定期試験。(2022年度前期)
厳しい暑さが続く一方、大雨が降っているところもあるようですが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は積みあがった本を目の前にして読む気がおきない自分と向き合っています。
いよいよ試験期間に入りました。私の担当する試験は4つだけなのですが、それ以外にも補助監督のために別の先生の試験に入ったりするので結構1日拘束されることが多いです。ただ、授業と違って教室で黙って座っているだけなので、肉体的疲労はあまりないのですが、その分不正がないか見回らないといけないので、精神的疲労は大きいです。
試験監督をしながらいつもこんな制度が必要かどうか自問自答を繰り返しています。今どき記憶したことをアウトプットさせて正解かどうかの確認とするという作業がどれ程これからの社会に役立つのかと疑問に思っているからです。ちなみに私の試験は何でも持ち込みありにしています。スマホも可にしていますので、そこから情報収集して解答している学生が多いようですね。ただ、私の試験問題はその場で情報収集して解けるような問題を設定しないので、結局試験を受けるまでにどれだけ準備してきたかによって結果が決まります。また、試験時間は70分間なのですが70分間で解けない問題数の設定にもしています。試験問題は選択制なので、どの試験問題を解くかも成績を大きく結果を左右することになります。
つまり、何が言いたいかという試験に対してどういう戦略を立てて、どのような準備をしてきたということと、70分間という限られた時間内で最後まで諦めずに問題と向き合ったかということを私は見ようとしています。試験時間だけが試験ではなく、試験前から終了までがすべて試験ということです。こうすると教員側は評価が多岐にわたります。そのため労力が必要となるのですが、これも学生の本質に迫ろうという私自身の戦いでもあります。この姿勢しか私が学生に伝えられないと、常日頃から肝に銘じているからです。
こんな水面下での葛藤を学生が知る由もありません。研究者は常に孤独な戦いだと思う瞬間の1つです。だからといって決してこの瞬間が嫌いな訳ではありません。なぜならこんなことを試験中に考えているのは私だけだという優越感に浸っていることができるからです。こんな面倒くさい瞬間を楽しいという研究者という職業はかなり変態の集まりではないでしょうか。おそらく私の記事を読んでいただいてる人たちもかなりの変態かもしれません。(イヤな思いをしたら謝ります。すみません。)
ただ、研究者としては目の前で起きる現象について常に疑問を持ち続ける姿勢が必要だと感じています。私の場合はそこからさらにどのような方法を用いればよりよい社会になるのかを常に俯瞰して考えるようになりました。そんなことを考えていると今日私の知っている人がテレビに出ていました。その方は長年お付き合いのある人なのですが、会ったときは「本当に大丈夫?」とこちらが心配になるぐらいのよちよち歩きの事業を何とか回していたのですが、今日のテレビでは堂々とした姿でインタビューの受け答えをしている姿を見て「成長したな~。」としみじみその姿を眺めていました。
結局、研究者は色んなことを知ろうと努力していますが、すぐ前の未来でも予測することはできないように思います。当然その人がどのように成長してどんな風に社会で活躍するかなんてを予測することは不可能です。しかし、だからと言って簡単にあきらめないのが研究者の意地みたいなものでしょうか。
これから大学教員になる人には、真実を突き詰めてやるぐらいの意地の強さを持った人になってほしいと思います。そして、変態と言われても「そう、私変態。」ぐらいの返しができるような幅のある生き方をしてほしいと願います。
(私もそろそろテレビに呼んでくれないかなと思う准教授でした。タレントオーディションでも受けようかな?)
Regular examination.
While the severe heat continues, it seems to be raining heavily in some places. How is everyone doing? I'm facing myself who doesn't want to read my stack of books in front of me.
The exam period has finally started. I'm in charge of only 4 exams, but I often have to take exams with other teachers for assistant supervision, so I'm often detained for a day. However, unlike classes, they just sit in silence in the classroom, so they don't have much physical fatigue, but they have to look around to see if there are any irregularities, so they have a lot of mental fatigue.
As I supervise exams, I always ask myself whether this system is necessary or not. This is because I wonder how much the task of outputting what I have memorized and checking whether it is correct or not will help society in the future. By the way, all my exams are carry-on. Smartphones are available, so many students gather information from them and answer. However, since my exam questions are not designed to be solved by gathering information on the spot, the result will depend on how well I prepared before taking the exam. Also, the test time is 70 minutes, but the number of questions that cannot be solved in 70 minutes is set. Exam questions are optional, so which exam questions you solve will greatly affect your results.
In other words, I am trying to see what strategies and preparations I have made for the test of what I want to say, and how I have faced the problem without giving up until the end in the limited time of 70 minutes. It means that the exam time is not the only exam, but everything from before the exam to the end is the exam. In this way, the evaluation on the faculty side varies widely. This requires a lot of effort, but it is also my own battle to get to the essence of students. I always remember that this is the only attitude I can convey to students.
There is no way for students to know about this kind of subsurface conflict. It's one of those moments where researchers always think it's a lonely battle. That's not to say I don't like this moment. Because I can get a sense of superiority that I'm the only one thinking about these things during exams. I think the profession of a researcher who enjoys these annoying moments is quite perverted. Perhaps the people who read my article are also quite perverted. (I apologize if I feel bad. Excuse me.)
However, as a researcher, I feel that it is necessary to have an attitude of always questioning what is happening in front of me. From there, in my case, I began to think about how to make a better society. When I was thinking about that, someone I know was on TV today. He is a person I have known for a long time, and when I met him, he managed to run a toddler business that made me worried, saying, "Are you sure you're okay?" But when I saw him answering an interview with a dignified presence on TV today, I looked at him deeply, saying, "You've grown up.".
After all, researchers are trying to learn a lot, but they can't seem to predict the immediate future. Of course, it's impossible to predict how a person will grow and how they will be active in society. However, it is not easy to give up because of that.
I want people who are going to be university teachers to be stubborn enough to work out the truth. And even if they are called perverts, I want them to live in a way that is broad enough to give back like "Yes, I'm perverted.".
(I was also an associate professor who I thought would read it on TV soon. Do you want to take an audition?)
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