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「直す・借りる・シェアする」は広がる? ~[研究レポート]東京大学&国立環境研究所~

Please scroll down for English translations below the Japanese text.

このnoteマガジン「CIRCULAR★JOURNEY」では、これまで、リペア市場の現状や課題、世界各国での政府や企業の取り組みを紹介してきました。
vol.4では、修理文化を推進する「iFixit」の取り組みを取り上げ、vol.5では、リファービッシュ市場の可能性について掘り下げました。このような事例を通じて、リペアが単なる暮らしの消費の選択肢というだけではなく、持続可能な未来を築く上での重要なピースであることも見えてきたのではないでしょうか?

しかし、ここでふと疑問に思いませんか?

「実際にリペアがどれほど経済や環境に影響を与えるのか?」 「消費者の行動はどのように変わっていくのか?」

そんなことを感じていたところ、国立環境研究所 資源循環領域と東京大学 大学院工学系研究科の研究チームが、サーキュラーエコノミー(循環経済)の取り組みを事前評価する消費者行動シミュレーションモデルを開発する研究をおこなっていたことを知りました。

そこで、今回は、この国立環境研究所と東京大学が開発した「消費者行動シミュレーションモデル」を用いたケーススタディにより、シェアリング、リユース、リペアなど、サーキュラーエコノミー施策の導入が将来の環境や循環性にどのような影響を与えるのか、という研究内容の概要をレポートしてみたいと思います!

このシミュレーションは、消費者が「新品を買う」「リペアする」「リユースする」といった選択をどのように行い、それが市場や環境にどのような影響を与えるのかをデータに基づいて分析するものです。

研究の背景と目的とは?

リユース、リファービッシュ、リース、シェアリングといった循環型の消費行動の注目が高まっている状態において、企業や行政では、これらの施策をどのように設計し、消費者に受け入れられる形で普及させるか、という課題がありますよね。

国立環境研究所と東京大学の研究チームによると、従来の消費者行動研究では平均的な消費者モデルを用いた分析が一般的でしたが、実際の市場では消費者の嗜好や行動パターンはもちろん多様なので、一律の分析では実態を正確に捉えることが困難だったようです。

たとえば、ある消費者は価格を最優先する一方で、別の消費者は環境意識を重視し、さらに別のグループは利便性を優先するなど、購買意思決定の要因はやはり一様とはなりません。

そこで、この研究では、消費者の多様な選択行動を考慮し、サーキュラーエコノミー戦略の実効性を評価することが目的とされています。

特に、消費者間の相互作用や情報拡散の影響を取り入れたシミュレーションを用いることで、特定の施策がどのような条件で成功するのか、または課題が生じるのかを明らかにすることが試みられています。

【タイトル】
Agent-based Model for Assessment of Multiple Circular Economy Strategies: Quantifying Product-Service Diffusion, Circularity, and Sustainability

【著者】
Ryu Koide, Haruhisa Yamamoto, Keisuke Nansai, Shinsuke Murakami

【掲載誌】Resources, Conservation and Recycling

【URL】https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921344923003506

【DOI】https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2023.107216

参照:東京大学ウェブサイト

研究手法:消費者行動シミュレーションの概要

この研究では、エージェントベース・モデリング(ABM)という手法が用いられ、シェアリング、リユース、リペアなど7種類のサーキュラーエコノミー施策に適用する、世界で初めてのシミュレーションモデルが開発されました。

2,000人~8,000人の仮想的な消費者をコンピュータ上で再現し、個々の消費者に行動ルールを設定し、消費者や製品の相互作用をモデル化されました。

個々の製品の製造、購入、使用、廃棄から循環までの流れをコンピュータ上に再現し、消費者によって異なる製品の使用期間や廃棄理由、製品が稼働していない待機期間、使用済みの製品を廃棄せずに世帯で一定期間保管される退蔵などの特徴が反映され、施策導入に伴う製品循環や環境影響の変化をシミュレーションしています。

