3Dセルフインタビュー 3D-Self Interview with LSP. 15th September 2024
レゴブロックを使って自分の状況を表現して内省する取り組みをしています。今回は2024年9月15日に作った自分の状況についての定点観測です。
I am working on using LEGO bricks to express and reflect on our own situation once a month. This time it is a fixed point observation about my situation that I made in 15th September 2024.
今回のモデルの3Dキャプチャーはこちら。
Click here for a 3D capture of the LEGO model.
状況モデルの説明 Description of the situation model on 15th September 2024
・モデルの中央にいる人形が私である。私の頭上には花があり目がある。花は周りの人への感謝の気持ちを表している。目は長期的な視点を重視する私の姿勢を表している。この1ヶ月には自分を成長させるための多くの経験を得る機会があった。それが黄色の床に現れている。手には、そこから得られた知恵(黄色の透明ブロック)と、もっと成長できるという気持ち(緑の旗)の表現がある。私の左隣にいる小さな存在は学生で、右側のオレンジの床にいるのは私の子供である。私の子供はこれから一歩高いところに進もうとしている。彼は登るのに少し苦労するかもしれない。
The Mini-Fig in the middle of the model is me. Above my head there are flowers and eyes. The flowers represent my gratitude to those around me. The eye represent my focus on the long-term perspective. In the past month I have had the opportunity to gain many experiences to develop myself. This is manifested in the yellow floor. In my hand there is a representation of the wisdom I gained from it (yellow transparent brick) and the feeling that I can grow more (green flag). The small being to my left is the student and the one on the orange floor to my right is my son. My son is about to take a step higher. He may have some difficulty in going ahead.
・私の目の前には赤いエリアがある。それは大学の後半の学期の始まりを意味している。学期が始まってから、最初の2週間は、夏の間にしてきたことを振り返り、目標と課題を明らかにした上で、今後のステップを描くことが重要であると私は考えている。より高い視点で考えるために緑の展望台がある。気負いすぎないで高いところから先について考えたい。このNoteもその期間に書き始めて1000日目となる。
I see a red area in front of me. It marks the beginning of the second semester at university. I believe that the first two weeks of the semester are important to reflect on what you have done over the summer, identify your goals and challenges, and then map out your future steps. There are green vistas to help you think from a higher perspective. I want to think about what lies ahead from a higher perspective without being over-ambitious. This Note is also the 1000th day of writing in that period.
・私の左には風車がある。私にとって追い風を生むものだ。それはこの1ヶ月の私が参加したワークショップから生まれた良い感覚だ。
To my left is a windmill. It creates a tailwind for me. It's a good feeling that has come out of the workshops I have attended over the past month.
・私の前方にはアイボリーのラインが引かれている。それは今後の計画で、おおよその予定のみが決まっているが、具体的に何をしていくかはこれから決まるという私の気持ちを表している。
Ivory lines are drawn in front of me. It represents my feeling that I have a plan for the future, which is only approximate, but what exactly I will do will be decided in the future.
・写真でみて左側には青いブロックがあるが、それは10月に行われるレゴシリアスプレイメソッドのグローバル・コミュニティ・ミーティングを表している。毎年多くの経験をもらっているが、今年も自分なりの目的を意識して(赤い透明のブロック)帰ってきたい。
If you look at the picture, on the left side there is a blue block, which represents the LSP Global Community meeting in October. Every year I receive a lot of experience, but this year I want to come back with my own objectives in mind (red transparent brick).
・一番手前にあるピンクと赤の透明ブロックは年末に控える挑戦課題である。挑戦することを楽し見たいという私の気持ちが現れている。
The pink and red transparent bricks at the very front are the challenge tasks coming up at the end of the year. They show my desire to enjoy the challenge.
前月(8月)との比較 Comparison with previous month (August)
ここからは前月のモデルとの比較を行ってみる。
Here is a comparison with the previous month's models.
・8月より9月の方が私のいる道が太くなり、歩きやすくなっている。
The paths I am on are thicker and easier to walk on in September than in August.
・8月も9月も花が私の頭の上についている。
Flowers are on my head in both August and September.
・8月も9月も私の後ろから追い風が吹いている。
There is a tailwind behind me in both August and September.
・8月は長男以外の子供も表現されていたが、9月は長男のみの表現になっている。
In August, children other than the eldest son were also represented, but in September only the eldest son was represented.
・9月には学生が表現されている。
In September students are represented.
・9月は8月に比べて私の前方がより広く遠くまで表現されている。
In September my front area is represented wider and further away than in August.
・8月も9月もグローバル・コミュニティ・ミーティングが表現されている。
Global community meetings are represented in both August and September.
