
Vol.8 パリでのファッション誌のお仕事 / Working at a fashion magazine in Paris
パリのファッション業界でヘアスタイリストとして働くこと。具体的には、ファッション雑誌の撮影、ファッション・美容ブランドの広告撮影、パリコレをはじめとするファッションショーでのヘアスタイリングのお仕事でした。
デビューしたての時などは、他にも色々な仕事もしました。
まず、ファッション雑誌でのお仕事。
日本でも短い期間でしたがTOMOHIROさんのアシスタントとして様々な雑誌の撮影に出向いていて、すでになんとなく知った様な気でいたのですが全然違いました。
日本の雑誌と違って、ひとつのテーマのストーリーの撮影カット数が比較的多いです。
日本だと8ページなんてことが多いですが、10ページから20ページほど。
なので 、撮影時間がとてもとても長い。
いつ終わるかわかりません。とにかくこだわりもすごい。
一個の撮影に臨むための打ち合わせも長いし、とことん納得いくまで突き詰めるので
撮影もかなりの長さにページ数が多いので、ロケーションやシチュエーションのチェンジも多い。アシスタントの私でさえ毎日疲労困憊だったので、集中力が求められるスタッフたちはかなり大変だったと思います。
アシスタント時代は毎回、果たして今日は何時に終わるんだろう。。。と、夕方くらいになると思っていました。
ここからは撮影の内容について紹介していきます。
まず、ファッション誌のエディターが撮影のテーマを編集部内で決めます。
そこから、カメラマンをキャスティング。
フランスでは、有名な媒体はエディターがスタイリストを務める場合が多いです。
時にAD(アートディレクター)が参加することもありますが、スタリストとカメラマンが話しあい撮影の全貌を決めていきます。その後モデルとヘアメイクのキャスティング。ビューティーやジュエリーの撮影の場合はネイリストも。大道具や小道具が必要な場合はプロップデザイナーやフラワーアーティストなど撮影の内容によって携わる人は様々です。
ロケーションやライティング、衣装などの方向性を決めて撮影当日を迎えます。
だいたいの場合、ここでヘアメイクとモデルは、撮影の概要を知ります。
朝、現場入りして自分たちの準備をします。
ヘアメイク場所の環境を整えたり道具を準備します。
準備が終わる頃にはどんどんチームが集まって、打ち合わせ前に朝ごはんを食べ始める人もいます。
だいたいどこの現場にも、コーヒーマシーンやお茶の用意があって、それを各自飲んだり、朝ごはんにクロワッサンとパンオショコラ、バゲットを薄く切ったものにジャムやバターが用意されていることが多いです。時折、予算のある現場だととっても豪華だったり、逆に何もない場合もあります。
パリではのんびりごはんをしていると、みんなが揃ってきて打ち合わせを始めます。

当時はスマホがない時代なので、撮影の参考になるような写真や絵が紙にプリントされていて、現場でイメージボードを作って撮影の雰囲気を伝えます。
この時、あの映画のこのシーンの時みたいな感じとか、あのアーティストみたいな感じとか、1920年代のパリのなんちゃら、とか、知らないとわからない話がたくさん出てくるんですよね。ここで知らないと、何も知らないと思われてしまいます。
フランスでは歴史を知っていることが大切。
隣接している国が多く、未だに植民地などもあることから海外での出来事というのは日本より直接的に関係してくるのだと思います。
私は日本人なので、ヨーロッパの歴史やドラマや映画、舞台や、俳優さんを知らないことが多くて、まだ『シューコは日本人だからね』と少し、優しめに見てもらえていた様に思います。なんでも知ってることが前提で話が進むので、師匠にも新しい物も古い物もたくさん映画は見なさい。と言われていました。
そこで、なんとなく雰囲気を掴んでいきます。
こんな感じのヘアにしたい、。
など、割と明覚にイメージがある場合もあればない場合もある。
写真を見せられることもあれば、あの映画のあの女優のあのシーンのヘアスタイル、や、無人島に漂流して一週間後とか、クラブで朝まで遊んで目が覚めたら知らない男の部屋にいた時のヘアスタイルなど、シチュエーションで指示されることも多い。
どんな時も、髪の毛というのは人によって髪質や色、毛量、くせ、ヘアカットがバラバラ。
イメージ通りになる可能性や、この目指そうとしているヘアスタイルのメリット・デメリット、詳しい質感を話していきます。仕上げてから『チェンジしたい』となる可能性もあるので、使うスタイリング剤も考えなければいけない。場合によってはシャンプーをしないといけないこともあり、時間のロスも多くなるのでその説明もする。
はじめる前に考えられるリスクの説明が大切なんです。
なぜなら...。
フランスという国は、結構人のせいにしがち...。フランス人と言うよりパリは様々な背景を持った人たちが暮らす街であり、競争率の高い世界で生き延びるにはみんなが必死で足の引っ張り合いは仕方のない事かもしれません。
ヘアスタイルが決まらないから、撮影がうまくいかないとは絶対に言わせたくない。
