科学も坐禅も Science and zen.

坐禅は人間を知る技術だと思っています。

例えば、
遺伝という現象を観察することで、生物の進化を究明していくという、科学のアプローチがあります。さまざまな生き物の遺伝的特質と、ヒトのそれとを比較することによって、ヒトという生き物の立ち位置を、より鮮明に理解することができます。
そして、究明の結果、私という現在地を知ります。
あるいは科学のアプローチとは、より鮮明に真理と呼ばれるものに向かっていく、と同時に、真理と呼ばれるものの中に私がいることをより鮮明に実感する、そういう方向に働いている力学ともいえるでしょう。

例えば、
おのれ自身と現実の世界を観察することで、自己を究明していくという、坐禅のアプローチがあります。
自己の身体感覚や無意識的な衝動と、身の回りに存在する現実世界のさまざまなできごとを比較することによって、自己という存在の立ち位置を、より鮮明に理解することができます。
そして、究明の結果、私という現在地を知ります。
あるいは坐禅のアプローチとは、より鮮明に仏性と呼ばれるものに向かっていく、と同時に、仏性と呼ばれるものの中に私がいることをより鮮明に実感する、そういう方向に働いている力学ともいえるでしょう。


科学のアプローチで究明するその真理は、現実に全て表れていると知る。
坐禅のアプローチで究明するその仏性は、現実に全て表れていると知る。
と同時に、私が知ろうが知るまいが、あるがまま変わらず現実は現実であり続けている、ということが改めて腑に落ちる。

ヒトが認識しうることのあまりの狭さに愕然としながらも、紛れもなく今この瞬間現実に組み込まれている私が存在しているという事実から、大いなる安心を得る。

その安心が、私を自由にする。
そして私は、自由に生きる。

I believe that zazen is the art of getting to know people and the world.

For example,
There is an approach in science that investigates the evolution of living organisms by observing the phenomenon of heredity. By comparing the genetic characteristics of various creatures with those of humans, we can gain a clearer understanding of the position of the human creature.
And, as a result of our investigation, we know where we are.

The approach of science can be said to be a dynamic that works in such a direction, moving more clearly toward what is called truth, and at the same time, more clearly realizing that I am in what is called truth.

For example,
There is the zazen approach of investigating the self by observing oneself and the real world.
By comparing one's own physical sensations and unconscious impulses with the various events of the real world around us, we can gain a clearer understanding of where we stand in our existence.
As a result of this investigation, we come to know where we are.

The approach of zazen can be said to be a dynamic that works in this direction, moving more clearly toward what is called buddhahood, and at the same time more clearly realizing that I am within what is called buddhahood.

I know that truth, which I investigate with the scientific approach, is all manifested in reality.
I know that the Buddha nature, which I investigate through the approach of zazen, is all manifested in reality.
At the same time, it becomes clear to me once again that reality continues to be reality as it is, whether I know it or not.

I am astonished at how little we humans are able to perceive, but I am also greatly relieved by the fact that I exist, undeniably embedded in reality at this very moment.

That security sets me free.
And I live freely.

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