昨年(2024年9月)との比較 Comparison with last year (September 2023)
・昨年は複数のプロジェクト案件を目の前で動かしている様子があるが、今年はそのような表現がない(複数のプロジェクト案件は存在する)。
Last year, there are indications of multiple project projects being moved in front of them, but this year there is no such representation (there are multiple project projects).
・昨年も今年も高いところに登るための場所がある。
Last year and this year there are places to climb higher.
・昨年も今年もグローバル・コミュニティ・ミーティングが表現されている。
Global community meetings were represented both last year and this year.
・昨年よりも今年の方が、より先のことを見ている。
We are looking further ahead this year than we did last year.
・今年は家族のことが表現されている。昨年はその表現はない。
This year, the family is represented. Last year, there is no representation of this.
・昨年の私の活動の中心は、Noteを書くことであったが、今年はより先を考えることになっている。
Last year, the focus of my activities was writing the Note, but this year I am thinking further ahead.
・毎年、この時期は先を見るための時期になっているのかもしれない。また、昨年よりも今年の方が自分の落ち着きを感じる(年齢のためだろうか)。
Perhaps this is the time of year every year to look ahead. I also feel myself more settled this year than last (perhaps due to age?).
出来事のプレイ Playing Emergence
ここではモデルに関して、3つほど今後起きる出来事を想定し、それに対して想定される自分の反応から適応の行動指針を探る。
In this section, three or so future events are envisaged with regard to the model, and the possible personal reactions to these events are used to explore the behavioural guidelines for adaptation.
【出来事1:学生たちの夏休みの進捗があまりないことがわかる】
<もたらされる影響>
当初の到達目標を変更する必要が生まれる。
<自分が取りそうな判断>
できていなかったことをしかるのではなく、状況を整理させ、一緒に計画を再度立て直す。
<その判断は正しいか?なぜ正しいのか?>
正しい。感情をぶつけても良くはならない。冷静さを一番にみるべきだ。
Event 1: Students show little progress during the summer holidays
<Impact>
It creates the need to change the original attainment objectives.
<Decision>
Instead of chastising them for not having done it, let them sort out the situation and re-establish the plan together.
<Is the decision correct? Why?>
Correct. Emotional outbursts will not make it better. Calmness should be seen as the first priority.
【出来事2:長男の学校復帰がうまくいかない】
<もたらされる影響>
もう一度、長期の休みとなる。
<自分が取りそうな判断>
長男が気を落として自責の気持ちを強めないように最大限の配慮をする。
高校の先生方とよく話し合う。
<その判断は正しいか?なぜ正しいのか?>
正しい。本人も含め、全員が焦らないことが最重要である。
Event 2: Eldest son's return to school not going well
<Impact>
Once again, it will be a long holiday.
<Decision>
Take utmost care not to discourage the eldest son and increase his feelings of self-doubt.
Discuss this with the teachers at the high school.
<Is the decision correct? Why?>
Correct. It is of paramount importance that everyone, including the individual, is not rushed.
【出来事3:新しい国際的なプロジェクトに誘われる】
<もたらされる影響>
大きく私の時間とエネルギーが奪われる。
<自分が取りそうな判断>
まず、メンバーに加わる。
<その判断は正しいか?なぜ正しいのか?>
正しくない。メンバーに入る前に、いろいろと情報を得る。自分の仕事の優先順位を整理した上で、ゆっくり判断し受けるかどうかを決めるべきである。
Event 3: Invited to participate in new international projects
<Impact>
It largely takes up my time and energy.
<Decision>
First, join the members.
<Is the decision correct? Why?>
Not correct. Get a lot of information before joining a member. After sorting out the priorities of your work, you should take your time to judge and decide whether to accept.
<SGP>
・慌てず、状況を確認し、自分の中の優先順位に重ね合わせよ。
Don't panic, check the situation and superimpose it on your own priorities.
気づきと今後のステップ Insights and next steps
・今までの記録の中で、先月と特に私のマインドの点で、変わらない点が非常に多いことに驚いた。私は精神的には充実かつ安定している。
In the records so far, I have been surprised to find that very many things have remained the same, especially in terms of my mindset, as they were last month. I am mentally full and stable.
・良い状態であることは、何か大きな落とし穴に気づいていない可能性もある。やらなければいけないことは多いことは気づいていたが、表現したいという気持ちになれなかった。このことに、私は少し注意しておく必要があるかもしれない。
Being in a good state of mind could mean that they were unaware of any major pitfalls. I was aware that there was a lot that needed to be done, but I did not feel the urge to express it. I may need to pay some attention to this.
・今から、モデルが示しているように、私のこれまでと、私のこれからのことを考え直してみたい。
Now I want to reconsider what I have been and what I will be, as the model shows.