学校にPCとかタブレット端末とかいっぱい入れたけれど
「GIGAスクール構想」と称して、小中学校の生徒一人に1台の端末をあてがおう、ということを政府が言い出したのは、2019年12月だった。
当時の文部科学大臣は、「子供たち一人ひとりに個別最適化され、創造性を育む教育 ICT 環境の実現に向けて~令和時代のスタンダードとしての1人1台端末環境~」と称する文書を発表した。
官僚による、典型的な作文なので、批評は簡単だが虚しくなる。
もしこれを大学生が宿題として書いたのなら、及第点を取れるかどうか。レポートを提出することに意義があるという教師ならともかく、厳しい教師なら不合格にするかもしれない。国家公務員なら、書き直してもらいたいレベルだ。その理由を下に示す。
1.「子供たち一人ひとりに個別最適化」
同語反復です。「個別」は不要です。書き手が国家公務員試験に合格したことが不思議です。表題から、つまづいています。
2.「Society5.0時代に生きる子供たちにとって、PC端末は鉛筆やノートと並ぶマストアイテムです。」
この文は、いきなりSociety5.0で始まります。この言葉を知っている人は何人いるでしょうか?
これはウィキペディアによると、「日本が提唱する未来社会のコンセプト。科学技術基本法に基づき、5年ごとに改定されている科学技術基本計画の第5期(2016年度から2020年度の範囲)でキャッチフレーズとして登場」しました。これを言い出した政府による説明はここに載っています。言葉の後ろに小数の数字をくっつけるという流行に便乗した、日本政府独自のキャッチフレーズです。
この文で読むのを諦める人もいるでしょう。一体誰に向けて書いた文章でしょうか?
こういうのを「一見さんお断り」と言うのでしょうか?
他にもマストアイテムとかICTとかネットリテラシーとか、官僚が大好きなローマ字の略称やカタカナを使って、書き手の優越感を漂わせています。
なお、マストアイテムは和製英語で、「必需品」と言えばいいものをカタカナで気取って書いています。
3.「世界からも遅れたままではいられません。」
これが「1人1台端末」の一番大きな理由なのでしょう。「西洋に追いつき追い越せ」と言っていた明治時代と同じです。「1人1台端末環境は、(中略)特別なことではありません」と言いながら、なぜ遅れたのかについての説明はありません。例によって、責任問題にしたくないのでしょう。
この記事によると、2018年の教育への公的支出のGDP比は、他の国と比べると低いです。このような負い目もあって、日本政府は手っ取り早い「1人1台端末」の導入にお金を使うことにしたのかもしれません。
4.「令和の時代における学校の「スタンダード」」
世界に追いつくことと、日本独自の慣習である元号とは関係ないです。政治家は、どんな文章にもこの言葉を入れたがります。
5.「ICT環境の整備は手段であり目的ではない」
当たり前のことをなぜ書くのでしょうか。書かないと誤解する人が多いのでしょうか。
6.「子供たちが変化を前向きに受け止め、豊かな創造性を備え、持続可能な社会の創り手として、予測不可能な未来社会を自立的に生き、社会の形成に参画するための資質・能力を一層確実に育成していく」
「1人1台端末」が、なぜこの目標の実現に寄与するのでしょうか。根拠が示されていません。そして、政府が大金を投じるのに、その効果の測定について、まったく触れられていません。
7.「ネットリテラシーなどの情報活用能力を育成していくことも重要です」
ネットリテラシーは、「も」扱いです。つけたし程度の表現でいいのでしょうか。オーソドックスなリテラシーである鉛筆の持ち方は、この記事で触れたように今も大切です。これとは違う意味で、ネットリテラシーは重要です。SNSに関わる事件で見られるような、人が加害者になったり被害者になったりする可能性を減らさないといけません。
下のように千葉県警察本部が、ネットリテラシーについて丁寧に書いています。この文章のわかりやすさは、文部科学大臣のそれよりも格段に優っています。ネットリテラシーが未熟なままでの情報活用は危険です。
文部科学大臣の文書が発表されてから約3年が経ちました。2021年8月の文部科学省の発表によると、「1人1台端末」を実現したそうです。
教育への公的支出のGDP比は、一時的に上がったのでしょうか?
