「小説 三島由紀夫」

今日、54年前の1970(昭和45)年11月25日。

戦後の日本という民主主義の相対の世界で、天皇という絶対的存在を求めることの不可能・不条理・矛盾のドラマ。それは絶対的な概念に身を投じ、流儀に則って切腹して介錯されて死ぬことで完成に至った。

しかし、その周りは、全てが存在しない無の世界だった。三島美学は絶対的な崇高美を至上とする概念の世界にあり、現実的には構築不可能な世界なのだ。だから、楯の会事件を現実に引き戻して論じても意味がない。

完成された完璧な世界を作りながら、常に、その崩壊も完全に準備され、予定調和的に描かれる。

最終的に「美」が最も大事なことで、そこに至るまでの過程や結果はどうでも良いのだ。
しかも、極限にしか美が存在しないと考え、停滞する澱みを嫌い、美に復讐を遂げた。

…俺の考える三島美学。

「濃紺の制服のズボンをバックにした一物は、その頃の彼の貧弱な体に比べて意外と大きかった」
「死とは生の唯一の様式なのである」
「同性愛者は芸術的資質に恵まれている」
「三島は決まったように昼間のホテルに、公園でうろついてるような種類の十七歳前後の少年を連れて来ていた」
「二人は障子の奥の部屋に入った。二人っきりの場で切腹ごっこをよくした」
「三島にとって死とは、いとおしいものであった」
「三島の考えの筋では、武士になるための準備をすることは、すなわち死の準備をすることなのである」
「自分は畳の上で死ぬだろう」
「つまり、どちらも好きなんだ。同性も好きだし、異性も好きだということだ」
「文学者の死とは、フィクションの中に完結する世界にしかないとも思うのである」
「まあ自殺すると文学全体が行動化される、それが魅力になるんだな。だからやっぱり自殺というものはある意味で芸術ですよ」
「三島は一貫して皇国思想を信奉するように育てられた」
「一年くらい前から公威が本当に笑った顔を見ることができなくなりました。同じ笑顔でも変わって来ました。苦しそうな笑い、つくり笑い、うつろな笑いでした。人相も日に日に違って来て、皺が目立って参り、肩を落とし、しおしおと歩いて行く姿は憔悴そのものでした」

Today, 54 years ago, November 25, 1970.

In the relative world of democracy that is postwar Japan, this drama is about the impossibility, absurdity, and contradiction of seeking an absolute being such as the Emperor. It was completed by throwing oneself into an absolute concept, committing seppuku in accordance with the custom, and dying after being beheaded.

However, all around was a world of nothingness, where nothing existed. Mishima aesthetics is in a conceptual world that places absolute sublime beauty above all else, a world that cannot be constructed in reality. Therefore, there is no point in discussing the Tatenokai incident by bringing it back to reality.

While creating a complete and perfect world, its collapse is always perfectly prepared and depicted in a pre-determined harmony.

In the end, "beauty" is the most important thing, and the process and results leading up to it are irrelevant.

Moreover, he believed that beauty only exists in the extreme, hated stagnation, and exacted revenge on beauty.

...My idea of ​​Mishima aesthetics.

"His penis, showing through the navy blue pants of his uniform, was surprisingly large for his frail body at the time." "Death is the only mode of life." "Homosexuals are blessed with artistic talent." "Mishima would regularly bring along a boy of about 17 years old, the sort you'd find loitering around the park, to a hotel in the daytime." "The two of them went into a room behind the shoji screen. Alone, they would often pretend to commit seppuku." "Death was something dear to Mishima." "In Mishima's line of thinking, preparing to become a samurai was preparing for death." "I would die on a tatami mat." "In other words, I like both. . He likes both the same sex and the opposite sex."
"I think the death of a literary figure can only happen in a world that is completed within fiction."
"Well, when someone commits suicide, the whole of literature becomes actionable, and that's what makes it appealing. So suicide is, in a sense, an art."
"Mishima was brought up to consistently believe in the Imperial Nation ideology."
"About a year ago, I couldn't see Kou's genuine smile. Even the same smile had changed. It was a painful smile, a forced smile, a hollow smile. His facial features were changing day by day, his wrinkles were becoming more and more noticeable, and he walked with his shoulders slumped, looking completely worn out."


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TOMOKI
脳出血により右片麻痺の二級身体障害者となりました。なんでも書きます。よろしくお願いします。