出所:東京大学ウェブサイト

7種類のサーキュラーエコノミー施策

リペア(修理すること)
リユース(中古品を再使用すること)
リファービッシュ(使用済み品を再整備し、一定の品質を保証して提供すること)
機能アップグレード(使用済み品に一部の機能を付加すること)
リース(消費者に製品を長期間貸し出すこと)
レンタル(消費者に製品を短期間貸し出すこと)
シェアリング(消費者どうしが製品を共有すること)

消費者行動の3つの要素

この消費者行動シミュレーションモデルでは、消費者の意思決定に大きく影響する以下の3つの要素が考慮されています。

  • 多様性:消費者ごとに異なる嗜好や購買行動を反映。

  • 限定合理性:すべての情報を完全に処理するのではなく、必ずしも経済合理性に従うわけではなく、限られた情報に基づいて意思決定を行う。

  • 社会的影響:口コミや周囲の行動が選択に影響を与える。

出所:東京大学ウェブサイト

研究結果:消費者行動

研究チームにより、家電製品を対象とする次の2種類の仮想的なケーススタディに関するシミュレーション実験が行われ、モデルの実用性が検討されました。

・サーキュラーエコノミー施策の組み合わせ(リファービッシュ品のリースサービス)
・サーキュラーエコノミー施策の比較(リユース、レンタル、シェアリングサービス)

「リユース」「リファービッシュ」「リース・シェアリング」の3つの戦略がそれぞれ消費者の行動や環境負荷に与える具体的な影響について、定量的に評価されています。

1. リユース戦略(再利用)

<市場シェアの増加>
シミュレーション結果によると、リユース製品の市場シェアは、消費者の嗜好や社会的影響を考慮することで、最大で25%まで増加することが示されました。これは、単なる価格の安さだけでなく、「中古品を選ぶ」という選択肢が消費者の間で社会的に受け入れられることが重要であることを意味しています。

特に、口コミやオンラインレビューといった社会的影響
が強く作用することで、リユース製品の普及が加速する可能性があると考えられます。

<環境負荷の低減>
リユース製品の普及により、新品の製造数が減少し、これに伴いCO₂排出量が約15%削減されると推定されています。
新製品の製造には大量の資源とエネルギーが必要ですが、リユース品を活用することで、その負荷を大幅に軽減できるということです。
特に、家電や電子機器の分野では、新品生産に伴うCO₂排出が顕著であり、リユース品の流通を拡大させることで環境負荷を大きく抑えられると考えられます。


2. リファービッシュ戦略(再生品の販売)

<品質と価格の影響>
リファービッシュ製品の受容性には、消費者が「新品と同等の品質である」と認識できるかどうかが重要な要素となります。

シミュレーションでは、リファービッシュ製品の品質を新品と同等レベルに維持しつつ、価格を新品の70%程度に設定することで、消費者の購入意欲が約30%向上することが示されました。

つまり、単に価格を安くするだけではなく、消費者が品質に納得できるかどうかが、リファービッシュ市場の成長にとって不可欠であることが分かります。

また、購入意欲の向上には「保証期間の設定」や「ブランドの信頼性」も大きく影響することが示されています。新品と比較して割安でありながらも、品質に不安があると消費者は購入をためらうため、信頼を得るための施策が求められるということですね。

<環境効果>
リファービッシュ戦略の導入により、廃棄物の削減と資源の有効活用が進み、全体の環境負荷が約10%低減する可能性が示唆されています。

特に、電子機器や家具などの耐久消費財において、適切な修理・再生を行うことで廃棄量が減少し、資源採掘や製造エネルギーの使用が抑えられることが期待されます。

また、リファービッシュ品の市場が活発化することで、消費者が「新品を買い替えるのではなく、まずは修理や再生品を検討する」という行動変容が生まれる可能性も指摘されています。

