Private Railway Companies in the Kansai Area(関西の私鉄)
The other day, I read on the internet that the private railway companies in the Kansai area are now going to try a new thing. They are going to jointly develop a new automatic ticket gate. It is the 'touchless gate' which does not require the passengers to touch their tickets on the gate. The news has convinced me that they are always challenging. It also reminded me that the automatic ticket gate, which is now seen anywhere in Japan, was developed by one of them, Hankyu Railway. In other words, the company was the pioneer of the gate who installed it in one of their stations for the first time in Japan. It was when I was a college student that I used it for the first time in my life. I happened to go to the Umeda town in Osaka for pleasure with my friends. When I stood in front of the gate at the Umeda station, I did not know what to do with it and was a little embarrassed. But seeing what my friends did, I understood what to do at once. I inserted my ticket into the gate, and then, the gate opened automatically. It was a big surprise and a great invention for me. It has helped to significantly reduce the number of the ticket inspectors at stations.
Now, about 40 years later, they are trying to develop the new generation of the automatic ticket gate, the ‘touchless ticket gate’. It will be another great help for the passengers to save time. It will also help the disabled passengers to use the trains. It does not require them to insert into or pass over the gate. It also will motivate the disabled to use trains more. I hope to see it soon.
Just a few years after I saw the automatic ticket gate, I moved to the Tokyo area and used trains to commute to my office. And I expected to see and use the automatic ticket gates, as I had thought that Tokyo was ahead of anywhere else in every way. But I was wrong. No automatic ticket gates were available at any of the stations in Tokyo. Instead, the stations in the Tokyo area were full of the ticket inspectors. But time has changed. Now, the automatic gates are available at all the stations in the Tokyo area. And it is very hard to find a station without it. However, the railway companies in this area are not challenging as those in the Kansai area.
先日、インターネットで関西の私鉄が新しいことに挑戦するという記事を読みました。新しい自動改札機を共同開発するようです。乗客が改札機に切符をかざす必要がない「タッチレス改札」です。このニュースで、関西の私鉄のチャレンジ精神を改めて感じました。いまや日本中どこでも見かける自動改札機は、そのひとつです。これを導入したのが、関西の阪急電鉄でした。同社は、自動改札機のパイオニアで、初めて同社の駅に導入しました。これを生まれて初めて利用したのは大学生の時でした。たまたま友人たちと大阪の梅田に遊びに出かけた時でした。梅田駅の自動改札の前に立ったとき、どうしていいかわからず、少し戸惑いました。でも、友人たちのやり方を見て、すぐにどうすればいいのかわかりました。改札機に切符を挿入すると、自動的にゲートが開きました。これは、ボクとって大きな驚きであると同時に偉大な発明でもありました。そのおかげで、駅の改札員は大幅に減りました。
それから約40年後の今、関西の私鉄は、新世代の自動改札機「タッチレス改札機」を開発しようとしています。これができれば、時間短縮につながります。また、体の不自由な乗客にも役立つでしょう。改札機に挿入したり、かざす必要がなくなります。そして、障害者の人が電車をもっと利用する気になりそうです。すぐにでも実現して欲しいです。
自動改札機を見てから数年後、東京に引っ越し、通勤電車を使うようになりました。東京はあらゆる面でどこよりも進んでいると思っていたのですが、違いました。その当時、東京のどの駅にも自動改札機はなく、駅には改札員があふれていました。でも、時代は変わり、今では東京とその周辺のすべての駅に自動改札機があります。自動改札機がない駅を見つけるのは難しいくらいです。でも、首都圏の鉄道会社は、関西圏の鉄道会社ほどチャレンジ精神がありません。