Jリーグ広報への提言。
現状
・公式戦が始まっているのにニュース(スポーツコーナー)でやらない
・野球のオープン戦でもセパ共に報道される
・大谷さんはある程度仕方ないが、個人的な話題にさえ持っていかれる
A代表はもちろん、なでしこのパリ五輪、なでしこユースの準優勝、J2以下の公式戦の話題は地上波ゼロ
地上波の影響は減少しているが、今でもやはり地上波で取り上げてもらってなんぼのところがある。皆がYouTube、DAZN鑑賞だけで渋谷には繰り出さない。
課題解決へ
①サッカーファミリー(公式スポンサー)にも最大限ニュースリリースあるいは、それぞれが持っているメディア(SNS含む)でで発信すること
②Jクラブはそれぞれの地域のTVメディアに露出する工夫、パブリシティのネタを提供すること
③TVに番組を保持する力技もあり
④サッカータレント(お笑いや俳優ミュージシャン、ユーチューバー含む)に最大限発信してもらう→(広島で言えば、有吉も奥田民生も吉川晃司も「広島」を必ず口にする、郷土愛の醸成はシティプロモーション≒Jリーグプロモーションをデザインする)
目指すゴール
①J1ならすべてのゲームを野球のようにダイジェストで、主なゲームは詳しく解説
②今日のゴール、は毎回放映させる
③地域、ローカルテレビには最低限報道してもらう
嘆き
公式戦が始まっているのに、その結果・順位さえ報道しないTV局。
J1全試合の結果+主な試合のダイジェスト+その日のゴール集が、基本フォーマット。
それを根付かせてほしい。サッカーファン・サポーターからみると、J2・J3の話題も挿入してほしいくらい。
キリンをはじめナショナルクライアントを抱えるJリーグがJFAがメディアに圧力をかけることも考える。そういう働きかけをしているのか疑問に思う。
そういう広報活動を「やっているけどできていない」結果ならば、その担当者、担当部署は能力が無い、無能だし、責任者はスキルが無い。
組織として一丸となってメディア露出は取り組むべき最優先事項で、代表戦でさえ一般層(ライトファン獲得)が観ないようになると、他のマイナー競技と同等になってしまう。
地域に根差したスポーツとして発展するためにも「キー局での露出」→各ローカル局(Jチームが在籍している県)での露出促す活動が必要(PR,広報、広義のマーケティング)(広島だと地元老舗TV・RD局出身の人がサンフレの社長になっているのでやってるとは思うが・・今は他地域に住んでいるので確認できない)
Jリーグの価値を高めるブランディング、プロモーションが必要で(金を注げばいいというものではなく、ファンづくり視点で)差を生み出す発想が必要。
何をすれば良いのか?(繰り返し含む)
①各メディアにトップセールス
②OBをメディアに露出
③ブランディングのためにCSR、ESG活動を積極的にやる
④A代表はもちろん、ユース、女子(撫子)代表の試合や大会もきちっと報道してもらう働きかけをする
⑤記者に対する「プラチナカード」作戦。(ここは具体案はヒミツ)
Recommendations for J League public relations.
Current situation: Even though the official game has started, it is not covered in the news (sports section). Even the baseball open game is covered along with the Sepa game. Mr. Otani can't help it to some extent, but even personal topics are brought up.
The influence of terrestrial broadcasting is decreasing, but the influence of terrestrial broadcasting is decreasing, but it is still difficult to get coverage on terrestrial broadcasting. be. Everyone just watches YouTube and DAZN and doesn't go out to Shibuya.
To solve the problem: ① The soccer family (official sponsors) should also communicate as much as possible through news releases or their own media (including SNS). ② J clubs should make efforts to be exposed on TV media in their respective regions and use publicity material. ③ There is also a skill to keep the program on TV ④ Get soccer talents (including comedians, actors, musicians, and YouTubers) to spread the word as much as possible → (In Hiroshima, Ariyoshi, Tamio Okuda, and Koji Yoshikawa are also " Hiroshima” is the key to fostering love for the local area through City Promotion≒Designing J.League promotions)
Goals to aim for: ① In J1, every game will be digested like baseball, with detailed explanations for the main games ② Today's goal will be broadcast every time ③ At the very least, regional and local TV will cover it.
The TV station doesn't even report the results or rankings even though the official match has started. The basic format is the results of all J1 games + a digest of the main games + a collection of goals from that day. I want that to take root. From a soccer fan/supporter's point of view, I would like to see J2 and J3 topics included. The JFA, which has national clients such as Kirin, is considering putting pressure on the media. I wonder if they are doing that kind of work. If the result is that such public relations activities are being carried out but not completed, the person or department in charge is incompetent or incompetent, and the person in charge lacks skills. Media exposure is the top priority for all organizations to work on, and if even the national team games are not watched by the general public (i.e., casual fans), they will become equal to other minor sports.
In order to develop as a sport that is rooted in the region, it is necessary to have "exposure on key stations" → activities to promote exposure on each local station (prefecture where J Team is registered) (PR, public relations, marketing in a broad sense) (Hiroshima (I think that's because the president of Sanfre is a person who used to work at a long-established local TV/RD station, but I can't confirm as I currently live in another area) Branding and promotion that will increase the value of the J.League. We need an idea that creates a difference (not just by pouring money into it, but from the perspective of creating fans).
What should I do? (Including repeats) ① Top sales to various media ② Exposure of alumni to the media ③ Actively engage in CSR and ESG activities for branding ④ Thoroughly cover matches and tournaments of not only the A national team, but also the youth and women's (Nadeshiko) national teams. ⑤ "Platinum Card" strategy for journalists who change jobs. (The specific plan is the secret here)