この結果、長期的にみると、新品購入の抑制が進み、より持続可能な消費行動が促進されることが期待されます。


3. リース・シェアリング戦略(所有から利用への転換)

<普及の要因>
リースやシェアリングサービスが消費者に広がるためには、価格や利便性だけでなく、「周囲の人が利用しているかどうか」が大きな影響を与えることが確認されました。

シミュレーションの結果、友人や家族がすでにリース・シェアリングサービスを利用している場合、個人の利用意向が約20%増加する傾向が見られました。

これは、社会的ネットワークが消費行動に与える影響が非常に強いことを示しています。

特に、SNSやレビューサイトなどでポジティブな意見が共有されることで、リース・シェアリングの認知度と受容性が高まり、サービスの普及スピードが加速する可能性が示唆されています。

都市部ではすでにカーシェアリングや家具・家電のリースが広がりつつあり、消費者の「所有」に対する価値観が変化してきていることが指摘されています。

<環境への貢献>
リース・シェアリング戦略の導入により、製品の利用効率が向上し、CO₂排出量が約12%削減されると予測されています。

これは、個人が所有する製品の数が減少することで、全体的な生産量が抑えられるためです。

特に、シェアリングが普及すれば、同じ製品が複数の消費者に利用されることで、新品を購入する頻度が低下し、資源の節約につながります。

また、企業側の視点からは、リースやシェアリングサービスの提供が「サブスクリプションモデル」の形で新たな収益源となる可能性も示されています。

消費者の所有意識が薄れることで、企業は「製品を販売するビジネス」から「利用を提供するビジネス」へと転換し、より安定した収益基盤を築くことができると予測されています。

研究結果考察:サーキュラーエコノミー成功の鍵となる「消費者行動の変容」

今回のシミュレーション研究では、上述の通り、「リユース」「リファービッシュ」「リース・シェアリング」という3つのサーキュラーエコノミー戦略が消費者行動に与える影響について分析されています。

その結果、これらの戦略を成功させるには、単に選択肢を提供するだけではなく、消費者の行動変容を促す適切な施策を導入することが不可欠であることが示されました。

具体的に、消費者行動の変容を促進するために必要な要素は以下の3点に集約されます。


① 価格設定の最適化 –「お得感」の創出が鍵

サーキュラーエコノミー製品やサービスを広く受け入れられるものにするためには、消費者にとって魅力的な価格設定が重要です。

今回の研究では、リファービッシュ製品を新品価格の70%程度に設定すると、購入意欲が約30%向上することが示されました。これは、消費者が「新品よりも安い」「品質が保証されている」と感じた場合、購買意欲が高まることを意味します。

また、リース・シェアリングモデルにおいては、サブスクリプション料金の設定が成否を分けることも分かっています。たとえば、家電や家具のリースサービスが月額一定のコストで利用でき、なおかつ「所有よりも経済的にメリットがある」と感じられるような価格設定がされれば、利用意向は大幅に高まると考えられます。

つまり、「新品を買うよりも、リユース・リファービッシュ・リースの方がお得」と消費者に思わせることが、サーキュラーエコノミーの普及において不可欠な要素であることが示されました。


② 品質管理と保証制度 –「安心感」が購入の決め手

研究結果から、特にリファービッシュ市場の成長には品質の向上と保証制度の充実が必要であることが明らかになりました。

シミュレーションでは、リファービッシュ製品の品質が「新品と同等」であると認識された場合、消費者の購入意欲が大きく高まることが示されています。

これは、消費者の多くが「中古や再生品に対する品質への不安」を持っているため、安心して購入できる環境が整わなければ、市場は拡大しにくいことを意味します。そのため、以下のような対策が求められます。

  • 品質基準の統一化:各リファービッシュ業者が一定の基準を満たすことを保証する制度の確立

  • 保証期間の設定:新品と同じように「1年間の保証」などを付与し、消費者の安心感を高める

  • 信頼性の確保:認証制度の導入(例:メーカー認定のリファービッシュ品)

