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激務。

 夏のような暑い日が続きますが、みなさんはいかがお過ごしでしょうか。私はそろそろ半袖を着たいと思いながら周りの目を気にして長袖を着る毎日です。

 さて、先週から今週にかけて鬼のように忙しい毎日を過ごしています。今文部科学省やその外郭団体から事業公募が出ていて、その事業に応募するかどうか連日検討しています。中にはかなり大きな予算の事業もあるので、地方の弱小大学では手が出せないのですが、どれか1つでもなんとかしたいと奮闘しています。

 しかし、残念ながら大学事務局の方が及び腰なので困ります。私としては少しでも大学の財政の足しになるのではないかと思うのですが、事務局側は「これ以上仕事を増やさないで」の一点張りで聞く耳持たずなのです。恐らく私以外の教員は事務職経験がほとんどない人ばかりなので、教員側は事務の大変さがわかりません。一方、事務局側はマネジメントする立場にないので、大学を俯瞰して考える習慣が持っていないのです。私は事務局と経営者の両方を経験しているので申請書の作成から法人経営まですべて網羅しています。ただ、実際には私一人が頑張ったところで多勢に無勢で何の変化も生まれないのが現状です。それでもあきらめずにやり続けていこうと思います。

 そんな激務に追われている中で、大学教職員の雇止めが話題になっていました。詳しくはよくわからないですが、10年以上雇用すると正職員にしないといけないので、その前に契約を終了させてしまうとのことのようです。そのニュースのコメントで大学での有期雇用が増えると博士課程取得者が減ると書いてありました。本当にその因果関係があるかどうかは不明ですが、博士課程を取得しても将来が保証されるということはないということは確実に言えると思います。その一方で、別のコメントでは博士課程を取得しないと大学教員にはなれないとも書いてありました。私もこの意見に同感です。

 このように「博士課程を取るのも大変、就職も大変、就職してからも大変」と大変の連続ばかりで大学教員の一体何がいいのかと叫んでしまいたくなります。そんな大変な中でも続けられるのは学生の成長が私の心の支えになっているからです。彼ら・彼女らと一緒に泣き・笑いすることが私の源だと言っても過言ではないくらい、学生に夢中になっているのでしょう。だからといって私はあまり学生に直接的関わることはありません。むしろ環境整備に徹しています。例えるなら甲子園のグラウンドキーパーみたいな感じです。ひたすら学生がのびのびとプレイできるにはどんな状況がよいのか毎日毎日考えています。

 これから大学教員になる人には、大変なことにめげずに取り組める人になってほしいと思います。大変なことを続けているとやがて「大きく変わる」ことを信じて。


(グリーンジャンボを買うお金をねん出するのが大変な准教授でした。当たって人生を大きく変えるぞ。)







































Hard work.


The hot days like summer continue, how is everyone doing? I wear long sleeves every day, thinking that I want to wear short sleeves soon, while being careful about the eyes around me.

Well, I've been busy every day like a demon from last week to this week. the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology and its affiliated organizations are now soliciting applications for the project, and we are considering every day whether to apply for the project or not. There are some projects with a fairly large budget, so small universities in rural areas can't afford them, but they are struggling to do anything.

But unfortunately, the university office is more hesitant, so I'm in trouble. I think it will help the university's finances even a little bit, but the secretariat insists on "no more work" and doesn't listen. Most of the teachers other than me have almost no experience in office work, so they don't know how hard it is. On the other hand, the secretariat is not in a position to manage, so they don't have a habit of looking at universities from a bird's-eye view. As I have experience in both the secretariat and management, I cover everything from application preparation to corporate management. However, the reality is that when I work hard alone, I am outnumbered and no change is made. Even so, I will keep doing it without giving up.

In the midst of such intense work, the termination of employment of university faculty members became a topic of conversation. I'm not sure about the details, but it seems that the contract will be terminated before the employee is hired for more than 10 years because he has to become a regular employee. In the comment of the news, it was written that if fixed-term employment increases at universities, the number of doctoral graduates will decrease. I'm not sure if there's really a causal relationship, but I think it can be said with certainty that a doctoral degree doesn't guarantee a future. On the other hand, another comment said that you can't become a university teacher without a doctoral degree. I agree with this opinion.

It is tempting to shout out what is good about university teachers when they keep saying, "It's hard to get a doctorate, it's hard to get a job, it's hard after you get a job.". The reason I can continue even in such a difficult situation is because my students' growth supports my heart. It's not an exaggeration to say that crying and laughing with them is my source of infatuation with students. That doesn't mean I have anything to do with students directly. Rather, we focus on environmental improvement. It is like a groundskeeper of Koshien. Every day I think about what kind of situation is good for students to be able to play freely.

I want people who are going to be university teachers to be able to work on hard things without losing their minds. Believing that if you keep doing hard things, things will change a lot.

(I was an associate professor who had a hard time finding the money to buy a green jumbo. I'll make a big difference in my life.)







 

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