見出し画像

The Minneapolis Star 1979年1月5日付「10代の天才が、ついに地元のステージへ――“ワンマン・バンド”だったプリンスが、今夜と明日カプリ・シアターでバンドリーダーとして登場」


The Minneapolis Star 1979年1月5日付

「10代の天才が、ついに地元のステージへ――“ワンマン・バンド”だったプリンスが、今夜と明日カプリ・シアターでバンドリーダーとして登場」
文:ジョン・ブリーム(Jon Bream)

地元の音楽コミュニティのあいだで、ある若い音楽家が話題になっていた。「あのミネアポリスの10代の子がいるだろう? 全部の楽器を一人で演奏したっていうテープ、聴いた?」――実際にそのテープを耳にしたメジャー・レコード会社各社は、その“プリンス”と呼ばれる少年を獲得しようと競い合った。最終的に、ワーナー・ブラザース・レコードが1977年に3枚のアルバム契約と6桁の契約金を提示し、さらにデビュー作『For You』のプロデュース、編曲、作曲、演奏をすべてプリンス本人に委ねた――当時、まだ10代にもかかわらず、である。

あれから約3年。プリンス・ネルソン(Prince Nelson)が周囲をざわつかせ始めて以来、地元の音楽ファンやワーナー・ブラザースの関係者が、ようやく彼の生パフォーマンスを目にする機会を得る。かつて“ワンマン・バンド”として評判を呼んだ彼は、今夜と明日、ウェスト・ブロードウェイ通り2027番地のカプリ・シアター(Capri Theatre)のステージで“バンドリーダー”として姿を見せるのだ。

「緊張してるんだ」とプリンスは、恥ずかしそうに微笑む。「怖いくらいだよ。観客がいるって意識を遮断するのに、しばらく時間がかかると思う。自分は、人前で演奏するのが本当に苦手なんだ。」

3年前に高校のダンスバンドを辞めて以来、公の場で演奏していなかったという19歳のプリンスは続ける。「最初は自分のバンドの前で歌ったり演奏するのも難しかった。でも、彼らのことをわかるようになったら、本当にやりやすくなって、お互いにエネルギーをぶつけ合えるようになったんだ。観客とも同じようにエネルギーを交わせるようになるまで、数曲はかかるんじゃないかな。」

そう言ってプリンスは一瞬目を伏せ、しばし黙り込む。これまでインタビューや公の場を避けてきたのは、この控えめな性格からかもしれない。言葉はゆっくりで、しばしば途中で止まる。しかし、キャップの庇(ひさし)の下から大きな茶色の瞳がのぞくと、小さな声ですっと話を続ける。

「いったん相手をよく知ると、すごく自由でオープンになれるんだ。でも、初めて会う人や初めての状況だと、警戒気味で控えめに見えるらしい。周りからはよく“シャイだ”と言われるんだけど、自分じゃそう思っていないんだよ。でもワーナー・ブラザースの人たちは、みんな『こいつは口数も少ないし、踊ったり歌ったりもしないんじゃないか』って思ってたみたいだね。そういう先入観を払拭したいと思ってる。」

ワンマン・バンドからフロントマンへの転身は最初こそ大変だったが、今は順応してきたという。先週、彼のバンドが練習拠点としているミネアポリスのある家でインタビューした際、プリンスはこう言った。

「時々ややこしいこともあるけど、楽しいよ。自分の曲を、ほかのメンバーがどんなふうに解釈して返してくれるか聴けるのは面白い。内心“ああ、ちょっと違うな”とわかることもあるけど、それがライブの良さになっていることも多いんだ。全部自分一人でやると、常にハイテンションを維持しなきゃいけないからね。」

ステージでは、曲によってさまざまな楽器を持ち替えて演奏する予定だ。数週間にわたって、彼と5人のバンドメンバーがアレンジを煮詰めてきたという。彼らはプリンスと同じく若く、地元ミネアポリス出身の無名ミュージシャンたち。最年長でも23歳だ。

プリンスは約4カ月かけて、地元の候補者だけでバンドメンバーを探した。「ミネアポリスにはまだ知られていない才能がたくさんある」と信じていたからだ。ただし彼は「ロサンゼルスみたいに、この街にはミュージシャンを突き動かすようなインセンティブが少ない」とも感じている。

「だから今回のコンサートをやるんだ。カプリをクラブ化しようとしているオーナーの意図に賛同して、ベネフィット(慈善目的)になるし。もっとクラブが増えればいいし、ラジオ局もいろんな音楽を流してくれればいいのにって思うよ。」

もっとも、プリンス自身はツイン・シティーズの静けさを気に入っており、刺激を求めるときは町を離れる。基本的には一人でいるのが好きで、家にこもってレコーディング機材を触り、20種類以上の楽器で実験するようなタイプなのだ。彼が最初に作曲をしたのは5歳のころで、そのときは2つの石を叩いて音を出していたという。石のサイズがだんだん大きくなっていき、7歳でピアノを始めた。

