40事業。
週末は寒くなる予報ですが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は電気代をケチるために布団の中で立てこもっています。
先日とある大学が主催した学生活動発表会に参加してきました。色々な大学が発表していたので、私のゼミ生も発表させたかったのですが、相変わらず事務局からの案内が届いていなかったので機会をロストしてしまいました。そのため受付の方には、次年度以降私に直接連絡してもらうようにお願いする始末です。結構大学の事務局からの連絡が届かないことが多いので、事あるごとに先方に直接案内を送ってもらうよう、依頼しなければならないのは本当に情けなくなります。
さて、愚痴はこれぐらいにして実際の発表ですが、これもなかなか思うことが多々ある内容でした。ちなみに主催している大学は、うちの大学があるエリアではトップクラスの大学です。なので、発表する内容は何となくまとまっている感があってレベルは低くないとは思います。しかし、なぜか心にひっかからないのです。地域の課題解決をテーマにしている発表が多かったのですが、どうも自分事には聞こえませんでした。むしろやらされ感が強く、ひどいところは原稿の事前読み練習もしていないところもあって、担当教員はどんな教育をしているのかと思ってしまいました。
かなりの数の発表がありましたが、私はそのほとんどを睡眠時間に費やしました。その中で1つだけきらりと光る発表があり、そこだけは集中的に聞いたのです。なぜその発表だけ聞いたのか自分なりに考えてみると、恐らくその発表していた学生は誰かに指示されたわけではなく、自分で課題を見つけその解決方法を一人で試行錯誤してきたことが伝わってきたからだと思います。ちなみにその発表会にうちの学生を連れて行ったのですが、私のゼミのゼミ長と副ゼミ長もきらりと光った発表は同じく1つだけと言ったことに驚きと喜びを感じました。二人とも4年生なのですが私が伝えたかったことが4年間で伝わったと思うと、ついついニヤニヤしてしまったのです。
なぜ、私と学生が同じような感覚を持ったのか、その要因について紐解いてみました。うちのゼミは他のゼミと比べて、圧倒的に活動数が多いです。私の研究室では、今年度実施する活動の年間スケジュールを張り出しています。先日4月から12月までにこなした活動数をかぞえてみると、小さな事業も入れて34事業もありました。年度末まであと6事業はありますので、この調子でいくと今年度は40事業をこなすことになるかと思います。ちなみこの事業のほとんどは学外の事業で、学内の事業は学園祭を含めて2~3事業しかありません。もちろん学外の事業の活動費は学外からいただいています。これだけの活動を外部と連携して、かつ外部の資金を獲得して実施しているゼミは他にないと思っています。ちなみに今回発表していたゼミ活動のほとんどが1~2事業の発表でした。恐らく一般的なゼミ活動では一年間に多くても3~4事業といったところではないでしょうか。そう考えるとうちのゼミ活動は10倍以上の活動量になります。これだけの活動量をこなすとどんな人材も成長します。(ドラゴンボールのブルマがベジータのために作った重力部屋にいるような感じです。古いか?)そして何よりも大事なことは、これだけのボリュームをこなすには一人の力では到底処理できないので、否応なしにチームで活動することを強いられることになるのです。そうなるとゼミ生とのコミュニケーションが不可欠なり、結果的に対話が強制的に促進されます。最初は面倒だと思った学生もやがてその対話量が習慣化されて、当たり前のようにコミュニケーションが取れるようになってしまうからほんとに不思議ですね。
もう一つうちのゼミの特徴は、私が「これをやれと!」と決して言わないことです。「嫌だったら辞めていいよ。」と事あるごとに言いますし、実際に途中で辞めた活動も数知れずです。中途半端に大学外の人たちと関わるとお互いを傷つけることになるので、それだったら勇気ある撤退をすることが大事だということを学生に何度も見せてきました。今回発表していた学生たちも地域に入って色々な活動をしているのですが、自分たちが卒業した後、その活動をどうするかということを全く想定していないように見えました。もちろん学生は目の前の課題を解決することに一所懸命になっているので、自分が卒業した後のことを考える余裕はないと思います。そこは教員が卒業後も見通して地域との関わりの考えるべきだと思いますが、それを考えていない教員と大学が如何に多いかということに辟易してしまいました。結局、地域は大学に利用されたのかと不信感を募らせる原因を増幅しているということに、なぜ気づかないのでしょうかね。ちなみに今私のゼミでは4年生が2・3年生のゼミ生を連れて色んなとこに引継ぎに行ってくれています。このように活動のしまい方や引継ぎ方法も、自主的に学んで実行してくれているので本当に彼ら・彼女ら頭が下がる思いです。私は教育に特効薬はないと思います。普段の学生生活で彼ら・彼女らが行動するためのきっかけをたくさん作って、常にそれを投げかけ続けるしか教員のできることはないかと思います。一方、今の学生が卒業してもその後の学生たちが成長する環境はどのようなものかを考えることも教員の重要な役割だと考えます。
これから大学教員になる人は足元を見つめながら遠くを眺めることができる人になってほしいと思います。そして、例えが学生があきらめてこちらは決してあきらめず働きかけができるしつこい人になってもらいたいです。
(最近また占いが気になりだした准教授でした。来年幸運みたいなので宝くじ買いに行こう~。目指せ億万長者!!)
