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学校にPCとかタブレット端末とかいっぱい入れたけれど

「GIGAスクール構想」と称して、小中学校の生徒一人に1台の端末をあてがおう、ということを政府が言い出したのは、2019年12月だった。
当時の文部科学大臣は、「子供たち一人ひとりに個別最適化され、創造性を育む教育 ICT 環境の実現に向けて~令和時代のスタンダードとしての1人1台端末環境~」と称する文書を発表した。

12 月 13 日に閣議決定された令和元年度補正予算案において、児童生徒向けの1人1台端末と、高速大容量の通信ネットワークを一体的に整備するための経費が盛り込まれました。
Society5.0時代に生きる子供たちにとって、PC端末は鉛筆やノートと並ぶマストアイテムです。
今や、仕事でも家庭でも、社会のあらゆる場所でICTの活用が日常のものとなっています。
社会を生き抜く力を育み、子供たちの可能性を広げる場所である学校が、時代に取り残され、世界からも遅れたままではいられません
1人1台端末環境は、もはや令和の時代における学校の「スタンダード」であり、特別なことではありません。
これまでの我が国の150年に及ぶ教育実践の蓄積の上に、最先端のICT教育を取り入れ、これまでの実践とICTとのベストミックスを図っていくことにより、これからの学校教育は劇的に変わります。
この新たな教育の技術革新は、多様な子供たちを誰一人取り残すことのない公正に個別最適化された学びや創造性を育む学びにも寄与するものであり、特別な支援が必要な子供たちの可能性も大きく広げるものです。
また、1人1台端末の整備と併せて、統合型校務支援システムをはじめとしたICTの導入・運用を加速していくことで、授業準備や成績処理等の負担軽減にも資するものであり、学校における働き方改革にもつなげていきます。
忘れてはならないことは、ICT環境の整備は手段であり目的ではないということです。
子供たちが変化を前向きに受け止め、豊かな創造性を備え、持続可能な社会の創り手として、予測不可能な未来社会を自立的に生き、社会の形成に参画するための資質・能力を一層確実に育成していくことが必要です。
その際、子供たちがICTを適切・安全に使いこなすことができるようネットリテラシーなどの情報活用能力を育成していくこと重要です。

「子供たち一人ひとりに個別最適化され、創造性を育む教育 ICT 環境の実現に向けて」文部科学大臣メッセージ,2019/12/19

官僚による、典型的な作文なので、批評は簡単だが虚しくなる。
もしこれを大学生が宿題として書いたのなら、及第点を取れるかどうか。レポートを提出することに意義があるという教師ならともかく、厳しい教師なら不合格にするかもしれない。国家公務員なら、書き直してもらいたいレベルだ。その理由を下に示す。

1.「子供たち一人ひとりに個別最適化」
同語反復です。「個別」は不要です。書き手が国家公務員試験に合格したことが不思議です。表題から、つまづいています。

2.「Society5.0
時代に生きる子供たちにとって、PC端末は鉛筆やノートと並ぶマストアイテムです。」
この文は、いきなりSociety5.0で始まります。この言葉を知っている人は何人いるでしょうか?
これはウィキペディアによると、「日本が提唱する未来社会のコンセプト。科学技術基本法に基づき、5年ごとに改定されている科学技術基本計画の第5期(2016年度から2020年度の範囲)でキャッチフレーズとして登場」しました。これを言い出した政府による説明はここに載っています。言葉の後ろに小数の数字をくっつけるという流行に便乗した、日本政府独自のキャッチフレーズです。

「Society 5.0とは」内閣府

この文で読むのを諦める人もいるでしょう。一体誰に向けて書いた文章でしょうか?
こういうのを「一見さんお断り」と言うのでしょうか?
他にもマストアイテムとかICTとかネットリテラシーとか、官僚が大好きなローマ字の略称やカタカナを使って、書き手の優越感を漂わせています。
なお、マストアイテムは和製英語で、「必需品」と言えばいいものをカタカナで気取って書いています。

3.「世界からも遅れたままではいられません。」
これが「1人1台端末」の一番大きな理由なのでしょう。「西洋に追いつき追い越せ」と言っていた明治時代と同じです。「1人1台端末環境は、(中略)特別なことではありません」と言いながら、なぜ遅れたのかについての説明はありません。例によって、責任問題にしたくないのでしょう。
この記事によると、2018年の教育への公的支出のGDP比は、他の国と比べると低いです。このような負い目もあって、日本政府は手っ取り早い「1人1台端末」の導入にお金を使うことにしたのかもしれません。