ピアノのレッスンは1回だけ。楽譜の読み書きはまったくできないままだが、興味の赴くままに楽器を覚え続けてきた。13歳でギター、14歳でドラム、そのあとベース、オルガン、クラビネット、さらには大量のシンセサイザーへと広がっていく。プリンスは子どもの頃、音楽を「聴く」より「作る」ほうが好きで、家にこもって楽器を練習していたため、内向的な少年期を送った。

「いろいろ見逃してきたことも多いけど、後悔はしてない。社交的になる機会を逃したかもしれない。でも俺にとっては、自分の音楽をやったり、一人で映画を観に行ったりすることがハイになれるんだ。昔はスポーツもやってたけど辞めてしまったし、大学に行こうと思ったこともあったけど、今はとてもそんな暇はない。結婚したいとか子どもが欲しいとか思ってた時期もあったけど、それも今は時間がない。そういうことすべて含めて、考えが変わったんだと思う。10代のうちにやりたいことは全部やった気がしてるしね。」

そして18歳のとき、プリンスはワーナー・ブラザースにおいて史上最年少でアルバムをプロデュースする人物となった。サンフランシスコやロサンゼルスにある高級スタジオに5カ月こもり、スライ・ストーンやサンタナのメンバーらが激励に訪れるなか、ワンマンでのレコーディング作業は当初の予定を大幅に超えながらも自信満々に完遂した。

結果として完成した『For You』は、全米アルバム・チャートのトップ200入りを果たし、ソウルやディスコのチャートにも顔を出す。シングル曲「Soft and Wet」はロサンゼルス、アトランタ、ヒューストン、そしてカロライナ地方などで好調な支持を得た。アルバムのプロモーションのため、プリンスは自らいくつかの都市でサイン会を開いたが、それを振り返って「変な気分だった」と話す。大半は11歳から20歳くらいの若いファンで、ティーン雑誌でプリンスの若さが強調されたことも影響していたようだ。彼らは「プリンスって本名なの?」「“Soft and Wet”ってどういう意味?」などと質問攻めだったという。

最近ノースカロライナで行われたサイン会兼ディスコ・イベントには約3000人が押し寄せ、20分ほどでステージに殺到してきたため、プリンスは退場せざるを得なくなった。その後、関係者がプリンスのポスターを配って収拾を図ったという。

だが、地元に戻った彼にそうした大騒ぎはほとんどない。ワーナー・ブラザースの宣伝文句やレコード店に貼られたポスター、ティーン誌や黒人向け出版物の記述など、プリンスが直接目にすることもあまりない。

「そういうのをあまり耳に入れないようにしてるんだ。だからここに住んでる。俺のことを知ってる人は、きっと『偉そうにしてるんじゃないか』と思うだろうけど、今の自分は昔からこんな感じなんだ。カリフォルニアに住んでリムジンで移動し、周りに世話をしてくれる人がいつもいるような生活をしていたら、俺も変わっちゃうかもしれない。でもそういうのには興味がない。」

もっとも、ロサンゼルスのようなレコード業界の喧騒から離れているとはいえ、ミネアポリスで彼に悩みがないわけではない。最近、2年以上にわたりメンター兼後援者として支えてくれたマネージャーのオーエン・ハズニー(Owen Husney)と袂を分かったのだ。ハズニーはノーコメントだが、プリンスいわく「個人的な理由」で、今後のビジネス面は自分で「ちゃんとやっていく」という。

プリンスのブッキングエージェンシーは、この冬から春にかけて短期のコンサートツアーを計画中で、アシュフォード&シンプソン、サンタナ、チャカ・カーンなどの前座出演に興味を示す関係者もいるという。そのツアーを終えたら、彼は再びスタジオに入り、2枚目となる“ワンマン・アルバム”の制作に取りかかる予定だ。よりよい作品にしたいと思っているが、プレッシャーはあまり感じていないようだ。

彼は大きなことを思い描きながらも、それを静かに語る。

「自分がやりたいことはやっていく。そうじゃないとこの仕事に潰されるから。うまくいくときはなるようになるし、あまり心配してないよ。突き詰めれば、“お金”よりも“愛”が大切だと思う。愛がある限り、お金がなくても平気。もし破産したって気にしない。愛と音楽さえあれば、それで大丈夫。全部うまくいくから。」


このインタビューの異なるバージョンが、ジョン・ブリームの著書『Inside the Purple Rain』に掲載されており、以下に再録する。

インタビュー別バージョン(『Inside the Purple Rain』掲載)


コンサートではどんなステージになりそう?

プリンス:ワイルドになると思う。

緊張してる?