説明が下手な駆け出しの頃は、何度ヘアのせいにされたか...。
面と向かって言われる事もあれば、クライアントにこっそり言われてる事もありましたが直接言われなくてもそういう空気ってすごく伝わるし苦しいんですよね。
撮影前の打ち合わせが終われば、ヘアメイクの開始です。
欧米ではだいたい、ファッションの仕事ではヘアとメイクはバラバラで、日本でいうようなヘアとメイクを同じ人が担当する現場というのは多くはありません。
内容によりますが、だいたいヘアのスタイリングからスタートして下準備をほぼ終わらせてからメイク、その後にヘアの仕上げに入る。
だいたいヘアメイクだけで2時間くらいはかかります。
時に、エクステンションワークなどが入るとヘアメイク時間が4時間5時間とかかることも。
長い待ち時間にはなりますが、ヘアメイクへのリスペクトや信頼も強いので、急かされるようなことはほとんどありませんでした。
みんな時間をとって、自分たちの最高の仕事をする。
モデルさんもずっと動けないし、プロフェッショナルな人はヘアメイク中私たちが仕事をしやすい様に顔を動かさない。いくらうっとおしい髪型であっても触らない、など、かなりの忍耐も必要だったと思います。
ヘアメイクの間に、カメラマンはライティングを調整したり物撮りをしたり、スタイリストはスタイリングの調整やスチーマーなどで洋服の皺をのばしたりして準備をしていく。
日本とフランスでの撮影との大きな違いはスタリングにもありました。
これは次回のお話。
Working at a fashion magazine in Paris
Working as a hairstylist in the Paris fashion industry. Specifically, I worked on photo shoots for fashion magazines, advertising shoots for fashion and beauty brands, and hair styling at fashion shows such as Paris Collection.
When I first debuted, I did a lot of other work as well.
First, working for fashion magazines.
I was an assistant to TOMOHIRO for a short period in Japan, and I went to shoots for various magazines, and I thought I already knew a lot about it, but it was completely different.
Unlike Japanese magazines, there are relatively many shots for a story on one theme.
In Japan, it's often 8 pages, but it's about 10 to 20 pages.
So the shoot time is very, very long.
I don't know when it will end. Anyway, the attention to detail is amazing.
The meetings to prepare for one shoot are long, and we push it until we are completely satisfied, so the shoot is quite long and has many pages, so there are many changes in location and situation. Even I, an assistant, was exhausted every day, so I think it was very hard for the staff who were required to concentrate.
When I was an assistant, I always wondered what time it would end today. . . And I thought it would be around evening.
From here, I will introduce the contents of the shoot.
First, the editor of the fashion magazine decides on the theme of the shoot within the editorial department.
From there, the photographer is cast.
In France, in famous media, the editor often serves as the stylist.