40 activities.
It is forecast to be cold this weekend. How is everyone? I'm holed up in a futon to pay my electric bill.
I recently participated in a student activity presentation held by a university. Since various universities had made presentations, I wanted my seminar students to make presentations, but I lost the opportunity because I still didn't receive guidance from the office. Therefore, I will ask the receptionist to contact me directly after the next fiscal year. I often don't get a call from the university office, so I feel really sorry to have to ask them to send me the information directly at every opportunity.
Now, that's all I have to say about the actual presentation, but there was a lot to think about. By the way, the university we host is one of the top universities in the area where our university is located. So, I think the content to be announced is not low level because it seems to be organized somehow. But somehow it doesn't catch my heart. There were many presentations on the theme of solving local problems, but it didn't sound like me. Rather, I had a strong sense of being forced to do it, and the worst part was that I didn't even practice reading manuscripts beforehand, so I wondered what kind of education the teachers in charge were doing.
There were quite a few announcements, but I spent most of them sleeping. There was only one glittering announcement, and that was the only one I listened to intensively. When I think about why I only heard the announcement, I think it was because I could understand that the student who was making the announcement was not instructed by anyone, but had found the problem by himself and tried and failed to solve it by himself. By the way, I took my students to the presentation, and I was surprised and pleased that my seminar leader and assistant seminar leader also said that there was only one presentation that sparkled. We're both seniors, and I couldn't help but grin at the thought that what I wanted to tell you had come through in four years.
Why did my students and I feel the same way? I unraveled the factors. Compared to other seminars, our seminar has an overwhelming number of activities. My laboratory has posted an annual schedule of activities to be carried out this year. When I looked at the number of activities I did from April to December the other day, there were 34, including small businesses. We have 6 more projects until the end of the fiscal year, so at this rate, we will have 40 projects this fiscal year. By the way, most of these projects are off-campus, and there are only 2 ~ 3 on-campus projects, including school festivals. Of course, the activity fee of the off-campus business is paid from the off-campus. I believe that there is no other seminar that carries out this kind of activity in cooperation with outside parties and by obtaining outside funds. By the way, most of the seminar activities announced this time were 1 ~ 2 business announcements. I think the most common seminar activity is 3 ~ 4 projects per year. With that in mind, our seminar activities are more than 10 times more active. If you do this amount of work, any human resource will grow. (It's like being in a gravity room created by Bluma from Dragon Ball. Old?) And most importantly, you can't handle this volume alone, so you're forced to work as a team. In that case, communication with the seminar students is essential, and consequently, dialogue is forcibly promoted. It's really strange because students who thought it was troublesome at first, but then the amount of dialogue becomes a habit and they can communicate with each other as they should.
Another characteristic of our seminar is that I never say, "Do this!." I say "You can quit if you don't like it." at every opportunity, and there are countless activities I quit in the middle of. I have shown my students many times that it is important to make a courageous withdrawal because half-heartedly engaging with people outside the university will hurt each other. The students who presented this time also entered the community and engaged in various activities, but they seemed to have no idea what to do with their activities after graduation. Of course, I don't think students can afford to think about what happens after they graduate, because they are working hard to solve the problems at hand. I think teachers should think about their relationship with the community after graduation, but I was fed up with how many teachers and universities didn't think about it. After all, why don't we realize that the region is amplifying the cause of distrust that the university took advantage of us? By the way, at my seminar now, 4th graders are taking 2nd and 3rd graders to various places to take over. In this way, they learned how to put away activities and how to take over activities independently and implemented them, so I really feel humbled by them.
I don't think there is a silver bullet in education. I think there is nothing a teacher can do but create a lot of opportunities for them to act in their everyday life and constantly throw them at them. On the other hand, I think it is an important role for teachers to think about what the environment will be like for current students to graduate and for subsequent students to grow.
I hope that the person who will become a university teacher will be able to look at the distance while staring at the feet. And I want the students to give up, and I want them to be persistent people who never give up and can work on them.
(I was an associate professor who recently became interested in fortune telling again. I think I'll be lucky next year, so let's go buy lottery tickets. GO FOR IT, BILLIONAIRE!!)