プリンス:うん。でも始まってしまえば大丈夫だと思うよ。

一人でレコーディングしていた曲を、他のメンバーと一緒に演奏するのはどんな感じ?

プリンス:違うね。ときどき難しくもある。でも、誰かの解釈で返ってきた音を聴くのは楽しいよ。

自分で演奏したときの音と違って聴こえる?

プリンス:そうだね。心の奥では違いがわかる。でも、ライブだと良くなってる部分もある。ほかの人はそのパートだけに集中できるし、自分一人で全部をやるよりもエネルギーを持続させやすい。

ワンマン・バンドからアンサンブルに参加するのは大変だった?

プリンス:難しいね。

昔ほかのバンドでプレイしていた経験は役に立った?

プリンス:いや、あまり。もう3年くらいステージに立っていなかったから、その頃のことはほとんど忘れちゃったよ。

プロモーションツアーはどうだった?

プリンス:変な感じだったよ。ノースカロライナでのフードドライブ(寄付を募るイベント)は、ラジオ局の小さなスペースで人と話せたから面白かった。でも土曜の夜にやったサイン会は2000人くらい来て、すごくヒステリックだった。

ただ座ってサインしてただけ?

プリンス:最初の20分くらいはそうだった。でも人が多すぎて、ステージに押し寄せてきたから撤収したんだ。結局、主催者がステージからポスターを投げて配ってた。もう無茶苦茶だったね。

少人数と直接やり取りするときはどんな反応? 何を聞かれる?

プリンス:いちばん多いのは「本名は本当にプリンスなの?」って質問かな。あとは「“Soft and Wet”ってどんな意味?」っていうのもよくある。

実際、どんな意味なの?

プリンス:それ、君も知りたいの? …うーん、聴く人が自由に解釈すればいいんじゃない? ラジオで訊かれたときは「デオドラントの話だよ」って言ったけど、誰も信じなかったみたいだね。

ほかにはどんな質問が?

プリンス:「お母さんと一緒に“Soft and Wet”を書いたの?」って子もいた(笑)。あとは「アルバム制作にどれくらい時間がかかった?」「本当に全部一人でやったの?」とか。

さっき“地元の才能”を集めたいと言ってたけど、ミネアポリスの音楽界は君の音をあまり支援してくれないとも言ってた。

プリンス:あんまり考えてこなかったけど、今それ言われるとちょっと落ち込むね(笑)。

成功の理由は何だと思う? 君が持っている何かが他と違うのかな?

プリンス:背が高いとか…? いや、わからない。自分じゃ説明できないから、ほかの人に訊いてくれないと。

じゃあ、強みと弱みは?

プリンス:いい脚に弱い、とか? 自分ではあんまり言えないな。自分自身のことは話しにくいね。

今の目標は?

プリンス:用務員になりたい(笑)。冗談じゃないよ。いや、実はしばらくしたらほかのバンドをプロデュースしたいし、できるだけ早くバンドと一緒にアルバムを作りたいとも思ってる。たぶん2回目のツアーが終わったあたりでね。

新曲については?

プリンス:カプリのコンサートで数曲やるかも。ただ、レコードには入れないと思う。ちょっと刺激的すぎてね。コンサートだとウケがいい曲でも、アルバムに収めると違うっていうか。自分はアルバムを一種の“本”みたいにまとめたいんだ。ライブはもっと“盛り上げ”重視だからね。今回全部やるかはわからないけど、視覚的に派手な曲だから盛り上がるんだ。

曲を作るとき、メインで使う楽器は?

プリンス:最近は夢に出てくる。夢を見て、起き上がってすぐにメモでも録音でもしないと忘れちゃうでしょう? 昨夜もいい曲の夢を見たんだけど、起き続けていられなかった…。あとはギターで作ることもあるし、ドラムで作った曲もあるよ。

初めて曲を書いたのは何歳のとき?

プリンス:5歳。まだ“書く”というより、ただ歌って記憶してただけだけど。石を2つ叩いて作った曲があってね。

そこから石が大きくなって…?

プリンス:うん、レンガに進化して(笑)。

楽譜は書く? あるいは誰かにコピーしてもらう?

プリンス:最近はそういうの、あまり必要ないんだ。最初のバンドやってた頃はフィーリング重視でみんな覚えてたし、今のバンドはちょっと指示すればすぐやってくれる。読譜ができるかどうか知らないけど、少なくとも俺は使ってないね。

ロサンゼルスのような場所に移って活動の刺激を得ることは考えない?

プリンス:自分は特に必要ないかな。ここは静かで気に入ってるし、もっと静かな場所だって他にあるし。むしろ、この街を盛り上げたいって思う人がいるなら、いいことだよね。

子どもの頃はどんな音楽を聴いて育った?