Sometimes the AD (art director) is also involved, but the stylist and photographer discuss and decide the overall picture of the shoot. After that, the model and hair and makeup are cast. In the case of beauty or jewelry shoots, a manicurist is also involved. If props are required, various people are involved depending on the content of the shoot, such as prop designers and flower artists.
The direction of the location, lighting, costumes, etc. is decided, and the day of the shoot arrives.
In most cases, the hair and makeup artists and models learn the outline of the shoot here.
In the morning, they arrive at the site and prepare themselves.
They prepare the environment for the hair and makeup location and prepare the tools.
By the time preparations are finished, the team has gathered and some people have started eating breakfast before the meeting.
Almost every site has a coffee machine and tea prepared for everyone to drink, and for breakfast there are often croissants, pain au chocolat, and thinly sliced baguettes with jam and butter. Sometimes, on sites with a budget, the food is very luxurious, and sometimes there is nothing at all.
In Paris, while we're having a leisurely meal, everyone gathers and we start the meeting.
At that time, there were no smartphones, so photos and pictures that could be used as references for the shoot were printed on paper, and an image board was made on the spot to convey the atmosphere of the shoot.
At this time, there are many stories that you won't understand if you don't know them, such as the feeling of this scene from that movie, the feeling of that artist, or something about Paris in the 1920s. If you don't know this, you will be thought of as ignorant.
In France, it is important to know history.
There are many neighboring countries, and there are still colonies, so I think that events overseas are more directly related to the country than in Japan.
Because I am Japanese, I don't know much about European history, dramas, movies, plays, or actors, so I think people were still a little lenient on me, saying, "Schuko is Japanese, after all." The story progresses on the assumption that I know everything, so my master told me to watch a lot of movies, both new and old.
So I try to get a sense of the atmosphere.
I want my hair to look like this.
Sometimes I have a clear image, and sometimes I don't.
Sometimes I am shown a photo, but I am often given instructions based on the situation, such as the hairstyle of that actress in that scene in that movie, the hairstyle a week after being stranded on a deserted island, or the hairstyle I would like to have when I wake up in a stranger's room after partying until the morning at a club.
At any time, hair varies from person to person in terms of quality, color, volume, curl, and haircut.
I will talk about the possibility of getting the hairstyle I imagined, the advantages and disadvantages of the hairstyle I am aiming for, and the detailed texture. I also need to think about the styling products I will use, as I may want to "change" after finishing. In some cases, I may need to shampoo, which will waste a lot of time, so I will explain that as well.
It is important to explain the possible risks before starting.
Because...
France is a country that tends to blame others quite a lot... Rather than being French, Paris is a city where people of various races live, and it may be inevitable that everyone is desperate to survive in a highly competitive world and that they will try to trip each other up.
I never want them to say that the shoot didn't go well because they couldn't decide on a hairstyle.
When I was just starting out and wasn't good at explaining things, I was blamed so many times for the hair...
Sometimes they would say it to my face, and sometimes the client would say it secretly, but even if they weren't told directly, that kind of atmosphere is very noticeable and it's painful.
Once the pre-shoot meeting is over, hair and makeup can begin.
In Europe and the United States, hair and makeup are generally separate in fashion work, and there are not many sites where the same person is in charge of hair and makeup as in Japan.
It depends on the content, but it usually starts with hair styling, and then makeup is done after most of the preparation is done, and then the finishing touches to the hair are done.
On average, hair and makeup alone takes about two hours.
Sometimes, if extension work is included, hair and makeup can take four or five hours.
It can be a long wait, but there is a lot of respect and trust in hair and makeup, so there is rarely any rushing.
Everyone takes their time to do their best work.
The models couldn't move at all, and the professionals didn't move their faces during hair and makeup so that we could work more easily. They wouldn't touch the hair, no matter how annoying it was, so I think a lot of patience was required.
While hair and makeup were being done, the photographer adjusted the lighting and took product photos, and the stylists prepared by adjusting the styling and using steamers to remove wrinkles from clothes.
Styling was also a big difference between filming in Japan and France.
But that's a story for next time.