GREAT ABSENCE by Kei Chikaura大いなる不在 近浦啓 監督インタビュー
2023年度サンセバスチャン国際映画祭コンペ作として上映され、ベテラン藤竜也さんに最優秀俳優賞をもたらした近浦啓監督の『大いなる不在』。
サンセバスチャンで監督に話をきいた。
=あなた自身の実体験に基づいた作品のようですが、どれほど事実が脚本に反映されていますか?
「きっかけだけですね。ほぼ全部フィクションです。2020年にコロナウイルスが広がって、それと全く同じタイミングで、父親が2020年の4月非常事態宣言が発令される直前に急性の認知症になったんです。劇中と同じで、警察から僕に電話があって、父親が保護されていると言われ、すごくびっくりしたんですが。当時は町の中に人もいなく、町に自由にでていけないような奇妙な時期で、それに加えて父に会いに行くと、見る影もなくわけもわからないことをしゃべっている。その出来事がものすごく強烈で、当時長編2作目、全く違う作品を作っていたのですが、それを中止して、まず本作を作ってから、次に行こうと思いましたね」
=お父様が学者であるとか?西ドイツにいらして、例えばメモを沢山残していた?とか、というのは事実でしょうか。
「学者であることは確かですし、メモを残していたのも事実です。藤竜也さんの演じる役陽二に関しては、僕の父の要素を色濃く反映させています。僕と父との関係はそれほど悪くない関係でしたが、親密とは言えなかったです。まさにあんな感じでしたね。実体験を映画に使うのは好きではありません。個人的な体験に発想を得る映画はこれが最初で最後になると思います」
=認知症に触れる映画はすでにかなりの数が制作されていますが、個人によって認知症のケースは異なるし、そこから1歩置いて父と子の関係に焦点があったあたりが面白いかなと。
「おっしゃる通りです。僕は本作を認知症の映画にしたくなかったんです。認知症って一般論を交わすことができるほど単純なものじゃないと思うのです。病状に加えて、認知症になる前の親子関係二人の関係によりますし、彼や彼女が歩んできたそれまでの人生にも影響しますし。この映画は認知症の介護の話でもなく、重要なのはある人間の精神の死であり、生きること、愛情の話です。森山未來演じる主人公たかしにとっては記憶、その再生、といった物語です。認知症というのはきっかけであり、メインのテーマではないのです」
=本作を作った動機として、ここを通り抜けずには前進できない、みたいな気持ちはありましたか?
「正直ありましたね。父親にたいする弔い、まだ生きてますが、作家としての弔辞というか、そんな意味合いがあります。なぜかと言えば僕が映画監督になったのは、大きなきっかけは父親です。西ベルリンにいたころに(監督家族はベルリンの壁が陥落する前の西ベルリンに在住していた)、毎週のように映画館に連れて行ってくれました。僕が最初に劇場で見た映画というのは、ジャン・ルック・ゴダールの『勝手に逃げろ・人生』(1981)年らしいです。当時僕はまだ4歳で全く覚えていないんです。ただそのことは父親から何度も何度もきかされ、ですからその記憶というのは父親の中にしかないんです。ただ人生で初めて見た映画がゴダールの映画だったというのはとても重要で、疑似記憶のようになっているんです。それを自分の中に血肉かしたい、それと物理学者でありかつシネフィルだった父親のおかげで僕はいろんな映画をみるきっかけになりましたので。ある種父親に対しての感謝というか、こうやって映画監督になっているよ、という事を示したかったというのはあったかもしれません。ただ監督として僕個人の小さなことで映画をつくるなんてことはしたくない。個人の小さな話でも大きなスケールのものができるんだったら、この映画を作ろうと思いました」1
=藤竜也さんとは3度目の共作ですね。ベテラン大物俳優さんですが、二人の関係をどのように築いてきたのですか?
「むかし大島渚監督の『愛のコリーダ』という作品を初めて見て、それにまつわる話を記事で読んだときに、30年ほど前の話かと思いますが、この人と映画を作るために映画監督になろうと思ったほどの存在です。たった10分間のどこで公開されるかわからないような短編を作るときに、脚本を書いて事務所に何とか出演してくださいと直談判しに行きました。僕の映画作りのスタート時点から、短編のときから藤竜也さんがいたし、長編の1作目にも彼がいた。僕は彼が俳優を続けている限り、彼の作品を撮り続けたい。彼の歴史の一部になっていきたい。という思いがありますね。あと、こんな俳優が日本にいるんだよ。ということを、僕のできるちょっとした恩返しとして、こういった海外の映画祭に来てもらえればと・・・」
=撮影現場では藤さんとはどんな感じでお仕事を?
「あまり話さないですね。例えば今回のように映画祭に来て、異国の地で歳の離れた大先輩というかんじでくだけて話しますが、撮影現場ではほぼ話しません。ただ撮影に入る前に、1回だけ打合せをして。藤さんがこのように役柄を理解したよと、言ってくれます。僕もそれに対していくつか意見をします。それで終わりです。現場で僕が彼に指示するようなことはなかったです。他の役者さんもそうですが、NGはほぼゼロです。今回35ミリフィルムで撮ったんですけれど、何度も回せるほどフイルムの余裕もなかったです。自主制作映画なんで使えるフイルムの数が限られているんです。その範囲で撮れなかったら完成しないということになりますから。予算もないので。結果的にふりかえると平均1.3テイクで終わりました。それくらいに、この映画はほとんどがワンテイクで撮っています」
=ずっと自費で制作されていますが、自力で作っていくというスタンスは重要なことですか。
「映画作家として生き延び、キャリアをステップアップしていくためには、何を犠牲にして、どのリスクを自分でとれるか、がすべてですね。僕にとって、人生を共にしてきたいようなプロデゥーサーには出会う機会がなくて、社交的な人間ではないので。なので、僕自身がプロデュサーとなって、監督としてやっていく。ただ映画の世界では、それ自体はそれほど珍しいことではないので」
Kei Chikaura interview
=It seems like this work is based on your own real-life experiences, but how much of the truth is reflected in the script?