タイトル写真は、文部科学省「GIGAスクール構想の実現について」より引用
Although a lot of PCs and tablet devices were introduced into schools
It was in December 2019 that the government proposed to assign one terminal to each elementary and junior high school student under the name of "GIGA School Concept". The Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology at the time published a document titled "Towards the realization of an educational ICT environment that is individually optimized for each child and fosters creativity -One terminal environment per student as the standard for the Reiwa era'' .
It's a typical composition by a bureaucrat, so it's easy to criticize, but it's futile. If a college student wrote this as a homework assignment, would it be possible to get a passing grade? A teacher who believes submission of a report is meaningful may give a passing score, but a strict teacher may reject it. If the writer is a government official, it will need to be rewritten. The reason is shown below.
1."Individual optimization for each child" is a tautology.
"Individual" is not required. It's strange that the writer passed the national civil service exam. The title makes the reader think that everything is going to be all right.
2.“For children living in the Society 5.0 era, PC terminals are a must-have item along with pencils and notebooks.”
This sentence suddenly starts with Society 5.0. How many people know this word?
According to Wikipedia, this is the concept of a future society advocated by Japan. Based on the Science and Technology Basic Law, it appeared as a catchphrase in the 5th term (from 2016 to 2020) of the Science and Technology Basic Plan, which is revised every five years.
Here is the explanation given by the government for saying this. It is a catchphrase unique to the Japanese government, which is piggybacking on the trend of attaching numbers such as 2.0 and 3.0 to the end of words.Some may give up reading this sentence. Who in the world is this sentence written for? Is this the kind of thing you call "no first-time visitors"?
Other words such as "must items," "ICT," and "net literacy" are written in Roman abbreviations and katakana, which the bureaucrats love to use, to give the writer a sense of superiority.
Also, "must items" are Japanese English. What should be called "must-haves" is written in katakana.
3."We can't stay behind the rest of the world." This is probably the biggest reason for "one terminal per person."
It's the same as the Meiji era when people said, "Catch up with and overtake the West."
There is no explanation as to why there was a delay, although it states, "The environment for one terminal per person is (omitted) nothing special." As usual, they probably don't want to make it a liability issue.
According to this article, public spending on education as a percentage of GDP in 2018 is low compared to other countries. Partly because of this debt, the Japanese government may have decided to spend money on the quick introduction of "one terminal per person."
4.“School Standards in the Reiwa Era”
Catching up with the rest of the world has nothing to do with the era name, which is unique to Japan. Politicians like to put this word in any sentence.
5.“Developing an ICT environment is a means, not an end.”
Why does the author write such trivial things? Do many people misunderstand if he doesn't write?
6."It is necessary to further develop the qualities and abilities that will enable children to accept change positively, be equipped with abundant creativity, live independently in an unpredictable future society as creators of a sustainable society, and participate in the shaping of society”.
Why does "one terminal per person" contribute to the realization of this goal? No justification is given. And while the government throws a lot of money into it, there is no mention of measuring its effectiveness.
7.“It is also important to develop information utilization skills such as internet literacy.”
Net literacy is treated as "also". Is it okay to express the degree of net literacy? The orthodox literacy of how to hold a pencil is still important, as I touched on in this article. Net literacy is important in a different sense. We must reduce the possibility of people becoming perpetrators or victims, as seen in incidents involving SNS. In this way, the Chiba Prefectural Police Headquarters carefully writes about net literacy. The clarity of this sentence is far superior to that of the Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology. Using information without net literacy is dangerous.
It's been almost three years since this ill-conceived document was released. According to the announcement of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology in August 2021, "one terminal per person" has been realized.
Has public spending on education as a percentage of GDP temporarily increased?
The title photo is quoted from the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology's "Realization of the GIGA School Concept"