プリンス:あんまり他人の音楽は聴かなかったんだ。演奏するのは大好きだけど、当時の音楽シーンにはピンとこなかったし。ビジネスに左右されている感じが嫌でね。みんな、一番いい曲はデビュー前に書いちゃうんじゃないかな。次のアルバムに入れる曲の中には、何年も前に書いた曲もある。そういう曲は素直な気持ちで書いてるんだ。

なぜいつもファルセットで歌うの?

プリンス:声変わりして地声が低くなったら、そこにパワーが出なくなった。エネルギーが湧かない感じ。それで高音域のほうが合う。あと低い声で激しく歌うと喉が痛むんだよね。ファルセットだと痛まないんだ。

最年少プロデューサーであり、全パートを自分で演奏したアーティストとして宣伝されたことについては? ちょっと“売り込み”が強いと感じなかった?

プリンス:あんまり考えないようにしてたよ。それでここに住んでるわけだし。ポスターや雑誌の宣伝も見ないから。

君の自尊心はどう? 一部の都市じゃ有名なのに、ここではまったく無名同然だろうし。

プリンス:それがいいんだよ。自分が誰かを知られると、人って変わっちゃうんだ。だから、俺のことを知らない人と友達になるほうが自然でいい。もし同じ音楽をやってる人だったら、最初から俺を警戒するかもしれないし。それって面倒だし、エゴイストだと思われるのも嫌だからね。カリフォルニアでリムジンに乗って常に誰かがお世話してくれるような生活をしてたら、確かに変わるかもしれない。でも俺はそんなの興味ないし。ずっとここにいたい。

君は前マネージャーのオーエンとよくコンサートに行ってたけど、何を求めていたの?

プリンス:自分にとってコンサートは映画みたいに“現実逃避”の場だよ。オーエンは仕事としていろいろ考えてたみたいだけど、俺はただそこに浸るのが好き。音より演奏者を見て、彼らが何を考えてるのか気になるんだ。

今回のカプリでのライブ、本番中はどんなことを考えてると思う? 観客は?

プリンス:まず、めちゃくちゃ怖いと思う。少人数とはいえ、人がいるってことを頭から消すのが大変なんだ。最初はバンドの前で歌うのも恥ずかしかったけど、慣れたらエネルギー交換ができるようになった。観客とも同じようになれるまで数曲かかるんじゃないかな。俺、いったん仲良くなると凄くオープンなんだけど、最初は控えめで慎重になっちゃうんだ。だからシャイだと思われがちだけど、それが嫌なんだよね。

つまり観客との間に信頼関係が必要なんだね。

プリンス:そう。しょっちゅう「シャイだね」って言われるけど、自分ではそんな気がしてない。ただ、人によってはそう受け取るんだろうね。大勢の前で“シャイ”に見えるのは避けたいから、今はそこを克服しようとしてるんだ。

ここまで音楽に没頭してきて、失ったものはある?

プリンス:あるにはあるけど、後悔はしてない。スポーツとか大学とか、結婚や子どもを持つこととか、いろいろ諦めたけど、今はもう気持ちが変わったんだ。今はそれより大事なことがあるし、10代でやりたいことは全部やった気がする。

次のアルバムについては?

プリンス:いつも新しいことを試したいんだ。それが良かろうと悪かろうと、自分にとって意味があるならいい。もしそれが失敗でも問題ない。結局大切なのは“愛”だけだから。愛があればお金なんてなくても平気だし、万が一破産しても困らない。愛と音楽があれば十分、って思ってる。

これから先のプランは?

プリンス:ツアーをやって、ショーをどんどん作り替えていくつもり。レコードもたくさん売れてほしい。まだ俺の音楽を知らない人には、ぜひ知ってもらいたいね。俺はしばらくはこの業界に残るつもり。雷でも落ちてこない限り(笑)。いろんなことをやりたいし、周りに愛情を注いでくれる人もいるから、何かを変える力になれるんじゃないかな。

イメージづくりについては? ワーナーは君を“黒人音楽”として売るべきか、“ディスコ”か、“ポップ”か、迷ってるようだけど。

プリンス:実はアコースティック調の曲もたくさんあって、例えるなら「Three Times a Lady」みたいにジャンルを超えて受け入れられる曲が書けるかもしれないって思ってるんだ。ときどき「“Soft and Wet”みたいなシングルはもうやめて、全然違うタイプを出してみようかな」なんて考える。そうすればみんなも「この人はいろんなことをやるんだ」って気付くかもしれないし。ひとつの路線に閉じ込められるのは嫌だから。

ワーナーの反応はどうだろう?

