最近の記事
-
- 再生
セスナから旅客機の空撮
龍ケ崎飛行場からセスナに乗り成田空港から離陸する空撮する空撮するミッション。 めったに見ることが出来ないアングルでの撮影は最高です。 セスナ程度の小さな機体ではもろに気流の影響を受結構結構上下左右に振られます。 撮影は後部座席の小さな窓からレンズ先端を外に出さないように、狭い機内でアクロバティックな体勢で望みます。 今回は余裕を持って400ミリをつけて無理なく機影を追うことに徹することにしました。Z8+400mmf4.5とZ9+24-120mmに2台体制。 高速で飛ぶ飛行機をやはり高速で飛ぶセスナで追いかけながらの撮影でしたが、いかに被写体の飛行機を追いかけてコース取りをするかが撮影の肝となりました。コースの指示を出すのが田嶋師匠でロールとヨーのタイミングと角度と速度をパイロットに伝えます。 離陸する旅客機をサイドから正面に回り込んでの撮影はセスナの側面に被写体の飛行機を捉え続ける必要があり、なおかつ航路がクロスするタイミングも正確でないと上昇してくる臨場感が出ないので特に難しいミッションだと感じました。 素人がカメラを構えながらコースの指示を出すことはとても無理で、それ相応の場数をこなさなければ出来ないでしょう。 とにかく、真上から離陸する飛行機を見ることなどありません。普通に足下にあるのではなくて、機体を深くバンクさせて横の窓か見下ろすのはエキサイティングです。 離陸から着陸までの一連を体験して欲しくて編集をしました。 ごゆっくりご鑑賞下さい。 A mission to take aerial shots of a Cessna taking off from Narita Airport from Ryugasaki Airfield. It's great to take photos from angles that are rarely seen. A small aircraft like a Cessna is affected by air currents and can be swayed up and down and left and right. When taking pictures, I take an acrobatic position in the cramped interior of the plane, making sure not to expose the tip of the lens through the small window in the back seat. This time, I decided to use a 400mm camera with plenty of time and focus on chasing the aircraft without too much trouble. Two cameras: Z8+400mmf4.5 and Z9+24-120mm. I was photographing a high-speed airplane while chasing it in a high-speed Cessna, and the key to the photograph was figuring out how to follow the subject's airplane and determine its course. Master Tajima gives course instructions and tells the pilot the timing, angle, and speed of roll and yaw. It is particularly difficult to photograph a passenger plane taking off from the side to the front, as it is necessary to keep the subject airplane on the side of the Cessna, and the timing of the crossing paths must also be accurate, otherwise the sense of realism of the airplane ascending will not appear. It felt like a mission. It is extremely difficult for an amateur to give instructions on the course while holding a camera, and it would be impossible to do so unless you have completed a corresponding number of events. You'll never see a plane take off from directly overhead anyway. It's exciting to bank the aircraft deep and look down at the side window instead of the usual view beneath your feet. I edited it because I wanted people to experience the entire process from takeoff to landing. Please take your time to enjoy it.