
【茶道1】第3回:茶道具と基本作法
※English podcast here and article below
はじめに
茶道では、数多くの専用道具が用いられます。これらは「茶道具(ちゃどうぐ)」と総称され、道具それぞれに機能美と精神性が宿っているのが特徴です。点前(てまえ)を進める際、亭主(ていしゅ)や客が道具にどう触れ、どう扱うかという所作自体にも深い意味が込められています。本記事では、代表的な茶道具の名称・用途や、薄茶(うすちゃ)・濃茶(こいちゃ)といった基本的な点前の流れをご紹介します。
1. 茶道具の種類と用途
1.1 茶碗(ちゃわん)
• 用途
抹茶を点て、直接口をつけて飲む器。
• 特徴
形状・意匠は多様で、季節(夏は口が広い浅め、冬は口が狭い深め)や点前(薄茶用・濃茶用)に応じて使い分けます。萩焼、楽焼、唐物(からもの)など、素材や釉薬の風合いを楽しむのが魅力です。
1.2 茶筅(ちゃせん)
• 用途
抹茶を湯と混ぜ、泡立てるための竹製の道具。
• 特徴
一本の竹から細かく穂先を割き出して作る職人技の結晶。流派によって煤竹(すすたけ)、白竹、紫竹など好みが分かれ、薄茶の泡立ち具合も異なります。
1.3 茶杓(ちゃしゃく)
• 用途
茶器から抹茶をすくい取り、茶碗に移すための杓。
• 特徴
多くは竹製で、中ほどに節があるものが一般的。流派や亭主の好みにより形や銘(名称)を付けることもあり、茶会で「拝見(はいけん)」の対象となることもあります。
1.4 棗(なつめ)・茶入(ちゃいれ)
• 用途
抹茶を収納する容器。薄茶用を「棗(漆塗りの木製)」、濃茶用を「茶入(陶器・磁器など)」と呼ぶのが一般的です。
• 特徴
茶入は仕服(しふく)と呼ばれる袋を被せて保護し、拝見の際に取り出して品定めするのが作法です。
1.5 風炉(ふろ)と炉(ろ)
• 用途
お湯を沸かすための加熱装置。
• 特徴
• 風炉:夏季(5〜10月)に畳の上に据え置き、炭や電熱で釜を沸かす。涼やかな趣を演出。
• 炉:冬季(11〜4月)には床を切ってつくられた炉壇を使い、畳を開いて炭を起こす。
この切り替えを「炉開き」と呼び、季節の節目の行事となっています。
1.6 釜(かま)
• 用途
鉄製の鍋で湯を沸かす。
• 特徴
風炉用と炉用で形状が異なり、五徳(ごとく)や風炉の種類に合わせて掛け方を変えます。煮立つ湯音を「松風(まつかぜ)」と呼び、その音色も茶会の趣の一部となります。
1.7 柄杓(ひしゃく)
• 用途
湯や水を汲み出すための長柄の杓。
• 特徴
風炉用は柄がやや短め、炉用は長めなど季節や道具組によって使い分けます。柄杓を柄置(えおき)に掛けて一時置きするなど、点前中の動きにも決まりがあります。
1.8 蓋置(ふたおき)
• 用途
釜の蓋や柄杓を一時的に置く小道具。
• 特徴
陶器・金属・竹製など多彩で、季節や亭主の趣向に合わせて形や材質を変えることが多い。拝見の対象になることもあります。
1.9 建水(けんすい)
• 用途
茶碗をすすいだ湯・水や茶巾の絞り水など、不要な水を捨てる容器。
• 特徴
陶器・金属・漆器など素材もさまざまで、点前座の左手前に置いて使用します。
1.10 水指(みずさし)
• 用途
釜に足すための清水を入れておく容器。
• 特徴
季節や趣向により陶磁器、漆器、ガラスなど多様なデザインがあり、「命の水」として茶の湯の生命線を担う重要な道具です。
1.11 袱紗(ふくさ)
• 用途
茶杓や棗・茶入などを清める時に使う絹の布。
• 特徴
流派や性別によって色が定められている(例:裏千家は男性=紫、女性=赤など)。点前中の「袱紗捌き(ふくささばき)」が基本所作として重んじられます。
1.12 扇子(せんす)
• 用途
茶室での挨拶や礼をする際、畳の上に置いて結界代わりに用いる小型の扇子。
• 特徴
実際に扇ぐためのものではなく、あくまで儀礼的な道具です。
2. 点前の基本:薄茶と濃茶
茶道では大きく「薄茶(うすちゃ)」と「濃茶(こいちゃ)」の2種類の点前があります(Japanese tea ceremony - Wikipedia)。
2.1 薄茶(うすちゃ)
• 味と特徴
抹茶をやや少なめにし、お湯を多めに注いで泡立てる軽いお茶。
• 点て方の例
1. 棗や茶入から茶杓で抹茶を茶碗に入れる(茶杓1~2杯)。
2. 釜から汲んだ湯を茶碗に注ぎ、茶筅で素早く泡立てる。
3. カプチーノのようにきめ細かな泡を立てるか、泡を控えめにするかは流派の個性が出る。
4. 一碗を一人で飲み切り、次の客へと返す。
• 意味合い
カジュアルな茶会では薄茶のみを振る舞うことが多く、点前の所作も濃茶に比べると比較的簡略化されます。
2.2 濃茶(こいちゃ)
• 味と特徴
抹茶を多めに使い、少量の湯で練り上げるとろりとした粘度の高いお茶。
• 点て方の例
1. 茶杓3杯以上の抹茶を茶碗に入れる。
2. ごく少量の湯を加え、茶筅でゆっくり丁寧に練っていく。泡は立てず、滑らかに溶かし込むイメージ。
3. 濃厚な抹茶液が完成したら、一碗を複数の客が回し飲みする。
• 意味合い
茶事(正式な茶会)では懐石料理の後に濃茶が供されるのがクライマックス。全員で回し飲む作法は「一座建立(いちざこんりゅう)」、すなわちその場に居合わせた人々の心を一つにする象徴的な行為とされています。
3. 作法に込められた意味
3.1 お辞儀(礼)の基本
客や亭主が茶室へ出入りするとき、菓子・茶を受け取るときなど、随所で行うお辞儀には「相手への敬意を表す」という大切な意味があります。流派によって角度や手のつき方に違いはあるものの、互いを思いやる姿勢が大前提です。
3.2 道具を両手で扱う