プリンス:彼らは今度の土曜日のライブを観に来るよ。俺は無口だから「この子、あんまり踊ったり歌ったりしないんじゃない?」って心配されてるみたいだから、そういう思い込みを払拭しないとね。

もう“イメージ”は定着しつつあるわけだ。

プリンス:インタビューをほとんど断っていたから、言葉を誤って伝えられがちだった。書き手によって文章を変えられたりして、こっちが何もわかってないみたいに読めるのが嫌だったんだ。人に心を開くのが苦手ってのもあるし。でも、そこは克服しなきゃと思ってる。ビジネス的にもマイナスだしね。

家で音楽に没頭するあまり、人と関わる余裕がなかったんじゃない?

プリンス:まさにその通りだね。自分は、音楽や映画やコンサートを一人で楽しむときにこそ、自分の好きな想像の世界に浸れるんだ。誰かと話すときは、相手のペースに合わせなきゃいけなくて、それが面倒に思えることがあるんだよね。

“こういう話題ならこう返す”っていう定型が嫌いで。自分は言葉より行動で示したいタイプだから。それこそ変わった行動をいっぱいしてきたけど、少しずつ人との接し方を学んでる感じかな。音楽で表現するのがいちばん得意だし、それが自分に合ってる。インタビューは大事だろうから今はやるけど、そのうちやらなくなるかもね。というのも、どこ行っても同じ質問ばっかり――「好きな食べ物は?」とか、どうでもいいし。

ほかに何か言っておきたいことは?

プリンス:まず、このインタビューは今まででいちばん面白かったよ。こんなにしゃべったのは生まれて初めてかも(笑)。本当だよ。


以上が、1979年1月5日付『The Minneapolis Star』の記事およびジョン・ブリームの著書『Inside the Purple Rain』に収録されたインタビュー・バージョンの全訳である。


The Minneapolis Star 5 January 1979
Our teen-age virtuoso is home to play at last

The extra-ordinary one-man band will take the stage as a mere bandleader tonight and tomorrow at the Capri Theatre.

Jon Bream


FFEW PEOPLE had ever seen the kid perform. But everybody in the local music community was talking about him. "Hey, have you heard those tapes by that Minneapolis teenager who played all the instruments by himself?"

Well, several major record companies heard the tapes and began courting the kid, known as Prince. Warner Brothers Records signed him in 1977 to a reported three-album, six-figure deal and let him produce, arrange, compose and play all the instruments on his debut record, "For You," which was released last spring.

Now, almost three years after Price Nelson began creating a buzz, the local music community and Warner Brothers bigwigs finally will get a chance to see him perform. The extraordinary one-man-band will take the stage as a mere bandleader tonight and tomorrow at the Capri Theatre, 2027 W. Broadway.

"I’m nervous," Prince said with a sheepish smile. "I’ll be terrified, because it’s gonna take a while to block out the fact there are people out there. I find it extremely hard to perform for people.

"I think I found it hard to sing and play in front of my band at first, " said the 19-year old, who has not performed publicly since he left a high school dance-band three years ago. "But now that I got to know them better, it’s really easy now and we all bounce off each other as far as energy goes. I think before I can bounce off the crowd it will take a few songs."

Prince paused and looked down, displaying the reserve that has, in the past, led him to shun interviews and public appearances. He talks slowly, without a great command of the language. He stops in mid thought, and suddenly, his big brown eyes peek out under the bill of his cap and he continues in soft-spoken monotone

"I’m really free and open once I get to know a person. But when I first encounter something, I’m a little laid back and cautious. People constantly call me shy. I don’t feel shy, but I guess I sometimes come off that way to people. Everybody at Warner Brothers has a big impression​.​ I’m really quiet. If he doesn’t talk, he probably won’t dance or sing too much. I have to put to rest all those accusations.”

Making the transition from a one-man band to a frontman was difficult at first, but Prince says he’s handling it. "It’s complicated at times," he said last week in an interview in the Minneapolis home where his group rehearses. "It’s fun when you hear it (his music) all come back with someone else's interpretation. Deep down, I can tell it’s different, but sometimes on the surface it’s better. It’s not just me doing everything, trying to keep my energy level up at all times.”

Onstage, Prince will play different instruments on different songs. He's been working out the arrangements for the past several weeks with five members of the band.

Like their leader, the other members of the band are young, unknown Minneapolis musicians, some of whom play more than one instrument. The oldest is 23.

Prince spent about four months auditioning local musicians for his group. He was determined to limit his search to local players because he feels there is "a lot of unknown talent here."

However, he says he feels the local music climate stifles musicians. "There is not a lot of incentive here like there is in Los Angeles," Prince said. "That's one of the reasons I'm doing the concert (which is a benefit for the Capri whose owner hopes to make it into a club). There could be more clubs and more (variety to) radio stations here."

Nevertheless, Prince appreciates the quiet of the Twin Cities and goes out of town for excitement. He's kind of a loner and homebody who prefers to record in his studio and experiment with the couple of dozen instruments he plays.

