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論文紹介:Flow Experience in Tourism Activities(観光活動におけるフロー体験)


経緯

noteでフロー理論のことについて話している人は以前はかなり少なかったのですが、最近にわかに増えてきていまして、その方が論文の紹介をしていたので、そのフレームをお借りして、僕自身も今まで読んできた数多の論文について、自分の備忘録としてのアウトプットを主目的に、noteにまとめていきたいと思います。

今回の論文

Ece Armağan, Eren Temel. (2022).Flow Experience in Tourism Activities. Handbook of Research on Interdisciplinary Reflections of Contemporary Experiential Marketing Practices (pp.166-200) 

https://www.igi-global.com/chapter/flow-experience-in-tourism-activities/307392#:~:text=Flow%20experience%20is%20the%20individual's,being%20isolated%20from%20the%20environment.

要約

観光は体験集約的な分野であるため、観光活動が個人に提供する体験は非常に重要である。観光活動の効果を 高めるためには、個人の体験の根底にある心理的プロセスを理解することが不可欠である。観光活動において 個人が経験する内的プロセスを説明する重要な現象は、ポジティブ心理学に由来するフロー経験である。フロ ー体験とは、個人が外的な報酬を得ることなく、自分の内なる意志で行っている活動に集中し、環境から隔離 されることで活動と一体化することである。また、フロー体験は、時間の感覚を失い、幸福感を感じることを 含む内的プロセスとして表現されることもある。現在、フロー体験は日常生活や観光活動の様々な場面で体験 できることが、いくつかの研究で明らかになっている。本章では、フロー体験について様々な側面から考察し、 いくつかの観光活動の例を挙げて評価を行った。

気になったポイント

Many of the psychology-based theories of the tourism discipline, which aim to explain various human attitudes and behaviors, are based on behavioral or socio-psychological subfields. The cognitive psychology sub-field, which aims to examine various mental processes such as how people think, feel, learn, decide, and remember, makes important contributions, especially to the conceptual development of these processes that form the basis of touristic experiences (Skavronskaya et al., 2017; Skavronskaya et al., 2020: 1-2). Also, Seligman & Csikszentmihalyi (2000) make some efforts to develop a new science of positive psychology that includes human development, happiness, perfection, and optimal human functioning. In addition to these efforts, the emergence of this science of positive psychology as a newer and more interesting field indicates that it creates an important field of interaction in the context of tourism. An increasing number of studies in the tourism literature have 3 linked travel experiences and touristic experiences with positive psychological outcomes using the lens of positive psychology (Filep & Deery, 2010; Coghlan, 2015; Filo & Coghlan, 2016; Nawijn, 2016; Filep, et al., 2017; Zambianchi, 2017; Filep & Laing, 2018; Garcês et al., 2018; Chen & Yoon, 2019). For example, it has been reported that people are happier when they are on vacation than at home (Filep, 2008) and they perceive vacations as an escape from their daily responsibilities at work (Pearce, 2009). These examples show that positive psychological concepts can be useful in studies and evaluations related to tourism (Vada, 2020: 1).
人間の様々な態度や行動を説明することを目的とした観光学分野の心理学に基づく理論の多くは、行動心理学 や社会心理学の下位分野に基づいている。人がどのように考え、感じ、学習し、決定し、記憶するかといった 様々な心的プロセスを検討することを目的とする認知心理学サブフィールドは、特に観光体験の基礎を形成するこれらのプロセスの概念的発展に重要な貢献をしている( Skavronskaya et al. ) また、Seligman & Csikszentmihalyi (2000)は、人間の発達、幸福、完全性、最適な人間機能を含むポジティブ心理学の新しい科 学を発展させようと努力している。こうした努力に加えて、このポジティブ心理学という科学が、より新しく 興味深い分野として登場したことは、それが観光の文脈において重要な相互作用の場を生み出していることを 示している。観光に関する文献では、ポジティブ心理学のレンズを用いて、旅行経験や観光体験とポジティブ な心理的転帰を関連付ける研究が増えている(Filep & Deery, 2010; Coghlan, 2015; Filo & Coghlan, 2016; Nawijn, 2016; Filep, et al., 2017; Zambianchi, 2017; Filep & Laing, 2018; Garcês et al., 2018; Chen & Yoon, 2019)。例えば、人々は家にいるよりも休暇中にいる方が幸せであり(Filep, 2008)、休暇を仕事における日々 の責任からの逃避として認識している(Pearce, 2009)と報告されている。これらの例は、ポジティブな心理 学的概念が観光に関する研究や評価に有用であることを示している(Vada, 2020: 1)。

