ウィリアム・フリードキンが語る、影響を受けた映画
(1)『市民ケーン』
21歳の時 「市民ケーン」を
見たのが転機だ
映画を撮りたいという夢が
確固たるものになった
「市民ケーン」を見て
映画の力を実感したよ
“人間の深層を
これほどまでに―”
“掘り下げられるのか”とね
(I would have continued to do that until I saw Citizen Kane, when I was 21. And then my ambition to become a film director took hold.
The day I saw Citizen Kane, I thought. "My God, the power of film, the power of film to go so far below the surface of a human life, or human lives".)
(『フリードキン・アンカット』より。日本語字幕に一部変更)
(2)『Z』
「人民対ポール・クランプ」は
(※注・冤罪の黒人死刑囚を撮ったテレビドキュメンタリー。フリードキン監督)
ドキュメンタリーとしての
出来はよくない
だが1人の男の命を救った
“なんて強いメディアだ”と
実感したよ
それでハリウッドへ
ハリウッドで そんな初心を
完全に忘れさせられた
ドキュメンタリーの手法で
映画を作ればいいと―
コスタ=ガヴラス監督の
『Z』を見て気づいたんだ
映画の可能性を
教えてくれたよ
“ドキュメンタリーの手法で
フィクションを撮れる”と
(When I made The People Vs. Paul Crump, a documentary that was not very well made, but had the effect of saving a man's life, I thought, "what a great and powerful medium film is."
And then I went to Hollywood, and I was completely dispelled of that notion. I didn't realize that I could use a documentary style in film until I saw the film by Costa Gavras called Z.
And that was the film that said to me, "it is possible to use documentary technique in a fictional story".)
(『フリードキン・アンカット』より。日本語字幕に一部変更)
(3)『キートンの大列車追跡』
最高のチェイスを
撮った監督は誰か?
バスター・キートンだ
『キートンの大列車追跡』を
見れば分かる
他の映画は足元にも及ばない
トリックは無し
何もかも実演だ
主演も監督もキートン
カメラは その場の出来事を
収めただけだ
Who is the greatest director of chase scenes? Buster Keaton, without a doubt.
The chase scenes in the silent movie called The General put everything else to shame, I'm sorry to say. And they were actually done the way you see them, the camera simply recorded what Keaton had conceived of, acted in and directed.
(『フリードキン・アンカット』より。日本語字幕に一部変更)
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