キヤノン 対 花園 レビュー (ジャパンラグビーリーグワン 2023-2024)


ジャパンラグビーリーグワン 2023-2024
ディビジョン1 第3節 カンファレンスB
キヤノン 66 - 26 花園


花園が後半開始早々のトライで7点差まで迫ったものの、その後はキヤノンに6トライを奪われ試合終了時には点差が開いていた。キヤノンはスクラムでプレッシャーをかけてペナルティキックを獲得し、ペナルティキックから敵陣に入ることが多かった。花園はアタック時は3人、ディフェンス時は2人でBDをリサイクルしていた(パナソニック戦とは異なっていた)。この試合では、キヤノンはラインアウトからのモール、花園はエッジからのアタック、が特徴的だった。


キヤノンのラインアウトからのモール

キヤノンは試合を通してラインアウトからはモールを組み押し込んでいた。ゾーンに関係なくモールを組んでおり、この試合ではモールを押し込むことがプランだったようだ。ただし、モール一辺倒ではなく、モールの周辺をアタックする、モールを組んだ後に裏へパントする、モールを組んだ後に反対のエッジまでボールを運ぶ、等の複数のオプションを見せていた。モールを組んで押し込むのはそれ自体がトライを取るためのオプションの1つだが、上記のアタックを効果的にもしていると思う。


花園のエッジからのアタック

花園はエッジからのアタックで(シークエンスのような)特徴的な組み立てがあった。組み立ては前半と後半で使い分けられていた。前半はエッジ→9-shape→反対のエッジにボールを運ぶ、の順にアタックしていた。エッジからの2フェーズ目で反対のエッジにボールを運ぶ時は、飛ばしパスやキックパスを使いボールを遠くへ運んでいた。このアタックで1本トライを奪っていた。
 後半はエッジ→BD×2でミッドフィールドにボールを運ぶ→逆目に走り込んでサイドチェンジ、の順にアタックしていた。エッジからの2フェーズ目にミッドフィールドでBDを作る時はダミーのランナーがいた。こちらのアタックではサイドチェンジ後にアタックを止められていた。


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Cannon vs Hanazono Review (Japan Rugby League One 2023-2024)


Japan Rugby League One 2023-2024
Division 1, Section 3, Conference B
Cannon 66 - 26 Hanazono


Hanazono players scored Try and reached 7 points behind right after a beginning of 2nd half, but Cannon scored 6 Tries after that and there was a big point difference at an end of the game. Cannon players put pressures at scrums so that they got penalty kicks, which led them to attacking or finish zone. Hanazono players recycled BDs by 3 players in attacks and 2 tacklers in defenses (which was a difference from the game played against Panasonic). In this game, line-out mauls by Cannon and attacks from an edge by Hanazono were characteristic plays.


Line-out Mauls by Cannon

Cannon players had mauls from line-outs and pushed them throughout the game. It seemed they had a plan to push mauls because they had mauls from line-outs in spite of where they were. However, they were not stuck at mauls, but used other attack options such as attacking around mauls, having short punts after mauls, and bringing a ball to another edge after mauls. Having and pushing mauls are one of attack options to score Try, but also it makes their attack options effective.


Attacks from an Edge by Hanazono

Hanazono players had characteristic assemblies (as sequences) at attacks from an edge. These assemblies were separated 1st half from 2nd half. In 1st half, they attacked the order from an edge to 9-shapes, then bringing a ball to another edge. When they brought a ball to another edge in 2nd phase from former edge, they used skip passes and punts as passes to bring a ball far. They scored a Try by this attack.
 In 2nd half, they attacked the order from an edge to BDs twice at midfield, then changing attacking side by running reverse side. When they made BD at midfield in 2nd phase from former edge, they had decoy runners. They were stopped attacking after changing attacking side.


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