Flow experiences appear relatively few in daily life, but almost everything can create a flow experience with the fulfillment of certain conditions (Csikszentmihalyi et al., 2014: 232). An activity in which the conditions that produce the flow experience can be combined can be an activity in which flow can be experienced, and not necessarily just physical activities. Csikszentmihalyi (1975: 36) stated that the flow experience is an experience that can occur not only in physical activities but also in many different activities. Flow can also occur in situations such as art, hobby activities, sports activities, mountain climbing, rafting, chess and leisure activities, competitions, reading, learning, or doing a job or task (Csikszentmihalyi, 1975).
日常生活においてフロー体験が現れることは比較的少ないが、ある条件を満たすことで、ほとんどすべての ものがフロー体験を生み出すことができる(Csikszentmihalyi et al.) フロー体験を生み出す条件が組み合わ さった活動が、フローを体験できる活動となりうるのであり、必ずしも身体活動だけではない。 Csikszentmihalyi (1975: 36)は、フロー体験は身体的な活動だけでなく、さまざまな活動で起こりうる体験で あると述べている。芸術、趣味活動、スポーツ活動、山登り、ラフティング、チェスやレジャー活動、競技、 読書、学習、仕事や課題をこなすといった場面でもフローは起こりうる(Csikszentmihalyi, 1975)。

It is thought that outdoor recreation activities that individuals participate in provide individuals with the opportunity to choose freely, renew themselves, develop experience, and provide an escape from the problems and responsibilities of daily life, even for a certain period. Moreover, considering that individuals express themselves, it is thought that flow experience is offered to individuals (Leckey & Mannell, 2000). Outdoor recreation is seen as one of the most effective approaches to understanding the emotional reactions of tourists, such as the flow experience, to make sense of tourist behavior (Wu & Liang, 2011; Kim & Thapa, 2018: 8). Individuals who experience recreational flow can perceive positive emotions such as happiness, joy, and a sense of achievement due to the satisfaction arising from activities. This situation can lead individuals participating in the activity to participate again (Wöran & Arnberger, 2012; Ayhan et al., 2020: 1298-1299).
個人が参加する野外レクリエーション活動は、個人が自由に選択する機会を提供し、自己を更新し、経験を 発展させ、一定期間であっても日常生活の問題や責任から逃避する機会を提供すると考えられている。また、 個人が自己表現することを考えると、フロー体験が個人に提供されると考えられる(Leckey & Mannell, 2000)。 アウトドア・レクリエーションは、フロー体験のような観光客の感情的反応を理解し、観光客の行動を理解す るための最も効果的なアプローチの一つと考えられている(Wu & Liang, 2011; Kim & Thapa, 2018: 8)。レク リエーション・フローを経験する個人は、活動から生じる満足感により、幸福感、喜び、達成感といったポジ ティブな感情を知覚することができる。このような状況は、アクティビティに参加した個人を再び参加させる 可能性がある(Wöran & Arnberger, 2012; Ayhan et al.)

Mountain climbing is considered one of the most important adventure sports that involve risk and is suitable for the flow experience. This activity is well suited to the flow experience, which is essentially an inner situation. Because it involves physical risks, even danger of injury or death, but not external rewards. Mountain climbing is thus an outstanding example of a particular class of flow activity (MacAloon & Csikszentmihalyi, 1983: 361). Therefore, mountain climbing activity is accepted as a typical adventure activity of flow experience (Csikzentmihalyi, 1975; 1988; 1990; 2018).
山登りは、リスクを伴うアドベンチャースポーツの中でも、フロー体験に適したもののひとつとされている。 このアクティビティは、本質的に内なる状況であるフロー体験に適している。なぜなら、肉体的なリスク、怪 我や死の危険さえ伴うが、外的な報酬は得られないからだ。したがって、登山はフロー活動の特定のクラスの 傑出した例である(MacAloon & Csikszentmihalyi, 1983: 361)。したがって、登山活動はフロー体験の典型的 な冒険活動として受け入れられている(Csikzentmihalyi, 1975; 1988; 1990; 2018)。