2018年の初等教育から高等教育の公的支出が国内総生産(GDP)に占める割合は日本が4.0%で、OECD平均4.9%を下回っていることが、OECD(経済協力開発機構)が2021年9月16日(現地時間)に発表した調査結果より明らかになった。

「教育への公的支出、日本はOECD平均以下」教育業界ニュース,2021/9/17

4.「令和の時代における学校の「スタンダード」」
世界に追いつくことと、日本独自の慣習である元号とは関係ないです。政治家は、どんな文章にもこの言葉を入れたがります。

5.「ICT環境の整備は手段であり目的ではない」
当たり前のことをなぜ書くのでしょうか。書かないと誤解する人が多いのでしょうか。

6.「子供たちが変化を前向きに受け止め、豊かな創造性を備え、持続可能な社会の創り手として、予測不可能な未来社会を自立的に生き、社会の形成に参画するための資質・能力を一層確実に育成していく」
「1人1台端末」が、なぜこの目標の実現に寄与するのでしょうか。根拠が示されていません。そして、政府が大金を投じるのに、その効果の測定について、まったく触れられていません。

7.「ネットリテラシーなどの情報活用能力を育成していくこと重要です」
ネットリテラシーは、「も」扱いです。つけたし程度の表現でいいのでしょうか。オーソドックスなリテラシーである鉛筆の持ち方は、この記事で触れたように今も大切です。これとは違う意味で、ネットリテラシーは重要です。SNSに関わる事件で見られるような、人が加害者になったり被害者になったりする可能性を減らさないといけません。
下のように千葉県警察本部が、ネットリテラシーについて丁寧に書いています。この文章のわかりやすさは、文部科学大臣のそれよりも格段に優っています。ネットリテラシーが未熟なままでの情報活用は危険です。

インターネットの情報は、正しいものばかりではなく、嘘や間違い等も多いため、情報の真偽を判断する能力が必要です。ネットリテラシーとは、インターネット・リテラシーを短縮した言葉で、インターネットの情報や事象を正しく理解し、それを適切に判断、運用できる能力を意味します。
1 ネットは世界中の人が見ている
2 ネットの情報を鵜呑みにしない
3 面と向かって言えないことはネットでも言わない
4 ネットに一度出たものを全て回収することは不可能
5 ネットでおこなったことは通信事業者に記録が残っている

「ネットリテラシーの基本」千葉県警察本部 サイバー犯罪対策課

文部科学大臣の文書が発表されてから約3年が経ちました。2021年8月の文部科学省の発表によると、「1人1台端末」を実現したそうです。

教育への公的支出のGDP比は、一時的に上がったのでしょうか?

タイトル写真は、文部科学省「GIGAスクール構想の実現について」より引用

Although a lot of PCs and tablet devices were introduced into schools

It was in December 2019 that the government proposed to assign one terminal to each elementary and junior high school student under the name of "GIGA School Concept". The Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology at the time published a document titled "Towards the realization of an educational ICT environment that is individually optimized for each child and fosters creativity -One terminal environment per student as the standard for the Reiwa era'' .

The supplementary budget for fiscal 2019 approved by the Cabinet on December 13 includes expenses for the integrated development of one terminal for each student and a high-speed, large-capacity communication network.
For children living in Society 5.0, PC terminals are a must-have item along with pencils and notebooks.
Today, the use of ICT has become an everyday part of society, whether at work or at home.
Schools, which are places where children develop the ability to survive in society and expand their potential, cannot afford to remain behind the times and behind the rest of the world.
The one-person terminal environment is no longer a "standard" for schools in the Reiwa era, it is nothing special.
Building on Japan's 150 years of educational practice, incorporating cutting-edge ICT education and trying to achieve the best mix of past practice and ICT will dramatically improve school education in the future. 
This new technological innovation in education will contribute to fair and individualized learning that leaves no child behind, and learning that nurtures creativity. 
In addition, by accelerating the introduction and operation of ICT, including an integrated school affairs support system, in conjunction with the provision of one terminal for each student, it will contribute to reducing the burden of class preparation and grade processing. Yes, it will also lead to work style reforms at schools.
We must not forget that the development of an ICT environment is a means, not an end.
It is necessary to further develop the qualities and abilities that will enable children to accept change positively, be equipped with abundant creativity, live independently in an unpredictable future society as creators of a sustainable society, and participate in the shaping of society.
In doing so, it is also important to develop children's ability to use information, such as Internet literacy, so that they can use ICT appropriately and safely.

