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振り返り力。

 各地で大雨になっていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は相変わらず歯が痛むので家でおとなしくしています。

 さて、前期授業もいよいよ終盤に差し掛かり、学びの成果を発表するプレゼンテーションが続いています。私の授業では基本チームでのプレゼンなのですが、ここへきて脱落者が出てくるので、その対応策の相談が絶えません。事前に準備をしてほしいと頼んでいたにも関わらず全く準備していなかったり、プレゼン発表直前になると連絡が取れなくなったり、最悪なのはプレゼン当日連絡もなく休む学生もいます。

 しかし、あくまでもチームなのでメンバーが欠けたからと言ってプレゼンがなくなるということはありません。メンバーが脱落した場合は、必ず残ったメンバーでの代替案を提案するように伝えています。

 私は授業内外で起きた色々なアクシデントに関しても学生たちの学びに変換するようしています。なぜなら今の世の中想定外があまり多すぎて、その想定外に柔軟に対応できるしなやかな姿勢が求められていると感じているからです。この時に教員に求められるのは、なぜそのような事象が発生したのかを学生の目線で振り返りをしていく力だと私は考えます。

 ちなみに授業でよくワークショップをするのですが、大半のワークショップは小学生でもできるような簡単な内容です。なので、単純にそのワークショップをしただけでは大学生にとっては物足りないものなってしまいます。そこでも重要になってくるのが「振り返り力」です。
 
 例えば今回のプレゼン直前にメンバーが脱落したことをケースで考えると、まず脱落した背景を一緒に探ります。「体調が悪いのか?」「何かトラブルを抱えているのか?」「そもそもやる気がなかったのか?」等です。本人に聞けばすぐにわかる話ですが、本人がいないので残ったメンバーで推測するしかありません。しかし、テーマを設定するとそのテーマに付随する情報がどんどん集まってくるのです。「そういえば、最近他の授業も休みがちだった。」「いつも一人で教室にいるのを何度か見かけた。」といった情報が次々と出されるのです。結局、結論は出ませんがメンバーの共通認識は醸成されます。そして一旦共通認識が醸成されると次のステップを進むことができます。「じゃあ、残ったメンバーでどんなプレゼンをしよう。」といった感じで話し合いの内容がギアチェンジする瞬間がくるのです。そして、具体的な対応策が練りだされていくのです。

 私はこれからの社会では現状を瞬時に判断して、その状況に最適な対応するためにすぐに行動に移せる人が重要な役割を果たすと考えています。それができるようになるのは日々のトレーニングが必要であり、それを毎日やり続けると体が勝手に動くようになるのだと思います。(悟空の「身勝手の極意」ですね。)

 大学での学びは高校までに学びと違って、なぜこのような現象が生じたかを考える時間が格段に多いところだと私は考えています。しかし、教員が単純に「考えろ!」と号令をかけるだけでは学生は学ぶことができません。その時の学生の状態を観察して、適切なタイミングでヒントを出しつつも最後は自分ごととして捉え、自分の腹の中に落とし込んでいく機会をいかにたくさんつくることが今の大学教員に求められているのではないでしょうか。

 これから大学教員になる人には、「振り返り力」を磨いてほしいと思います。そして、学生が意識せずに勝手に行動に移しているような促しができるような人が大学教員が増えることを願います。


(宝くじが当たらなかったことは全く振り返らない准教授でした。次は絶対当たるはずだー‼)



































 

 



The ability to look back.

 

It's raining heavily in various places. How is everyone doing? I still have a toothache so I am staying at home.

The first semester is almost over, and presentations to present the results of the lessons are continuing. In my class, the presentation is made by the basic team, but there are some people who fail this class, so we are constantly talking about how to deal with them. Some students ask me to prepare in advance, but some student don't prepare at all, or some student can't get in touch with them right before the presentation, or worst of all, some student don't get in touch with them on the day of the presentation.

But it's just a team, so it doesn't mean that the presentation will disappear just because there are no members. If a member drops out, we always ask the remaining members to suggest an alternative.

I try to translate the various accidents that have occurred in and out of class into lessons for students. This is because there are too many unexpected things in the world today, and I feel that a flexible attitude that can respond flexibly to such unexpected things is required. I believe that what is required of teachers at this time is the ability to look back from the students' perspective on why such an event occurred.

By the way, I often have workshops in class, but most of the workshops are simple contents that even elementary school students can do. So, simply doing that workshop is not enough for university students. The ability to look back is also important.

For example, if we consider a case where a member dropped out just before the presentation, we will first explore the background of the dropout together. "Is he sick?", "is he in trouble?", "You didn't want to do it in the first place?", etc. If you ask the person himself, you will know right away, but since he is not there, they can only guess with the remaining members. But when they set a theme, they get more and more information that goes with that theme. Information such as "Come to think of it, he has often been absent from other classes lately." and "I saw him several times in the classroom, always alone." is issued one after another. In the end, no conclusion is reached, but a common understanding among members is fostered. Once a common understanding has been developed, the next step can be taken. There comes a moment when the discussion shifts gears like, "Then, what kind of presentation should the remaining members give?". Then, concrete countermeasures are devised.

I believe that in the society of the future, people who can immediately judge the current situation and immediately take action to respond to it optimally will play an important role. It takes daily training to be able to do that, and if you continue to do that every day, your body will move on its own. (It's "The secret of selfishness" by Goku.)

I think that learning in university, unlike learning before high school, gives you a lot more time to think about why this happened. However, students cannot learn if teachers simply say "Think!". How many opportunities are required of university teachers today to observe the conditions of students at that time and give them a hint at an appropriate time, but at the end take it as their own and put it into their own minds?

I would like prospective university teachers to improve their ability to look back. I also hope that more university teachers will be able to encourage students to take action without being aware of it.

(I never looked back on not winning the lottery. I'M SURE I'LL GET IT NEXT TIME!!)

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