見出し画像

今年を振り返って。

 いよいよ2022年が終わろうとしていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は漸く今年の仕事を終えて一息つこうかというところです。

 さて、今年は本当に忙しい1年でした。そのためやっぱり記憶がないのでなかなか思い出せないのですが、何とかひねりだしてみようかと思います。大学教員になって今年初めて経験したことは、ハラスメント委員会で訴えられたことと他大学で非常勤講師を始めたことです。

 ハラスメント委員会は、結論から申し上げますと無罪放免ですが本当に辛い体験でした。担当された先生方はとても丁寧に対応してくれましたが、基本取り調べなので罪人になったような感覚になり、自分自身をすべて否定されたような気持ちになりました。よくよく考えたら取り調べを受けたのは、昨年の年末なので今年のことではないのですが、無罪判決が出たのが今年なので、一応今年の出来事にカウントしています。なかなか嫌な年末年始でした。訴えた学生とは今でも学内で会うので、本当に気まずいです。やっぱり人間なので、その学生の顔を見たり話題に出たりすると複雑な感情が瞬間的に沸き上がります。その感情を抑えて冷静を装うのは今でも苦労しています。

 ハラスメント委員会程ではないですが、教職員から無視されたり難題をふかっけられたり、逆にこちらがハラスメント委員会に訴えたいことも多々ありました。常に人間関係が悩まされた一年だったように思います。大学教員は威厳の塊のようなイメージをみなさん持っておられるかもしれませんが、実際は学生や教職員の顔色伺いながら毎日を過ごしているのです。そして、ちょっと目立つようなことをしてしまうとすぐに批判の的になってしまうというリスクをいつも持たされています。こんな経験をするとは大学教員になるまでは予想できませんでした。1年間鍛えられた結果、かなり精神的に強くなったような気がします。

 もう1つは非常勤講師を始めたことです。今までも前職で非常勤講師をしていましたが、大学教員になってから他大学の非常勤講師をしたことはありませんでした。大学教員も4年目になると少し余裕が出てきて、非常勤も引き受けることができるようになったことは収入アップになり、うれいしことでした。しかし、実際にやってみてわかったことなのですが、無意識に2つの大学の学生を比較してしまうという感覚に陥ってしまうことでした。私が所属している大学はいわゆるFランと呼ばれる大学なので、正直学生のレベルはそれなりです。今回非常勤講師をしている大学はそれなりの大学なので、学生のレベルが全然違うのです。

 一番違う点は新しいことに対応する態度です。学力に関してはあまり違うとは思いません。どちらの大学も私の授業に関する知識はほぼゼロに近いです。なので、知識を増やすという点ではあまり大差はありません。ところが、課題を出した時の取り組み姿勢が違うのです。私が所属している大学の学生には課題を出すと「これは難しい。」「あまりやりたくないです。」といった反応が大半です。一方非常勤講師をしている大学では、「これ面白そう。」「初めてのことでドキドキする。」といった反応が返ってくるのです。これから社会で活躍する人材としてどちらが必要とされるかは、自ずと理解されるのではないでしょうか。私としては、この意識の相違の原因を突き詰めることが当面の研究課題の1つだと思っています。(このことを研究しているということはとても学生には言えないですが。)

 他にもいろいろなことがあったと思いますが、思い出せないので振り返りはごれぐらいにしておきたいと思います。最後に今年も私の拙い記事を読んでいただたみなさんに心から感謝申し上げます。来年も大学教員になるための記事を書き綴っていきます。それではみなさん良いお年を。


(年末に新車の納車連絡をもらった准教授です。車種はジムニーシエラの5MTです。長かった~。うれしい~。)


#振り返りnote



















































































































Looking back on the year.


As 2022 draws to a close, how are you all doing? I am about to finally finish this year's work and take a break.

Well, this has been a really busy year. That's why I still have no memory and can't quite remember, but I think I'll try to figure it out. My first experience this year as a university teacher was being sued by a harassment committee and starting to teach part-time at another university.

The harassment committee is, in conclusion, exculpatory, but it was a really painful experience. The teachers in charge were very polite, but because it was a basic interrogation, I felt like a sinner, and I felt like I had been denied everything about myself. On second thought, it was at the end of last year that I was interrogated, so it wasn't this year, but it was this year that I was found not guilty, so I count it as this year's event. It was a rather unpleasant New Year's holiday. I still meet the student who made the complaint on campus, so it's really awkward. It's human, after all, so when I see the student's face or come up with a topic, I get an instant rush of mixed emotions. I still have a hard time suppressing those feelings and trying to keep my cool.

It wasn't as much as the harassment committee, but there were a lot of times when I was ignored or challenged by the faculty and staff, and on the contrary, I wanted to go to the harassment committee. I think it's been a year where relationships have always been a pain. You may have the image of a university faculty member as a bundle of dignity, but the reality is that they spend their days listening to their students and faculty. And there's always the risk that if you do something that's a little noticeable, you'll quickly become the target of criticism. I never expected to have this experience until I became a university teacher. I feel like I've become much stronger mentally after a year of training.

The other is that I started as a part-time lecturer. Until now, I had been a part-time lecturer at my previous job, but I had never been a part-time lecturer at another university since I became a university teacher. University teachers also started to have a little more leeway in their fourth year, and it was nice to be able to take on part-time positions as well because it raised my income. But what I found after doing it was that I fell into the unconscious feeling of comparing students from two universities. The university I belong to is a so-called F-run university, so to be honest, the student level is decent. The university where I am a part-time lecturer this time is a decent university, so the level of students is totally different.

The biggest difference is the attitude toward new things. I don't think there's much difference in terms of academic ability. Both universities have almost zero knowledge of my classes. So there's not much difference in terms of increasing your knowledge. However, the attitude toward the task when it is presented is different. When I give an assignment to a student at my university, the response is mostly, "This is difficult." or "I don't really want to do it.". On the other hand, in universities where I am a part-time lecturer, the response is "This looks interesting." or "It's my first time and my heart is racing.". I think that this is a place where people will naturally understand which attitude is necessary for those who will be active in society. For my part, one of my immediate research tasks is to determine the cause of this difference in consciousness. (I can't tell students that I'm studying this.)

I'm sure there were other things that happened, but I can't remember them, so I'll just look back at them. Finally, I would like to express my sincere gratitude to all of you who were reading my poor articles this year as well. I will continue to write articles about becoming a university teacher next year. Have a nice new year everyone.

(I am an associate professor who was informed of the delivery of a new car at the end of the year. The model is a Jimny Sierra 5MT. It's been a long time. I'm so happy.)




いいなと思ったら応援しよう!

この記事が参加している募集