Royal Ballet – The Royal Ballet Live, Elite Syncopations – London
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11/4のロイヤルバレエ公演演目
アシュトンのラプソディ(アレクサンダー・キャンベル、高田茜)、In Our Wishes(金子芙生、リース・クラーク)、モノトーンⅡ(ジーナ・ストーン=ジェンセン、デイヴィッド・ドネリー、テオ・デュブレウイル)、白鳥の湖第2幕より(フランチェスカ・ヘイワード、ウィリアム・ブレイズウィル)、瀕死の白鳥(クレア・カルヴァート)、ウルフワークス(エドワード・ワトソン、高田茜、カルヴァー・リチャードソン)、マノン第1幕より(フェデリコ・ボネッリ、ラウラ・モレーラ)、海賊よりパドドゥ(マヤラ・マグリ、マシュー・ボール)、チャイコフスキー・パドドゥ(マリアネラ・ヌニェス、ヴァディム・ムンタギロフ)、エリート・シンコペーション(サラ・ラム、平野亮一)
ロイヤルバレエ芸術監督のケヴィン・オヘアがステージで今シーズン最初で最後の舞台にお客様を迎えられたことを歓迎した。次のロイヤルオペラハウスでの舞台は配信される予定だ。水曜日(11/4)のプログラムと同じく、クリストファー・ウィールドンのウィズインザゴールデンアワーの最終章を含むバレエ団のレパートリーの中から選りすぐりのものになるだろう
Kevin O’Hare, director of the Royal Ballet, came on stage to welcome the return of a paying audience for what turned out to be the opening and closing live performance of the season. The next performance on the stage of the Royal Opera House will be streamed to viewers at home. Like Wednesday’s programme, it will consist of excerpts from the company’s repertoire, concluding with the final section from Christopher Wheeldon’s Within the Golden Hour.
オヘアは閉鎖前のプログラムをほろ苦い経験と例えた。ダンサーたちが舞台に戻ってきてもっと公演をするための興味を刺激してじらすようなものになった。ダンサーたちはCOVID-19の制限に従い数の減った観客に熱狂的に迎えられた。マスクをして、座席がテープで閉じられ、空の座席列があり、エリート・シンコペーションの前の休憩の間も人と接してはいけない。もう一度舞台のためにロイヤルオペラハウスに行く楽しみはつかの間のものだった
O’Hare called the pre-closure programme a bittersweet experience. It offered a tantalising menu, whetting the appetite for more performances by dancers revelling in being back on stage. They were enthusiastically applauded by a reduced audience obeying Covid-19 restrictions: masked faces, taped off seats, empty rows and no mingling during a brief interval before Elite Syncopations. Our pleasure at being present once again for a performance in the Opera House was all too brief.
90分の公演の前半はガラ公演で、あまり親しみのないパドドゥもあった。プログラムやキャスト表がないので、タイトルとクレジットが紹介されたのは助かった。うるさい司会の必要もなかった。フレデリック・アシュトンの3つの小品は二度目のロックダウンに対峙しての平穏と慰めを感じさせた
The first half of the 90-minute programme consisted of standard gala fare, combined with less familiar pas de deux and solos. Helpfully, each selection was introduced by projected titles and credits, since there were no programmes or cast sheets – and no need for a perky presenter. The choice of three short works by Frederick Ashton, the company’s founder choreographer, provided blissful moments of calm and consolation in the face of a second lockdown.
舞台は1980年にミカイル・バリシニコフとレズリー・コリアに振り付けられたアシュトンのラプソディのパドドゥで始まった。男性の役は派手な名手が演じるのだが、このパドドゥではバレリーナのやさしいパートナーと映った。アレクサンダー・キャンベルと高田茜はすばらしく優雅で、高いところから低い位置へ彼女が滑り落ちてくるのを支えた。足が床を刺す短剣のように伸びた。驚くほど繊細に高田は彼の周囲を回り、頭を彼の外に伸ばした腕に信頼して押し込んだ。
The evening opened with the pas de deux from Ashton’s Rhapsody, created in 1980 for Mikhail Baryshnikov and Lesley Collier. Although the male principal role is a showily virtuoso one, the pas de deux reveals him as a tender partner for the ballerina. Alexander Campbell treated Akane Takada with great courtesy, assisting her in low lifts until the heart-stopping one in which she plunged from a high hold, foot extended like a dagger about to pierce the floor. Deceptively delicate, Takada wound herself around him, tucking her head under his outstretched arms in trusting affection.
キャシー・マーストンのラフマニノフのピアノ曲に乗せたIn Our Wishesとの違いは大きくなかった。これは女性(金子芙生)が必死で懇願する恋人(リース・クラーク)を彼女の想いに反して捨てる激しい恋愛沙汰だ。見るからに二人はチェーコフの三人姉妹のケネス・マクミランの別れのパドドゥと同じ破滅する運命にある関係を描いている。In Our WishesはすでにロイヤルバレエのBack on Stageの配信とワールドバレエデーでのリハーサルで観ることができていた。金子がクラークが立ち去ろうとする前に彼女自身とクラークと対峙するにつれ、行きつくところがゆがんでいく
The contrast with Cathy Marston’s In Our Wishes, also to piano music by Rachmaninoff, couldn’t have been greater. This was a tempestuous affair in which the woman (Fumi Kaneko) had to renounce her imploring lover (Reece Clarke) against her wishes. Apparently the duet depicts the same doomed relationship in Chekov’s The Three Sisters as Kenneth MacMillan’s Farewell pas de deux. In Our Wishes was previously shown in the streamed recording of the first Royal Ballet Back on Stage performance, and again in rehearsal during World Ballet Day. Withers were wrung as Kaneko struggled with herself and Clarke before bidding him depart.
Marston’s dramatic duet followed Ashton’s serene Monotones II to Satie’s orchestrated piano music, Trois Gymnopédies. Though the physiques of Gina Storm-Jensen, David Donnelly and Téo Dubreuil weren’t ideally suited to each other, they maintained their linking as an other-worldly triad, pulsing on the music as though bound by a single thread. (The lighting could have been more atmospheric throughout – technical rehearsal time must have been limited.)
The pas de deux from Swan Lake Act II brought together the pairing of Francesca Hayward and William Bracewell that the pandemic had prevented during the spring season. Hayward’s vulnerable Odette was a lonely soul seeking human warmth and reassurance rather than a swooning, etiolated creature, more swan than woman. Hers is an interpretation we look forward to seeing when the ballet is performed again in full. Bracewell had little chance to show what kind of Prince Siegfried he will be, other than a reliable partner.
Claire Calvert gave us her Dying Swan to Saint-Saens’ music, played by pianist Kate Shipway and cellist Tim Hugh. Its justification must have been as a female companion piece to Ashton’s Dance of the Blessed Spirits, performed by Joseph Sissens to Gluck’s flute music, played by Margaret Campbell. The solo was so moving when Vadim Muntagirov danced it during the first ROH concert in an empty auditorium that Sissens couldn’t match its aching poignancy.