![見出し画像](https://assets.st-note.com/production/uploads/images/106915867/rectangle_large_type_2_08dad217a0ee63578c2afc83acff36ae.jpeg?width=1200)
大学職員採用。
ジメジメとした季節になりましたが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私も雨を理由に引きこもる毎日です。
長い間更新が滞ってしまいました。原因は大統領の娘ととある王国の姫を救うために奔走していて、こちらの作業が疎かになってしまったからです。というのは半分冗談で、新年度から始まった新しいポジションの引継ぎや何やらでかなりバタバタしてしまったのが本音です。
そんな中、私が担当している支援センターの職員が退職することになり、その後任を公募することになりました。ちなみに同時期に教員の公募もしているのですが、そちらは別の先生が担当されているので詳細はベールに包まれたままです。そのため単純比較はできませんが、教員公募に比べると職員公募は比較的負担が軽いようです。
それでも事前に書類をチェックし、面接日程を調整して実際に面接するというプロセスを経ますので結構時間は取られます。前任者が少し課題が多い人だったこともあり、今回の採用はかなり慎重になりました。場合によっては、再公募も止む無しと思っていたのですが、いい人が応募していただいたのでホッとしています。
職員とはいえ今回初めて採用する側として参加しましたので、少し状況を説明したいと思います。まず、面接は学長と私も含めると総勢5名で行いました。これだけでもかなりの圧迫面接ではないかと思います。質問はあらかじめ聞くことはありましたが、それが終わると自由に質問することになっていました。ちなみ私は教員と職員の両方の立場がわかるので、多様は人種にどう対応していくのかという質問をさせていただきました。他にもこれまでの経歴やこれからの仕事に対する熱意等、精神面から技術面まで多岐にわたる質問がなされたので、約1時間30分ぐらいは質疑応答していたのではないかと思います。質疑応答後にその方を採用するかどうかの議論が始まりました。それがまた1時間30分ぐらいかかったので、トータルで約3時間近く面接をしていたことになります。
このことから一人の職員採用でもかなりの手間と労力がかかっていることを実感しました。確かに採用業務は大変ですが、地位が少し向上して上層部の人たちと色々な話ができるようになったことは大きいような気がします。これまで、学長や事務局長と直接的に大学経営について話し合うことはなかったのですが、最近は大学をどうしていくべきかという議論をする機会が増えたので、普段を考えていることを率直に伝えるように心がけています。次は教員採用も経験したいと思いますが、経験された先生方にお話を伺うとかなり大変と聞きますので、もう少し先延ばしでもよいかと思っています。
これから大学教員になる人には、大学の採用人事の大変さにほんの少し理解を示していただける人になってほしいと思います。少なくとも面接時と実際に大学に入った後でかなり態度を豹変する人だけは大学教員にはなってもらいたくないと思います。
(ハイラル王国をさまよっている准教授でした。朽ちていない武器はどこ?)
University staff recruitment.
It has become a humid season, but how are you all doing? I also withdraw every day because of the rain.
The renewal has been delayed for a long time. The cause was that we were too busy trying to save the president's daughter and a princess of a kingdom, and our work was neglected. I'm only half joking, and my true feeling is that I've been pretty flabbergasted by the handover of new positions and things that started in the new year.
In the midst of all this, the staff member at the support center I am in charge of is retiring, and we have decided to call for a replacement. By the way, we are also recruiting teachers at the same time, but the details are kept under a veil because another teacher is in charge of that. Therefore, a simple comparison is not possible, but staff recruitment seems to be relatively less burdensome than teacher recruitment.
It still takes a lot of time because you go through the process of checking the documents in advance, arranging the interview schedule and actually interviewing. However, because my predecessor was a bit of a challenge, I was very cautious with this hiring. In some cases, I thought we would never stop accepting applications again, but I was relieved that a good person applied.
Even though I am an employee, this is my first time on the hiring side, so I would like to explain the situation a little. First, the interview was conducted by five people, including the president and myself. I think this alone is quite a pressure interview. I would ask questions beforehand, but when I was done, I was free to ask questions. By the way, I know the positions of both faculty and staff, so I asked the question of how diversity responds to race. Other questions were asked, ranging from mental to technical aspects, such as career history and enthusiasm for the work ahead, so I think the Q & A session lasted about 1 hour and 30 minutes. After the Q & A session, we started discussing whether to hire him or not. It took another 1 hour and 30 minutes, so in total we were interviewing for almost 3 hours.
This made me realize that it takes a lot of work and effort to hire a single employee. It's true that the job of recruiting is tough, but I think it's a big deal that my position has improved a little and I can talk to people at a higher level. In the past, I have not discussed university management directly with the president or the executive director, but recently I have had more opportunities to discuss what should be done about the university, so I try to tell them frankly what I am thinking on a regular basis. Next time, I would like to go through the process of hiring teachers, but speaking to teachers who have been through it, I hear that it is quite difficult, so I think it is OK to put it off a little longer.
I hope that those who are going to be university teachers will be the ones who can show just a little understanding of how hard university recruiting is. At least I don't want anyone who flip-flops quite a bit at the time of the interview and after actually getting into college to be a college teacher.
(I was an associate professor wandering around the Hilal Kingdom. Where are the weapons that haven't decayed?)