茶碗や棗、茶杓などすべての道具を両手で扱うことが原則とされます。これは片手で乱暴に扱うのではなく「道具に敬意を払う」ための姿勢であり、茶道特有の細やかな所作と結びついています。
3.3 袱紗捌き(ふくささばき)
亭主が茶杓や茶器の縁を清める「袱紗捌き」は、表面上は道具を拭う動作ですが、内面では「客に安心して飲んでもらうために汚れを払う」「自分の心を整える」という象徴的な役割を果たします。ゆったりと静かに行われるこの動作は、茶道の精神性を具現するものです。
4. まとめ
茶道の点前は、一連の所作と道具の扱いを通じて「主人(亭主)から客へのもてなし」が粛々と表現される舞台です。茶碗や茶筅といった道具それぞれに長い歴史や職人技が凝縮され、扱うときの所作には和敬清寂(わけいせいじゃく)の精神が反映されています。道具をひとつひとつ理解しながら基本作法を身につけることで、茶の湯の世界をより深く楽しめるでしょう。
次回は、茶室という空間や露地の構造、そこに込められた意味など、茶道の「舞台設計」の奥深い美学について詳しく見ていきます。ぜひそちらもご覧ください。
参照元
• Japanese tea ceremony - Wikipedia
• Schools of Japanese tea - Wikipedia
• 茶道具の名前と名称一覧|多文化多言語研究会
• Japanese Tea Ceremony Guide Part 2 | Sugimoto Tea Company
Here is the English translation of your text:
Introduction
In the tea ceremony, numerous specialized utensils are used. These are collectively referred to as chadōgu (tea utensils), and each carries a unique sense of functional beauty and spiritual significance. The way the host (teishu) and guests handle and interact with these utensils is deeply meaningful in itself.
This article introduces the names and uses of key tea utensils, along with an overview of the basic procedures for preparing thin tea (usucha) and thick tea (koicha).
1. Types and Uses of Tea Utensils
1.1 Chawan (Tea Bowl)
• Use: A vessel used to prepare and drink matcha.
• Characteristics: Tea bowls come in various shapes and designs. They are selected based on season (wide and shallow in summer, deep and narrow in winter) and type of tea (different bowls for usucha and koicha). Famous styles include Hagi ware, Raku ware, and Karamono (imported Chinese bowls), with their unique textures and glazes adding to the aesthetic experience.
1.2 Chasen (Tea Whisk)
• Use: A bamboo whisk used to mix matcha with hot water and create froth.
• Characteristics: Crafted from a single piece of bamboo, meticulously split into fine bristles. Preferences for susudake (aged soot bamboo), white bamboo, or purple bamboo vary by tea school, affecting the foam quality in usucha.
1.3 Chashaku (Tea Scoop)
• Use: A scoop used to transfer matcha from the container to the tea bowl.
• Characteristics: Typically made of bamboo, with a characteristic knot in the middle. Some tea schools and hosts name their chashaku, and they are often presented for appreciation (haiken) during tea gatherings.
1.4 Natsume & Cha-ire (Tea Containers)
• Use: Containers for storing matcha.
• Characteristics:
• Natsume: A lacquered wooden container used for usucha.