"Just the trigger. It's almost all fiction. The trigger was the spread of the coronavirus in 2020, and at the exact same time, my father developed acute dementia just before the state of emergency was declared in April 2020. Just like in the film, I got a call from the police and was told that my father was in their care, which surprised me very much. At that time, there was no one in the town, and it was a strange time when you couldn't go out freely, and on top of that, when I went to see my father, he was a shadow of his former self and was talking incomprehensible things. That incident was extremely strong, and I was preparing my second feature film , a completely different work, at the time, but I decided to stop that and make this film first, and then move on to the that one."
=Is your father a scholar? Did your family live in West Germany and did he leave behind a lot of notes, for example?
"He was certainly a scholar, and it's true that he left notes. As for the character Yoji, played by Fuji Tatsuya, he strongly reflects elements of my father. My relationship with my father wasn't that bad, but I wouldn't say we were close. That's exactly what it was like. I don't like using real experiences in films. I think this will be the first and last film inspired by personal experiences."
=There have already been quite a few films that touch on dementia, but cases of dementia vary from person to person, and I thought it was interesting that in this film you focused on the relationship between father and son.
"You're right. I didn't want to make this a film about dementia. I don't think dementia is something so simple that you can make general statements about it. In addition to the symptoms of the illness, it depends on the relationship between parent and child before the dementia developed, and it also affects the life he or she has lived up to that point. This film isn't about dementia care either; what's important is the death of a person's spirit, life, and love. For the main character, Takashi, played by Moriyama Mirai, it's a story about memory and its regeneration. Dementia is a catalyst, not the main theme."
=As a motivation for making this film, did you feel like you couldn't move forward without going through this?
"Honestly, yes. It was a eulogy for my father, who is still alive, but it was more like a eulogy for me as a writer. The reason is that my father was a big part of why I became a film director. When we lived in West Berlin, he would take me to the cinema almost every week. Apparently the first film I saw in the theater was Jean-Luc Godard's 'Sauve qui peut (la vie)' from 1981. I was only four years old at the time and I don't remember it at all. But my father told me about it over and over again, so the memory only exists in my father's mind. But it was very important that the first film I saw in my life was a Godard film, It's like a pseudo-memory. I wanted to make it part of me, and thanks to my father, who was a physicist and a cinephile, so I guess I wanted to show him how I became a film director. But as a director, I don't want to make a movie about something small that's personal to me. If I can make something big out of a small personal story, I thought I'd make this movie."
=This is your third time working with Tatsuya Fuji. He's a renowned veteran actor, so how did you build your relationship with him?
"A long time ago, when I first saw Nagisa Oshima's film In ‘the Realm of the Senses’ and read an article about it, I thought I wanted to become a film director just to make a film with him. I wrote the script and went to his office to ask him to appear in it, even when I was making a 10-minute short film that I didn't know where it would be released. Tatsuya Fuji was with me from the start of my filmmaking, from my short films, and he was also in my first feature film. I want to keep working with him as long as he continues to be an actor. I want to be a part of his history. Also, I would like to bring him to film festivals overseas, so that people can know that there is an actor like him in Japan, and to give something back to him in some small way "
=What is it like working with Fuji on set?
"We don't talk much. For example, when we come to a film festival like this time, we talk casually, but we hardly talk on the set. However, we do have one meeting before filming begins. Fuji-san tells me how he understands the role. I give him a few comments in response. That's it. I never gave him any instructions on set. As with the other actors, there were almost no NGs. This time we shot on 35mm film, but we didn't have enough film to go over multiple times. Because it's an independent film, the amount of film we can use is limited. If we can't shoot within that range, it won't be completed. We don't have a big budget. Looking back, it took an average of 1.3 takes. That's how much we shot this film in one take."
=You've self-financed all of your films, but is it important to have the attitude of do it yourself independently?
"To survive and advance in your career as a filmmaker, it's all about what you are willing to sacrifice and what risks you are willing to take. For me, I did't have the opportunity to meet a producer that I want to spend my life with, because I'm not a very sociable person. So I became a producer myself and worked as a director. But in the world of film, that in itself is not that unusual."
『大いなる不在』
第48回トロント国際映画祭プラットフォーム・コンペティション部門にてワールドプレミアを飾り、第71回サン・セバスティアン国際映画祭のコンペティション部門オフィシャルセレクションに選出。日本人初となる最優秀俳優賞を藤竜也が受賞するという快挙を成し遂げ、サン・セバスティアンの文化財団が最も卓越した作品に与えるアテネオ・ギプスコアノ賞も受賞。アメリカ最古の国際映画祭である第67回サンフランシスコ国際映画祭では最高賞にあたるグローバル・ビジョンアワードを受賞している。
“The Great Absence”
The film had its world premiere in the Platform Competition section of the 48th Toronto International Film Festival, and was selected for the official selection of the Competition section of the 71st San Sebastian International Film Festival. Fuji Tatsuya achieved the feat of becoming the first Japanese actor to win the Best Actor Award, and the film also won the Ateneo Gipuzcoano Award, given by the San Sebastian Cultural Foundation to the most outstanding film. The film also won the Global Vision Award, the highest award, at the 67th San Francisco International Film Festival, the oldest international film festival in the United States.