中・高 Week 12-2: What do you like to do in your free time? 余暇に何をしますか?(後)
今回は、「余暇に何をしますか?」をトピックとした展開例を紹介しています。前編の前回は、シンプルな内容での展開を紹介しましたが、今回は、もう少し踏み込んだ内容での展開を紹介します。
【展開例】 太字部分の質問は、ペアでお互いに質問させます。
Now, when you were ten, what did you like to do in your free time?
- When you were ten years old, what did you like to do in your free time?
T: S3, when you were ten years old, what did you like to do in your free time?
S3: When I was ten years old? Hmm, ah, I liked reading comic books.
T: What comic book did you like?
S3: My father has a lot of Osamu Tezuka’s books such as Black Jack, Buddha, and Phoenix. I really liked reading them.
T: I love his comic books, too. I have a lot of them. When your partner was ten, what did he like to do in his free time?
S3: He liked to play with Legos.
T: Ah, children loves Legos. Do you know where they are from? They are from Denmark.
中高生は、部活動や課題に追われてあまり自由な時間を持てずにいるようですが、小学生のときは多くの自由時間を過ごしたはずです。小学校の時の自由時間の過ごし方について話すことは、生徒たちにとって楽しいことだと思います。この質問は生徒たちの様々な答えを引き出します。引き出した答えには、例に示したように追加のコメントや質問をするなど丁寧に対応したいものです。そうすることで、積極的にコミュニケーションしようとする態度を評価し、それを是とする雰囲気を醸成することが出来ます。
T: When you have a lot of free time, what do you like to do?
-- When you have a lot of free time, what do you like to do?
T: S2, when you have a lot of free time, what do you like to do?
S2: I like to go to theaters and see movies with my friends.
T: How often do you go to theaters?
S2: Hmm, once or twice a month.
T: When your partner has a lot of free time, what does she like to do?
S2: She likes to make sweets.
T: What kind of sweets does she like to make?
S2: She likes to make cookies.
前回触れたようにWhat do you like to do in your free time? という質問は、日本語で言えば、「趣味はなんですか?」に近い表現ですが、free time の長さによって、質問される側の答えも変わります。今回は、まとまった自由時間があるときに何をするかを聞いてみました。こちらのほうが、より「趣味」に近い答えを引き出すことができそうです。これもまた生徒にとっては楽しい話題でしょう。楽しい話題のときには、教師も楽しく対応したいものですね。この点、テレビのバラエティ番組の司会の技術には大いに学ぶものがあります。
When you and your family have free time, what do you like to do?
- When your family have free time, what do you like to do?
T: S3, when your family have free time, what do you like to do?
S3: We like to go camping.
T: You often go camping?
S3: No, not so often. Now, once or twice a year.
T: When your partner’s family have free time, what do they like to do?
S3: He says they visit hot springs.
T: I love visiting hot springs with my family, too. It’s so relaxing.
「家族」もまた、日常生活では頻繁に話題になることです。生徒たちも自分だけでなく自分の家族についても話せるようになっておくと良いでしょう。家族には様々な形態があり、家族を話題として扱うときは配慮をする必要がありますが、家族を話題にすることは避けては通れません。場合によっては、「嘘をいっても良い」と伝えるなどの工夫をすると良いでしょう。
今回のSmall Talkでは、生徒たちの積極的な反応を引き出すことを重視しました。引き出した答えが上手く英語にならないなど、コントロールがルーズになることもあり得ますが、それは問題ありません。逆に、英語としては不完全であっても、積極的に自らの答えを伝えようとする態度を評価すべきです。それが積み重なることによってしか、「積極的にコミュニケーションしようとする態度の醸成」は実現しません。時には戦略的にコントロールをルーズにする必要があります。
今回は「余暇に何をしますか?」をトピックに、様々な展開を紹介しました。生徒も私たちも「余暇の過ごし方」を積極的に語れるようでありたいものですね。