見出し画像

〈JP/EN〉 快楽を感じる肉塊 【REVIEW】 Cascade - Floating Points

Cascade, Floating Points, 2024


あの頃の気持ちいい音を鳴らしてみろ。何者かにそう諭されたかのように、Floating Points(フローティング・ポインツ)こと Sam Sheperd(サム・シェパード)はマンチェスターで過ごした少年期に立ち返る。

“Just make pleasant sounds you loved back then.” Sam Shepard, a.k.a. Floating Points harks back to his childhood in Manchester as if someone told him to.

Floating Points 単独名義での前作『Crush』はどこか内向きな緊迫感があり、何かが爆発する寸前でずっと燻(くすぶ)っているようなアルバムだった。対する今回の新作『Cascade』は音響の総合芸術作品というより、もっと直感的でシャープなクラブバンガー集だ。

Floating Points’ previous album, “Crush,” had a somewhat internal tense feel to it, like something was smoldering from the beginning ‘til the end on the verge of exploding. The new LP, “Cascade,” on the other hand, is a collection of club bangers that are sharper and more intuitive, rather than a comprehensive work of sound art.


オーケストラやジャズ、アンビエントに至るまでの広い知見と演奏力をもつSam Sheperd のこれまでのディスコグラフィが、彼がいくつもの点を絶妙な距離感覚で配置していく過程を示していたのならば、『Cascade』は点をひとつポツンと、時にもうひとつ点を足して豪快に線で結ぶ過程をキャプチャーした作品だ。点と点の比喩は大袈裟でも何でもなく、彼はFloating Points(浮動小数点数)なのだから、全く的外れな表現ではないはず。

If you say Sam Sheperd’s every discography, with his wide-ranging insight and performance skills from orchestral and jazz to ambient, has shown the process by which he places a number of dots with a fine sense of distance, "Cascade" captures the process of placing one dot in the perfect spot, sometimes by adding one more dot, to connect the dots with a bold line without any hesitation. This “dot” metaphor is not an exaggeration or anything, but it should be the precise expression because he is a floating point (math terminology) itself.

人間の身体には微弱な電気が流れている。神経科学のPhDをもつ彼の専門分野であるはずで、『Cascade』からもその電気の感覚は伝わってくる。彼の音楽の面白さは、電気の無機質さに一抹の人間らしさ、言い換えれば筋肉、もっと言えば肉の塊を感じるところだ。M7「Afflecks Palace」の終盤にアグレッシヴな生ドラムが入ってくるあたりはまさにそう。

Weak electricity flows through the human body. As a PhD in neuroscience, this must be his area of expertise, and the sensation of electricity is displayed in "Cascade" as well. The interesting thing about his music is that you can feel a hint of humanity, in other words, muscle, or more specifically, flesh within the lifeless nature of the electricity, as in the aggressive live drums at the end of M7 ‘Afflecks Palace.’


近年共に仕事をしている宇多田ヒカルとの音楽的な共通点も、人間の無機質さと有機質さを同時に表現していることだ(M9「Ablaze」で数秒だけ宇多田ヒカルの歌声が使われている)。宇多田ヒカル『SCIENEC FICTION』と『Cascade』は、あらゆる点で類似している。2人はどちらも、感覚的、快楽的でいることに重きを置いていながらも、人間という肉の塊からは解放され得ないことを十分に理解しているのだ。

One of the musical similarities with Hikaru Utada, whom he has worked with in recent years, is the expression of both something natural and something unnatural (Utada's voice is used for a few seconds in M9 ‘Ablaze’). Utada’s "SCIENEC FICTION" and Sheperd’s "Cascade" are similar in every respect: they both focus on being sensual and hedonistic, yet both fully understand that they cannot free themselves from the lump of flesh that is something called human.




以前書いた宇多田ヒカル『SCIENCE FICTION』レビューもあわせてどうぞ。


来年2025年2月、東京と大阪で Floating Points の来日公演が予定されています。


ここから先は

0字

¥ 100

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?