェスター最終日は中々に感慨深く、しばらく物思いに耽ってしまいました。

もし記事がいいなと思ったら、スキやシェアなどしてくれると嬉しいです!


※記事内の画像は筆者個人が撮影したものか、生成AIにて生成しています。

この記事が参加している募集

読んでくださり、ありがとうございます!記事がいいなと思ったら、よろしければサポートお願いします! いただいたサポートはクリエイターとしての活動費に使わせていただきます!