これにより、消費者が「新品と同じように信頼できる」と感じることで、リファービッシュ市場の拡大が期待できることが示されました。


③ 社会的影響の活用 –「周りが使っているから、私も」

今回のシミュレーションでは、リース・シェアリングサービスの普及には「社会的影響」が極めて大きな役割を果たすことが分かりました。

具体的には、友人や家族がリース・シェアリングを利用していると、その人自身の利用意向が約20%増加することが示されています。

これは、消費者が「周りが利用しているかどうか」を参考にして行動を決定する傾向があることを示唆しています。

この結果を活かすためには、以下のような施策が有効だと考えられます。

  • 口コミの促進:実際のユーザーのレビューを活用し、サービスの利便性や満足度を広める

  • インフルエンサー施策:環境意識の高いインフルエンサーが利用することで、一般消費者の関心を引く

  • 紹介プログラムの導入:「友人を紹介すると割引が適用される」などのキャンペーンを実施

このように、消費者の行動変容を促すためには「社会的影響」を積極的に活用する戦略が必要であり、「周りが使っているから、私も使う」という心理を刺激することが、シェアリングやリースモデルの成長には欠かせないことが示唆されています。


サーキュラーエコノミーを普及させるために

今回の研究結果から、サーキュラーエコノミーを成功させるためには、単に「持続可能な製品やサービスを提供する」だけでは不十分であり、消費者が自然にその選択をするように促す仕組みが必要であることが明らかになりました。

  • 価格面でのメリットを明確にし、お得感を出す(リファービッシュ品の価格最適化、サブスク型リースの導入)

  • 品質保証を徹底し、消費者が安心して選べる環境を作る(品質基準の統一化、メーカー認定、長期保証の提供)

  • 社会的影響を活用し、リース・シェアリングの普及を加速させる(口コミ・インフルエンサー施策、紹介キャンペーン)

このような戦略を総合的に実施することで、消費者行動の変容が進み、サーキュラーエコノミーがより広く受け入れられる可能性が高まります。


おわりに

いかがでしたでしょうか?

サーキュラーエコノミーの取り組みが進む中で、「修理する」「借りる」「シェアする」といった選択肢がより身近になっています。今回ご紹介した研究結果から、定量的にも今後拡大する意義と可能性が十分にあることを読み取っていただけたのではないでしょうか。

特に、価格や品質保証の仕組み、そして口コミや社会的影響が、消費者の意思決定に大きく関わることが分かりましたね。

「使い捨て」から「長く大切に使う」文化へとシフトしていくためには、消費者にとって「無理なく選びたくなる」環境を整えることが重要になってきます。

私たち一人ひとりの選択が、未来の市場や環境を形作っていくことを考えると、リペアやリユースの選択を積極的に取り入れることは、決して小さな変化ではないのだなと改めて感じることができました。

ちょっとした行動の積み重ねが、より良い循環型社会への大きな一歩につながりますね!

次回のvol.7でも、また異なる研究結果をレポートしてみたいと考えています。

持続可能な未来に向けた新たな視点を、一緒に探っていきましょう!


この連載noteは、こちらから是非ご覧ください! ↓



<英訳>


Will "Fix, Rent, Share" Spread?

The University of Tokyo & National Institute for Environmental Studies


In this NOTE Magazine "CIRCULAR★JOURNEY", we have introduced the current situation and challenges of the repair market and the efforts of governments and companies around the world. Vol.4 featured the efforts of "iFixit" to promote a repair culture, and Vol.5 delved into the possibilities of the refurbish market. Volume 5 explored the possibilities of the refurbishment market.
Through these examples, we hope you have seen that repair is not just a consumer option in everyday life, but also an important part of building a sustainable future.

But aren't you suddenly asking yourself?
How much does repair really impact the economy and the environment?
How will consumer behavior change?

