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読書記録③『そして誰もいなくなった』アガサ・クリスティ

『そして誰もいなくなった』 アガサ・クリスティー(青木久惠訳)

──ヴェラは亡くなったアンソニー・マーストン青年の、紫色に引きつった顔を思い出して、身ぶるいした。
マントルピースの前を通ったヴェラは額に入った、滑稽な童謡を見あげた。

小さな兵隊さんが十人、ご飯を食べにいったら
一人がのどをつまらせて、残りは九人

ヴェラは考えた。
"まるで、今夜起きたことみたいじゃないの──おお、こわ......"
アンソニー・マーストンは、どうして自殺したのだろう。
ヴェラは、死にたいとは思わなかった。
死にたいと思うなんて、想像もできない......。
死は──ほかの人の身に起きることだ......。

──「第5章」より 一部抜粋

"ミステリの女王"として名高いアガサ・クリスティー。その作品群の中でも特に高い評価を得ているのが、この『そして誰もいなくなった』という作品です。
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とある人物が、「兵隊島」という孤島を買取ったという記事が人々の間で話題となっていた1939年の英国。そんな中、たがいに面識のない、職業も年齢もさまざまな10人の男女がその孤島に招待され、集まっていた。しかし、招待主の「U.N.オーエン」という人物は島にはいない。違和感を感じながらも迎えた夕食の席上で、なんと招待者10人それぞれの過去の犯罪を暴き立てる謎の声が響いたのである!......そして、客室に飾られていた古い童謡の通りに次々と殺人事件が起こっていく──。
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自分にとっては2冊目のアガサ・クリスティー作品。ついこの間『オリエント急行殺人事件』を読み、アガサ・クリスティーのミステリ世界にすっかり魅了されてしまいました。さすが"ミステリの女王"、本格ミステリのストーリーとトリックには脱帽せざるを得ません。
トリックも然る事乍ら、各登場人物や人間関係が変化していく様を描き出すのが上手い!改めて読み返すと、誰が誰を信用して、疑い、自身の犯人予想が(その者の死によって)裏切られ、また疑心暗鬼になっていくその動きがよくわかります。各登場人物の心理描写も見事。登場人物それぞれにストーリーがあり、命が宿っている。物語の人物として誰しもが(素晴らしい人間か、という意味ではなく、ストーリーを構成する人物として)魅力的なんです。
尾を引く余韻もまた、アガサ・クリスティーのもつ力でしょう。
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解説で赤川次郎氏は、本作品について端的に次の3点を挙げています。「一晩で一気に読み切れる長さ」つまり「過不足のない、必要にして十分な描写」の巧みさ。そして読者を退屈させることのない「サスペンスに満ちた展開」。最後に「人が次々に死んで行くのに、少しも残酷さや陰惨な印象を与えないこと」。そのエンターテインメント性はきっとこのような点にあるのでしょう。
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Agatha Christie is renowned as the "Queen of Mystery." Among her works, "And Then There Were None" is one of the most highly acclaimed.

In England in 1939, an article about someone purchasing an isolated island called "Soldier's Island" became the talk of the town. Ten men and women from various backgrounds, who had never met each other before, were invited to this island. However, the person who extended the invitation, "U.N. Owen," was not present on the island. At dinner, amidst an atmosphere of unease, a mysterious voice suddenly revealed each guest's past crimes. Consequently, murders began occurring, each following an old nursery rhyme displayed in the guest rooms.

This is the second Agatha Christie book I've read. I recently finished "Murder on the Orient Express" and was completely captivated by Christie's world. Rightly known as the "Queen of Mystery," her mystery plots and clever twists are truly remarkable. Not only are the plots engaging, but the evolution of the characters and their relationships throughout the story is masterfully portrayed. Upon a second reading, it becomes clear who trusts whom, who is suspicious, who is betrayed (by death), and who falls under suspicion again. The psychological depth of each character is excellently depicted. Every character has their own story and life. They all contribute significantly to the narrative, making them compelling not as admirable individuals, but as integral parts of the story.

The lingering impact left at the story's end is another testament to Christie's prowess.

In his commentary, Mr. Jiro Akagawa highlights three key aspects of this work: it can be read in one night, in other words,"necessary and sufficient without excess or deficiency," and it maintains a "suspenseful development" that keeps the reader engaged. Finally, although the characters die one after another, it does not seem overly brutal or gruesome. These three points enhance its entertainment value.


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