見出し画像

サイテン終了。

 まだまだ暑い日が続きますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は洗濯物がすぐに乾くので他に洗濯するものがないか見回りする毎日です。

 今夏休みで帰省しています。実家でのんびりと過ごしたいところなのですが、サイテンが終わらず結局引きこもって作業する毎日です。今年はあの方(ハリーポッター風)の影響で定期試験が受けられず、別日で追加試験を実施したりレポート提出に切り替えたりする等のイレギュラーが頻発しているので、なかなかサイテンが終わりません。サイテン締切も2回延長されて事務局側も混乱しているようです。

 さて、暑さとサイテンでイライラしているところに昨日いやらしいメールが事務局が送られてきたので、思わず怒り心頭になり先輩の先生に電話して愚痴ってしまいました。内容は先日実施されたオープンキャンパス終了後のアンケートに始まります。毎回オープンキャンパスはじめ色々なイベントが実施された後、必ず事務局からアンケートへの回答依頼が届きます。そこには必ず「次回イベントの改善の参考にさせていただきます。」と常套句として記載されているのです。私は毎回アンケートを提出していますが、ほとんど意見を書くことはありません。書いてもよかったところと事務局へのねぎらいの言葉ぐらいを書くぐらいなのです。

 ところが、前回のオープンキャンパスで改善して欲しいことがあったので、その改善案を書きました。その改善案は模擬面接の時間を延長して欲しいということです。具体的に言うとうちの大学のオープンキャンパスでは模擬面接というプログラムがあります。これは受験する際に実施される面接の予行演習をして、本番に備えるという内容なのです。実際うちの大学に入学を考えている人たちは模擬面接を希望されることが多いのです。つまり、模擬面接を受ける人は、うちの学生になる確率が非常に高い生徒なので特段丁寧に接する必要があると私は考えています。ただ、一人当たりの時間が15分間と非常に短いので、もう少し時間を延長して丁寧に対応したいとの要望をアンケートに記載したのです。

 ちなみに私は模擬面接の面接官をすることが多いのですが、最近面接で気を遣う場面が多くなってきているのです。1つは通信制高校出身の受験生の増加です。一括りに通信制高校出身の生徒はこうだと決めつけたくはありませんが、過去私が接してきた通信制高校の生徒はコミュニケーションを取るのが非常に難しいというのが実感です。何が難しいかというと1つは声が驚く程小さいのです。特に今はソーシャルディスタンスで面接官と生徒と間は一定の物理的距離が置かれていますので、なおさら聞こえないのです。できれば、マイクをつけて話してほしいと思うぐらいです。そして、もう1つは面接に親御さんが同席するということです。こちらも最近増加してきており、私の質問を親御さんがメモしたり、なかには生徒の代わりに答えてしまうといった今まではあり得ないような光景を目にすることが増えました。このようにたかが15分の模擬面接なのですが、そこでも社会の変化を感じます。正直申し上げるとこの生徒たちがうちの大学に入ってきて誰が面倒を見るのかと考えると、急に肩が重くなってしまったように感じるのはうちの大学では恐らく私だけだという気がしています。

 少し説明が長くなりましたが、模擬面接の現状を考慮して改善案をアンケートに記載しましたが、現時点で事務局からは何ら回答を得ていません。むしろ問題はここからで、次回のオープンキャンパスの案内が昨日事務局から流れてきたのですが、そこには「面接は時間厳守でお願いします。」と文章が追加されていたのです。思わずカチンときたので、一応前回の案内文と見比べてみました。するとやはり今回から追加された文章だったので、即座にオープンキャンパスの担当の先輩教員にクレームの電話を入れたというのが事の顛末です。

 今まで事務局の無茶な要望にも比較的応えてきたという自負はあります。しかし、事務局側からは基本「できない」「変えない」の一点張りで正直辟易しています。ハイマースが欲しいという衝動が抑えきれなくなったので、先輩教員にすべて話を聞いてもらいました。いつも聞いてくれる先輩教員に本当に感謝です。

 これまでは「大学事務局の機能不全」をテーマに論文でも書こうかなと思いましたが、それも段々億劫になってきて思考停止になりがちです。見えない敵に抗って力を浪費するぐらいなら、もっと違ういい環境に移る方がいいかと考えが頭をもたげてきています。ただ、学生たちのことを考えるとそんな簡単に他の大学に行くことはできないといつも彼ら・彼女らが踏みとどまらせてくれています。今もうちのゼミ生が一人で遠征に出かけて他大学の学生との交流試合に臨んでいます。彼ら・彼女らの真摯な姿を見て自分の考えの至らなさを反省する毎日なので、本当に恥ずかしい限りです。(反省!反省!)