Message from the Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology, "Toward the realization of an educational ICT environment that is individually optimized for each child and fosters creativity," 12/19/2019

It's a typical composition by a bureaucrat, so it's easy to criticize, but it's futile. If a college student wrote this as a homework assignment, would it be possible to get a passing grade? A teacher who believes submission of a report is meaningful may give a passing score, but a strict teacher may reject it. If the writer is a government official, it will need to be rewritten. The reason is shown below.

1."Individual optimization for each child" is a tautology.
"Individual" is not required. It's strange that the writer passed the national civil service exam. The title makes the reader think that everything is going to be all right.

2.“For children living in the Society 5.0 era, PC terminals are a must-have item along with pencils and notebooks.”
This sentence suddenly starts with Society 5.0. How many people know this word?
According to Wikipedia, this is the concept of a future society advocated by Japan. Based on the Science and Technology Basic Law, it appeared as a catchphrase in the 5th term (from 2016 to 2020) of the Science and Technology Basic Plan, which is revised every five years.
Here is the explanation given by the government for saying this. It is a catchphrase unique to the Japanese government, which is piggybacking on the trend of attaching numbers such as 2.0 and 3.0 to the end of words.Some may give up reading this sentence. Who in the world is this sentence written for? Is this the kind of thing you call "no first-time visitors"?
Other words such as "must items," "ICT," and "net literacy" are written in Roman abbreviations and katakana, which the bureaucrats love to use, to give the writer a sense of superiority.
Also, "must items" are Japanese English. What should be called "must-haves" is written in katakana.

3."We can't stay behind the rest of the world." This is probably the biggest reason for "one terminal per person."
It's the same as the Meiji era when people said, "Catch up with and overtake the West."
There is no explanation as to why there was a delay, although it states, "The environment for one terminal per person is (omitted) nothing special." As usual, they probably don't want to make it a liability issue.
According to this article, public spending on education as a percentage of GDP in 2018 is low compared to other countries. Partly because of this debt, the Japanese government may have decided to spend money on the quick introduction of "one terminal per person."

In 2018, the ratio of public spending on primary to higher education to gross domestic product (GDP) was 4.0% in Japan, lower than the OECD average of 4.9%. This was revealed in the survey results announced on September 16 (local time).

“Public spending on education, Japan is below the OECD average” Education industry news, 2021/9/17

4.“School Standards in the Reiwa Era”
Catching up with the rest of the world has nothing to do with the era name, which is unique to Japan. Politicians like to put this word in any sentence.

5.“Developing an ICT environment is a means, not an end.”
Why does the author write such trivial things? Do many people misunderstand if he doesn't write?

6."It is necessary to further develop the qualities and abilities that will enable children to accept change positively, be equipped with abundant creativity, live independently in an unpredictable future society as creators of a sustainable society, and participate in the shaping of society”.
Why does "one terminal per person" contribute to the realization of this goal? No justification is given. And while the government throws a lot of money into it, there is no mention of measuring its effectiveness.

7.“It is also important to develop information utilization skills such as internet literacy.”
Net literacy is treated as "also". Is it okay to express the degree of net literacy? The orthodox literacy of how to hold a pencil is still important, as I touched on in this article. Net literacy is important in a different sense. We must reduce the possibility of people becoming perpetrators or victims, as seen in incidents involving SNS. In this way, the Chiba Prefectural Police Headquarters carefully writes about net literacy. The clarity of this sentence is far superior to that of the Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology. Using information without net literacy is dangerous.

Since information on the Internet is not only correct, but also contains many lies, mistakes, etc., the ability to judge the truth or falsity of information is necessary. Net literacy is a shortened term for Internet literacy, meaning the ability to correctly understand Internet information and events, and to judge and apply it appropriately.
1 The Internet is viewed by people all over the world.
2 Do not believe information on the Internet.
3 Don't say on the Internet what you can't say face to face
4 It is impossible to retrieve everything once it is on the Internet
5 What you do on the Internet is recorded by telecommunication carriers.

"Basics of Internet Literacy" Chiba Prefectural Police Headquarters Cyber Crime Countermeasures Division

It's been almost three years since this ill-conceived document was released. According to the announcement of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology in August 2021, "one terminal per person" has been realized.

Has public spending on education as a percentage of GDP temporarily increased?

The title photo is quoted from the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology's "Realization of the GIGA School Concept"


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