When he was 5, Prince, the son of a show business couple, composed his first song using two rocks. He says he graduated to bigger rocks and bricks before his writing began to improve and he took up the piano at age 7.

He had one lesson. He never learned how to read or write music, but that didn't deter his curiosity about instruments. When he was 13, he picked up the guitar. A year later, he began playing drums. The bass, organ, clavinet and an arsenal of synthesizers soon followed.

During his formative years, Prince preferred to make music rather than listen to it. He stayed at home and learned his instruments. Thus, his childhood was rather introverted.

"I missed out on a lot,​" he reflected, "but I don’t regret it. I missed out on socializing. But I get high off playing my music or going to a movie alone. I used to like to play sports, but I had to quit that. I used to want to go to college. I certainly don’t have time for that. At one time, I wanted to get married and I don’t have time for that. I wanted kids, too. But I don’t have time for that, either. I think the things I missed out on, my mind has changed about them. I think I’ve done what I wanted to do in life. In teen-age life.”

​Indeed, at 18, Prince became the youngest person ever to produce an album for Warner Brothers. ​

​He spent five months holed up in ritzy recording studios in San Francisco and Los Angeles . Sly Stone and members of Santana stopped by and offered encouragement.​ Prince was honored, but he already had enough confidence, even though his one-man project ran way behind schedule.

The results had been pleasing, he reports. "For You" entered the top-200 album chart and also scored on the soul and disco charts. His single, "Soft and Wet," was well received in Los Angeles, Atlanta, Houston and the Carolinas.

To help promote ​his album, Prince attended autograph parties​ in ​some of the areas. "It was weird​," he recalled. "It was mostly kids from 11 to 20. They were relating to me being so young. There’s been ads in the teen magazines and my age has really come up. The kids would ask me if my real name is Prince, what “Soft and Wet” means, and did I really play all those instruments myself.”

​At a recent autograph party and disco dance in North Carolina, however, Prince didn't have a chance to talk to his fans. He said about 3,000 kids showed up and after about 20 minutes, the crowd rushed the stage. ​Amid the hysteria, Prince departed and Warner Brothers representatives just passed out posters of him.

​Back home, the budding recording star is removed from that kind of commotion. He doesn't have to listen to Warner Brothers' overblown build-up, look at recordstore posters or read the write-ups in teen magazines and black publications. ​

"I try not to listen to that," Prince said. "That's why I stay here. People expect you to be an egomaniac because of who you are. The way I am now, I was always. I supposed if I lived in California and rode in limos and had people waiting on me hand and foot, I could change. I’m not into all that.”

Although he may be removed from the west coast record business mania, Prince is not without his pressures in Minneapolis. He recently parted with his manager, Owen Husney, who had been his mentor and benefactor for more than two years. Husney declined to comment but Prince said the split was for personal reasons. The musician said he has arranged to "take care" of his business affairs.

Prince's booking agency is setting up a brief concert tour this winter and spring. Agents for such performers as Ashford & Simpson, Santana and Chaka Khan have expressed interest in having Prince appear as their opening act.

After his tour, Prince expects to return to the studio to record his second one-man album. He hopes the disk will be an improvement over "For You," but he doesn't feel pressured.

He often thinks big, but he speaks with a soft-spoken confidence.

"I do what I want to do, otherwise, this business will kill you. It ​(​success​) ​will happen if it’s supposed to. I don’t worry about it too much.​ ​What it all boils down to means nothing except love. As long as I got that, I don’t need money. If I went broke, it wouldn’t faze me. Love and music. As long as I got that, everything’s cool. Everything.”

_____________________________________________________________________________________________________________________

A different version of this interview was printed in Jon Bream’s book Inside the Purple Rain and is re-printed below


What kind of show can we expect?

Wild.


Are you nervous about it?

Yeah. But after we start I think we’ll be okay.


How does it feel after spending so much time recording the material by yourself to play that same material with other people?

Different. It’s complicated at times. It’s fun when you hear it come back with someone’s else’s interpretations.


It must sound different to you.

Well, yeah. Deep down I can telt it’s different. But on the surface it sounds sometimes better because it’s a live situation. Somebody else has Just that part to take care of- lfs not just me doing everything and trying to keep my energy level up at all times.


Is it difficult to make the transition from a one man band to being in a ensemble?

It’s hard.


Do you think having played In other groups before helps you?

No, not really. That was such a long time ago. I haven’t played onstage in like three years. I’ve forgotten most of it.


How did the promotional tour go?

It was weird. I liked the food drive [in North Carolina] because I was in a small section in the radio station and people could come in and I could talk and stuff like that. But on Saturday night we did an autograph party for two thousand people. It was hysterical.


Did you just sit around and sign autographs?

No. For about twenty minutes, and then the crowd started getting too large.


What did they do?

