やっぱり大学をつくろう。
急に暑くなって体調管理が難しいですが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私はガソリン代をケチるために窓全開&汗だくで運転しています。
前期授業も終盤に近づき学生は何かと忙しくなっているようです。こちらも授業以外の他事がどんどん積み重なってアッという間に時間が過ぎてしまっています。そんな風に忙しくしていると精神的に余裕がなくなって何事にもイライラしてしまいます。特に事務局に対する当たりが強くなってしまってほんとにイヤになります。
そんなことを常日頃が言っていると学生たちが「大学に対する不満に関するアンケート調査」を実施していました。これはアンケートの設計を考える授業の中で学生たちが自主的に考えたのですが、この調査結果がなかなか興味深かったです。まだ、具体的な分析結果を見ていないのですが、学生からの報告によると大学に対する満足度が高い学生は、サークルや友人関係の項目で人間関係が良好で、課外活動に積極的に参加している学生が高い結果になったそうです。一方不満に関しては、大学に頻繁に来ている学生とあまり来ない学生と同様の結果が出たそうです。つまり、満足度は大学への参加度と比例関係にあるようですが、不満に関しては大学への参加度に関係なく多くの学生が共通の項目があるということがわかりました。私はこの結果からこの共通の不満を解消すれば、自ずと大学に対する満足度は向上すると考えています。
ただ、この結果を教職員に提示しても受け入れることはできないのではないかと思います。確かに学生が初めて作ったアンケート調査では精度が低く、説得力に欠ける部分が多いことでしょう。しかし、それでもこの結果は大学を変革するヒントが多数含まれていると考えています。結局、大学がよくならない一番の原因はこのような大学への不満に対する声に耳を傾けない教職員の姿勢ではないかと思います。
最近、一部の教職員が「もっと優秀な学生を確保すべき。」との声をあげています。確かに私も優秀な学生と白熱した議論をしたいと思います。しかし、今の私が勤めている大学では成績優秀な学生を集めることはかなり難しいです。その要因は私を含めた教職員のレベルの低さだと確信しています。結局、教職員のレベルが高くならないと優秀な学生が集まらないということになぜ目を向けようとしないのか本当に不思議でたまりません。
ただ、私はそれなりの学生であっても成長させる自信があります。むしろプロの教育者であるのであれば、如何にそれなりの学生のレベルを上げられるのかが問われるのではないでしょうか。正直優秀な学生は誰が教育しても成長しますし、もっと言えば教員がいなくても自律的に成長していけるはずです。しかし、どうしても人の手を加えないと成長できない学生が一定数いることも事実です。このレンジの学生を育成することは骨が折れますが、誰かがやらないといけない仕事だと思っています。こんなことばかり考えていると今の大学の教職員にはあまり頼ることはできないなと考えるようになりました。そこで、将来自分が理想とする大学を作ろうかと思います。そのためにすべての大学業務をマスターしようと1つ1つの業務の内製化を図ることにしました。今は新たに資金獲得と新しいカリキュラムの開発と申請、就職・起業支援といったところを中心に内製化しています。こんなことをしているから時間がアッという間に過ぎてしまうのでしょうね。
これから大学教員になる人は、耳の痛い意見に積極的に聞ける人になってほしいと思います。そして、少しでも多くの学生が成長する環境づくりに奮闘してほしいと思います。
(リンクが弱くてイライラしている准教授でした。地下キライ~。)
After all, let's build a university.
It's getting hot all of a sudden and it's hard to keep in shape, but how is everyone doing? I drive with all the windows open and sweating to stingy on my gas bill.
As the first semester is nearing its end, students seem to be getting busy in one way or another. Here, too, time is passing quickly because other things are piling up more and more outside of class. When I'm busy like that, I don't have any mental space and I get frustrated with everything. It really bothers me, especially because I feel more strongly about the office.
Students were conducting a survey on their dissatisfaction with the university because they said this on a daily basis. This was independently thought up by the students in the course of thinking about the design of the questionnaire, and the findings were quite interesting. I haven't seen a specific analysis yet, but student reports show that students who are more satisfied with college are more satisfied with their relationships in terms of circles and friendships, and those who actively participate in extracurricular activities. On the other hand, when it came to dissatisfaction, students who came to the university frequently and those who did not often had similar results. In other words, satisfaction seems to be proportional to college participation, but when it comes to dissatisfaction, we found that there are some items that many students have in common regardless of their college participation. I believe that if we eliminate this common complaint from these results, our satisfaction with the university will naturally improve.
However, I am afraid that even if we present these results to the faculty, they will not be able to accept them. It is true that the first questionnaire created by students is less accurate and often unconvincing. But we still think the results hold a lot of tips for transforming universities. In the end, I think the number one cause of the university's failure to improve is the attitude of faculty members who do not listen to their complaints about the university.
Recently, some faculty members have voiced that "We should secure better students." I would certainly like to have a heated discussion with my excellent students. However, at the university where I work now, it is quite difficult to recruit high-achieving students. I'm sure the factor is the low level of the faculty, including myself. At the end of the day, I really wonder why they don't pay attention to the fact that they can't attract good students unless the level of faculty and staff increases.
But I am confident that I can develop even a decent student. Rather, if you are a professional educator, how can you raise the level of your students? Honestly, excellent students grow no matter who educates them, or more to the point, they can grow autonomously without a teacher. However, it is also true that there are a certain number of students who can not grow without human intervention. Developing students in this range can be challenging, but I think it's a job someone has to do. I've come to think that I can't really rely on the faculty and staff of the current university who are thinking about this. Therefore, I think I will build a university that I want to be in the future. To that end, I decided to make each job in-house in order to master all university operations. Now, we are making it in-house, focusing on the acquisition of new funds, development and application of new curricula, and support for job placement and entrepreneurship. I guess time flies because I'm doing this.
I want future university teachers to be willing to listen to painful opinions. And I hope that as many students as possible will struggle to create an environment where they can grow.
(I was a frustrated associate professor with weak links. I hate underground.)