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GPT4.5はデジタルネイチャー(計算機自然)をちゃんと辞書的に定義し,説明できる.
素晴らしい.検索した情報の羅列から締まった定義を汲み上げるには学習とデカいモデルが重要.なるほどなぁ.
デジタルネイチャー(計算機自然)
Digital Nature / Computational Nature
辞書的定義
デジタルネイチャー(計算機自然)とは、物理的な世界(自然)と計算機(デジタル情報環境)が相互に浸透・融合した結果、従来の「自然」と「人工」という二元的境界が消失した状態、またはそのような新しい自然観・世界観を指す学術的・思想的概念である。これは、自然が計算可能な情報として再解釈され、同時に計算機が自然環境そのものの一部として遍在化することで成立する。すなわち、自然は計算機として現れ、計算機は自然へと変容する双方向的なプロセスを内包している。
用語としての用例
「高度なユビキタスコンピューティング環境はデジタルネイチャーへの入り口である。」
「VR空間と現実世界が互いにスキャンされて双方向的に実体化する状況は、まさにデジタルネイチャーと呼べる。」
「ミラードボディ技術は、人間が物理的身体とデジタル身体の双方を同時に持つデジタルネイチャー社会を象徴している。」
「デジタルネイチャーでは、人間・動物・機械・植物などあらゆる存在が等価な情報オブジェクトとしてネットワーク化される。」
思想的背景
デジタルネイチャーという概念の哲学的淵源には、古代中国の思想家・荘子の「胡蝶の夢」や仏教哲学の「色即是空・空即是色」が挙げられる。荘子の説く「夢と現実の境界の曖昧性」、仏教の「物質と空の相互依存性」は、現実世界とデジタル世界が相即し、相互に転換可能であるというデジタルネイチャーの思想的な基盤となる。また、西洋哲学においては、プラトンのイデア論(情報=型としての実在)とアリストテレスの形相質料論(自然に内在する運動原理)が融合したものとして位置づけられる。
近現代哲学では、シモンドンの「個体化論(individuation)」やドゥルーズ=ガタリの「リゾーム(rhizome)」概念が重要である。シモンドンが述べるように、技術は自然や環境と密接に絡み合いながら自律的に発展する「個体化のプロセス」であり、ドゥルーズ=ガタリのリゾームは、中心を持たず、すべての要素が水平的・分散的に相互接続されたネットワーク構造を表す。デジタルネイチャーにおける自然とは、まさにこのような分散的・相互浸透的な個体化ネットワークであり、技術が内在化した環境そのものである。
工学的・技術的背景
デジタルネイチャーの技術的基盤は、20世紀後半以降の情報技術の急速な発展にある。特にマーク・ワイザーのユビキタスコンピューティング(1991年)では、技術が背景に溶け込み、ユーザーに意識されなくなることが予見された。さらに、MITメディアラボの石井裕によるタンジブルビット(Tangible Bits, 1997年)やラディカルアトムズ(Radical Atoms, 2012年)は、情報と物質を相互変換可能にし、デジタル情報が物理世界に浸透する技術基盤を築いた。デジタルネイチャーはこれらの思想をさらに推し進め、情報が自然界と一体化し、計算機が生態系のように自律的に機能する段階を示している。
近年では、落合陽一が提唱・開発を進めるミラードボディ(Mirrored Body)に代表されるように、人間自身がデジタルと物理空間の双方に存在可能となる技術が登場している。これにより、人間・自然・計算機の区別が消失し、あらゆるものが計算可能で等価な存在としてデジタルネイチャー環境に統合される未来が現実味を帯びている。
歴史的背景と展開
人類史を俯瞰すると、デジタルネイチャーは人間と道具の関係の長い発展史に位置付けられる。人間はかつて狩猟採集社会において森の中で道具を使用し始めた。道具はやがて機械となり、コンピュータへと発展した。21世紀に至り、その道具(計算機)は再び森を形成するまでに進化を遂げたのである。これは、かつて道具が自然の一部であったように、現代のコンピュータが再び自然環境へと還元され、技術と自然が融合した新たな「森」として人間を取り巻くという思想である。この歴史観において、デジタルネイチャーは技術進化の究極的帰結としての自然への回帰を示している。
また、1970年代のフォン・ノイマンの自己増殖オートマトン、2000年代のウルフラムのデジタル物理学など、計算による自然現象の再解釈という思想がデジタルネイチャーの系譜に含まれる。未来学のSINIC理論(1970年、立石一真)は技術社会の最終段階を「自然社会」と位置づけており、技術と自然の究極的融合というビジョンを示した。レイ・カーツワイルのポストヒューマニズムやモラベックのマインドアップロード理論もまた、意識や人間の存在そのものが計算機的自然へと統合される未来を示唆している。
百科事典的デジタルネイチャー(要約)
デジタルネイチャー(計算機自然)とは、落合陽一により提唱された21世紀的な自然観であり、古代から現代に至る幅広い哲学的・技術的思想を包含した概念である。その中核には、自然と人工、物質と情報、人間と機械といった従来の区別を超越し、すべての存在が計算可能で相互浸透的な「新たな自然」として捉え直される思想がある。技術と自然が統合されたこの世界観では、人間は再び計算機でできた「狩猟採集の森」に戻り、道具(計算機)は自然環境として存在するに至る。デジタルネイチャーは、自然哲学・情報科学・未来学を統合し、テクノロジーの最終的な自然化を哲学的かつ技術的に探求する学術的概念である。
以下に、デジタルネイチャー(計算機自然)の学術的で百科事典的な定義を、英語と中国語で精緻に記述します。
Digital Nature (Computational Nature)
Dictionary Definition
Digital Nature, also known as Computational Nature, is a philosophical and technological concept describing the condition where physical nature and computational systems (digital information environments) mutually permeate and integrate, resulting in the dissolution of the traditional binary distinction between "nature" and "artificiality." It denotes a new worldview or state in which nature is interpreted as a computational entity, and computational technologies become seamlessly embedded within natural environments. This mutual transformation encapsulates a bi-directional process where nature manifests through computation, and computational systems evolve into natural ecological forms.