There was supposed to be a disco, but I only got to sign for about one hundred, and they just started rushing the stage and we had to leave. It got really bizarre. Then they [the organizers] were just like throwing posters off the stage. It was just mad.


What kind of reaction did you get from people on a one-to-one basis? What did they ask you?

Mainly everybody asked me if my real name was Prince. That was the main question. And “What does ’Soft and Wet’ mean?"


What does it mean?

Are you asking me?


Yeah.

Do you want to hear my new song? . . . [It means] Whatever you can draw from it. They asked me about it on the radio, and I told them it was about deodorant. I don’t think they believed me.


What other kind of things did they ask you?

One kid asked me if my mother helped me write “Soft and Wet.” And, um, they asked me how long it took to make my album. Did I really do everything by myself?


Earlier you were talking about the importance of having hometown talent in your band and how your own music doesn’t even get support here from the rest of the music community.

I’ve never really thought about it too much. I’m going to get depressed now.


What qualities do you think you have that have made you successful?

Being tall. I don’t know. I can’t really say. I can’t answer that. You’d have to ask someone else.


Let me put it a different way. What do you think your strengths and your weaknesses are?

I’m a sucker for good legs.... I don’t think I have any strengths. It’s hard for me to talk about myself. I can tell you what Matt’s strengths and weaknesses are.


What do you see as your goals at this point?

I want to be a janitor. I do. [Laughter from the interviewer.] Don’t laugh. No. I want to produce other groups after a while. And I want to do an album with the band as soon as possible. Maybe after the second tour is over.


You were talking about your new songs.

We’ve got a few songs we’ll do at the Capri that I’ll probably never record on an album because they’re too spicy.


Why wouldn’t you do them on a record?

They come off well in a concert situation, but on a record . . . albums and concerts are pretty much different. I like to make an album and get it out like a book or something. And concerts do you just want to excite. I’ll probably never do them all now button—they’re pretty wild and they come off well, visually.


When you write your stuff, what instrument do you right on

Lately it’s been coming through dreams. I’ll dream something, and if you dream something and go back to sleep, you forget it. But if you wake right up and stay up with it, you’ll remember it and maybe get something out of it. I did that last night. I dreamt that my dad wrote a song and it was really a nice song. I remember that I woke up and realty liked it, but I couldn’t stay awake. Sometimes I write them on a guitar. I’ve written songs on everything. I’ve written songs on drums.


When did you first start writing songs? How old were you?

Five. I didn’t really write it, but I just sang it and remembered it, kept singing it. I wrote that on the rocks. I had two rocks—that’s how I wrote that.


Then you progressed.

Yeah, I moved on to bigger rocks, bricks. [Chuckles from the interviewer.]


Do you actually write out the songs or just play them for a copyist?

I haven’t realty needed that for a while. The first couple of bands, we mainly worked on feel and did things out of our head. In this band I can tell somebody what I want, and I can give them a different idea if I want them to change it. We don’t read. They may read music, I don’t know. I asked them. But we don’t have any music.


Earlier you said there’s not a lot of incentive around here like say, LA. Have you ever thought of moving someplace else to be more stimulated?

I don’t need any stimulation myself. I know a lot of other like it here ’cause it’s quiet. There are other places that are quieter, so I don’t worry about losing that. But I know there are a lot of people who would like to see this place really boom.


In your formative years, what did you listen to?

I didn’t do that too much then, either. I was an optimist [sic] or something.I didn’t like the music so much. I liked to make it, but I didn’t like what was going on. It was all sort of manipulated by the business. People write their best songs before they get in the business. A lot of my songs that will be on my next albums are songs I’ve written from years ago. They’re from the heart. You write them when you’re down and out or whatever.


Why do you always sing in falsetto?

Because when my voice changed it went down, and I couldn’t get any power out of it. I couldn’t get any life, so to speak. The energy—I couldn’t get it from that voice. With the higher voice, it was easier to hit the higher notes. There’s something about the word high that I like. There’s something about the word. And it also hurts in my lower voice to sing, when l sing too hard. It doesn’t hurt in my falsetto.


What did you think of the way they promoted you as the youngest producer for Warner Bros. who did everything himself? It was the point that it was hype.

I tried not to listen to it too much. That’s why I stayed here and lived here. I’m away from all of that. I don’t see the posters and magazines and stuff like that.


How does your ego handle that? You’re a well-known quantity in some cities, and you’re sitting here in the middle of the wilderness, where no one knows you.

I like it. I like it a lot. People change when they find out who you are. Like the public. I make my best friends when they don’t know what I’m about. If they do the exact same thing I do, they tend to put up guards, and it’s kind of frustrating because they expect you to be an egomaniac. It’s kind of hard. The way I am now, I was always. I suppose if I lived in California and rode around in limos all the time and had people waiting on me hand and foot then maybe that could make you change. People with the strongest minds change to some degree. But I’m not into all of that. I’m right here and this is where I’ve always been.


