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「道場に座る 吉福伸逸のセラピー ハードなアプローチは有害か?その5」

カウンセリングセッションの中で、想定外のことは起こります。クライアントのトラウマが突然蘇り、アクティングアウトを起こすなどというのもその一つです。前回お話ししたように、どんなに注意していてもアクティングアウトは起きてしまうことがあるのです。

セッション中に起こる例としては例えば、以下のようなものがあります。

  • 突然の感情的な爆発
    クライアントがセッション中に突然激しい怒りや悲しみの感情を爆発させ、大声で泣いたり叫んだりすることがあります。

  • 激しい身体反応:
    クライアントが過呼吸を起こしたり、震え出したりするなど、激しい身体反応が起こることがあります。

  • セラピストへの攻撃的な行動
    クライアントがセラピストに対して攻撃的な言動を取ることがあります。また、セラピストが気分を害するであろう言葉を投げかけて、セラピストを挑発することもあります。

  • セッションの突然の中断
    クライアントがセッション中に突然立ち上がって部屋を出て行く、あるいは、「カウンセリングなんて無駄だ!」などと言って、セッションを終わらせようとすることもあります。

  • 過度の沈黙
    クライアントが突然話をやめ、長い沈黙を保つこともアクティングアウトの一形態です。50分のセッション中、ずっと沈黙していた例もありました。

このような想定外の事態が起こっても、セラピストは、静かに落ち着いてそこにいる必要があります。そうでないと、アクティングアウトがエスカレートしていき収拾がつかなくなり、結局クライアントさんが、より傷ついてしまうことにもなりかねないからです。

なにがあっても落ち着いてそこにじっと座っているという心境を、吉福さんは、「道場に座る」という言葉で表現しています。丸腰で道場に静かに座っている心境とのことです。それだけでは、わからないので、重ねて吉福さんに尋ねると、吉福さんはいきなり道場やぶりの話を始めます。

道場やぶりが、試合を申し込むと大抵一室に通され待たされます。道場側としては、道場やぶりを断ると評判に関わってしまうから断ることはできないのです。しかし、負けるわけにもいかない。そのため、道場やぶりを一室に待たせ、暗くなったら、後ろから木刀で殴り殺すということを考えるわけです。

道場やぶりは、道場側のそんな魂胆を知りながら、じっと落ち着いて座って待つのだそうです。その時の道場やぶりの心境が「道場に座る」だと吉福さんは言うのです。

わかったような、わからないような説明です。

とりあえず、呼吸を落ち着けてそこにいるということだなと、考えましたが、果たして実際にそんなことができるのかどうか・・・。

それからしばらくして、私はある体験をしました。

ある組織で匿名の電話相談を受けていたときのことです。

その日、Bさんという男性から電話がかかってきました。Bさんは、うつ病と診断されていた人で、それまで2度電話セッションをしたことがありました。

Bさんは開口一番「今までありがとうございました。もうだめです。決心しました」と言うのです。

どういう状況なのかお聞きすると、ロープを首に巻いて電話しているとのことです。

正直私は動揺しました。「まずい!どうしよう!」が最初に浮かんだ言葉です。

でも、電話です。私の動揺はクライアントさんには伝わらなかったのかもしれません。

私は、ひと呼吸おいて、Bさんに今どこにいるのかをお聞きしました。とにかく自宅にいるのか外にいるのかを聞きたかったのです。自宅であれば、なんとかなるかもしれません。その時私は、道場に座るとは程遠い緊張状態だったと思います。

でも、その後のBさんの言葉で私は救われました。

クライアントさんは、私の問いかけに対し
「今、リビングにいます」
と、答えてくれました。

それまでの2回のセッションで、Bさんがとても真面目な人だと言うことを私は知っていました。自宅か外か聞いているのに、正確に「リビング」と答えるところが、いかにもBさんらしかったのです。

「Bさんらしいな」と言う感覚が、私を落ち着かせました。私は、自分の足の裏の感覚(足が地面についていると言う感覚)に注意を向け、ゆっくり呼吸しながらBさんと会話を続けました。

Bさんは、リビングの椅子の上に立って電話してきてくれたのです。その状態で、私とBさんは会話を続けました。Bさんはそれまでの人生、そして家族の話になりました。奥さんと娘の話になりましたが、それでもBさんの決意は変わりませんでした。

でも、Bさんは私に電話をかけてきてくれたのです。どこかで生きたい、生きるヒントを見つけたいと言う気持ちがあったに違いありません。私は、Bさんのその気持ちに賭けて、会話を続けるしかありませんでした。

そうしているうちに突然、Bさんの声色が変わりました。Bさんは娘さんのピンク色の財布を思い出したのです。それは、初めて持った財布で、娘さんがとても喜んでいたことを思い出したのです。その瞬間、Bさんは、その藩士をしながら泣きはじめたのです。それから程なく、Bさんは「娘を思い出したら、死ねなくなりました」と言ってくれました。