While we were feeling this way, we learned that a research team from the National Institute for Environmental Studies (NIES) in the field of resource recycling and the Graduate School of Engineering at the University of Tokyo had conducted research to develop a consumer behavior simulation model to evaluate circular economy initiatives in advance.

This time, we would like to report on a case study using the "Consumer Behavior Simulation Model" developed by the National Institute for Environmental Studies and the University of Tokyo to see how the introduction of circular economy measures such as sharing, reuse, and repair will affect the environment and circularity in the future.
I would like to report on it!

This simulation is a data-driven analysis of how consumers make choices to buy new, repair, or reuse, and how this affects the market and the environment.


What is the background and purpose of the study?

In a state where recycling-oriented consumption behaviors such as reuse, refurbishment, leasing, and sharing are attracting increasing attention, companies and governments are faced with the challenge of how to design and promote these behaviors in a way that is acceptable to consumers, right?

According to a research team from the National Institute for Environmental Studies and the University of Tokyo, conventional consumer behavior research has generally analyzed consumer behavior using average consumer models, but since consumer preferences and behaviors are naturally diverse in actual markets, it has been difficult to accurately capture the actual situation through a one-size-fits-all analysis.

For example, one group of consumers prioritizes price, another group prioritizes environmental awareness, another group prioritizes convenience, and so on.

Therefore, the objective of this study is to evaluate the effectiveness of circular economy strategies by taking into account the diverse choices of consumers. In particular, by using simulations that incorporate the effects of consumer interactions and information diffusion, it attempts to determine the conditions under which a given policy will be successful or create challenges.

Agent-based Model for Assessment of Multiple Circular Economy Strategies: Quantifying Product-Service Diffusion, Circularity, and Sustainability

Ryu Koide, Haruhisa Yamamoto, Keisuke Nansai, Shinsuke Murakami

Resources, Conservation and Recycling

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921344923003506

https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2023.107216

Source: The University of Tokyo website

Research Methodology: Consumer Behavior Simulation Overview

The study used an agent-based modeling (ABM) methodology to develop the world's first simulation model that applies to seven types of circular economy policies, including sharing, reuse, and repair. 2,000 to 8,000 virtual consumers The interaction of consumers and products was modeled by recreating them on a computer and setting behavioral rules for each individual consumer.

The flow of individual products from manufacture, purchase, use, and disposal to recycling was reproduced on the computer, reflecting characteristics such as length of product use and reasons for disposal, which vary from consumer to consumer, waiting periods when products are not in use, and storage of used products in the household for a period of time without disposal, to simulate the product cycle and environmental impacts associated with the introduction of policies. The changes in impact are simulated.


Seven types of circular economy actions

The seven types of circular economy measures are: repair (repairing), reuse (reusing used products), refurbish (refurbishing used products and providing them with a guaranteed level of quality), functional upgrade (adding some functions to used products), lease (lending products to consumers for a long period of time), rental (lending products to consumers for a short period of time), and sharing (sharing products among consumers).

Three Elements of Consumer Behavior

This simulation model of consumer behavior takes into account the following three factors that significantly influence consumer decisions

Diversity:
Reflects the different preferences and buying behaviors of each consumer.

Limited rationality:
Decision making is based on limited information, which does not necessarily follow economic rationality, rather than fully processing all information.

Social influences:
Word of mouth and peer behaviors influence decisions.

Research Findings: Consumer Behavior

The research team conducted simulation experiments on the following two hypothetical consumer electronics case studies to test the usefulness of the model

A combination of circular economy measures (leasing services for refurbished products)
A comparison of circular economy measures (reuse, rental and sharing services).

The specific impacts of each of the three strategies "Reuse", "Refurbish" and "Rent/Share" on consumer behavior and environmental impacts will be quantitatively evaluated.

reuse strategy

<Increase in market share>
Simulation results show that the market share of reused products can be increased up to 25% by taking into account consumer preferences and social impacts. This implies that it is not only about low price, but also about the social acceptance of the option to choose reused products among consumers. In particular, strong social influences such as word of mouth and online reviews could accelerate the spread of reused products.

