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日下部民藝館:「ヌル即是計算機自然:符号化された永遠, オブジェクト指向本願」

日下部民藝館で展覧会があります.詳しくはプレスリリースを,という感じではございますが,今年も高山にその祝祭が訪れますように.

中島さんありがとう

「ヌル即是計算機自然:符号化された永遠,オブジェクト指向本願(英題:Digital Nature, Existence from null to null: Encoded Eternity, Object-Oriented Primal Vow)」は落合陽一による計算機自然(デジタルネイチャー)の芸術的哲学的探索を追体験する展覧会です.落合は物質(タンジブルなオブジェクト)・非物質(イメージやリアリティによるオブジェクト)の境界,真言密教とオブジェクト指向の世界記述が織りなす風景を探求しながら,メディアアートという表現の概念記述をキャリアの早期から再定義し続け(著作:魔法の世紀など),現在まで活動を続けています.今回,高山の豊明台から触発された全体は,落合のキャリアにおける計算機自然,落合特有の質量への憧憬やダダイズム,美術史のメディアアートとビデオアートの現代美術による系譜,LLMやディフュージョンモデルなどのAIに対する落合の解釈である「ファントムレゾナンス」を包含します.日下部民藝館というサイトスペシフィックな場所で展開されるインスタレーションは柳宗悦の民藝思想を基盤とし,現代の計算機進歩の跳躍から独特の美を追求します.落合の視点は,計算機自然の再帰的な生成過程を探索し,真言密教の曼荼羅的世界記述の自動実装とオブジェクト指向記述による他力本願(オブジェクト指向本願)を目指します.その旅路で物質性とデジタル性は融合され,生命への歓喜の中にダダイズムとダンス音楽(落合に言わせればミミズの音楽:視覚と聴覚の超越したデータの触覚的音楽性への帰着の暗喩),岐阜の鵺=さるとらへびの神話的連関性の見せる東アジア神話体系が交錯し.デジタルネイチャーの新たな展開が始まります.物質と非物質の無限の展開は最終的には「ヌル=null(「空」の落合的計算機表現の梵字)」に到達します.この「ヌル」は空即是色・色即是空の圧縮であり,符号化された永遠性の象徴として可能世界を内包しています.本展覧会を起点とし,落合の稠密な論理的思索と芸術的跳躍から生まれる計算機自然の新たな展開は人文科学,計算機科学,生態学,芸術学の分野融合的統合を遂げています.オブジェクト指向菩薩,民藝,計算機自然と持続可能性の示す新しい真言宇宙は,鑑賞者の意識オブジェクトに不可逆の変化を与えることでしょう.

Digital Nature, Existence from null to null: Encoded Eternity, Object-Oriented Primal Vow is an exhibition that relives Yoichi Ochiai's artistic and philosophical exploration of Digital Nature. Ochiai has been redefining the conceptual description of media art since early in his career (books: The Century of Magic, etc.), exploring the boundary between material ( tangible objects) and immaterial ( objects in the form of images and realities), and the landscape woven by Shingon Esoteric Buddhism and object-oriented world description. The entirety of Ochiai's work, inspired by Takayama's Homei-Tai, encompasses the Digial Nature, his unique Sehnsucht nach Masse and Dadaism, the genealogies of media art and video art in contemporary art history, and "phantom resonance," his interpretation of AI such as LLM and diffusion models that Ochiai's interpretation of AI, such as LLM and diffusion models. The installation, which will be presented at the site-specific Kusakabe Mingeikan, is based on the Mingei philosophy of Yanagi Muneyoshi, and pursues a unique beauty from the leap of contemporary computational progress. Ochiai's perspective explores the recursive generative process of Digital Nature, aiming for an automatic implementation of the mandala-like world description of Shingon Esoteric Buddhism, and an object-oriented salvation through the benevolence of Buddha (Object-Oriented Primal Vow). On this journey, materiality and digitality merge, and in the joy of life, Dadaism and dance music (or, as Ochiai calls it, "music of worms": a metaphor for the return to tactile musicality of data that transcends the visual and auditory senses) intersect with the East Asian mythological system that shows the mythological connection between Saru-Tora-Hebi (Monkey-Tiger-Snake) and Nue in Gifu Prefecture. A new phase of Digital Nature begins to unfold. The infinite development of matter and immateriality eventually reaches "null," an Ochiai-like computational Sanskrit word expression of "empty. This "null" is a compression of the void, color, and emptiness, and encompasses the possible world as a symbol of encoded eternity. Starting with this exhibition, Ochiai's new exploration of Discordは Nature, born out of his dense logical contemplation and artistic leaps, is a fusion of the humanities, computer science, ecology, and the arts. Object-oriented Bodhisattvas, Mingei, Digital Nature, and the new Shingon universe that shows sustainability will give irreversible changes to the viewer's consciousness objects.

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