後期授業が始まりました。
台風が近づいてきて心配ですが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は 食料を蓄えて引きこもりの準備をしています。
昨日から後期授業が始まりました。といってもまだ授業が本格的に始まるのは来週以降で、昨日は後期にどの授業を取るかの相談を受ける「履修相談日」でした。約40人近い学生の相談をたった1日で受けるので、一人10分足らずで後期の授業の相談に乗っています。しかし、こんな短い時間で実際に親身になって個別の授業作成の支援することは不可能ですよね。それでいてもし間違った履修登録をした場合、指導不足という評価をされるのでたまったものではありません。正直他の先生方はどのように指導されているのか不思議でたまりません。私はとても10分で相談には乗れないので、私のゼミ生はゼミ全員でそれぞれの時間割作成を行っています。なので、他の先生方の教室は一人ひとり順番に教室に入って、また次の人と入れ替わってという光景があちこちで広がっているのですが、私のところでは20人近い学生が教室でワイワイと話し合って決めているので、どこか異質な光景になっています。
ただ、こうやってみんなで授業を決めると誰がどの授業を受けるかをお互い理解できるだけでなく、授業が始まってもお互いに授業のことを話し合ったりするようになるので、非常に効果的です。特に1年生から4年生までごちゃまぜで話し合っているので、先輩・後輩の絆もつながっていくのでとても気持ちのいい光景です。私はずっとこの光景を眺めているので、今の4年生が1年生だった頃を思い出して、先輩らしくなった姿を見て感動し、新しく入ってきた1年生がこれからどんな成長した姿を見せてくれるのかワクワクしっぱなしでした。
今大学教育は色々な教育手法が紹介されています。しかし、一番大事な学びは色んな人といかに信頼関係を築くかということではないでしょうか。これだけは学生が一人ひとりが自分の力で身につけてもらうしかありません。この点について大学教員が如何に無力かを思い知らされます。そして、とても忍耐力がいるのです。なぜなら、極力教員の関与度を下げて学生同士の対話を生み出し続けることに徹するしかできることがないのです。さらには学生同士の人間関係をいかに良いものにしても私の評価が上がる訳ではありません。それより、効率的に履修相談をこなしている先生の方が評価されるようです。
でも、私は別に他者の評価を気にしません。この年になって大学教員になって漸くその境地に至ったと思います。それまでは、他者の評価を気にし過ぎるばかりに競争に勝つための努力ばかりしていました。もちろんその時期が無駄だとは思いません。しかし、そのような生き方を長く続けることはできないことも学びました。自分らしく生きて、そして他の人の成長に携われる大学教員という仕事が改めて素敵な仕事だと学生の姿を教室の端っこで眺めながらしみじみと感慨にふけってしまいました。
これから大学教員になる人に、ぜひこの感動を味わってほしいです。特に他者からの目を気にしなくていい生き方が如何に素晴らしかを。そんなパラダイスみたいな大学教員という仕事にみなさんが就かれることを心より祈念します。
(とうとうドラクエⅩを買ってしまった准教授でした。食料も蓄えたから準備万端。冒険するぞー。)
The second semester has started.
I am worried that a typhoon is approaching. How is everyone doing? I am preparing for withdrawal by storing food.
The second semester started yesterday. Even so, classes will not start in earnest until next week, and yesterday was the "Course Consultation Day" where students were asked about which class they would take in the second semester. We receive consultations from nearly 40 students in just one day, so each student can receive consultations for the second semester in less than 10 minutes. However, it is impossible to actually become empathetic and support the creation of individual classes. But if you register wrong courses, you will be evaluated as a lack of guidance, so it is not accumulated. Honestly, I can't help wondering how other teachers are taught. I can't get a consultation in 10 minutes, so all my seminar students make their own schedule. So, the scene that other teachers enter the classroom in turn and then switch with the next teacher is spreading all over the place, but in my case, the scene is somewhat different because nearly 20 students are making a decision in the classroom by talking with each other.
However, it is very effective that we can not only understand who is going to take which class but also discuss about the class even after the class starts. Especially from the first grade to the fourth grade, we have a mixed discussion, so it is a very pleasant sight to see the bond between the seniors and juniors. Especially since I have been watching this scene for a long time, I thought back to the time when the current senior students were in the first grade, and I was impressed to see them become more like seniors, and I kept getting excited to see how the new freshman students would grow.
Now, various educational methods are introduced in university education. But the most important thing to learn is how to build trust with various people. The only way is for each student to learn this on their own. It reminds me how powerless university teachers are in this regard. And it takes a lot of patience. Because there is nothing we can do but keep the faculty involved as much as possible and keep creating dialogue among students. Furthermore, no matter how good the interpersonal relationship between students is, it doesn't improve my reputation. Rather than that, teachers who do the course consultation efficiently are evaluated more.
But I don't really care about other people's evaluation. I think I finally reached that level when I became a university teacher at this age. Until then, I had been too concerned about other people's evaluations to try to win the competition. Of course, I don't think that period is useless. But I also learned that you can't live that way. I felt deep emotion as I watched the students in the corner of the classroom, thinking that it was a wonderful job to be a university teacher, who lived as he was and was involved in the development of others.
I hope that people who are going to be university teachers will experience this excitement. Especially how wonderful it is to live without worrying about other people's eyes. I sincerely hope that you will be able to work as a university teacher like this paradise.
(I finally bought a Dragon Quest X. We've stocked up on food, so we're ready. I'm going to have an adventure.)