![見出し画像](https://assets.st-note.com/production/uploads/images/76426660/rectangle_large_type_2_77ba635f202df71ac0437469c284cc12.jpg?width=1200)
春の嵐。
桜が舞う季節になりましたが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は舞い落ちる桜を見てなぜか感傷的になってしまいました。
さて、いよいよ新学期が始まって超バタバタな毎日を送っています。今学期が始まって地殻変動のような変化が起きているような気がしてきました。まず、とにかく授業もゼミも私のところの希望者が急激に増加しています。これまでも登録者数が多い授業は1つや2つはあったのですが、今回は全授業が多いので一体何が起きているのかよくわかりません。
まだ、授業は履修登録期間なので登録者数は最終確定ではありません。変更可能なので、私はどの授業でも冒頭に「5人以下になったら閉講できるので、遠慮なく変わってくださいね。」と伝えていますが、むしろ増えてしまっているので訳がわからないです。
授業だけでなく、ゼミも変更希望が多いです。授業は簡単に変更できますが、ゼミはそう簡単に変えることはできません。それでも私のゼミへの変更希望を出してくれるのはかなりの覚悟で応募してくれているのだと私は思い込んでいます。おかげで研究室が満杯で部屋に人が入りきれなくなってしまいました。
さらには、授業だけでなく業務の面でも依頼がひっ切りなしにやってきました。詳細は書けませんが、うちのゼミが学校法人全体に関わるような仕事をしてくれないかと打診されました。こうなってくるとゼミ活動の範疇を超えてしまっているような気がします。
こんな風に春の嵐のようにいろんなことが次々とやってくるので、なかなかこのnoteの更新ができなくなってしまっています。(言い訳ぶっこいてすみません。)ただ、学生や教職員のなぜ私の授業やゼミを頼ってくるかと聞いてみるとみなさんが口をそろえて言うのは、「先生のところの学生はみんなイキイキしているから。」だそうです。正直これはとてもうれしいことですが、こういう状況を作ってくれているのは学生のお陰なんだと改めて彼ら・彼女らに感謝の気持ちを伝えてなくなりました。(ありがとうね。)
これから大学教員になる人には、学生の成長する姿が自分へのご褒美だと思ってくれる人になってほしいと思います。まだまだ格闘は続きますが、何となく心地よい疲労感に浸っているうららかな春の午後でした。
(ゼルダのボスキャラとの格闘を逃げ続けている准教授でした。どこか祠ないかな~。)
A spring storm.
The cherry blossom season has come, how is everyone? I somehow became sentimental when I saw the falling cherry blossoms.
Well, the new school term has finally started, and I'm having a very hectic day. I feel like a tectonic shift is happening since this semester started. First of all, the number of applicants for my classes and seminars is increasing rapidly. There have been one or two classes with a large number of registered students, but this time there are many classes, so I don't know what is happening.
The class is still in the course registration period, so the number of registrants is not final. Since it can be changed, I always say "If there are less than 5 students, I can close the class, so please feel free to change." at the beginning of every class, but I don't understand it because it has increased.
There are many students who want to change not only classes but also seminars. Classes can be changed easily, but seminars can't be changed so easily. I still believe that they are quite determined to apply for my seminar if they want to change it. Thanks to that, the laboratory is full and there are no people in the room.
In addition, I received requests not only for my classes but also for my work. I can't write the details, but my seminar was approached to do a job related to the whole school corporation. I feel like it's beyond the scope of seminar activities.
As various things are coming one after another like a spring storm, it is difficult to update this note. (Sorry for making excuses.) But when I asked students and faculty members why they depended on my classes and seminars, they all said "All the students at your teacher's are lively.". To be honest, I am very happy about this, but I am grateful to the students for creating this situation. (Thank you.)
I want people who are going to be university teachers to think that the growth of students is a reward for them. There was a lot more fighting going on, but it was a balmy spring afternoon when I was feeling kind of tired.
(I was an associate professor who has been running away from fighting Zelda's boss character. Is there a shrine somewhere?)