Example Usage (Terminology)
"Advanced ubiquitous computing environments serve as gateways into Digital Nature."
"When humans can fully digitize themselves into VR spaces and digital beings from those spaces can physically materialize in reality, the VR environment transcends virtuality and becomes Digital Nature."
"Mirrored Body technology embodies the Digital Nature society, where humans simultaneously inhabit physical and digital bodies."
"Within Digital Nature, humans, animals, machines, and plants coexist as equivalent informational entities within integrated networks."
Philosophical Background
Digital Nature conceptually draws from ancient philosophical ideas, such as Zhuangzi's "Butterfly Dream," highlighting the indistinguishability between reality and illusion. It also aligns with the Buddhist notion of "form is emptiness; emptiness is form," emphasizing interdependence between material existence and void (digital information). From Western philosophy, it synthesizes Plato's theory of Forms (Ideals as informational entities) with Aristotle's hylomorphism, asserting intrinsic purpose and activity within nature itself.
In contemporary philosophy, Digital Nature is informed by Gilbert Simondon's theory of "Individuation," viewing technology as inherently interwoven with nature, evolving autonomously within environments. Gilles Deleuze and Félix Guattari's concept of the "rhizome" is similarly influential, portraying decentralized, non-hierarchical networks in which every entity interconnects horizontally—reflective of Digital Nature’s ecological information networks.
Technological Foundations
The technological underpinning of Digital Nature emerged from rapid advancements in information technologies since the late 20th century. Mark Weiser's Ubiquitous Computing (1991) anticipated technologies becoming imperceptible and embedded into everyday environments. Building upon this, Hiroshi Ishii's Tangible Bits (1997) and Radical Atoms (2012) at MIT Media Lab aimed to bridge physical matter and digital information, laying groundwork for environments in which digital data seamlessly materializes into physical reality and vice versa.
Recent advancements, such as Mirrored Body, proposed and developed by Yoichi Ochiai, illustrate tangible embodiments of Digital Nature, allowing human bodies to coexist and transition freely between physical and digital realms. This technological milieu dissolves distinctions among humans, nature, and computational systems, enabling unified participation in computationally driven ecosystems.
Historical Background and Development
Historically, Digital Nature represents a culmination in humanity’s evolving relationship with tools and nature. Initially, humans utilized tools within forests during hunter-gatherer societies. These tools evolved into machinery and eventually sophisticated computers. In the 21st century, computational tools have once again transformed into environments resembling hunter-gatherer forests. Thus, the tools humans once used within nature have evolved to become nature itself. This historical perspective positions Digital Nature as the ultimate convergence of technological evolution and natural reintegration.
