見出し画像

光を求めて──いじめに苦しんだ私の物語part2

あんり3

《草の葉メソッドによる日本英語の私塾》のテキスト。日本の物語を世界の人々に伝えるために、翻訳ソフトを駆動して英文に翻訳しなさい。

画像2

  光を求めて──いじめに苦しんだ私の物語2

  三年と四年のときのクラス担任は宮田先生だった。四十代に入ったベテラン教師だった。力をもった教師だったのだろう。飛び箱を短期間で飛べるように指導してしまうとか、算数の授業はちょっとした権威になっていて、先生たちが各地からその授業を学びにやってきていた。受験指導にも力を注いでいて、毎年有名私立中学に何人も送り込んでいるのだった。

 それは大人たちの評価で、子供たちの評判は決していいものでなかった。言葉づかいが下品だとか、すぐにカッとなるとか、カッとなると手当たり次第に物を投げつけてくるとか、激昂すると椅子を振り上げて叩きつけるとか、いつも竹刀を手にしていてそれでぶっ叩くとか、ファシストで暴君だとか。しかし子供にとって、先生は絶対的なものだった。どんなに欠陥のある先生でも、好きにならなければならなかった。とくに私はクラス委員だった。クラス委員とは、いわば先生の忠実な助手といった存在だった。したがってまず先生を尊敬し、好きにならなければならなかった。

 私は意識して、宮田先生を好きになろう、好きになろう、と、自分にいい聞かせた。それはこの先生が、どうしても好きになれなかったからだ。子供ごころにも宮田先生は、教師として不適格どころか、なにかいまだに大人になっていない、なにか人間として欠陥があるということを鋭くかぎつけていた。しかし先生とクラスの仲間たちとをつなぐ役割を担っている私は、痛ましいぐらいにこの先生を好きになろうと努力していたのだ。
 しかし四年生の二学期に、とうとう私は、その努力を投げ捨ててしまった。

画像3

Miyata-sensei was my homeroom teacher in the 3rd and 4th grades. He was a veteran teacher in his forties. He must have been a powerful teacher. He taught them how to fly a jumping box in a short period of time, and math classes had become something of an authority, and teachers came from all over to learn them. He also puts a lot of effort into teaching entrance exams, and every year he sends many students to famous private junior high schools.

It was the evaluation of adults, and the reputation of children was never good. He is a fascist and a tyrant because he speaks vulgarly, gets angry easily, throws things at random when he gets angry, swings up his chair and hits him when he gets angry, always has a bamboo sword in his hand and hits him with it. And. But for children, the teacher was absolute. I had to fall in love with my teacher, no matter how flawed he was. Especially since I was a class representative. The class representative was, so to speak, a loyal assistant to the teacher. Therefore, I had to respect and like my teacher first.

I consciously told myself to like Mr. Miyata, to like him. That's because this teacher didn't really like it. Even as a child, Mr. Miyata was not only unqualified to be a teacher, but he also keenly sensed that he had not matured yet, that he had some flaws as a human being. However, as a link between her teacher and her classmates, I was painfully trying to like her.
However, in the second semester of my fourth year, I finally gave up on that effort.

画像4


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?