• Cha-ire: A ceramic or porcelain container used for koicha, often covered with a decorative silk pouch (shifuku), which is removed and appreciated during formal tea gatherings.
1.5 Furo & Ro (Brazier and Hearth)
• Use: Devices for heating water.
• Characteristics:
• Furo (Portable Brazier): Used in summer (May–October), placed on the tatami mat, and heated with charcoal or electricity to create a cooling effect.
• Ro (Sunken Hearth): Used in winter (November–April), built into the tatami floor, allowing the host to sit closer to the heat source. The transition to ro is called “robiraki”, marking an important seasonal change.
1.6 Kama (Iron Kettle)
• Use: A cast iron kettle for boiling water.
• Characteristics: Kettles differ in shape depending on whether they are used with furo or ro. The gentle sound of boiling water is referred to as “matsukaze” (wind in the pines) and adds to the tea ceremony’s ambiance.
1.7 Hishaku (Ladle)
• Use: A long-handled ladle for scooping water.
• Characteristics: The length of the handle varies depending on the season—shorter for furo and longer for ro. There are also set rules for placing it on the ladle rest (e-oki) during the tea procedure.
1.8 Futa-oki (Lid Rest)
• Use: A small stand for temporarily placing the kettle lid or ladle.
• Characteristics: Made of ceramic, metal, or bamboo, its shape and material often change based on season or host’s aesthetic preference. It may also be presented for appreciation (haiken).
1.9 Kensui (Waste Water Container)
• Use: A container for discarding used water from rinsing the tea bowl.
• Characteristics: Made from ceramic, metal, or lacquerware, it is placed at the host’s lower-left side during the tea procedure.
1.10 Mizusashi (Fresh Water Container)
• Use: Holds fresh water for refilling the kettle.
• Characteristics: Can be made of ceramic, lacquer, or glass, often reflecting seasonal aesthetics. Considered one of the most important utensils, as it holds the “life-giving water” of the tea ceremony.
1.11 Fukusa (Silk Cloth)
• Use: Used to purify tea scoops and tea containers during the tea procedure.
• Characteristics: The color varies by tea school and gender (e.g., in Urasenke, men use purple and women use red). The “fukusa-sabaki” (handling of the fukusa) is an essential part of tea etiquette.
1.12 Sensu (Folding Fan)
• Use: A small folding fan used as a symbolic boundary during greetings and formal exchanges.
• Characteristics: Unlike ordinary fans, it is not used for fanning oneself but as a ritual object.
2. Basic Procedures: Usucha and Koicha
In tea ceremonies, there are two main types of tea: usucha (thin tea) and koicha (thick tea).
2.1 Usucha (Thin Tea)
• Flavor & Characteristics: A lighter tea with less matcha and more water, creating a frothy texture.
• Preparation Steps:
1. Matcha is scooped from the natsume or cha-ire into the tea bowl (1–2 scoops).
2. Hot water is added from the kama.
3. The matcha is whisked with a chasen, either producing a fine frothy layer (Urasenke style) or a minimal froth (Omotesenke and Mushakōjisenke styles).
4. Each guest receives their own bowl.
• Significance: In casual tea gatherings, usucha is often served alone, with simpler procedures compared to koicha.
2.2 Koicha (Thick Tea)
• Flavor & Characteristics: A rich, thick tea made by using a larger amount of matcha and a small amount of water, resulting in a smooth, syrup-like consistency.
• Preparation Steps:
1. At least three scoops of matcha are placed in the bowl.
2. A small amount of hot water is added.
3. The matcha is gently kneaded with a chasen, creating a velvety texture without foam.
4. The tea is shared among multiple guests, each taking turns to drink from the same bowl.
• Significance: Served during formal tea gatherings (chaji), following a kaiseki meal. The shared drinking process symbolizes “ichiza konryū” (uniting the hearts of all present).
3. The Meaning Behind Tea Etiquette
3.1 The Importance of Bowing (Rei)
Bowing is performed when entering or leaving the tea room, receiving sweets, or drinking tea, as a gesture of respect and gratitude. Each tea school has specific angles and hand positions, but all emphasize mutual consideration.
3.2 Handling Utensils with Both Hands
All tea utensils, from chawan to chashaku, are handled with both hands, signifying respect and mindfulness.
3.3 Fukusa-Sabaki (Handling the Silk Cloth)
The process of purifying the tea scoop and tea container with the fukusa is not just for cleanliness but also serves to calm the host’s mind and reassure the guests.
4. Conclusion
The tea procedure is a carefully choreographed act of hospitality, where each movement and utensil reflects the spirit of wa-kei-sei-jaku (harmony, respect, purity, and tranquility). By learning these utensils and basic etiquette, one can deepen their appreciation for the art of tea.
In the next article, we will explore the architecture of the tea room and garden, uncovering the aesthetic philosophy behind the tea ceremony’s setting.