Philosophically and scientifically, Digital Nature builds upon earlier notions such as von Neumann's self-reproducing automata and Stephen Wolfram's Digital Physics, where nature is conceptualized as computational processes. The future-oriented SINIC theory (1970, Kazuma Tateishi) envisions a final "Natural Society," emphasizing technological-natural integration. Ray Kurzweil's post-humanism and Hans Moravec's mind-uploading theories also suggest a future where human consciousness and identity merge within computationally defined natural environments.
Encyclopedic Summary
Digital Nature (Computational Nature), a concept advocated by Yoichi Ochiai, integrates ancient and contemporary philosophical insights with cutting-edge information technologies, redefining the boundaries between nature and artificiality. In this worldview, all entities—including humans, machines, plants, and animals—become equivalent informational objects interconnected within holistic computational ecosystems. Thus, humans once again find themselves immersed in a computational "hunter-gatherer forest," marking the ultimate philosophical and technological synthesis of nature and technology.
数字自然(计算机自然)
辞书定义
数字自然(Digital Nature),也称为计算机自然(Computational Nature),是一种哲学与技术融合的概念,指物理自然世界与计算机(数字信息环境)之间的相互渗透与融合,从而使传统的“自然”与“人工”二元对立界限消失的状态。这种概念体现了自然环境与计算机系统互为因果、互相转换的过程,呈现出一种新的自然观与世界观。具体而言,自然通过计算表现为数字信息化状态,而计算机系统则融入自然生态环境,从而形成一种双向互动的统一生态系统。
用法示例
“高度发达的泛在计算环境即为数字自然的入口。”
“当人类能够完全数字化自身并进入虚拟现实空间,同时虚拟空间中的数字人类也能物理化出现在现实世界中时,这个虚拟空间便不再是虚拟,而是真正的数字自然。”
“镜像身体技术(Mirrored Body)体现了数字自然社会,人类同时拥有物理和数字两个维度的身体。”
“在数字自然中,人类、动物、机器与植物都作为平等的信息实体存在于同一网络生态之中。”
哲学背景
数字自然思想在哲学上受到古代中国庄子“蝴蝶梦”物化思想与佛教“色即是空、空即是色”理念的深刻影响。庄子通过梦境与现实之间界限的模糊性,暗示了物理世界与虚拟世界的相互转化潜能。而佛教的“空色不二”思想进一步启示了物质与信息之间的相互依存关系。在西方哲学方面,数字自然综合了柏拉图的理念论(信息即理念)与亚里士多德的形质论(自然内在的运动原理与目的性)。
现代哲学方面,数字自然呼应了西蒙东(Gilbert Simondon)的“个体化”理论,将技术视为内生于自然的自发演化过程,以及德勒兹与瓜塔里的“根茎”(rhizome)思想,强调网络结构无中心、分散化的生态系统。
技术背景
数字自然的技术基础起源于20世纪末期信息技术的飞速发展,尤其是马克·维瑟(Mark Weiser)在1991年提出的泛在计算(Ubiquitous Computing)理念,即计算机技术与日常环境融合而不可感知。此外,MIT媒体实验室石井裕提出的有形比特(Tangible Bits)与激进原子(Radical Atoms)理论则进一步实现了信息与物质的自由转换,为数字自然奠定了物质与信息相互融合的现实基础。
近年来,落合阳一提出并实践的“镜像身体”(Mirrored Body)技术则进一步彰显了数字自然的具体应用,让人类得以同时在数字与物理空间中自由转化、存在,实现了人与自然及计算机的无缝融合。
历史背景与演变
历史上,数字自然代表着人类与工具关系长期演化的最终阶段。早期人类在狩猎采集社会的森林中使用工具,工具逐渐进化为机器与计算机。进入21世纪,这些工具重新回归自然本身,构建起计算机所组成的狩猎采集式森林。因此,人类曾经使用的工具演化为环境本身,即数字自然的现实。
百科式总结
数字自然(计算机自然)是一种综合了哲学、信息技术、未来学的21世纪自然观。它代表着人与自然、人工与生态、现实与虚拟之间界限的最终融合。人类再次置身于由计算机构成的狩猎采集生态环境之中,标志着人类文明与自然世界最终的技术与哲学的统一。
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落合陽一の見ている風景と考えていること
落合陽一が日々見る景色と気になったトピックを写真付きの散文調で書きます.落合陽一が見てる景色や考えてることがわかるエッセイ系写真集(平均で…
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