生産性⑤ 伊賀 泰代
読書ノート(10日目)
さて、この本も今日で5日目ですね。
今までは「生産性とは?」に注目して紹介をしてきましたが、
今回は業務の生産性向上に繋がる研修を紹介します。
このRPG研修の特徴として、参加者が新任マネジャーだけではなく現役の経営層(マッキンゼーではパートナー層)も含めてマネジャー以上の全員が参加するという点から、会社がこの研修を重要だと考えているというコミットの強さを感じました。
僕自身、人事企画の仕事をしていた際に研修の企画設計を担当していた事があり、この研修設計に関する話は関心が高い内容でした。
当時は「教え方の科学」であるインストラクショナル・デザインの考え方をベースに研修設計をしていました。
今後もし研修設計の仕事をする機会があればと思い、備忘メモとして以下にインストラクショナル・デザインのポイントを残しておきます。
インストラクショナル・デザイン自体は、第二次世界大戦時にアメリカでその大半が築かれた分野と言われています。
米軍が大量の兵士たちに複雑な銃火器などの操作方法を短期間で効率的に教える為に「教え方を科学」したというのが背景にあるようです。
インストラクショナル・デザインのポイントは、
学習者に焦点を当てて、研修の前後でどう言動が変化したかを研修効果として評価するという事。
その学習効果を高めるために必要な事は全て設計の対象になるという考え方です。(なので「研修を実施したから良し!」とはならないという事です)
当時の研修設計でのこだわったポイントとしては
研修自体の内容を双方向やRPGでのアクティブラーニングにする以外にも、
・参加者に研修案内をする際に、上司から期待を込めて伝えてもらうなど
本人の研修参加へのモチベーションや関心を高める方法を考えたり
・事前課題を出して、参加者の理解度に応じてグループ分けを工夫したり
・研修後は何が学びだったかと、今後どう自身の仕事で活用できそうかを
文章で提出してもらい、事前課題と比較する事で研修効果を測ったり
素人ながら、工夫しながら研修設計していた事を懐かしく思い出しました。
と気づいてみたら、生産性の本の話よりもインストラクショナル・デザインの話がメインになっていました…😅
それではまた明日ー!
Productivity
Reading Notes (Day 10)
Well, today is the fifth day of this book.
So far we have focused on "What is productivity?" but this time I would like to introduce you to a training program that will help you improve the productivity of your operations.
One of the unique features of this RPG training was that all participants were managers and above, including new managers and current managers, which showed the company's strong commitment to the importance of this training.
I was in charge of planning and designing training programs when I was working in human resources planning, so this discussion on training design was of great interest to me.
At the time, I was designing training based on the concept of instructional design, which is the "science of teaching.
I would like to share some of the key points of instructional design as a reminder in case I have the opportunity to work in the field of training design in the future.
Instructional design is said to be a field that was largely established in the United States during World War II.
The background of the field seems to be that the U.S. military "made a science of teaching" in order to efficiently teach large numbers of soldiers how to operate complex firearms and other weapons in a short period of time.
The point of instructional design is to focus on the learner and evaluate the training effectiveness in terms of how their speech and behavior changed before and after the training.
The idea is that everything that needs to be done to enhance that learning effect is subject to design.
(It is not a matter of "we conducted the training, so it's good!")
Other than making the content of the training interactive and using RPGs for active learning, I also considered ways…
・ When giving participants information about the training, have supervisors communicate their expectations to them, and consider ways to increase their motivation and interest in participating in the training.
・Issue preliminary tasks and devise groupings according to participants' level of understanding.
・After the training, have participants submit written reports on what they learned and how they can use the information in their work in the future and measure training effectiveness by comparing it with the preliminary tasks.
I fondly remember how I used to design training programs as an amateur, but with a lot of ingenuity.
And then I realized that I was mainly talking about instructional design rather than the book "productivity "... 😅
See you tomorrow!