October 9, 2022:Mayoral Election for My Town, Election Campaign (2), Messages from Campaign Car) (ボクの街の市長選挙、選挙活動開始(1)、選挙カーのメッセージ)
I have thought about the messages from the campaign cars. They are what I have often heard and consist of the candidate’s name and brief policies. The doctor camp vows to improve the medical services in the town while introducing his career as a doctor. On the other hand, the sitting mayor stresses what he has done during his service. But their messages do not shake me.
It reminded me of what Satoshi Umeda says in his book. According to him, messages for all targets do not appeal to anyone. They need words and phrases that please all. So, it must use the ones that are bland and not stimulating. Thus, they end up being vague and unimpressive.
It is seen in the messages from these campaign cars. They target all voters and only repeat the name and brief policies. They are just noises to me.
I hope the old-fashion election campaign system will end soon.
選挙カーから発せられる言葉のことを少し考えてみました。どの言葉も聞き慣れたものです。候補者の名前と簡略な政策説明です。医師側は、医師としての経歴と市の医療サービスの改善を訴えます。市長側は、今までの実績をアピールします。でもどの言葉も僕の心を揺さぶりません。
梅田悟司さんの本によれば、万人を対象にした言葉は訴求力が弱く、伝わらないのだそうです。万人を対象にするということは、全員が満足する言葉をちりばめなければなりません。その結果、曖昧で印象に残らない言葉になってしまいます。
選挙カーから発せられる言葉は、まさに万人受けする言葉です。候補者名と簡単な政策説明を繰り返だけで、騒音にしか聞こえません。
この旧態依然とした選挙のやり方は本当になんとかしてもらいたいものです。