![見出し画像](https://assets.st-note.com/production/uploads/images/83728730/rectangle_large_type_2_e46910461f70400840f210750e1fadac.jpeg?width=1200)
涙。
うだるような暑さが続いていますが、みなさんはいかがお過ごしでしょうか。私はエアコンのスイッチを押すかどうかの葛藤に毎日悩まされています。
さて、昨日地域のお祭りに学生が参加しました。あの方(ハリーポッター風)が猛威を振るっていたので、開催が危ぶまれていたのですが何とか開催できたのでホッとしています。今までは色んなイベントに参加して実地で学生を鍛えていたのですが、今はイベントの数が減っている上に、大学生の参加は遠慮して欲しいと言われることが多いのでなかなかイベントに参加することができませんでした。
今回久しぶりのイベントだったので、新しく入ったゼミ生は初めて参加する人も何人かいました。初めてのためコミュニケーションがうまく取れず、その結果現場でアクシデントが頻発していたようです。特にこの暑さなので体調を崩す学生がいて、現場で臨機応変の対応を迫られることが多かったと報告を受けました。
それでも特に大きな事故もなく、無事イベントを終えることができたことが学生たちの成長につながったようです。特にリーダーをしていた学生は、とても苦しい思いをしていたのか、最後の挨拶で思わず涙を流していました。私のゼミは30人近い学生がいますので、その学生たちを取りまとめるのは本当に大変だったと思います。実際、イベント当日になってもゼミ生からいろんなクレームを受けて現場を走り回っていました。
たまたまその日はリーダーをしていた学生の誕生日だったのですが、最後のまとめの挨拶をした後に、みんなが「ハッピーバースデー」を歌ってくれたので、さらに感極まったのではないかと思います。
社会からみれば一地域の小さな祭りの学生の一企画かもしれませんが、彼ら・彼女らにとってはこれからの人生を歩んでいく際の大きな糧になったのではないかと思いながら、舞台袖でみんなの様子を眺めていました。彼の涙が多くの学生の成長を促してくれたと心の中で感謝していたことは、私とこの記事を読んでいただいている読者しか知らないことなのです。
ちなみこういう時、私は「挨拶をしてください。」と学生から呼ばれることはありません。もちろんイベント当日も会場の様子を見に行くだけで一日ずっと現場に張り付くこともしません。とにかく私は自分の存在を消すことに集中しています。もし私が現場にいると、学生はどんどん私を頼ってきます。また私に挨拶を頼むということは、「今回の機会を作ってくれたのは先生のお陰。」という意識が芽生えていると考えます。これでは本人達だけでやり切ったという達成感が半減してしまいます。実際に別の先生はずっと現場に張り付いているのか、そもそも会場に姿を現さないかのどちらのパターンしかなかったようです。
はっきり言って教員がいないとまわらないイベント企画をさせる、もしくはその逆で全く関与しないのは、教員の教育レベルが低いと考えています。もっといえばそれは教員の自己満足に過ぎないと。これからの教育は安全管理をしつつも如何に教員という存在を消して、学生が自律性を成長させる環境整備ができるかが教育のカギだと思います。
これから大学教員を目指す人は、不確定な環境の中でいかに学生が自律性を持てるようになるかを考え、それを実行できる人になってほしいと思います。そして、学生が気づくころにはその場にいないようなかっこいい引き際ができる人になってほしいと思います。
(久々にバイファムを見て自律について学んでいる准教授でした。バイファムのプラモデルでもつくろうかな。)
Tears.
It's been sweltering. How's everyone doing? I struggle every day whether to turn on the air conditioner or not.
Well, the students will participate in the local festival yesterday. I was worried about holding it because he (Harry Potter style) was raging, but I'm relieved that we managed to hold it. Up until now, I had participated in various events to train students on the job, but now the number of events has decreased and I was often told not to have university students, so it was difficult for me to participate in the events.
It was my first event in a while, so many new seminar students participated for the first time. Because of this, we could not communicate well and accidents occurred in the actual operation. Especially in this hot weather, there were frequent cases of students getting sick, so they were often forced to respond flexibly on the spot.
Even so, there were no major accidents, and the fact that they were able to finish the event safely seems to have contributed to their growth. Especially, the student who was the leader shed tears unintentionally at the last greeting, probably because he was having a hard time. My seminar has almost 30 students, so I think it was really hard to organize them. In fact, even on the day of the event, I was running around the site receiving various complaints from seminar students.
That day happened to be the birthday of the student who was the leader, and after the final greeting, everyone sang "Happy Birthday," so I think I was even more moved.
From the point of view of society, it may have been a project of students of a small festival in a local area, but I was watching them from the wings of the stage, thinking that it might have been a great source of food for them in their future lives. I was thankful in my heart that his tears encouraged the growth of many students.
On this occasion, I am not called "Say hello." by students. Of course, on the day of the event, I just go to see the site and don't stick to the site all day long. Anyway, I am concentrating on eliminating my existence. If I am in the field, the students depend on me more and more. I also think that asking me to say hello is creating a sense of "I owe this opportunity to my teacher.". In this way, the sense of accomplishment that they have achieved by themselves will be reduced by half. In fact, there seemed to be only a pattern of other teachers either sticking to the site or not showing up in the first place.
To put it bluntly, I think the level of education of teachers is low if they are allowed to plan events that cannot be done without teachers or vice versa. More to the point, it is nothing more than the teacher's complacency. I think the key to education in the future is how to eliminate the presence of teachers and create an environment in which students can grow their autonomy.
I want prospective university teachers to think about how students can have autonomy in an uncertain environment and become people who can implement it. And I want them to be the ones who can make cool exits that they won't be around by the time they realize.
(It's been a long time since I was an associate professor learning about autonomy by watching Bypham. I think I'll make a plastic model of Bypham.)