私は、Bさんに、「降りる時には、ロープを外してくださいね」と言い、Bさんは小さく笑って「はい」と言って降りてくれました。電話を受けてから1時間半後のことでした。

これが、私にとって、「道場に座る」という心境を垣間見た最初の体験となりました。そして、それは、クライアントのBさんの「リビングにいます」と言う言葉で偶然に引き出されたものでした。


"Sitting in the Dojo: Shinichi Yoshifuku’s Therapy - Is a Hard Approach Harmful? Part 5"

Unexpected events can happen during a counseling session. One such example is when a client’s trauma suddenly resurfaces, leading to acting out. As I mentioned previously, no matter how cautious you are, acting out can still occur.

Examples of what can happen during a session include the following:

Sudden Emotional Outbursts: A client may suddenly explode with intense emotions such as anger or sadness, crying or shouting loudly during the session.

Severe Physical Reactions: A client may experience severe physical reactions, such as hyperventilating or starting to shake.

Aggressive Behavior Toward the Therapist: A client might display aggressive behavior toward the therapist, or they may provoke the therapist by saying things they know will upset them.

Abrupt Termination of the Session: A client might suddenly stand up and leave the room during the session or say something like, “Counseling is pointless!” and try to end the session.

Excessive Silence: Another form of acting out is when a client suddenly stops talking and maintains a prolonged silence. In one case, a client remained silent for the entire 50-minute session.

Even when these unexpected situations occur, the therapist must remain quietly and calmly present. If not, the acting out could escalate, leading to a situation that becomes uncontrollable and ultimately more harmful to the client.

Shinichi Yoshifuku uses the phrase “sitting in the dojo” to describe the mindset of calmly and quietly sitting in place no matter what happens. He likens it to sitting unarmed in a dojo, quietly and steadily. However, this explanation alone might not be clear, so when I asked him further, he began telling a story about dojo challenges.

When someone challenged a dojo, they were usually led to a room to wait. The dojo couldn’t refuse the challenge, as it would affect their reputation, but they couldn’t afford to lose either. So, they would often keep the challenger waiting, and when it got dark, they would think about striking him from behind with a wooden sword.

The challenger, knowing the dojo's intentions, would calmly sit and wait. Yoshifuku says this state of mind, where the challenger sits quietly despite knowing what’s coming, is what he means by “sitting in the dojo.”

It’s an explanation that makes sense and doesn’t make sense at the same time.

I thought, “Okay, it’s about calming your breath and being present.” But is that really possible in a real situation?

Some time later, I had an experience of my own.

It was during an anonymous phone counseling session for an organization.

That day, I received a call from a man named Mr. B. He had been diagnosed with depression, and I had spoken with him twice before in phone sessions.

As soon as Mr. B spoke, he said, “Thank you for everything. I’m done. I’ve made my decision.”

When I asked what was going on, he told me he had a rope around his neck and was calling me while in that state.

To be honest, I was shaken. The first thought that came to mind was, “This is bad! What should I do?”

But it was over the phone, so maybe my agitation didn’t come across to the client.

I took a deep breath and asked Mr. B where he was at that moment. I wanted to know if he was at home or outside. If he was at home, there might be something I could do. At that moment, I was far from the calm state of “sitting in the dojo.”

But then, Mr. B’s next words saved me.

In response to my question, the client answered, “I’m in the living room right now.”

From the previous two sessions, I knew that Mr. B was a very serious person. The fact that he gave such a precise answer, “in the living room,” even though I had only asked if he was at home or outside, was very typical of him.

Realizing “that’s so like Mr. B” helped calm me down. I focused my attention on the feeling of my feet on the ground (the sensation of my feet touching the floor) and continued the conversation with Mr. B, breathing slowly.

Mr. B was standing on a chair in the living room while calling me. In that state, we continued our conversation. The discussion eventually turned to his life and family. We talked about his wife and daughter, but still, Mr. B’s determination didn’t waver.

However, Mr. B had called me. Somewhere inside him, there must have been a desire to live, to find a clue to continue living. I had no choice but to bet on that feeling and keep talking to him.

After a while, Mr. B’s tone suddenly changed. He remembered his daughter’s pink wallet. It was the first wallet she had ever owned, and he recalled how happy she had been about it. At that moment, Mr. B began to cry as he clutched that memory.

Soon after, Mr. B said, “Now that I’ve remembered my daughter, I can’t go through with it.”

I gently reminded Mr. B to remove the rope before stepping down, and he let out a small laugh and said, “Okay,” before getting down. This happened about an hour and a half after I took the call.

This became my first experience of glimpsing the mindset of “sitting in the dojo.” And it was drawn out purely by chance, through Mr. B’s words: “I’m in the living room.”


*イラストはChatGPTに描いてもらいました。彼は、「道場に座る」心境なのでしょうか?

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