Museum Visits/博物館訪問
The experience of visiting a museum is an experience that reveals various emotions of individuals such as discovery, pride, respect, curiosity, surprise, and inspiration (Pekarik & Schreiber, 2012: 490). During the visit to the museum, individuals can feel as if they have taken a romantic and nostalgic journey away from their current time and towards the relevant period. Also, individuals can search for meaning in the past and travel to various fields such as art and architecture in the past (Goulding, 1999: 656-659; Goulding, 2001: 575-576; Aykol & Aksatan, 2013: 74). Cameron & Gatewood (2000, 2003) have also pointed to a similar situation. Kırcova & Erdoğan (2017: 652) stated that the motivation of individuals to visit museums is not just about information or entertainment. They also stated that they seek deeper experiences that will allow visitors to feel in touch with people and experiences from the past. It is compatible with the characteristics of this flow experience, such as integrating with activity by abstracting from the current environment, losing the perception of time, and focusing. Moreover, museum visits can be an activity in which flow experience can emerge in this respect.
博物館を訪れる体験は、発見、誇り、尊敬、好奇心、驚き、インスピレーションなど、個人のさまざまな感 情を顕在化させる経験である(Pekarik & Schreiber, 2012: 490)。博物館を訪れている間、個人は現在の時代か ら離れ、関連する時代に向かってロマンチックでノスタルジックな旅をしたかのように感じることができる。 また、個人は過去に意味を求め、過去の美術や建築など様々な分野へと旅することができる(Goulding, 1999: 656-659; Goulding, 2001: 575-576; Aykol & Aksatan, 2013: 74)。 Cameron & Gatewood (2000, 2003)も同様の 状況を指摘している。Kırcova & Erdoğan(2017: 652)は、個人が博物館を訪れる動機は情報や娯楽だけでは ないと述べている。彼らはまた、来館者が過去の人々や経験に触れられるような、より深い体験を求めるとも 述べている。それは、現在の環境から抽象化することで活動と一体化し、時間の感覚を失い、集中するといっ た、このフロー体験の特徴に適合している。さらに、博物館見学は、この点でフロー体験が出現しうる活動と なりうる。

Although not much has been researched in previous studies, there are many findings that flow can occur in guided tours. Kuo et al. (2014) in Taiwan has shown that flow experience occurs during the guided tour, resulting in positive outcomes such as satisfaction and loyalty. Akgül (2020) examined the flow experience during the tour with guides in Turkey’s Gallipoli Peninsula. In this study, it has revealed that the flow experiences of individuals are shaped by the values they perceive about their experiences and that they display positive behavioral intentions about this experience as a result of a happy experience.
先行研究ではあまり研究されていないが、ガイドツアーでフローが起こりうるという知見は多い。台湾の Kuo ら(2014)は、ガイドツアー中にフロー体験が生じ、満足度やロイヤルティといったポジティブな結果をもたら すことを示している。Akgül (2020)は、トルコのガリポリ半島でのガイド付きツアー中のフロー体験を調査し た。この研究では、個人のフロー体験は、その体験について認識する価値観によって形成され、幸福な体験の 結果として、この体験について肯定的な行動意図を示すことが明らかにされている。

The discussion about the role of flow in tourists’ experiences is crucial for researchers and industry practitioners alike, as flow is critical to understanding tourists’ motivation as well as their behavior (Jackson, 2012). Increasing the knowledge in this area, examining the concepts and variables that lead individuals and tourists in particular to flow experience, and making inferences and evaluations about their driving forces, processes, and results are important both in terms of the relevant literature and tourism applications (deMatos et al., 2021: 1-2).
観光客の行動だけでなく動機づけを理解する上でもフローは重要であるため、観光客の体験におけるフロー の役割に関する議論は、研究者にとっても業界の実務家にとっても極めて重要である(Jackson, 2012)。この 分野の知識を増やし、特に個人と観光客をフロー体験に導く概念と変数を検証し、その原動力、プロセス、結 果について推論と評価を行うことは、関連文献と観光への応用の両面で重要である(deMatos et al.)

Tourism, which is service and experience-oriented, is important for tourism researchers and practitioners in understanding the nature of the flow experience. Flow is not a difficult situation if the necessary conditions are provided for the activities that individuals are interested in. Individuals take great pleasure in being in the flow experience (Rheinberg, & Engeser, 2018). This brings with it tendencies such as staying in the activity for a longer time and doing this activity again at the first opportunity to enjoy the activity has experienced by the individuals.
サービスや体験を重視するツーリズムは、ツーリズムの研究者や実践者にとって、フロー体験の本質を理解 する上で重要である。フローは、個人が興味を持つ活動に必要な条件が提供されれば、難しい状況ではない。 個人はフロー体験の中にいることに大きな喜びを感じる(Rheinberg, & Engeser, 2018)。このことは、より長 い時間その活動に留まったり、その活動を楽しむ最初の機会に再びその活動を行ったりするような傾向を個人 にもたらす。

自分の意見

フロー理論が、アウトドアアクティビティの満足度に大きく関与し、アウトドアのみならず、博物館や史跡ガイドツアーにおいても関与していることについて言及している重要な論文(つまり内的要因によるフローと外的要因によるフロー)。
観光は顧客の心理を主に扱う産業であることから、ツーリズム関係者がフロー理論を学ぶことは、重要であるとまで言及している。

個人的には、この論文は、観光とフロー理論研究のまとめとして、参考文献まで含めて、とても重要な論文だと思う。

一方で概略的な論文のため、ここ具体的な部分まで探りにいけていないので、ここは別の論文を自分で探してカバーするしかないかなと思っているところ。

参考文献(太字は個人的に読みたい論文)

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