<Reducing environmental impact>
It is estimated that the proliferation of reused products will reduce the number of new products manufactured, which in turn will reduce CO₂ emissions by approximately 15%. Manufacturing new products requires large amounts of resources and energy, but the use of reused products can significantly reduce this burden. In particular, the CO₂ emissions associated with the production of new products are significant in the home appliance and electronic equipment sectors, and expanding the distribution of reused products will significantly reduce the environmental burden.

Refurbishment Strategy (Selling Refurbished Products)

<The Impact of Quality and Price>
An important factor in the acceptance of refurbished products is whether or not consumers perceive them to be of the same quality as new products. Simulations have shown that if the quality of refurbished products is kept at the same level as new products and the price is set at 70% of the price of new products, consumers' willingness to buy increases by about 30%.

In other words, it is not just a matter of lowering the price, but whether consumers are satisfied with the quality of the refurbished product is essential for the growth of the refurbished market. In addition, "warranty period" and "brand reliability" have been shown to have a significant impact on purchase intent. This means that confidence-building measures are needed, as consumers are reluctant to buy products if they are unsure of the quality, even if they are less expensive than new products.

<Environmental effects>
It has been suggested that the introduction of a refurbishment strategy could reduce waste and make more effective use of resources, reducing the overall environmental impact by about 10%. Particularly in the case of durable consumer goods such as electronics and furniture, proper repair and refurbishment is expected to reduce the amount of waste and the use of resource extraction and manufacturing energy.

It has also been pointed out that an active market for refurbished products can lead to a change in consumer behavior, with consumers considering repaired or refurbished products instead of replacing them with new ones. As a result, in the long run, consumers are expected to reduce their purchases of new equipment and promote more sustainable consumption patterns.


leasing and sharing strategies (shift from ownership to use)

<Factors contributing to diffusion>
For the diffusion of leasing and sharing services among consumers, it was confirmed that not only price and convenience, but also "whether people around you are using the service or not" have a significant impact.

The simulation results showed that when friends and family members are already using leasing/sharing services, the individual's intention to use the service tends to increase by about 20%. This indicates that social networks have a very strong influence on consumer behavior.

In particular, it suggests that sharing positive opinions on social networking and review sites can increase the awareness and acceptance of lease-sharing and accelerate the rate of adoption of the service. In urban areas, car sharing and the leasing of furniture and appliances are already widespread, suggesting a shift in consumer values towards "ownership".

<Contributing to the environment>
The introduction of leasing and sharing strategies is expected to improve the efficiency of product use and reduce CO2 emissions by approximately 12%. This is due to the fact that fewer products are owned by individuals, thereby reducing overall production.

In particular, as sharing becomes more widespread, the same product will be used by multiple consumers, which will reduce the frequency with which new products are purchased, thereby conserving resources. From a business perspective, the provision of leasing and sharing services has also shown the potential to become a new source of revenue in the form of a "subscription model".

It is predicted that as consumers become less conscious of ownership, companies will shift from being in the business of "selling products" to "providing use", thereby establishing a more stable revenue base.


Discussion of the research findings: "Changing Consumer Behavior" as the Key to Success in the Circular Economy

As mentioned above, this simulation study analyzes the impact of three circular economy strategies - reuse, refurbish, and lease/sharing - on consumer behavior.

The results indicate that for these strategies to be successful, it is essential to introduce appropriate measures that encourage consumers to change their behavior, rather than simply providing them with options. Specifically, the elements necessary to encourage changes in consumer behavior can be summarized in the following three points

(1) Optimizing pricing - Creating a sense of "value for money" is key.