You and Owen used to go to a lot of concerts. What were you looking for?

I’d go to concerts like I go to movies—it’s just an escape. I think Owen was doing most of the work as far as what made things work smoothly. Concerts and movies are nice because it’s an escape from real life. You can just bury yourself in something else. I don’t really listen to the music so much at concerts as just looking at the players and wondering what they’re thinking about.


What’s going to go through your mind and your audience’s mind when you’re at the Capri?

First of all, I’ll be terrified. It’s going to be a small amount of people. It’s going to take a while to block out that there are people out there. I find it extremely hard performing for people. It’s like my band—I found it hard singing and playing in front of them at first. But after I got to know them better, it’s really easy now, and we alt bounce off each other as far as energy goes. Before I can bounce off the crowd, it’ll take a few songs. I think it’ll be the same with them, too. I’m really free and open once I get to know a person. But when I first encounter someone, I’m really laid back and cautious, I guess.


You have to build up a trust and rapport.

I’m constantly getting called shy and stuff like that. I don’t feel shy, but I guess I sometimes come off that way to people. At any rate, I don’t want to come off as shy to a crowd. So I’m working on that.


Do you feel having gone through all this that you’ve missed out on anything in life? I mean you’ve been heavily into your music for a long time.

I did, but I don’t regret it. I missed out on a lot. I used to like okay sports and I had to quit that. I used to want to go to college, and I certainly don’t have time for that. At one time I wanted to get married, and I don’t have time for that.

I wanted kids, too, ’cause I really like kids. But I don’t have time for that, either. I think mainly the things I missed out on, my mind just changed. Like right now I don’t want to get married or have kids or play sports. I think I’ve done what I wanted to do in life, teenage life.


What are you thinking about for the next album?

I’m constantly trying to do different things, you know. Whether they be better or good, it doesn’t matter. It only matters to me. If I find out that it’s for the worse, so? What it boils down to is that nothing means nothing except, you know, love. As long as I’ve got that, I don’t need money. If I went broke or something, it wouldn’t faze me. Love and music—as long as I’ve got that, everything’s cool. Everything.


What are your plans from here?

Just go out and play, and we’ll be revamping the show constantly. I hope to sell a lot of records. People that aren’t hip to it, I hope they do get hip to it. Because I’m going to be around for a while until something freaky happens—like a thunderbolt or something. I really want people to catch on to what I’m doing, because I’m going to do a lot of different things. I’ve got people behind me that love and care about me, I can help change things.


Are you concerned about your image? I don’t think Warners knows whether to market you as black, disco, or pop.

I have a lot of really nice acoustic songs I’d like to record it’s like "Three Times a Lady.” I didn’t write a song like that, but I’m using that as an example. That was a song that just couldn’t be stopped—it just broke everywhere. It didn’t matter that they were black or whatever. Sometimes I’m tempted to just not do another single like "Soft and Wet” and just do something out of the ordinary. Then if that hits, then people would, I guess,

Realize. I don’t want to be trapped into a particular thing that would be hindering, because I would like to do a lot of different things.


What will Warners think of that?

They are going to come see us perform on Saturday. Everybody has a big impression that I’m really quiet. You know, if he doesn’t talk, then he probably won’t dance or sing too much. I have to go to the rest all those accusations, I guess.


I guess you got the image already.

I didn’t like to do a lot of interviews, and I didn’t do a lot because I got misquoted a lot, you know. A lot of writers have a way of switching words around, and it comes off like you don’t know what’s going on. Plus I found it really hard to open up to people and I’ve been trying to work on that a lot lately within myself. That’s one of my weaknesses—sometimes I just won’t to talk to people at all. I’m trying to get over that. It hurts your business, as well.


I get the idea that you spend so much time at home getting into your music that you didn’t have the time or energy to relate to others.

Yeah. That’s it, you’re right. I don’t know, it’s like I get high off of playing my music or going to a movie alone or going to a concert or something like that, because I can just fantasize about anything I want when I’m doing those things. When I talk to people it’s almost a routine. They’ll tell you what they want you to know and you have to [know]—it’s really dumb, and you’re supposed to accept that and give your response. I don’t like to talk too much; I like to act. I’ve done a lot of strange things as far as that goes. I’m getting out of it slowly and trying to relate to people a little more. I think I best relate performing and playing music. There’ll be a time probably when I won’t do any interviews. I know they’re important right now ’cause people won’t know what’s on my mind. I don’t mind doing them with people I can bounce off of rather than they ask the same stupid questions—"What kind of food do you eat?” It doesn’t really matter.


Is there anything else you want to talk about?

First of all, I’d like to say this was about the most interesting interview I’ve done. I’ve never talked this much in my life. [Giggles.] I swear.

いいなと思ったら応援しよう!