 これから大学教員になる人は、100%目の前の学生だけを見て接することができる人になってほしいと思います。


(ヨドバシカメラがPS5を店頭発売していることを最近知った准教授でした。今度こそ買えるかな?カードがいるの?)




































































































































































Finished scoring.


The hot days are still going on, how is everyone doing? My laundry dries quickly, so I look around every day to see if there is anything else to wash.

I'm home for summer vacation. I would like to spend a relaxing time at my parents' house, but I don't finish grading, so I stay home and work every day. This year, due to the influence of him (Harry Potter style), I can't take regular examinations, and there are many irregular cases such as additional examinations or switching to submitting reports on another day, so I can't finish grading easily. The deadline for grading has been extended twice and the secretariat seems to be confused.

Now, when I was getting irritated by the heat and the grading, the office sent me a nasty email yesterday, so I got angry and called my senior teacher and complained. The content starts with the questionnaire after the open campus which was conducted the other day. After every open campus and other events, you always receive a request from the secretariat to answer the questionnaire. It always contains the boilerplate "I will use it as a reference to improve the next event.". I submit questionnaires every time, but I rarely write my opinion. I only write about what I should have written and words of appreciation to the secretariat.

However, there was something that I wanted to be improved at the last open campus, so I wrote an improvement plan. The improvement plan is to extend the mock interview time. Specifically, our open campus has a program called mock interview. This is to prepare for the actual exam by rehearsing the interview that will be conducted when you take the exam. People who are thinking about entering our university often request a mock interview. In other words, I think we need to treat the mock interviewee very politely because he/she has a high probability of becoming our student. However, the time per person is only 15 minutes, which is very short, so I wrote in the questionnaire that I would like to extend the time a little more and respond politely.

By the way, I often work as an interviewer for mock interviews, and I have been paying more attention in interviews recently. One is the increase of students who graduated from correspondence high schools. I don't want to assume that all the students who come from correspondence high schools are like this, but I realize that it is very difficult for students who come from correspondence high schools to communicate. One of the difficulties is that the voice is surprisingly small. Especially now that there's a certain amount of physical separation between the interviewer and the student on the social distance. If possible, I would like you to turn on the microphone and talk. And the other thing is that parents attend the interview. This has been on the rise recently, too, and I've seen more and more unusual scenes of parents taking notes of my questions and even answering them on behalf of students. Even though it's just a 15 minute mock interview like this, you can feel the change in society. To be honest, when these students come into our university and I think about who is going to take care of them, I feel like I'm probably the only one at our university who suddenly feels a heavy shoulder.

Although the explanation is a little longer, we have included the improvement plan in the questionnaire considering the current situation of the mock interview, but we have not received any response from the secretariat at this point. In fact, the problem started here. Yesterday, the office sent me a notice about the next open campus, and it added the sentence, "Please be punctual for the interview.". I got nervous without thinking, so I compared it with the previous notice. Then, as the sentence was added from this time, he immediately called the senior teacher in charge of the open campus to complain.

I am proud that I have been relatively responsive to the unreasonable requests of the secretariat. However, to be honest, I am fed up with the one-point insistence from the secretariat that "it cannot be done" and "it will not be changed". I couldn't control my urge to buy Hi-Mars anymore, so I asked my senior teacher to listen to everything. I really appreciate the senior teachers who always listen to me.

Up until now, I've thought about writing a paper on the topic of "the dysfunction of the university secretariat," but it's getting tiresome and I tend to stop thinking. I'm starting to wonder if I'd rather move to a different and better environment than waste my strength against an invisible enemy. But when I think about the students, they always let me stay here because I can't go to another university so easily. Even now, our seminar students go on a trip alone and have friendly matches with students from other universities. I'm really embarrassed because I look at their sincerity and reflect on my lack of ideas every day. (Reflection! Reflection!)

I want people who are going to be university teachers to become people who can only see and deal with the students in front of them 100% of the time.

(I was an associate professor who recently found out that Yodobashi Camera had released the PS5 in stores. Can I buy it this time? Do I need a card?)
















 

 

 

いいなと思ったら応援しよう!