In order for circular economy products and services to be widely accepted, it is important to set prices that are attractive to consumers. In this study, it was shown that pricing refurbished products at about 70% of the price of new products increases the willingness to buy by about 30%. This means that consumers are more likely to purchase a product if they perceive that it is cheaper than a new product and that its quality is guaranteed.

In the lease-sharing model, it has also been found that setting the subscription fee can make the difference between success and failure. For example, if a household appliance or furniture leasing service is available at a fixed monthly cost and the price is set so that the customer perceives it as "more economically beneficial than ownership," the willingness to use the service is likely to increase significantly.

In other words, it has been shown that convincing consumers that "it is more economical to reuse, refurbish or lease than to buy new" is an essential element in the diffusion of the circular economy.


(2) Quality Control and Warranty Programs - "Peace of Mind" is a Key Purchase Factor

Research suggests that improving quality and strengthening warranty programs are particularly important for the growth of the refurbished product market.

Simulations show that consumers' willingness to buy refurbished products increases significantly when the quality of refurbished products is perceived to be "equivalent" to that of new products. This means that the market is unlikely to expand unless an environment is created in which consumers can purchase refurbished products with confidence, since many of them have "concerns about the quality of used and refurbished products". Therefore, the following actions are needed

Standardize quality standards:
Establish a system to ensure that each refurbisher meets certain standards.

Establish a warranty period:
Provide a "one-year warranty" or similar, the same as for new products, to increase consumer peace of mind.

Ensure reliability:
Establish a certification system (e.g., manufacturer-certified refurbished products).

This has been shown to expand the refurbished market by giving consumers the feeling that the products are "as reliable as new".


(3) Use of Social Influence - "People around me are using it, so am I".

In this simulation, we found that "social influence" plays an extremely important role in the diffusion of lease/sharing services. Specifically, it was shown that when friends and family members use lease/sharing, their own intention to use the service increases by about 20%.

This suggests that consumers tend to make behavioral decisions based on whether or not those around them are using the service. To take advantage of this result, the following measures are considered effective

Word-of-mouth advertising:
Use actual user reviews to spread the word about the convenience and satisfaction of the service.

Influencer actions:
Attract general consumer interest by having environmentally conscious influencers use the service.

Implement referral programs:
Implement campaigns such as "refer a friend and get a discount".

These findings suggest that strategies that actively leverage "social influence" are necessary to encourage consumers to change their behavior, and that stimulating the psychology of "I use it because everyone around me uses it" is essential for the growth of the sharing and leasing model.


Spreading the circular economy

The results of this study clearly show that for the circular economy to succeed, it is not enough to simply "offer sustainable products and services", but that mechanisms are needed to encourage consumers to make this choice naturally.

Clarify price advantages and create value for money (price optimization of refurbished products, introduction of sub-square leasing).

Ensure quality and create an environment where consumers can choose with confidence (standardize quality standards, certify manufacturers, provide long-term warranties).

Leverage social influence to accelerate the adoption of leasing and sharing (word-of-mouth and influencer activities, referral campaigns).

The comprehensive implementation of these strategies will increase the likelihood of changing consumer behavior and achieving wider adoption of the circular economy.

Conclusion

What was your experience?
As the circular economy initiative progresses, options such as "repair", "rent" and "share" are becoming more accessible. We hope that you have been able to read from the research results presented here that there is sufficient significance and potential for future expansion, also in quantitative terms.

In particular, you have found that price and quality assurance systems, as well as word of mouth and social influence, play a significant role in consumer decision-making.

In order to move from a culture of "throwaway" to one of "long-lasting and valued use," it will be important to create an environment in which consumers feel "compelled to choose" without difficulty. Given that the choices each of us makes will shape the future marketplace and environment, I was reminded that proactively adopting repair and reuse choices is not a small change.

The accumulation of small actions can lead to a big step towards a better, more recycling-oriented society! In the next issue of Volume 7, we will report on the results of another study.

Let's explore new perspectives for a sustainable future together!

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